Hoi mede-tweakers,
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een systeempje dat kan dienen als kleine server (voor wat projecten van het school op te doen, en een fileserver, maar dat tegelijk ook (zeer zelden) gaat dienen als 'HTPC'. Het is te zeggen, 1x per maand zal er een film worden afgespeeld, dat via HDMI naar een TV gestuurd gaat worden.
Nu ben ik een beetje aan het twijfelen, deze laatste is een pak goedkoper, maar heeft dan weer wat nadelen, maar aangezien ik (en hij) geen ervaring heeft met dit bordje/cpu, weet ik niet of hij wel aan mijn eisen zal voldoen. Hierover had ik graag wat input van iemand die er wel wat vanaf weet, het kan evengoed zijn dat een compleet ander systeem aan de orde is, ik sta open voor alles
Alvast bedankt.
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een systeempje dat kan dienen als kleine server (voor wat projecten van het school op te doen, en een fileserver, maar dat tegelijk ook (zeer zelden) gaat dienen als 'HTPC'. Het is te zeggen, 1x per maand zal er een film worden afgespeeld, dat via HDMI naar een TV gestuurd gaat worden.
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik volg op school vanaf volgend jaar "Systeem en Netwerkbeheer", hier krijgen we als hoofdvak Server 2008. Hierin gaan we veel werken met virtuele machines (Server/Client) en Linux. Dus een must is virtualisatie. Ook wil ik via VPN verbinding kunnen maken. - Wat mag het systeem gaan kosten?
Ikzelf had gedacht aan een budget van ongeveer 300 euro, indien dit niet haalbaar is, wil ik gerust wat meer geld er aan uitgeven, maar niet meer dan 350 euro. - Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al; Samsung F1 (750GB), WD Black (500GB), Corsair Vengeance (4GB DDR3 - 1333)(neem ik uit mijn huidige systeem). Ook toetsenbord, muis en scherm (ik beheer deze via remote desktop) is niet nodig. - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hiervoor heb ik een wenslijstje aangemaakt:
# Product Prijs Subtotaal 1 Antec New Solution NSK2480 € 69,- € 69,- 1 Intel Core i3 2100T Boxed € 115,- € 115,- 1 be quiet! System Power S6 300W € 27,45 € 27,45 1 Asrock Z77 Pro4-M € 83,70 € 83,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 295,15 - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Wegens 5 jaar goede ervaringen zou ik graag een systeem bouwen op basis van een Intel cpu (s1155) en een Asrock bordje, maar ik sta open voor andere sugesties. - Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst een zo laag mogelijk verbruik, de case staat al vast (ouders willen deze, vanwege ons interieur).
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asrock E350M1/USB3 | € 91,07 | € 91,07 |
| 1 | Gigabyte MIB T5140 | € 54,50 | € 54,50 |
| 1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 19,50 | € 19,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 165,07 | |
Nu ben ik een beetje aan het twijfelen, deze laatste is een pak goedkoper, maar heeft dan weer wat nadelen, maar aangezien ik (en hij) geen ervaring heeft met dit bordje/cpu, weet ik niet of hij wel aan mijn eisen zal voldoen. Hierover had ik graag wat input van iemand die er wel wat vanaf weet, het kan evengoed zijn dat een compleet ander systeem aan de orde is, ik sta open voor alles
Alvast bedankt.