Upgradesetje i5 3570 of 2500k icm 24/7 OC

Pagina: 1
Acties:

• LightningWave
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 16:00
Vraagje: ik zoek een nieuw moederbord en cpu voor een systeem dat gewoon voor dagelijks gebruik moet draaien met een leuke overkoken op een scythe mugen II rev b die ik al eerder heb gekocht. Het systeem wordt vooral gebruikt om te gamen, zwaar multitasking aangezien ik een chaoot ben, usenet dus veel rar en par werk, r daarnaast draai ik ook wel eens vm's maar dit is meer incidenteel. vroeg ik me af of ik dan het beste kan gaan voor de i3570k of de 2500k. De 2500k werkt lekkerder samen met luchtkoeling had ik begrepen. De maar de i5 3570 is weer sneller per mhz.

Als bordje zat ik te denken aan een asrock z77 extreme 4 of een gigabyte z77x-dh3 aangezien deze allebei nog schappelijk geprijsd zijn. Ik heb alleen m'n twijfels over welke ik het beste kan kopen om te oc'en. De de asrock was wat sneller in de reviews, los van overkoken. 

Verder is er nog iets dat ik niet heb kunnen terug vinden op Google of tweakers. Namelijk of je idle verbruik ook erg stijgt en of dus speedstep blijft werken met oc.

Ps, de 2500k kan ik voor 175 krijgen en de 3570 voor 212 euro. Dit is ook deel van de overweging.
Als geheugen heb ik al 8gb corsair xms3 1600mhz cl9 low profile geheugen liggen

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Die 2500k kun je wat verder overklokken dan een 3570k (door de betere verbinding tussen chip en heatspreader), maar dit effect ga je pas zien ruim boven de 4 GHz. Wil je tot het randje gaan met overklokken, dan is een 2500k beter, wil je dit niet dan zou ik een 3570 nemen.

Het asrock bordje is prima om wat te kunnen overklokken, dat hij iets sneller uit de benchmarks komt is omdat Asrock een beetje vals speelt door de baseclock .5% hoger te zetten. Volgens mij is de koeling van de VRM's wat beter bij het asrock bordje.

Of je idle verbruik gaat stijgen hangt natuurlijk van een aantal factoren af. Ga je zo ver mogelijk overklokken, dan zet je dingen als speedstep uit. Het idle verbruik zal dan omhoog gaan. Ga je overklokken door de multiplier een paar stappen hoger te zetten zonder de spanningen aan te passen, dan kun je dat gewoon aan laten staan en verbruikt de pc idle niet meer.

Je zegt dat je chaoot bent en veel doet aan multitasken, heb je al een SSD?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Het is heel simpel: Ga je tot 4500 mhz overclocken (wat de meeste doen), neem dan de 3570k. Deze is per mhz iets sneller en haalt makkelijk 4,5 ghz met de mugen II. Wil je tot 5 ghz gaan, neem dan de 2500k.

Aangezien ze allebei unlocked zijn, clock je alleen over via de multiplier. Wellicht kan je daarna finetunen met de bclk.Voor een goede overclock moet speedstep uit, omdat je meestal het voltage vast moet zetten boven de 1,2v. Kost dus meer stroom, maar dat is nou eenmaal zo met overclocken.

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05 16:29

TheTeek

TheTeek

Ik heb zelf een 2500K (voor de ivy bridge variant uit was) gekocht, deze klokt dynamisch op naar 4.5 bij 1 en 2 core belasting, met 3 en 4 cores klokt deze naar 4.3Ghz.
Dit kan met mijn gigabyte bord, maar volgens mij met ieder socket 1155 P67, Z68 en Z77 bordje.

Gigabyte heeft er ooit een handleiding voor gemaakt, de overclock werkt super stabiel zonder eenige aanpassing aan de bclk of Core voltage, dit hele principe werkt op speedstep, de multiplier kan in vier fasen worden opgeschoefd.
Van 1 core naar 4 cores belasting kun je de multiplier afzonderlijk aanpassen, zelfs een offset voltage kun je opgeven, wil je dus speedstep en een hoge overclock 4Ghz+ dan kan dat makkelijk.
Idle springt de CPU naar 1.6Ghz of voor niet zware toepassingen.

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=4072.0

Heb je overigens het MSI Z77-GD55 bordje ook in overweging genomen?
Vind ik zelf nu de beter keus budgetair gezien.

Qua koeling en memory zit je goed.
Ik zou nu zelf overigens de 3570K nemen, +/- 20% meer performance per clock en 4.5Ghz zonder exotische maatregelen makkelijk haalbaar.

No one knows what TheTeek is

• LightningWave
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 16:00
Bedankt voor het advies. Ik heb het tot me genomen en een Asrock z77 extreme 4 besteld en een i5 3570k

Hij draait nu op stock voltage stabiel op 4.4 Ghz. Moet nog voor de zekerheid een keer een lange burntest doen. Heb tot nu toe alleen testen gedaan van een uur. Het verbruik is perfect in idle. 46 Watt met een crucial m4 ssd en een samsung dvd brander. Dit omdat ik nog geen energysaving functies uit heb hoeven zetten. Dus ik denk dat ik het kwa overklok hierbij laat. Ben in Cinebench van 5,65 naar 7,25 gegaan bijvoorbeeld. Kan altijd nog over een paar jaar een tweedehands corsair H100 kopen en de boel wat verder overklokken. Temperaturen werden ondanks de scythe mugen erg heet bij 4,5 a 4,6. Ging gelijk van de 73 naar 80+ onder belasting.

1 nadeel van de Asrock is toch wel dat het geen volledig ATX bord is. Waardoor hij vast zit met 7 schroeven in plaats van 10. En er worden geen spacers meegegeven zoals vroeger te korte moederborden, zodat je gewoon je ATX stekker of andere stekkers erin kan duwen zonder dat je bord doorbuigt.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Nette overclock, 4,4 ghz is prima. Dat hij bij 4,5 en 4,6 ineens heel hoog wordt is bij de 3570k normaal. Ik heb deze cpu met de h100 waterkoeling, en ook die heeft het heel zwaar ineens vanaf 4,5 ghz.
Pagina: 1