Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-08 18:22
Hi,
ik heb een vraagje mbt ssd's, ik heb een Dell Inspiron aangeschaft, welke beschikt over 2 HDD bays, en een mSata aansluiting. Nu wil ik hier een SSD in zetten, maar nu de vraag, wat is de beste oplossing (SSD wordt gebruikt voor OS / games / apps)?

A: Via de msata aansluiting (kan je dan de ssd gewoon gebruiken als opslag, of alleen als cache). ([url="]http://tweakers.net/pricewatch/313035/crucial-m4-ct128m4ssd3-128gb.html"]Crucial m4 mSata[/url])
B: In 1 van de twee HDD bays? Zou dan waarschijnlijk voor de Samsung 830 gaan of eventueel een Crucial m4

Is er een performance verschil, of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik ben al een tijdje niet meer actief met hardware componenten bezig, dus hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

[ Voor 22% gewijzigd door Erkel op 09-07-2012 16:12 . Reden: SSD opties toegevoegd ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
Persoonlijk zou ik voor een normale SSD gaan, omdat je deze dan later eventueel nog kan overplaatsen naar een andere laptop of pc. SATA aansluitingen zijn algemeen en mSATA is toch wat meer niche.

Of je voor een Samsung 830 of Crucial M4 maakt in feite niets uit. Beiden zijn snel, betrouwbaar en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 16:14

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik ben hier persoonlijk ook naar benieuwd (heb een laptop in bestelling staan met dezelfde sata-aansluiting, geloof ik). Vooral omdat wanneer je eerst een 128gb msata SSD erin zet en daarna (wanneer het weer nodig is/wanneer je weer wat geld hebt dat gespendeerd moet worden ;) ) nog een 256/512GB SSD in de normale sata poort kan zetten, terwijl je je HDD er niet uit hoeft te halen dan zou dat geweldig zijn op de lange termijn. Maar zitten daar ook nadelen aan als snelheidsverlies, warmte of iets anders?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 15:23
Ik heb dezelfde keuze overwogen toen ik een nieuw moederbord met mSata aansluiting aanschafte, en uiteindelijk toch gekozen voor een losse SSD.

Een losse schijf is toch wat flexibeler met betrekking tot toekomstige updates. Mocht SATA uit pc's verdwijnen kun je hem altijd nog kwijt in HD-recorders of oudere systemen. Dat kun je van mSata niet zeggen.
Qua performance lijkt er mij geen verschil, in de manual van mijn moederbord staat dat als ik de mSata-aansluiting gebruik 1 van de reguliere Sata-poorten wordt uitgeschakeld. Intern lijkt het mij dezelfde bus.

Bij een laptop ligt de keus iets anders. Dan is wél of geen mSata gebruiken vaak het verschil tussen wel of geen 2 schijven kunnen gebruiken, of het moeten opofferen van de DVD-speler.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 09-07-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
frickY schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:53:
Een losse schijf is toch wat flexibeler met betrekking tot toekomstige updates. Mocht SATA uit pc's verdwijnen kun je hem altijd nog kwijt in HD-recorders of oudere systemen. Dat kun je van mSata niet zeggen.
Een mSATA - SATA adapter lost dat toch ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Olaf van der Spek schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:11:
[...]

Een mSATA - SATA adapter lost dat toch ook op?
Meer betalen voor een mSATA ssd en uiteindelijk omdat je flexibiliteit wilt NOG meer betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Swordlord schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:12:
[...]

Meer betalen voor een mSATA ssd en uiteindelijk omdat je flexibiliteit wilt NOG meer betalen?
Als je naar de crucial kijkt is het verschil tussen een msata en een stata 3 cent per GB. Dat is nou niet echt een verschil van heb ik jou daar...

Verder denk ik, dat wanneer ik weer toe ben aan een nieuwe laptop (een jaar of 3-4, maar je weet het nooit) ssd's al een stuk goedkoper zijn, en dan is een 128GB msata schijfje niet echt iets wat je dan graag wil overnemen. En anders kan je vast voor een paar euro een msata->sata verloopje kopen mochten ssd's echt duur blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 15:23
Die converters zijn ideaal in een desktop, maar passen doorgaans niet in laptops en andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 16:14

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Erkel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:06:
1. Kan je dan de ssd gewoon gebruiken als opslag, of alleen als cache?
2. Is er een performance verschil, of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dit zijn de originele vragen die worden gesteld, alleen komen er alleen reactie's over hoe handig het is wanneer TS weer een nieuw systeem aanschaft. Hierdoor wordt het dus eigenlijk een beetje offtopic en heeft TS nog steeds zijn vragen niet volledig beantwoord gezien. Ik hoop dan ook dat hierna de vragen nog worden beantwoord (zelf ben ik namelijk ook benieuwd :P ).

Grillmeister

• tomvtricht
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01-2023
komop mensen ik wil hier ook graag antwoord op! O-)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

a. Ik dacht dat je je msata gewoon als hd kont gebruiken, maar ben niet zeker
b. msata is trager als het echt erop aankomt, om dat je controller op je msata kaartje minder lanes heeft (= minder chips) om alles direct aan te sturen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik ook 2 HDD-bays + een mSata aansluiting in mijn Inspiron. Heb er voor gekozen om een 840Pro te plaatsen in bay 1 en een schone installatie te doen van Windows 8. Nadat dit geslaagd was heb ik de eerder verwijderde HDD teruggeplaatst in bay 2.

Lijkt me niet dat er een al te groot verschil zal zijn in de te kiezen methode. Persoonlijk vond ik het zo de beste aanpak. De SSD kan zo nodig ook elders ingezet worden en ik ben van de Dell bloatware af. In het topic over de Inspiron 17R SE zijn de volgende berichten voorbij gekomen over het booten van de mSata-schijf: Dat het officieel niet zou kunnen maar dat het wel degelijk mogelijk is.
Pagina: 1