Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben nu ongeveer een maand bezig in een bedrijf met een grote ICT-geschiedenis

De vorige netwerkbeheerder is niet eensgezind vertrokken, met alle nadelige gevolgen nadien, nergens is er documentatie te vinden over de setup. Aangezien er meerdere vestigingen zijn over Limburg, snap je wel wat er aan de hand is :)

Ik ben de laatste maand bezig geweest met enkel brandjes te blussen, hier en daar te documenteren wat ik vind en alles boven water te houden, we zijn eindelijk op het punt om te beginnen kijken voor nieuwe hardware en een nieuwe setup voor het bedrijf.

Ikzelf ben ook nog net uit de opleiding gestapt, dus dit is al een grote uitdaging voor mij die ik graag aan wil nemen.
Nu zitten we met een vrij basic vraag, maar toch eentje waarover goed moet nagedacht worden, namelijk backups.

Hoe kun je dit op de meest efficiëntste manier doen ?

Het meest logische is dat wanneer een user afmeld op een dag hij een synchronisatie maakt naar de fileserver. en dan de fileserver in de nacht bijvoorbeeld een backup maakt naar de backup server.

Dit leek mij ook nog op een andere manier te kunnen oplossen.

Bovenop de synchronisatie ook een backup doen naar de backup server, zodat de fileserver dan geen backup meer maakt naar de backup server. Dan word er alleen backups gemaakt op user basis, dus deze zijn veel kleiner en zullen dus sneller klaar zijn, dan als ik de fileserver snachts een hele backup laat maken.

Hierbovenop word er dan geregeld nog een image van de backupserver gemaakt, zodat we altijd nog iets achter de hand zullen hebben. Zo hebben we in totaal 3 versies van de file server, 1 die continue werkt, 1 dient als backup en dan nog een image van de backupserver.

Is dit een goeie manier om het te doen of kunnen we het beter houden bij alles naar de fileserver te synchroniseren en daarvan uit een backup naar de backupserver te doen?

Alvast bedankt

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het ontbreekt je hier aan geschiedenis.

Als iemand een belangrijke file delete of overschrijft en je backup wordt gemaakt en men komt er daarna pas achter, is die file weg cq overschreven. Dat probleem voorkom je door een backuphistorie bij te houden.

(Of mischien had je dat wel maar ik haal 't niet uit je verhaal.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wellicht bedoelt hij dat met een image van de server.
Het klinkt als disk 2 disk 2 tape/imagefile. Maar heel erg duidelijk is het inderdaad niet.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 12:12
Ik zeg: Timemachine... Regelt alles voor je!

Uitgaande van een mac. Welk OS hebben we het over????

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:00:
Het ontbreekt je hier aan geschiedenis.

Als iemand een belangrijke file delete of overschrijft en je backup wordt gemaakt en men komt er daarna pas achter, is die file weg cq overschreven. Dat probleem voorkom je door een backuphistorie bij te houden.

(Of mischien had je dat wel maar ik haal 't niet uit je verhaal.)
Coach4All schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:03:
Wellicht bedoelt hij dat met een image van de server.
Het klinkt als disk 2 disk 2 tape/imagefile. Maar heel erg duidelijk is het inderdaad niet.
Dus backups direct van de user naar de backupserver zou je afraden i.g.v. de user een belangrijk document verwijderd.
We willen de fileserver eigenlijk elke dag of elke week backuppen, en van die backup word direct een image gemaakt en dit houden we dan x aantal weken/maanden bij
DiedX schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:07:
Ik zeg: Timemachine... Regelt alles voor je!

Uitgaande van een mac. Welk OS hebben we het over????
Windows Server 2008 en dan windows 7 en XP voor op gewone user basis

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 16:10 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 12:12
Maak je gebruik van Roaming Profiles? En hoe lang mag het duren voordat een bestand in de backup meegenomen moet worden?

Wat is de bandbreedte tussen de vestigingen, en hoeveel data hebben we het over?
En wat heb je nu al uitgezocht? Was er geen backup?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 10:11

GB2

Belangrijk is ook hoelang je terug wilt,..,. meeste bedrijven doen bijvoorbeeld van maandag op donderdag een dag tape en op vrijdag een week of maandtape. Eerste vrijdag van de maand gebruik je dan maandtape en afhankelijk van of je 3 maanden (3 tapes) 6 maanden (6 tapes) etc terug moet je kijken wat men wil.
Zou een uitspraak van de directie of management moeten zijn.
Verder, wil je een file backup of full, eventueel ondersteund door middel van bijvoorbeeld een universal restore zodat je bij een crash op ander staal een recovery kan doen en bijna altijd direct kan doordraaien ipv een nieuwe installatie doen en dan files etc terug zetten.
Daarnaast, moet een backup ivm wettelijk eisen nog 5 of misschien wel 10 jaar bewaard worden?

Online backup? Is mooi hoef je niet meer na te denken of die tape of disk is geplaatst maar bedenk ook dat als je bijvoorbeeld 400 gb via een 2 mb sdsl lijn moet terug halen je niet blij wordt -tenzij de data in bijvoorbeeld een datacenter hier in NL is op te halen-...

Kortom goed nadenken, vooral over wat men wil en belangrijk vind..
Pagina: 1