Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook - Laptop advies aankoop nieuwe

Pagina: 1
Acties:

• bartmau93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-11 21:54
Beste Tweaker,

Ik volg dit forum al een tijdje om zodoende eventuele mooie koopjes te vinden.
Ik zoek een Ultrabook, en ik heb twee mooie gevonden.

Maar, de ene is duurder dan de ander (250 euro), terwijl hij in mijn ogen beter is.

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat de voordelen en de nadelen zijn van deze twee laptops:

Ultrabook 1:
http://www.mycom.nl/Produ...77M/1308480?pMail=success

Ultrabook 2:
http://www.mycom.nl/Produ...-Ultra2nd-i72637M/1352902

Daarnaast zoek ik er een die voor mij het meest geschikt is. Ik wil een snelle, goeie laptop met een leuke accuduur. VMware draai ik veel in verband met mijn studie.

Bart

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nummer 2 heeft een harddisk + SSD ipv 1 grote SSD. Ook is de schermresolutie lager. De accucapaciteit scheelt ook iets (maar niet veel). Processor ga je niet merken.

Waar het op neerkomt: bij nummer 1 gaan je VM's sneller draaien omdat die vanaf de SSD starten. Ook heb je meer beeldoppervlak.

Je kunt twee routes bewandelen

Laptop 1 kopen, 8gb geheugen er bij kopen en klaar
Laptop 2 kopen, SSD kopen en klaar, maar wel minder pixels hebben.

• bartmau93
Bij laptop 1 is het niet mogelijk om het geheugen te updaten. Dit omdat het RAM zit vastgesoldeerd aan het moederbord. Is 4 GB dan aan te raden of niet? Ga ik dat merken in mijn VMWARE?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja, maar het hangt af wat voor dingen je wilt doen met VMware. Draai je 4 virtuele machines tegelijk dan gaat het pijn doen met 4gb ram. En zelfs dan nog hangt het af wat je die VM's daadwerkelijk laat doen.

Als RAM niet te vervangen is in laptop 1, dan moet je laptop 1 lekker laten vallen.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je exact doet met VMware.
Ik heb zelf niet voldoende aan 6GB bij Virtualbox gebruik en wat tabbladen open.

Ook zeer noemenswaardig: de Asus heeft geen LAN aansluiting, de Samsung wel.

De Samsung heeft een standaard vga aansluiting, Asus mini-vga.
Samsung: HDMI, Asus: micro-HDMI.
Dat betekent mogelijk een verloopstekkertje in je tas.

Persoonlijk vind ik de Asus wel een heel stuk mooier eruit zien.

- knip -

• bartmau93
Ik vind de ASUS ook een heel stuk mooier dan de Samsung. Daarnaast is de ASUS bijna de helft minder dik. Ik heb (zijn broertje met een i5) gezien bij de Media Markt, maar hij is wel enorm dun en mooi.

Ten tweede wat kost een normale SSD? Raden jullie dan 256 GB aan of toch gewoon 128? Welk merk? Ook een Samsung?

Alvast bedankt.

• Raymond P
  • Nu online
Dat kost je tussen de 68 en 3363 euro, exacte informatie kan je vinden in de Pricewatch.

Een SSD (Crucial / Samsung) van 128GB heb je voor rond de 100 euro, een schroevendraaier kost 5 euro.
Dan houd je ook nog geld over voor eventueel een leuke externe disk met usb3 aansluiting.

Let wel: ik heb geen idee of deze laptops al een sata3 controller hebben, het zou zomaar kunnen dat hierdoor de Asus een stuk beter zou presteren dan de Samsung met ssd upgrade.
Zelf gebruik in een Samsung 830 series 128GB ssd op een sata2 port en ben nog steeds tevreden.

- knip -

Verwijderd

Ik zou ze beiden net nemen: de Samsung is brak omdat er een 768p scherm in zit, dat is echt niet te doen met VM's, en met de asus heb je het nadeel dat je slechts 4GB RAM hebt..

Ik zou eerder gaan voor een wat zwaardere notebook zoals de S, en die dan upgraden met 8 of 16GB RAM en een SSD, al weet ik uit het hoofd zo niet of er in die richting goede opties zijn qua scherm.

• bartmau93
is die te krijgen in ultrabook formaat? alletwee wordeb ze het niet. dr Samsung is niet meer leverbaar en die andere kan niet uitgebreid worden.

Verwijderd

notebookcheck heeft toevallig een review van het ding:
http://www.notebookcheck....E-S-Notebook.77880.0.html

Ik zou niet weten wat hij kost. Je kan hem samenstellen op sonystyle.nl

• Raymond P
  • Nu online
Ik gebruik een VAIO SB2*. Qua gewicht, dikte en accutijd doet het niet echt onder voor een echte ultrabook.
De S13 lijkt enorm op mijn lappie, het is dan ook de opvolger ervan.

Let wel op, bij mijn lappie kon ik dus maar 1 extra dimm module toevoegen. De andere zit vast aan het moederbord, vrijwel zeker dat dat hetzelfde is voor deze generatie.
Zelf uitbreiden met een SSD en je hebt een prima laptop (en dus geen ultrabook).

- knip -

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Raymond P schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:41:
Ik gebruik een VAIO SB2*. Qua gewicht, dikte en accutijd doet het niet echt onder voor een echte ultrabook.
De S13 lijkt enorm op mijn lappie, het is dan ook de opvolger ervan.

Let wel op, bij mijn lappie kon ik dus maar 1 extra dimm module toevoegen. De andere zit vast aan het moederbord, vrijwel zeker dat dat hetzelfde is voor deze generatie.
Zelf uitbreiden met een SSD en je hebt een prima laptop (en dus geen ultrabook).
De nieuwe Sony S series zijn tot 12GB upgradeble, daarnaast is de S series velen malen krachtiger dan een ultrabook vanwege de full Voltage chipset. Dus met een SSD erbij blaast deze notebook een ultrabook helemaal weg. Ultrabook is toch maar een slimme marketing term van Intel... In theorie maar een truuk van Intel om woekerpijzen te vragen voor de ULV chips.

En als je echt de S series power in een nog kleiner formaat wilt hebben (nog zo een 200/150 gram lichter als de Asus). Dan heb je de Vaio Z. Maar dat is dan wel een prijsklasse hoger dan de Sony S series en rondom de nieuwe Asus Ultrabooks series prijzen. Deze heeft dan gelijk ook nog een veel betere schermpaneel dan alle hiervoor genoemde laptops, koeling, portability, SSD snelheid (RAID 0), betere accuduur dan alle bovengenoemde laptops en ook nog eens optie tot een dikke Quad Core i7 processor. 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Vinand op 10-07-2012 14:04 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 18:51
Als je toch rond de 1250 uitgeeft koop dan een MBA, en installeer daar ook W7/8 op..

Verwijderd

Waarom? Wat is het voordeel van de MBA boven de zenbook?

Ja, 8GB. Maar op het gebied van scherm en service doet asus het gewoon beter. Zeker als je windows wilt zou ik geen mac nemen, al zou ik dat een paar maanden terug wel adviseren omdat de zenbooks destijds een stuk minder waren dan de huidige revisie.

• Raymond P
  • Nu online
Vinand schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:00:
[...]

De nieuwe Sony S series zijn tot 12GB upgradeble, daarnaast is de S series velen malen krachtiger dan een ultrabook vanwege de full Voltage chipset. Dus met een SSD erbij blaast deze notebook een ultrabook helemaal weg. Ultrabook is toch maar een slimme marketing term van Intel... In theorie maar een truuk van Intel om woekerpijzen te vragen voor de ULV chips.

En als je echt de S series power in een nog kleiner formaat wilt hebben (nog zo een 200/150 gram lichter als de Asus). Dan heb je de Vaio Z. Maar dat is dan wel een prijsklasse hoger dan de Sony S series en rondom de nieuwe Asus Ultrabooks series prijzen. Deze heeft dan gelijk ook nog een veel betere schermpaneel dan alle hiervoor genoemde laptops, koeling, portability, SSD snelheid (RAID 0), betere accuduur dan alle bovengenoemde laptops en ook nog eens optie tot een dikke Quad Core i7 processor. 8)
Qua performance vind ik het een superieure serie inderdaad.
Maar ik doe wel hooguit 'maar' 5 uurtjes met m'n batterij. Hij is ook iets dikker door de dvd drive en weegt iets zwaarder. Als dat verbeterd is in deze serie dan ben ik toe aan een upgrade ;)
Imho vergeet je wel het voordeel mbt Intel HD3000 / HD4000 aan te halen, en in een S mag je ook een I7 proppen van Sony.

Verder geeft de TS duidelijk wel een voorkeur aan ultrabooks, en als je heel eerlijk bent zijn die vast ook wel allemaal snel genoeg, licht en hebben ze een goede accuduur.

- knip -

• Vinand
Raymond P schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:38:
[...]

Qua performance vind ik het een superieure serie inderdaad.
Maar ik doe wel hooguit 'maar' 5 uurtjes met m'n batterij. Hij is ook iets dikker door de dvd drive en weegt iets zwaarder. Als dat verbeterd is in deze serie dan ben ik toe aan een upgrade ;)
Imho vergeet je wel het voordeel mbt Intel HD3000 / HD4000 aan te halen, en in een S mag je ook een I7 proppen van Sony.

Verder geeft de TS duidelijk wel een voorkeur aan ultrabooks, en als je heel eerlijk bent zijn die vast ook wel allemaal snel genoeg, licht en hebben ze een goede accuduur.
hd4000, is niet bepaald relevant aangezien je van Sony ook een gt640M LE in mag proppen. 8)
itsFuzeh schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:34:
Als je toch rond de 1250 uitgeeft koop dan een MBA, en installeer daar ook W7/8 op..
Waarom dat dan? Wat is er beter aan de mba dan de Asus op het RAM geheugen na... Op elk front met uitzonding van de touchpad word de MBA geownd door de Asus... Laat staan de Vaio Z...

[ Voor 20% gewijzigd door Vinand op 10-07-2012 23:41 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• bartmau93
Het is de Lenovo U 410 geworden.
Gehaald bij de Media Markt. Ben er erg blij mee.

Bedankt voor alles.
Bart

• Vinand
bartmau93 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:00:
Het is de Lenovo U 410 geworden.
Gehaald bij de Media Markt. Ben er erg blij mee.

Bedankt voor alles.
Bart
En dat vind ik dus een mindere keuze... 8)7

Veel plezier ermee

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 13-07-2012 12:06 ]

• bartmau93
Vinand schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:05:
[...]

En dat vind ik dus een mindere keuze... 8)7

Veel plezier ermee
Mag ik vragen waarom dan?

Verwijderd

Omdat de U410 in principe geen voordelen heeft boven o.a. de vostro V131 van vorige generatie. Met de V131 en een losse 256GB SSD zit je nog steeds €100 onder de prijs van de U410. En zo zijn er vast meer.

De U410 verkoopt alleen omdat er een i7, een nividia GPU in zit en hij er leuk uit ziet. De eerste 2 onderdelen zijn pure marketing features. Aan een GT 610m heb je echt helemaal niets.

• Vinand
bartmau93 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:03:
[...]

Mag ik vragen waarom dan?
Allereerst dit:
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:14:
Omdat de U410 in principe geen voordelen heeft boven o.a. de vostro V131 van vorige generatie. Met de V131 en een losse 256GB SSD zit je nog steeds €100 onder de prijs van de U410. En zo zijn er vast meer.

De U410 verkoopt alleen omdat er een i7, een nividia GPU in zit en hij er leuk uit ziet. De eerste 2 onderdelen zijn pure marketing features. Aan een GT 610m heb je echt helemaal niets.
Ten tweede: Vaio T
Die is ruim 100 euro goedkoper en heeft daarbij een van de beste koelingen ooit, een van de best en stevigste gebouwde ultrabooks op de markt en is ook nog eens 300 gram lichter.

(Voor 40 euro meer heb ik precies dezelfde CPU en GPU kracht met daarbij ook nog een volledige SSD van 128GB) :X

[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 16-07-2012 14:24 ]

Verwijderd

Na productreview: Sony Vaio SVT1311W1E review door nickbear ben ik er overigens niet meer zo zeker van dat de T zo'n goede keuze is...
Pagina: 1