Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-07 20:14
Om te beginnen mijn systeem:
Intel core I7 950 @ 3,843 Ghz
Corsair XMS 2x3 6gb ram
Nvidia GTX 570 (Gigabyte versie met stock cooler)
Gigabyte GA-X58-USB3 moederbord
Silverstone ST85ZF voeding
Nog wat andere componenten.

Probleemomschrijving:
Bij intensievere games blijft het spel hangen na 15-40 seconden in het spel. Je hoort dan zo'n irritante toon, typerend bij het vastlopen van spellen. Hierna kan ik alleen maar resetten.

Opvallend is dat het probleem zich voordoet bij de stock snelheden/voltages. Wanneer ik mijn overclock gebruik met een verhoging van 168 Mhz (+23%) op de core clock en 200 van het geheugen op 1063v gebeurt hetzelfde, maar zodra ik dezelfde overclock op 1,1V zet kan ik bij ieder spel consequent net iets langer door gaan. Zeg maar een seconden of 10 langer. Wat ook opvallend is dat de computer nooit soortgelijk vastloopt in windows, bij het kijken van films en zelfs niet bij furmark. Dat laatste vind ik wel het meest bijzonder aangezien dit behoorlijk GPU-intensief is, waar ik dus dacht dat het probleem lag. De spellen waarbij hij blijft hangen zijn:
Battlefield 3
Gost Recon Future Soldier
Assasin's Creed Brotherhood

Verder heb ik nog geen spellen geprobeerd. Het probleem kwam zo ineens, want ik heb Gost Recon Future Soldier gespeeld sinds hij uit was en sinds een week kan ik gewoon niet meer spelen.

De temperaturen zijn als volgt:
Idle is mijn GPU rond de 45-50 graden. Onder load (altijd stock tenzij anders vermeld) maximaal 75 graden in furmark. Temperatuur kan ik niet meer testen in-game, maar zat ook rond die temperatuur na uren gamen.

CPU wordt in-game tussen de 60-70 graden meestal richting de 60, onder load bij een CPU-test (linx) maximaal 82.

Ik heb zojuist de nieuwste drivers geïnstalleerd via de Nvidia site, ik heb nu forceware 301.42 Dit heeft het probleem niet veranderd.

Een andere vreemde observatie:
Furmark loopt soepeler stock dan met overclock, terwijl alle games soepeler lopen met de overclock.

Vraag
Heeft iemand een oplossing voor de problemen bij het vastlopen? Alle hulp, suggesties en gedeelde ervaringen worden gewaardeerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Bierdopje120 op 29-08-2012 14:22 . Reden: Temperaturen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Begin eens met het checken van de temperaturen van je hardware. Voor de GPU kun je MSI afterburner gebruiken (geen msi gpu voor nodig), voor je CPU coretemp. Hier zou je al uit kunnen afleiden of de hardware koel genoeg blijft.

Wat ook handig is om te doen is om je geheugen met memtest86+ te testen (dit moet je op een cd/dvd branden en van deze cd/dvd booten).

Ga ook na of je zelf iets veranderd hebt de afgelopen tijd.

Kan je voeding nog genoeg power leveren? Voedingen worden na verloop van tijd ook wat minder, dit kan ook meespelen. Het mooiste zou zijn als je met een andere voeding kan testen. Eigenlijk geld dit voor alle hardware, ook het testen met een andere gpu zou handig zijn.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Natuurlijk, dat heb ik er niet bij vermeld.

Idle is mijn GPU rond de 45-50 graden. Onder load (stock speeds tenzij anders vermeld) maximaal 75 graden in furmark. Load kan ik niet meer testen in-game, maar zat ook rond die temperatuur na uren gamen.

CPU wordt in-game tussen de 60-70 graden, onder load bij een CPU-test (linx) maximaal 82.

Mijn voeding is ruimvoldoende (of dik overkill met uitzicht naar SLI) 850Watt en slechts 1,5 jaar oud. Dit lijkt mij dus niet het probleem.

Ik zou niet weten wat ik veranderd heb de laatste tijd, als je doelt op hardware is het nieuwste mijn geluidskaart maar die heb ik inmiddels een maand of 2 al ingebouwd. Wel heb ik net een extern scherm weggehaald, ik heb nu dus nog maar 1 monitor. Ik zal gelijk even kijken of het veranderen van de settings in Nvidia (iets met dual monitor performance) iets veranderd.

Geheugen zal ik testen, maar kan dit ook op een minder omslachtige manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Voor het geheugen: Nee

Dingen die je gewijzigd hebt doelde ik op beide, zowel hardware als software. Maar als je Furmark nog wel kan testen dan zou ik zeggen dat het eerder een software probleem is.

Overigens zegt 850W alleen niet zoveel. Vaak wordt er vanuit gegaan dan mindere merken meer moeite hebben om het opgegeven vermogen te leveren (lees het niet kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
De voeding heb ik nagezocht, dit is een Silverstone ST85ZF. Dit lijkt mij geen minder merk? Ook geeft hij een efficiency van groter of gelijk aan 80% met maximaal 87%. Het geheugen zal ik dan binnenkort testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Silverstone moet wel goed zijn. Dat houdt natuurlijk niet in dat het niet kapot kan gaan. Maar als furmark wel goed draait dan neem ik aan dat de voeding niet het probleem is gezien grafische kaarten nooit zo zwaar belast worden als furmak doet. Maar misschien dat iemand anders hier nog wat zinnigs aan toe te voegen heeft, ik ben een beetje door mijn ideeën heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ik zou ook niet weten welke software hier voor zou moeten kunnen zorgen. Iets dat alleen gebruikt wordt bij games en dus niet de drivers, welke software kan dat zijn? Bovendien speel ik offline.

Het is ook niet zo dat ik in 3D game of iets dergelijks. Ik doe niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-09 15:22
Heb je al geprobeerd het voltage te verhogen zonder overclock? Mijn Gtx 570 had een te lage Core voltage en liep vooral vast in DX11 games als Crysis 2 en BF3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Nee dat heb ik niet gedaan. Mag ik vragen hoeveel je het verhoogd hebt?

Ik heb opnieuw geprobeerd na het veranderen van de instellingen in Nvidia Control panel naar Enkel beeldscherm prestatie modus én het energie beheer van adaptief naar maximale prestatie o.i.d. gezet. Ik kon nu bijna 2 minuten spelen, maar belangrijker was dat hij ditmaal niet vastliep maar ik een error kreeg:

Device removed: Device hung due to badly formed commands

''Badly formed commands'', dat zou dus een softwareprobleem betekenen?

Google leverde hetvolgende op:

http://forums.ubi.com/sho...ash-(Nvidia)-Forums/page2
(Nvidia forum heeft problemen)

Schijnbaar is het dus een bekend probleem, vooral bij Gost Recon Future Soldier. Ik zal eens proberen op stock het voltage te verhogen, wat het zelfde idee is van wat werkte bij de GTX580 in het verhaal. (Hij underclockte)

[ Voor 33% gewijzigd door Bierdopje120 op 09-07-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Bij mij van 0.988 naar 1.025 en tot nog toe geen problemen meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Dankje! Ik heb het geprobeerd en kon weer spelen! Het werkte!

...Dacht ik. Dit maal kreeg ik na een poosje spelen, 10-15minuten als ik het zo schat een BSOD. Ligt dit ook aan de grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Wat voor foutcode geeft de BSOD. Soms als je daarop zoekt kun je het probleem iets beter pinpointen. Vaker zijn het van die vage omschrijvingen als "iets met je harde schijf of geheugen"maar goed, je kunt wel eens mazzel hebben :9
Mijn voltages moet je trouwens niet te nauw nemen want ik heb de Asus DCII die standaard al lager gezet word dan de meeste 570s, dus 1.025 kan nog te laag zijn in jouw geval.
edit: nog vergeten maar is dit allenen in Ghost Recon of ook in meerdere spellen want GR schijnt wel wat issues te hebben, al draait ie bij mij (update 1.1) wel goed op wat lage frames na.

[ Voor 18% gewijzigd door morerevs op 10-07-2012 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ik heb de BSOD nog niet weer gekregen, maar heb ook nog niet een hele tijd gehad te proberen. Wel bleef hij weer hangen, bij een filmpje van tweakers.net. Het probleem wordt alsmaar erger. En dit met 1,025V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Als je deze zaken test, zorg je er dan wel voor dat je CPU en RAM op stocksnelheden met gefixeerde voltages draaien?

Juist omdat Furmark niet vastloopt..

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ja, zojuist weer op stock gezet. Mijn i7 950 loopt op 3,2 GHz en mijn ram op 1333 1066 is standaard. (kan schijnbaar op 1600MHz)

Furmark is mij alsnog een mysterie.

Edit: Gemaild naar de plaats van aankoop voor advies.

[ Voor 21% gewijzigd door Bierdopje120 op 29-08-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Er rust mij nu maar één vraag. Is het zeker dat het aan de grafische kaart ligt? Kan het bijvoorbeeld de voeding zijn, welke ervoor zorgt dat het vast loopt? Of wellicht zelfs een hardeschijf? Ik kan hem opsturen omdat ik eindelijk een tijdelijke grafische kaart heb weten te regelen, maar dan moet ik natuurlijk wel zeker zijn dat het mijn grafische kaart is.

Ik heb geen BSOD meer gekregen sinds het verhogen van het voltage (tot 1050, bijna het maximum wat je zo kunt doen met afterburner) Wel een sterk verhoogde temperatuur van de grafische kaart (IDLE 60 graden, hij gaat ook niet meer in 'spaarstand' door terug te clocken)

Ik heb geen andere schijf om mee te testen om uit te sluiten dat dat het is, ik heb tevens geen andere geschikte voeding.

[ Voor 22% gewijzigd door Bierdopje120 op 29-08-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Zou zeggen doe die tijdelijke videokaart erin. Treed het probleem dan niet meer op... dan je videokaart of voeding(of tijdelijke kaart moet van het zelfde stroomslurpers caliber zijn). Probeer anders ook nog ff een voeding te lenen om dat ook uit te sluiten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
Ik heb alles weer op stock gezet, afterburner afgesloten en computer herstart om nog één maal het probleem te observeren. Wonderbaarlijk genoeg -en tot mijn ergernis- heb ik Gost Recon Future Soldier, waar hij het opgaf binnen een minuut probleemloos een kwartier kunnen spelen waarna ik het spel zelf heb afgesloten. Ik weet nou niet meer wat ik er mee aan moet. Hij gaat overigens niet meer in de spaarstand (terugclocken) wat hij eerder wel altijd deed. Enig idee hoe dat kan? Ik heb in mijn bios alle instellingen gereset omdat ik de cpu en het ram overgeclockt had.

De kaart is in IDLE maarliefst 64 graden (de faninstellingen zijn ook weer standaard) dit vind ik ook erg veel.

De enige tijdelijke GPU die ik kan krijgen is een 8800GTS, wat toen der tijd ook een energieslurper was. Geen idee of hij vergelijkbaar hoeveel gebruikt met mijn huidige kaart, of dat het veel minder is.

[ Voor 13% gewijzigd door Bierdopje120 op 29-08-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Bierdopje120 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:48:
Ik heb alles weer op stock gezet, afterburner afgesloten en computer herstart om nog één maal het probleem te observeren. Wonderbaarlijk genoeg -en tot mijn ergernis- heb ik Gost Recon Future Soldier, waar hij het opgaf binnen een minuut probleemloos een kwartier kunnen spelen waarna ik het spel zelf heb afgesloten. Ik weet nou niet meer wat ik er mee aan moet. Hij gaat overigens niet meer in de spaarstand (terugclocken) wat hij eerder wel altijd deed. Enig idee hoe dat kan? Ik heb in mijn bios alle instellingen gereset omdat ik de cpu en het ram overgeclockt had.

De kaart is in IDLE maarliefst 64 graden (de faninstellingen zijn ook weer standaard) dit vind ik ook erg veel.

De enige tijdelijke GPU die ik kan krijgen is een 8800GTS, wat toen der tijd ook een energieslurper was. Geen idee of hij vergelijkbaar hoeveel gebruikt met mijn huidige kaart, of dat het veel minder is.
De 8800 serie luste volgens mij ook wel wat energie dus het proberen waard. en 64 graden idle is idd wel erg veel :P maar dat is persoonlijk dan :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:04
Dat hij niet meer terug gaat in spaarstand kan liggen aan het feit dat je een instelling in het Nvidia control panel veranderd hebt. De energiebeheermodus als ik het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gebruik je onboard geluid? schakel die eens uit en gebruik eens een insteek soundcard of een usb gevalletje, maar dus de onboard disabled in het bios?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1