• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo allemaal

De situatie is als volgt.
Ik wil graag een beeldscherm gaan kopen, met het uitgangspunt games. Ik kijk ook films en series op mijn scherm maar als een scherm hiervoor ook goed geschikt is is dit alleen maar "mooi meegenomen", meer dan een 10tje extra zou ik er bij wijze van spreken niet voor neerleggen (maar suggesties zijn altijd welkom)
Het uitgangspunt is dus gamen.
Nou heb ik gehoord dat de dell ultrasharp beeldschermen goed zijn, mede door hun IPS technologie. Een vriend van mij heeft de U3011 staan, hier heb ik wel een uurtje op gegamed en had geen last van de responsetijd. Nu ben ik zelf aan het kijken naar een betaalbaare variant, de U2312HM of de U2212HM.
Nu is mijn vraag: doe ik er goed aan om een van deze IPS schermen (met 8 ms respons) te kopen of moet ik toch nog verder kijken naar een TN-paneel met een lagere responsetijd?
Zo ja, hebben jullie suggesties? Budget ligt rond de prijzen van bovengenoemde monitoren
Zo nee, welke is beter? De 22" is duurder als de 23", heeft dit te maken met leverbaarheid en populariteit of zit het hem in kwaliteit?

Groeten

Verwijderd

Ik heb een lower-end Ultrasharp IPS en heb nog nooit in geen enkele game last gehad van vertraging. Ik speel niet echt op pro niveau bizar snelle shooters, maar games als Battlefield 3 en iRacing speel ik zonder ooit op 1 moment het idee gehad te hebben dat het beeldscherm niet kon bijbenen. Ik zou zeker IPS aanraden.

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-02 11:54
Even ter info:
IPS schermen zijn vooral belangrijk als je met foto/videomateriaal werkt, dit komt omdat IPS schermen (over het algemeen) veel kleurvaster zijn.

TN panelen zijn dit niet altijd, wat op het ene scherm bijvoorbeeld de Tweakers navigatie er rood uit ziet, kan het op een ander scherm iets paars uitvallen. Over het algemeen zul je dit niet merken bij games..

• roger128
Ik weet (grotendeels) wat IPS inhoud, maar veel revieuws geven ook aan dat de algemene ervaring omhoog is gegaan en de algemene beeldkwaliteit omhoog gaat. Op het punt dat de kleurechtheid niet zo erg van toepassing is ben ik het met je eens maar het is wel zon punt van "mooi meegenomen".
Kortom, IPS bied geen nadeel maar voor games ook geen uitgesproken voordeel (op het feit dat de algemene beeldkwaliteit omhoog gaat?)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Tja mensen geven honderden euro's uit aan een dikke videokaart omdat alles per se op ultra quality moet, maar spelen dan wel op een crappy flets TN-scherm zodat je alsnog een lelijk beeld hebt...

Dat IPS alleen voor fotografen is ook zo'n fabeltje, het verschil is overduidelijk, veel mooier, dat ziet iedereen.

www.nintendocasemods.com

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:05

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mijn IPS scherm gaat tot 60hz, dus knal ik vaak de vsync aan en heb mooi scherp beeld in alle games met een lekkere inkijkhoek (= zeer belangrijk voor mij).

Maar echt ultra turbo pro's met shooters (ahum) willen graag dat er 120hz is, iets dat je misschien niet ziet met je blote oog, als je het hebt merk je het wel, maar het aantal 'tiks' waarin je game zich afspeelt is hoger, dus misschien reageert het spel 1/1000000x sneller. Alles 'lijkt' ook vloeiender.
Ik vergelijk het altijd met die 'philips' opties op lcd tv's dat het beeld 100hz+ wordt, je 'ziet' toch dat alles surreaal vloeiender gaat.

Maar persoonlijk wordt ik daar zenuwachtig van en hou het bij 60hz en sta dan alsnog in de top 3 bij een casual potje battlefield3. Dan hoef je ook geen MEGA dure videokaart om aan die 120hz te komen.

• roger128
Okee okee ik ben om, het wordt een IPS.

Nog advies voor welk model?

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:50

djfrankel

It's a trap!

Tja dat is zoiets als wat wil je er zelf mee/wat vind je belangrijk etc. Zo heb ik zelf het liefst een zo groot mogelijke verticale resolutie, en zodoende zou ik eerder voor de 24" met een resolutie van 1920x1200 gaan dan de 23" met een resolutie van 1920x1080. Dus ik zou zeggen dat is erg persoonlijk.

• roger128
Die is ook gelijk weer een smak met geld duurder...
Ik bedoelde met name welke men zou adviseren, de 22" of de 23"?
Of als je kijkt naar andere merken, zijn er dan nog andere merken noemenswaardig?

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:50

djfrankel

It's a trap!

Dat is dus wat ik bedoelde, persoonlijke voorkeuren. Iets wat misschien nog wel noemenswaardig is, is het merk Hazro: [TFT] Hazro beeldschermen topic Deze zijn wel iets minder makkelijk om aan te komen, en qualiteit schijnt wat minder consistent te zijn, in ieder geval was dit "vroeger" wel het geval. Samsung heeft recent ook nog een aantal? monitoren uitgebracht met een vergelijkbare paneel technologie als IPS, volgens mij was het s-mva. Misschien dat dit ook nog het bekijken waard is. Maar nogmaals, dat zijn persoonlijke keuzes daar kan ik je niet zo goed mee helpen.

• roger128
en ik zie dat het 23" model e-ips is ipv h-ips, doet dit nog onder voor elkaar?

"minder makkelijk om aan te komen" en "niet altijd van dezelfde kwaliteit" klinkt als nattigheid in mijn oren, dat moet ik niet hebben:P

[ Voor 46% gewijzigd door roger128 op 09-07-2012 16:28 ]

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Digital-DNA schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:40:
Tja mensen geven honderden euro's uit aan een dikke videokaart omdat alles per se op ultra quality moet, maar spelen dan wel op een crappy flets TN-scherm zodat je alsnog een lelijk beeld hebt...

Dat IPS alleen voor fotografen is ook zo'n fabeltje, het verschil is overduidelijk, veel mooier, dat ziet iedereen.
:F .
Ik heb voor een dell IPS 27 inch gezeten met me buurjongen we vonden het allebei maar nix en kochten allebei een Benq XL 2410T.

De Dell lekker retour gedaan..... vond het maar lelijk met gamen dat beeld. Smaken verschillen dus...
Ik heb strax ook voor 800 euro aan videokaarten, hell no dat ik voor IPS ga.. sowieso is 60hz om te huilen bij alles wat je doet...maar dan ook echt alles.. zelfs windows

[ Voor 42% gewijzigd door A87 op 09-07-2012 18:51 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 23:03

superwashandje

grofheid alom

wait wut? ik denk dat jij en je buurjongen toch echt duidelijk in de minderheid gaan zijn! waarom zou dat zo lelijk zijn dan? en waarom is 60 hz om te huilen? dat doet en heeft toch bijna iedereen? ik hoor weinig mensen klagen hoor :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Heeft misschien te maken met de zware anti-glare coating van de Dell oid.

Ik ben het er wel mee eens dat 60hz eigenlijk niet meer kan tegenwoordig, maar zolang 120hz IPS niet bestaat moet ik het er maar mee doen.

www.nintendocasemods.com

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02 20:49
eens een IPS nooit meer wat anders :)

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02 23:03

superwashandje

grofheid alom

IPS>TN anytime voor mij hoor. hoe dik de anti-glare ook is. Daarbij zie ik echt niet in waarom 60 hz "om te huilen is bij alles wat je doet zelfs windows". ik geloof echt niet dat je daar verschil in ziet. bij games/snelle beelden kan ik het me nog voorstellen maar met alles wat je doet snap ik echt neit.

als advies voor de TS: ik zou gewoon voor de 23" gaan: groter en goedkoper!

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

A87 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:28:
[...]

:F .
Ik heb voor een dell IPS 27 inch gezeten met me buurjongen we vonden het allebei maar nix en kochten allebei een Benq XL 2410T.

De Dell lekker retour gedaan..... vond het maar lelijk met gamen dat beeld. Smaken verschillen dus...
Ik heb strax ook voor 800 euro aan videokaarten, hell no dat ik voor IPS ga.. sowieso is 60hz om te huilen bij alles wat je doet...maar dan ook echt alles.. zelfs windows
Hadden jullie wel de native resolutie van dat ding ingesteld? :o

Iig, n=1, mogelijk was dit gewoon een maandagmorgenexemplaar. Ga voor de grap naar de Dixons of Mediamarkt ofzo en vergelijk het beeld van een Archos tablet met een iPad of high-end Samsung-geval. Dat is ook TN vs IPS en je ziet snel genoeg waarom die duurdere beter verkopen.

Oslik blyat! Oslik!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Beetje off-topic maar mijn Cherry tablet van de kruidvat van ~€120 heeft ook een 10.1" 1024x600 IPS scherm dus wat dat betreft is duur niet altijd beter. Nadeel van de kruidvattablet is de zeer ondermaatse bowkwaliteit en ietwat weinig opslag.

Ontopic: Gister met een maat van me voor hem om een 27" uit geweest en wij vonden bij dit beeldformaat allebei de meerprijs van IPS niet opwegen tegen de kwaliteitsverbetering en hij heeft dus een Samsung S27B350H gekocht.

Ik zou je aanraden om echt naar iets als media markt te gaan en de verschillende schermen naast elkaar te zien.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1