Mobiele site: redirect vs alternative view

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Ik ben research aan het verrichten omtrent de ontwikkeling van mobiele website. Het werkelijk ontwerpen (design, UI, ...) is op zich geen probleem, maar het gaat om de implementatie ervan...

Tot op heden heb ik 2 denkpistes gezien:
- Een redirect laten uitvoeren naar de mobiele site op een ander (sub)domein, bv. m.facebook.com.
- De content van de site wordt via een andere layout/view weergegeven indien een mobiele browser wordt gebruikt. Het gebruik van een MVC-framework biedt hier wat mogelijkheden...

Welke van de 2 approaches is de beste ? Wat zijn de voor- en nadelen ? Hoe reageren zoekmachines hierop ?

Ook belangrijk: de gebruiker moet de mogelijkheid hebben om vanuit de mobiele site ook de gewone site te bezoeken. De controlefuncties om ofwel de redirect of het presenteren van de mobiele view uit te voeren, moet dus te overbruggen zijn... Hiervoor heb ik nog geen degelijke oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een redirect laten uitvoeren naar de mobiele site op een ander (sub)domein, bv. m.facebook.com.
Ik spreek hier enkel uit persoonlijke voorkeur, geen professionele ervaring mee, maar ik zeg: niet doen. Ik gebruik internet op mijn telefoon onderweg erg vaak, en word horendol van redirects. Als ik bijvoorbeeld een link in een tweet aanklik, zie ik de browser gemiddeld een keer of vijf van URL veranderen (t.co -> bit.ly -> site.tld/deeplink -> m.site.tld/deeplink -> m.site.tld/#fragment), en omdat nieuwe TCP-verbindingen openen nu eenmaal inherent traag is duurt dat (afhankelijk van m'n bereik) tot wel een flink tiental seconden. Om een webpagina te openen. Welkom in 1992. Nu zal een redirect op jouw eigen site natuurlijk niet uit vijf maar eerder één of twee bestaan, maar alsnog dien je deze te minimaliseren, als je tenminste om de gebruikerservaring geeft.

Daarnaast moet je de sites de kost geven waarbij je binnenkomt via een deeplink, dat de site dan ziet dat je mobiel bent en je dan redirect naar de mobiele homepage. Da's pech, link weg. Die zien mij ook nooit meer terug.

Volgens mij, maar ik kan afgezien van "omdat iedereen het doet" de echte redenen niet vinden waarom een redirect gedaan zou moeten worden (nogmaals, ik zit niet direct in de webdevelopmenthoek), maar het lijkt mij dat sites dat doen die twee totaal losstaande sites hebben (en dat de mobiele site wellicht zelfs door een ander is ontwikkeld en het dus stiekem twee aparte, niet te integreren systemen zijn).

Als je vanaf nul kunt beginnen, zeg ik: verschillende views, geen redirects. Het enige wat je meestal nodig hebt zijn wat andere stylesheets en daar zijn heel elegante oplossingen voor.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 09-07-2012 15:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Laatst online: 15-09 13:21
Ik zeg ook gewoon mediaqueries om te kijken naar de resolutie, en je scherm daar op aan te passen. Eventueel wat grote content verbergen, en je menu op een andere manier weergeven, maar dan kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
De redirects worden nochtans veel gebruikt in "grote" websites. Bv.: facebook.com, microsoft.com, ibm.com, oracle.com...
Ik ga ervan uit dat de ontwikkelaars van deze sites geen uilen zijn...

Ik ben in elk geval tot de conclusie gekomen dat mobiele surfers vaak andere wensen/goals hebben dan desktop gebruikers, bv. snel opvragen van contactinformatie. Veel content van een website kan je gewoon niet presenteren in een mobiele versie, dus is het beter om een "stripped down" mobiele site te hebben, zolang de mogelijkheid bestaat om de "full site" te bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:49
De nieuwe 'hype' binnen wordpress theming: Responsive themes. Schalen mee met schermgrootte via mediaqueries (zoals Barryvdh al aangaf). Probeer maar eens je scherm te vergroten of verkleinen bij een aantal thema's: http://www.tripwiremagazi...ive-wordpress-themes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 08:55
Ik vind zelf het volgende het makkelijkst:
Indien de mobiele site dezelfde functionaliteit heeft als de normale: css
Indien andere/beperktere functionaliteit op mobiele site: redirect, met mogelijkheid terug te gaan naar gewone website.

Voor kleine website zou ik dus sowieso niet voor een redirect gaan, omwille van CodeCaster zijn redenen. Voor grotere websites vind ik het heel handig om een mobiele versie te hebben, maar erger ik me soms aan het feit dat net die functionaliteit niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
jeroenikke schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:54:
Ik vind zelf het volgende het makkelijkst:
Indien de mobiele site dezelfde functionaliteit heeft als de normale: css
Indien andere/beperktere functionaliteit op mobiele site: redirect, met mogelijkheid terug te gaan naar gewone website.
Ik ben van mening dat zelfs voor kleine websites de content niet hetzelfde zal zijn. Er kunnen zelfs features aanwezig zijn die in de desktop versie minder nuttig zijn, bv. gebruik van een geolocation API voor het zoeken naar dichtst bijzijnde kantoor...
Voor kleine website zou ik dus sowieso niet voor een redirect gaan, omwille van CodeCaster zijn redenen.
CodeCaster zijn opmerkingen zijn zeer relevant. Er zijn heel wat use cases die oplossingen nodig hebben.
- Moet de mobiele site geïndexeerd worden ?
- Als je met met alternate content gaat werken, hoe gaat Google hierop reageren ?
- Hoe kan je ervoor zorgen dat de redirect/alternate kan overbrugt worden
- Veel gebruikers vinden het niet leuk dat je (misschien soms foute) insinuaties maakt en daardoor de redirects als storend worden ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
I-King schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:54:
De nieuwe 'hype' binnen wordpress theming: Responsive themes. Schalen mee met schermgrootte via mediaqueries (zoals Barryvdh al aangaf). Probeer maar eens je scherm te vergroten of verkleinen bij een aantal thema's: http://www.tripwiremagazi...ive-wordpress-themes.html
Responsive design is een ideaal dat jammer genoeg niet vaak haalbaar is.
Voorbeeld: Stel dat je een Wordpress blog hebt waarop je zeer vaak Youtube filmpjes publiceert. Het responsive design zal in veel mobiles er goed uitzien, maar de youtube embeds zorgen voor problemen... Een mobile site zou de youtube filmpjes beter oplijsten als links die in de ingebouwde streaming videoplayer worden getoond.

Nog een voorbeeld:
Veel websites maken gebruik van een homepage die uit verschillende onderdelen bestaat, bv.: www.daktuinen-jansegers.be.
Als je responsive design gebruikt, ga je veel van de functionaliteiten anders moeten bouw, wat in sommige gevallen als "beperkend" kan worden ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Laatst online: 15-09 13:21
Het ligt er inderdaad dus ook aan wat voor website het is, en wat voor content je hebt.
Voor filmpjes/plaatjes moet je wel even opletten, want dan werkt een lightbox niet meer, maar heb je bijvoorbeeld weer andere oplossingen (photoswipe en youtube gewoon direct openen in de app bijvoorbeeld), maar dat kan je ook prima detecteren in je javascript (evt. zelfs met dezelfde mediaqueries in modernizr)

Je moet er wel op letten wat je weglaat, maar die site over de daktuinen, hoeft voor de functionaliteit natuurlijk geen groot groen vlak te hebben..

Meer voorbeelden: http://mediaqueri.es/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

lupus9537 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:51:
De redirects worden nochtans veel gebruikt in "grote" websites. Bv.: facebook.com, microsoft.com, ibm.com, oracle.com...
Ik ga ervan uit dat de ontwikkelaars van deze sites geen uilen zijn...
Maar er kunnen wel allerlei andere factoren spelen die niet voor jou van toepassing zijn:

- Mobiele websites zijn eerder gemaakt toen moderne technieken/telefoons nog niet beschikbaar waren.
- Mobiele website is ontwikkeld door team/bedrijf dat de desktopwebsite niet kan/mag aanpassen.
- Grote bedrijven hebben groot budget voor mobiele website.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Het één is niet per definitie beter dan 't ander, beide hebben zo hun voor- en nadelen. Hangt erg van je inhoud af en de doelstelling van je website & bezoekers.

Sowieso moeten URLs zonder problemen kunnen worden uitgewisseld tussen mobiel en desktop; dat wil zeggen, de inhoud er op moet gelijk zijn — niks ergers dan een URL van een "desktop gebruiker" te ontvangen op je mobiel en vervolgens die content niet kunnen bereiken. |:(

Edit: Dan heb ik 't even over de gemiddelde informatieve website, want een web-app (om even hip te doen) zoals Facebook, heeft weer hele andere use-cases; URLs zijn daar veel minder belangrijk.

[ Voor 19% gewijzigd door OkkE op 09-07-2012 15:37 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Ik zou ook niet voor een redirect kiezen, ik heb er zelf ook altijd een verschrikkelijke hekel aan :/.
Een apart CSS bestandje of een responsive template vindt ik zelf veel beter werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
lupus9537 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:13:
Ik ben van mening dat zelfs voor kleine websites de content niet hetzelfde zal zijn. Er kunnen zelfs features aanwezig zijn die in de desktop versie minder nuttig zijn, bv. gebruik van een geolocation API voor het zoeken naar dichtst bijzijnde kantoor...
Heel goed dat je hier mee bezig bent; 9 van de 10 keer dat ik op mijn telefoon een website bezoek is het voor het adres of de openingstijden.

Af en toe ben je 3 MB aan dataverkeer en 10 minuten renderen verder voordat je op zoek kunt gaan naar die informatie...

Nu ben ik natuurlijk in mijn eentje niet representatief voor 'de mobiele gebruiker' maar ik vind het heel goed als een ontwerper stilstaat bij hoe een site (door de verschillende doelgroepen) gebruikt wordt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-07 07:18
lupus9537 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:18:
Ook belangrijk: de gebruiker moet de mogelijkheid hebben om vanuit de mobiele site ook de gewone site te bezoeken. De controlefuncties om ofwel de redirect of het presenteren van de mobiele view uit te voeren, moet dus te overbruggen zijn... Hiervoor heb ik nog geen degelijke oplossing gevonden.
Dit is toch eenvoudig op te lossen met een cookie? Op de mobiele pagina's toon je een linkje om naar de reguliere site te gaan. Met behulp van javascript of URL-parameters zet je vervolgens een cookie. Zodra je een bezoeker met die cookie voorbij ziet komen, weet je direct dat het mobiele bezoekers detectiescript overgeslagen kan worden.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
Ik zie een responsive design geen realistische oplossing voor de meeste projecten waar ik aan werk.
- Klanten zijn niet vaak bereid om in de desktop design compromissen te sluiten om rekening te houden met de mobiele site
- De mobiele site moet soms specifieke functies hebben. Idem voor de normale site.
- In sommige gevallen moet ik de mobiele functionaliteiten toevoegen aan een bestaande website, waarbij het design niet geschikt is voor om te zetten naar een responsive design.

Indien de redirect-optie voor teveel problemen zorgt, vrees ik dat ik in de meeste gevallen via totaal aparte masterviews moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

OkkE schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:32:
Sowieso moeten URLs zonder problemen kunnen worden uitgewisseld tussen mobiel en desktop; dat wil zeggen, de inhoud er op moet gelijk zijn — niks ergers dan een URL van een "desktop gebruiker" te ontvangen op je mobiel en vervolgens die content niet kunnen bereiken. |:(
Aantal websites hebben daar nog wel eens last van, ook youtube wil daar nog wel eens moeilijk mee doen. (meeste problemen heb ik nog wel met short-url's, maar dat is dan meer het probleem bij short-url dan mobiele site zelf).

Youtube wordt op T.net wel weer goed toegepast, dat wordt gewoon een link, andere kant laat die afbeeldingen compleet links liggen (iets wat Facebook weer goed doet als je een album opent, enkel thumbs en niet meteen de full-size), maar dat is weer afhankelijk of je zelf de plaatjes host (incl thumb) of alles extern hebt. Goed, GoT zelf is dan weer compleet mobiel onvriendelijk.

Wowhead vind ik altijd goed voorbeeld, ze hebben wel een mobiele weergave (geen aparte site), maar door reclame gebruik (waarvan flash dan weer niet werkt) en de blijkbaar standaard footer, heb je compleet scheve layout waar de content zelf maar 2/3 van de breedte benut.
f.v.b schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:43:
Dit is toch eenvoudig op te lossen met een cookie? Op de mobiele pagina's toon je een linkje om naar de reguliere site te gaan. Met behulp van javascript of URL-parameters zet je vervolgens een cookie. Zodra je een bezoeker met die cookie voorbij ziet komen, weet je direct dat het mobiele bezoekers detectiescript overgeslagen kan worden.
Maar als je dit juist eenmalig wil doen? Dan heb ik liever by default altijd mobiel en de optie naar de volledige versie te gaan, buiten functionaliteit wil je ook rekening houden met dataverbruik. Zoals Nu.nl, 1x desktop weergave gebruiken en je komt niet bepaald makkelijk meer terug (hallo dataverbruik).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1