Toon posts:

[Testcase] 'Foto shoot'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond laatst iemand om wat bokehpanorama's mee te schieten. Maar ik was er eigenlijk niet zo over te spreken. Ik bedoel, hij had slecht geslapen, nog een halve kater van de avond ervoor, dikke wallen onder z'n ogen, had niet de moeite genomen wat nette kleren aan te doen, liep de hele tijd te mopperen, was er met z'n aandacht niet bij, kortom een nachtmerrie. Maar goed, ik heb m'n best gedaan er nog iets van te maken...

Gebruikte spullen: Canon 500D en 100mm/f2,8 Macro USM. Gestitched met Photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8432/7534260820_caa4393547_z.jpg
#1: 25 x 100mm/f2.8, effectief: 33mm/f0.95

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7112/7534255352_25e25711c3_z.jpg
#2: 26 x 100mm/f2.8, effectief: 29mm/f0.83

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7116/7534253908_6b30e709e9_z.jpg
#3: 31 x 100mm/f2.8, effectief: 30mm/f0.84

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7140/7534252640_265bd20cef_z.jpg
#4: 37 x 100mm/f2.8, effectief: 30mm/f0.85

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8006/7534251360_880c8a8ea5_z.jpg
#5: 25 x 100mm/f2.8, effectief: 33mm/f0.94

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8008/7534249902_244940acfd_z.jpg
#6: 27 x 100mm/f2.8, effectief: 28mm/f0.8

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7257/7534236374_c89752881e_z.jpg
#7: 43 x 100mm/f2.8, effectief: 23mm/f0.6

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7109/7534234620_54d430c7b1_z.jpg
#8: 40 x 100mm/f2.8, effectief: 24mm/f0.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Even afgezien van deze foto's vraag ik me wel eens af waarom je zo gefixeerd bent op die 'bokehpanorama's'. Het lijkt soms alsof je het als het doel ziet, in plaats van als een middel. De daadwerkelijke waarde ontgaat me namelijk. Het is een heel sterk effect, maar dat heeft vaak als nadeel dat het heel snel aan kracht verliest. Verder denk ik dat je je fotografie niet moet laten lijden door trends en hypes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

bonzz.netninja

Niente baffi

mcdronkz schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:22:
Even afgezien van deze foto's vraag ik me wel eens af waarom je zo gefixeerd bent op die 'bokehpanorama's'. Het lijkt soms alsof je het als het doel ziet, in plaats van als een middel. De daadwerkelijke waarde ontgaat me namelijk. Het is een heel sterk effect, maar dat heeft vaak als nadeel dat het heel snel aan kracht verliest. Verder denk ik dat je je fotografie niet moet laten lijden door trends en hypes. :)
^^ eens. Scherpte diepte moet wel een doel hebben. nummer 7 is de beste imho.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Ik vind vooral de intro van je topic afbreuk doen. Je gaat eerst je model zitten afkatten, met als afsluiter "dus ik heb er maar het beste van geprobeerd te maken..." en dan laat je de foto's zien. Sorry hoor, maar tenzij je het model fors betaald heb vind ik niet dat je dat kan maken.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_w-Erd8BfDpE/Sa7wySgIKcI/AAAAAAAAA54/Gi8897cO7p4/s400/homerbrain.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 09-07-2012 14:37 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij is hij zelf het model geweest....

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:33
Lol, je brengt t wel mooi. Heb je jezelf telkens op 1 foto genomen of in meerdere? Dat zou helemaal netjes zijn :-p Ohja en volgende keer lachen of heroisch de verte in kijken :-p
Hahn schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:27:
Ik vind vooral de intro van je topic afbreuk doen. Je gaat eerst je model zitten afkatten, met als afsluiter "dus ik heb er maar het beste van geprobeerd te maken..." en dan laat je de foto's zien. Sorry hoor, maar tenzij je het model fors betaald heb vind ik niet dat je dat kan maken.
LOL!

[ Voor 52% gewijzigd door Snuurtje op 09-07-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06:54
ajhaverkamp schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:28:
Volgens mij is hij zelf het model geweest....
Dat kan ook en dan ben ik erin getrapt, maar ik heb geen idee hoe 'ie eruit ziet, dus dan had 'ie het er wat duidelijker bovenop mogen leggen (voor mij iig) :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik snap het wel, het is een testcase voor een bepaalde techniek (waar ik zelf ook mee aan het oefenen ben). Dus het heeft als doel de techniek onder de knie te krijgen ;)

Persoonlijk vind ik foto 3 en 6 het beste gelukt.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

Waarom ben je dan niet eventjes een lekker wijf? Hadden de foto's van opgeknapt :D

Maar serieus:

#1: Mooi licht, wel overbelicht. Houding model vind ik niks. Opgeteld vind ik het geen spannende foto.
#2: Kiekje. Niks spannend en het Bokehrama-effect komt niet over.
#3: Topfoto: goed, mooi licht en het overbelichte werkt hier perfect. Goede plek voor het model i.c.m. Bokehrama. Plezierige lijnen.
#4: Die houding :D Saaie foto inderdaad.
#5: Zie #4.
#6: Bokehrama-technisch een goeie foto. Erg goed gelukt. Wel een beetje Bollywood-boom-kiekeboe ;)
#7: Vaal en niet spannend.
#8: Mooie setting / kadrering. Het scheve vind ik leuk. Mooi effect.

Dus voor mij zijn alleen foto's 3, 6 en 8 goed. Je laat het effect mooi zien. Dus nu je de techniek onder de knie hebt, kan je, wanneer je op een mooie lokatie met een mooi onderwerp/model bent, ons verrassen met een topfoto ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle positieve reacties. :) Moest erg lachen om die van Hahn. :D Ik ben het inderdaad zelf. ;)

@mcdronkz: Los van dat ik het effect, als goed gedaan, erg mooi vind. Vind ik het leuk en interessant om foto's te kunnen maken die gemaakt lijken te zijn met spullen die ik niet heb, niet kan betalen, of niet bestaan. Voor mij een manier om de wereld van fotografie een beetje te verkennen. Heb door hiermee bezig te zijn aardig wat opgestoken door uit te zoeken, te lezen en proberen.

Eigenlijk vind ik de techniek zo mooi, dat ik heel hard twijfel om een nieuwe lens te halen, speciaal voor het maken van bokehpanorama's. Hoewel een Samyang 85/f1.4 maar 350 euro kost, blijft het voor mij toch wel een duur speeltje.

@Snuurtje: Ik heb steeds meerdere foto's gemaakt, maar gewoon ter plekke de beste eruit gehaald en de rest weggegooid. Was op zich al lastig om binnen de 10 seconden van de zelfontspanner op de goede plek te gaan staan en een soort van normaal te kijken. (Heb wel een afstandbediening(kje) maar die heeft niet zo'n groot bereik.)

En bedankt voor de tip, zal het onthouden. Expres lachen vind ik best moeilijk, maar heroisch kijken lijkt me wel grappig.

@Rinaldo: Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de foto's terugkeek... : Waarom ben ik nou niet gewoon een lekker wijf? :) Bedankt voor je uitgebreide reactie, #6 had ik nog niet zo gezien, maar heeft inderdaad wel iets bollywood-achtigs. 8) Verder maar zien wat de toekomst brengt, ik zou het in ieder geval wel erg leuk vinden om met een verblindende schoonheid ergens wat panorama's te schieten. Zou de foto's inderdaad wel goed doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niet reageren op de bokedrama techniek, want ik vind het vervelend om naar te kijken.
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:56:
...Hoewel een Samyang 85/f1.4 maar 350 euro kost, blijft het voor mij toch wel een duur speeltje.
...
Overweeg het maar, het is echt een prachtlens, mooie kleuren, soepele focusring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:39:
Ik ga niet reageren op de bokedrama techniek, want ik vind het vervelend om naar te kijken.
Door het kleine scherpte gebied wordt je gedwongen naar een bepaald deel van de foto te kijken, juist dan is het diepte effect ook mooi zichtbaar. Kan me voorstellen dat je ook graag de andere delen van een foto wilt kunnen zien. Maar ik denk wel dat met een mooi model/onderwerp, de omgeving veel minder belangrijk wordt.
Overweeg het maar, het is echt een prachtlens, mooie kleuren, soepele focusring.
Heh, maak het maar moeilijk. :P Mijn verstand zegt dat het beter is om wat geld achter de hand te houden voor moeilijke rekeningen, of om nieuwe kleren/schoenen te kopen. (Alles wat ik heb is oud en versleten) M'n PC is hard toe aan een upgrade, wasmachine, koelkast, andere (zuinigere) TV, kan nog wel even zo doorgaan. :+ Maar het zou zo kunnen dat ik helemaal niet naar mijn verstand luister, en de lens binnenkort aanschaf alsof het geld me allemaal niks boeit. Met de nadruk op alsof, want als je er niet genoeg van hebt, kom je gewoon ergens te kort, wat vanzelfsprekend zuigt. Hoewel ik fotografie erg leuk vind, is het voor mij gewoon een hobby, en verdien ik er geen cent aan.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 20:46 . Reden: Nou ja...gewoon, het is zo ongeveer het enigste wat ik nog doe, naast een paar uur gamen per dag :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dan naar je verstand luisteren en dat je het nu maar als hobby doet oké, maar je maakt op dit ofurm veel los, heel erg verspreide reacties. Maar je bent zelf met dingen bezig dat is belangrijk, je maakt niet zomaar kliekjes, er is over nagedacht. Dit bijvoorbeeld heb ik hier nog nooit eerder voorbij zien komen, en dat het bij veel mensen niet in de smaak valt oke, maar bij sommige wel en je wordt opgemerkt. Daarbij doe je iets waar je plezier in hebt. Ik vind je werk erg tof iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 00:24:
... je maakt niet zomaar kliekjes
Kookforum? :+

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Moest wel lachen eigenlijk, dat je eerst je model zo afkraakt en dat je het later zelf blijkt te zijn :P . Geslaagd resultaat, nummer 1 vind ik het best. Het effect is het mooist om te zien als je de foto's op groot formaat bekijkt op flickr, dan komen ze veel sterker over dan zo in 640px breed voor dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rinaldo, nee dat zij zo maar foto's met een leuke compostie waar niet over nagedacht is en wat heel veel gebeurd hier.

Wel een leuk grapje verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 00:24:
Ik zou dan naar je verstand luisteren en dat je het nu maar als hobby doet oké, maar je maakt op dit ofurm veel los, heel erg verspreide reacties. Maar je bent zelf met dingen bezig dat is belangrijk, je maakt niet zomaar kliekjes, er is over nagedacht. Dit bijvoorbeeld heb ik hier nog nooit eerder voorbij zien komen, en dat het bij veel mensen niet in de smaak valt oke, maar bij sommige wel en je wordt opgemerkt. Daarbij doe je iets waar je plezier in hebt. Ik vind je werk erg tof iig!
Erg fijn compliment, bedankt. En ik denk dat je gelijk hebt, voorlopig maar even geen nieuwe lens halen dus. Hoe graag ik zo'n lens ook wil hebben, andere dingen zijn op het moment belangrijker.
hypz schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:26:
Moest wel lachen eigenlijk, dat je eerst je model zo afkraakt en dat je het later zelf blijkt te zijn :P .
Geslaagd resultaat, nummer 1 vind ik het best. Het effect is het mooist om te zien als je de foto's op groot formaat bekijkt op flickr, dan komen ze veel sterker over dan zo in 640px breed voor dit forum.
Als je niet op Flickr gaat kijken lijkt het net echt. :*)

Bedankt. Groot formaat is zeker wel aan te raden. Het is vaak bij dit soort foto's dat op de verkleining het effect voor een deel wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond die plaatjes wel komisch na de omschrijving van "het model". Een paar zien er voor mij nu echt uit van "ik probeer wat te poseren, maar wat doe ik hier eigenlijk?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 23:33:
Ik vond die plaatjes wel komisch na de omschrijving van "het model". Een paar zien er voor mij nu echt uit van "ik probeer wat te poseren, maar wat doe ik hier eigenlijk?".
...Wat doe ik hier eigenlijk? Goeie :D Dat vraag ik me al m'n hele leven af. ;) Maar poseren is niet m'n sterkste kant, sta ook liever achter de camera dan ervoor om eerlijk te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Om eerlijk te zijn vind ik het het effect eigenlijk tegen vallen. (helemaal als je bedenkt hoeveel werk er in zo'n foto gaat zitten)

Bij geen van die fotos heb ik het gevoel dat zo'n shot niet mogelijk was met een normale lens. (terwijl dat volgens de berekende theoretische lens nergens mogelijk was)

Wellicht komt het door de omgeving. Je weet niet hoe ver die bomen weg staan en hoe wijd. Waardoor je ook niet kan zien of het een wide-angle shot is of wellicht een tele shot.
Ik kan me zo voorstellen dat het effect veel sterker word als je in een omgeving staat waarbij dat wel bekend is. In de bebouwde kom bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 23:56
mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:29:
Om eerlijk te zijn vind ik het het effect eigenlijk tegen vallen. (helemaal als je bedenkt hoeveel werk er in zo'n foto gaat zitten)

Bij geen van die fotos heb ik het gevoel dat zo'n shot niet mogelijk was met een normale lens. (terwijl dat volgens de berekende theoretische lens nergens mogelijk was)

Wellicht komt het door de omgeving. Je weet niet hoe ver die bomen weg staan en hoe wijd. Waardoor je ook niet kan zien of het een wide-angle shot is of wellicht een tele shot.
Ik kan me zo voorstellen dat het effect veel sterker word als je in een omgeving staat waarbij dat wel bekend is. In de bebouwde kom bijvoorbeeld.
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Het effect komt voor mij niet genoeg over, wat gek is aangezien de - theoretische - lenzen om dit te bewerkstelligen toch een duur grapje zouden zijn.

En ik sluit me er bij aan dat ik vermoed dat dit komt doordat de omgeving te weinig uitdagend is, te weinig diepte heeft. Zelf bij #2, wat een hele mooie had kunnen zijn, is het bokehrama effect me te klein.

Maar de techniek zelf is super. Dat je zo'n theoretische lens zo kan nabootsen vind ik erg tof. Zoek eens een leuker model voor je shoot, wellicht werkt dat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:29:
De hoeveelheid werk valt mee. Het stitchen gaat me steeds makkelijker af, ook het maken van de foto's gaat sneller als eerst. Het is voornamelijk het wachten op m'n oude E5200 met 2gb werkgeheugen waardoor het wat moeizaam gaat.
Door het smalle bereik van de 100mm moest ik eigenlijk teveel afstand tot aan de camera nemen om mezelf er in 1 keer op te krijgen, daarbij het diafragma van 2.8 maakt dat de bokeh lang zo vet niet is als gewenst. Ben er toch wel tevreden over, want de techniek om andere lenzen te simuleren werkt goed en levert leuke resultaten op. Met een beter geschikte lens had het bokehrama-effect veel mooier geweest, denk ik.
Hoewel de bomen wel wat dieptegevoel opwekken is er over de wijdte zo op het oog lastig iets te zeggen, dan zou een omgeving met herkenbare objecten beter zijn inderdaad.
Muldert schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:02:
Zoek eens een leuker model voor je shoot, wellicht werkt dat ;-)
Waarschijnlijk worden de foto's er een stuk mooier van, alleen het zoeken/leggen van contacten, is voor mij moeilijker dan de foto's te maken.
Pagina: 1