InflatableMouse schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:25:
Met digitaal als het signaal niet goed doorkomt werkt het gewoon niet meer. Het is aan of uit.Je krijgt dan 'noise' te horen, statische ticks, hoge vervormde pieptonen die je tweeters kunnen mollen, dat soort dingen. Het gaat niet beter klinken omdat je bits "mooier" aankomen, duidelijker, groter, sterker signaal. Zo werkt dat nou eenmaal niet met digitaal.
En dat is dus simpelweg
niet waar.
Ik weet
uit ervaring dat het wel degelijk mogelijk is dat een digitale overdracht net genoeg verneukt wordt dat het afbreuk doet aan de muziek kwaliteit, zonder dat het gelijk een enorme rotzooi wordt. Het is absoluut niet alleen aan of uit. Er is wel degelijk een (klein) grijs middenstuk.
Ik heb dat ondervonden toen mijn oom mijn hulp eens vroeg, omdat bij het kopieren van een CD de kopie niet goed klonk. Hij kon me alleen niet goed beschrijven wát er dan mis was... slechts dat het minder helder, sprankelend, bla bla bla was.
Ik die CD aangehoord, en inderdaad, klonk slechter, zonder dat je nou gelijk kon zeggen wat er mis was. Echter, ik kon óók gemiddeld ongeveer iedere seconde een hoog frequente 'klik' horen. (Soms snel achter elkaar, soms een heel tijdje niet. ) Dat waren dus significante bits die omgevallen waren... Dat was een hoge frequentie, en daarom hoorde ik het wel (was toen 24) en hij het niet (hij was 60).
Daarna met ExactAudioCopy de CD gekopieerd, en daar bleek dan ook wel dat de bron erg slecht te lezen was. Sommige delen werden 64 keer ingelezen om zeker te zijn dat het correct was. In de orginele copy zaten dus talloze omgevallen bits, in de EAC copy was het zaakje zuiver.
Maar die omgevallen bits in de eerste copy waren dus niet gelijk dusdanig ernstig dat het compleet verneukt was. Voor mijn oom was het onmogelijk de hoog frequente 'klik's te horen, maar hij hoorde wel degelijk dat het veel slechter geworden was. En dat was omdat die kliks niet het enige probleem waren... minder significante bits hadden wel degelijk óók hun invloed, en zorgden voor verlies aan kwaliteit, die je niet gelijk zo makkelijk als digitaal artefact kon aanduiden.
Waarom het toch geen uit of aan is... Wellicht iets te maken met de manier waarop de DAC's werken.
Maar het is dus zeker niet zo zwart-wit als je hier beweert.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je dure optische kabels moet kopen... Dus was een zwaar bekraste CD, waarvan het me heeft verbaasd dat EAC er uberhaupt nog een goede kopie van kon maken. Niet bepaald de norm...