Advies voor thuis server

Pagina: 1
Acties:

• Scallus
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Geachten,

graag had ik nog advies gehad voor mijn server:
Primair doel is:

- Fungeren als server (heh :p)
- Automatisch backuppen
- Fungeren als minecraft server
- Mediaplayers dienen de server te kunnen aanspreken voor muziek en films

Wat ik wil is:
een stille en zuinige doch sterke server DIE in raid werkt (ik dacht RAID-1).
Extra info:
Ik zou dit allemaal zelf willen installeren, maar ik vraag me enkele dingen af
1) Kan alles in mijn oude kast (P182)
2) is een raid configuratie moeilijk te installeren? of opteer ik beter voor 1 schijf en gebruik ik een externe schijf als backup?
3) Denk je dat een SSD functioneel genoeg is voor het systeem? (ik heb hem vooral ingestoken voor snelle opstart en doorvoer)
4) Ik zou graag ook hebben dat de server JAva kan afdraaien (voor die minecraft server dus ;) )

dank bij voorbaat! hier mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,45€ 47,45
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 100,-€ 200,-
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 38,90€ 38,90
1Antec Performance One P182 Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1OCZ Vertex 4 128GB€ 114,50€ 114,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,90€ 19,90
1AMD A6-3500 Boxed€ 60,80€ 60,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,50

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom wil je RAID1? Heb je daar een specifieke reden voor? Een backup is namelijk vele malen veiliger om data te bewaren dan een RAID1 setup. Het doel van RAID1 is door kunnen werken ondanks uitval van een van de twee hardeschijven. Het betekent niet dat je data veiliger is aangezien delete gewoon delete is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 13:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tsurany schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:06:
Het betekent niet dat je data veiliger is aangezien delete gewoon delete is.
.. of virus, of blikseminslag etc.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Scallus
Tsurany schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:06:
Het doel van RAID1 is door kunnen werken ondanks uitval van een van de twee hardeschijven.
Wel ja dat is het hem :) mijn data niet verliezen als een harde schijf naar de vaantjes is. Maar ja zoals ik zelf al aanhaalde (en jij ook een beetje)
Scallus schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:03:
2) is een raid configuratie moeilijk te installeren? of opteer ik beter voor 1 schijf en gebruik ik een externe schijf als backup?
Jij zou dus zelf ook meer opteren voor een normale harde schijf + externe als backup?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je data belangrijk is opteer ik altijd voor een backup. RAID is geen backup, RAID is redundancy. RAID is bedoeld om door te kunnen werken, zorgen dat je 24/7 kan blijven ondanks uitval van een enkel onderdeel. Echter RAID1 is twee schijven die een exacte kopie zijn. Elke vorm van dataverlies wordt dus ook exact gekopieerd. Druk jij op delete is het bestandje van beide hardeschijven weg. Heb je een virus dat tekeer gaat is je data van beide hardeschijven gewist en overschreven. Geeft je voeding een flinke opdater aan je hardeschijven zijn ze beide dood en is al je data weg.

RAID1 is leuk om je server niet uit te laten vallen als je hardeschijf stuk gaat, een backup is noodzakelijk om geen gegevens kwijt te raken.

Even een simpel voorbeeld. RAID is hetzelfde als twee exemplaren hebben van een foto maar deze wel in hetzelfde fotoboek stoppen. Schiet iemand uit met z'n koffie zal hij beide foto's verpesten. RAID is het hebben van twee losse fotoboeken waarbij het andere fotoboek ergens anders in huis ligt waar het een stuk veiliger is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
RAID 1 is de verzekering dat je na een kapotte schijf de server nog kan booten (voor het fabeltje dat de boel door blijft draaien als er een schijf stuk gaat heb ik teveel schijven kapot zien gaan waarbij ze het operationele deel mee neerhaalden) en dus heel erg nuttig om voor een paar tientjes te zorgen dat je geen uren kwijt bent met opnieuw opzetten van de boel als er een schijf stuk gaat.

In tegenstelling tot wat er hier enigszins ongenuanceerd geroepen wordt zou ik je data wel degelijk backuppen naar RAID1. Je OS heb je op een SSD zo te zien, daar is het wat minder kritisch omdat die geen bewegende onderdelen hebben.

De hoofdvraag is dus wat je met 'automatisch backuppen' bedoelt. Back je de gegevens die de fileserver uitdeelt up, of is het een 'doel' voor de backup van je werkstation?

Of een SSD nuttig is; het is een server, als het goed is start die niet (vaak) opnieuw op en heb je dus niks aan het opstarten-argument. De rest hangt af van de belasting, en eigenlijk zie ik niet zoveel (al moet ik bekennen dat ik niet weet wat een Minecraftserver aan I/O doet) waarom je een SSD nodig zou hebben; die zou ik dus lekker in je werkstation zetten ;)

Wat bedoel je trouwens met
- Fungeren als server (heh :P)
? Een server is een computer die een algemener doel dient in plaats van als werkstation gebruikt te worden; wat dat doel precies is staat niet gedefinieerd in het woordje 'server' ;) Bedoel je een fileserver?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Scallus
Goh server, daarmee bedoel ik eerder het systeem die altijd aanstaat en die zorgt dat mijn data gebackupped staat. en altijd accessbaar is voor mijn mediaplayer (muziek, films) en PC vooral voor files te backuppen (en ook voor films en muziek over te zetten naar de server).
Dus als ik het goed voor heb:

SSD is ongeveer ok, een hardeschijf en een externe hardeschijf als backup? En geen RAID gedoe.
Dan rest me nog de vraag past dit geheel in mijn P182? Kan je me zeggen naar wat ik moet kijken?

• Paul
Je wilt dus enerzijds de data op je computer backuppen naar de server alsmede data op de server opslaan voor algemeen gebruik?

Dan zou ik inderdaad 2 schijven in de server stoppen, één voor alle data die je via de server wilt delen (en als je SSD groot genoeg is dan kan die het zijn, met muziek en films gaat het echter als snel vol) en een waar je de computer en de server naartoe backupt.

In die kast passen zo te zien een stuk of 6 harde schijven, lijkt me dus geen enkel probleem om er twee (of drie, als je de SSD nuttig genoeg lijkt om er het geld aan uit te geven) in te zetten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Scallus
En past het moederbord erin?

• Paul
...wat heb je zelf al geprobeerd/gezocht en wat leverde dat op?

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 09-07-2012 16:28 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Scallus
Ik zelf heb nog niets "geprobeerd" dus weet ik niet wat het op leverd :p. Het probleem is dat ik niet weet naar wat ik moet kijken voor afmetingen enzo.. Het zou ook mijn eerste PC ooit zijn die ik zelf in elkaar zou zetten.
alvast merci voor het geleverde advies!

• Paul
Je kast zegt "Form Factor: ATX", je moederbord "Form Factor: Micro-ATX (μATX)". Dat is beiden ATX dus dat is bemoedigend (niet dat er naast ATX nog courante andere standaarden zijn, maar goed ;) ).

Maar dan, past 'micro' in 'normaal'? Wikipedia: ATX -> Oranje is kleiner dan groen -> d:)b

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je zou ook een synology NAS (bijv DS212+) kunnen nemen, die kan alles wat je aangeeft. (althans, het is niet duidelijk wat je bedoeld met 'fungeren als server').

Houd er rekening met de home server EOL is.

Of idd, wat hier onder staat..

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2012 16:54 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet te moelijk doen hier. HP levert zijn Microservers voor een stuk minder, en met de zelfde mogelijkheden. Zoek maar eens in de pricewatch op "microserver" :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

The Eagle schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:52:
Niet te moelijk doen hier. HP levert zijn Microservers voor een stuk minder, en met de zelfde mogelijkheden. Zoek maar eens in de pricewatch op "microserver" :)
Bijvoorbeeld deze, welke nu in de aanbieding is bij Inmac: pricewatch: HP Proliant Microserver N40L

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Pagina: 1