[Renault Clio 2002] APK afgekeurd, kostenraming realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Mijn Renault Clio uit 2002 is zojuist afgekeurd op de volgende punten:

- 3 banden te weinig profiel, vervangen
- alarmlichtschakelaar werkt niet goed (blijft hangen), vervangen
- stuurhoes defect, vervangen
- tankdop moet vervangen worden (heb al 3 jaar een 'tijdelijke' tankdop)

Inclusief keuringskosten vragen ze € 405,- en ik vraag me af of dat wel realistisch is.

Als ik het niet bij deze garage laat doen, moet ik € 40,- betalen voor de keuring. Dus moet ik wel veel goedkoper ergens anders terechtkunnen, wil ik die € 40,- eruit krijgen.

Iemand hier een idee over?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Lijkt me geen gek bedrag toch, inclusief 3 banden (zou er 4 doen overigens) vervangen? Dat is de grootste kostenpost, dan paar tientjes per ander punt en de keuringskosten. Klinkt eigenlijk zelfs netjes ;)

Let wel op dat ze er echte banden onder doen, en geen Chinese Babi-Pangang banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij valt die 405 euro wel mee. Een beetje band zit rond de 80 tot 110 euro per stuk en dan heb je al een aardig deel van de kosten te pakken. Voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd kijken op de website van Kwikfit, Profile tyre centre, of een andere bandenboer wat de banden zouden moeten kosten.

Het enige wat ik niet weet is hoeveel tijd het kost en dus hoeveel geld om een stuurhoest te vervangen.

405 euro lijkt mij een best redelijk bedrag.

Edit:

* mkleinman doet er weer eens te lang over om een reply te tikken :+

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 09-07-2012 12:06 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Klinkt mij ook heel redelijk in de oren. Redelijke banden kosten nu eenmaal redelijk wat geld.

Wel met de rest wat dat betreft, laat ze dan allemaal doen, wel zo veilig.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
funk-e schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:02:

Inclusief keuringskosten vragen ze € 405,- en ik vraag me af of dat wel realistisch is.

Als ik het niet bij deze garage laat doen, moet ik € 40,- betalen voor de keuring. Dus moet ik wel veel goedkoper ergens anders terechtkunnen, wil ik die € 40,- eruit krijgen.

3 banden? Ik zou banden per 2 of per 4 vervangen.

En verder... er zit nogal verschil tussen een bandje van 40 eur of een band van 90 eur..

Zeg even voor het gemak 60 eur per band. Daar komt monteren / balanceren / uitlijnen bij (ik gok dat ze dat nl ook doen)... 250 eur totaal ofzo (Even van 3 banden uitgaan)

Dan wat kleinmateriaal: tankdop, alarmlichtschakelaar, stuurhoes.. zeg 125 eur totaal incl arbeid (ervanuitgaand dat het een merkdealer is, dus geen oem spul)

APK erbij.. en dan zit je rond die 400 eur.

Kan idd wel goedkoper, maar ligt wel aan de gebruikte onderdelen. Zo is er weinig over te zeggen.
Eerste indruk lijkt t me niet extreem duur.

edit: jahoor, ben veel te traag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 09-07-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Prima prijs hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Ja, nu ik het zo bekijk lijkt het inderdaad wel mee te vallen.

Achteraf was het misschien wel slim geweest om zelf de banden te laten vervangen, voordat ik hem ter keuring zou aanbieden. Ik hoopte eigenlijk dat ik nog wel even door kon rijden.

Ik zal nog even voor de zekerheid informeren wat voor banden ze er onder gaan zetten en als het geen fukushima's ;) zijn geef ik ze groen licht op de reparaties uit te voeren.

Thanks iedereen voor de input

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 19:07
Ik zou 4 banden vervangen vanwege het onderhoud en het remmen. Veel overzichtelijker en je auto heeft niet de neiging een kant op te trekken bij het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 19:23

dj_dysaster

Stoom \o/

Meen zelfs dat het verplicht is om op 1 as gelijke banden te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

dj_dysaster schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:02:
Klopt. In Duitsland = alle 4 de banden vervangen verplicht eigleijk.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

eeuh.. voor dat geld kan je dr haast wel vanuitgaan dat ze dr geen banden van 110 euro het stuk onder gaan leggen (maar wami bami's van 40 euro per stuk..) dan kan je beter voor je eigen veiligheid zelf de banden regelen, of in ieder geval vragen of ze fatsoenlijke merkbanden eronder willen doen, kost het een paar tientjes meer, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het goed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
Afhankelijk van de maat kan het zijn dat er voor die 40 euro per stuk gewoon goede bandjes onder komen, al zou ik het wel even navragen :)

Twee weken geleden moest de auto van een vriend van me ook 4 nieuwe banden omdat er drie niet door de apk kwamen en dat zou hem 400 euro gaan kosten. Het was ook nog zo dat hij er een andere maat onder wilde hebben, wat volgens de garage niet kon, i.v.m. de snelheidsmeter en dergelijke, er moest en zou dezelfde maat onder gelegd worden. Dat was uiteraard een hoop onzin (leer mij een Swift kennen :P ). We hebben toen zelf banden (Toyo's) besteld er zelf opgedraaid en gebalanceerd en op die manier 140 euro bespaard. De auto heeft nu een betere wegligging, verbruikt minder en is vlotter, omdat de bandenmaat (met name de diameter) nu meer overeenkomt met wat er origineel onder een Swift ligt. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

Part

Helemaal niets.....

dj_dysaster schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:02:
Gelijk soort band. Dus bv twee radiaal banden. Merk mag gerust verschillen voor de APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 16:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AlexanderB schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:17:
eeuh.. voor dat geld kan je dr haast wel vanuitgaan dat ze dr geen banden van 110 euro het stuk onder gaan leggen (maar wami bami's van 40 euro per stuk..) dan kan je beter voor je eigen veiligheid zelf de banden regelen, of in ieder geval vragen of ze fatsoenlijke merkbanden eronder willen doen, kost het een paar tientjes meer, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het goed is..
Ik weet niet of de TS de vraag of de prijs realistisch is omdat het te duur of juist te goedkoop is, maar gezien hij denkt het ergens anders nóg goedkoper te kunnen krijgen, ga ik er vanuit dat hij niet meer geld weer betalen :P

60-70 euro per band heb je best redelijke dingen, afhankelijk wat je aan KM's (en hoe) je rijd, voldoen die ook gewoon. Mijn peugeot reed altijd op bandjes van 58 euro (merk weet ik niet), nooit problemen gehad.

Of TS maakt typefout en het moeten er 2 zijn :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

merk mag verschillen, maat links/rechts niet meer.. apk met een thuiskomertje kan dus ook niet meer ;) maargoed..

gewoon 4 nieuwe banden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AlexanderB schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:17:
Weet niet wat voor banden er onder en Clio liggen maar de 13inch onder m'n 106 kan ik op bijv. autobandenmarkt geen banden voor meer dan 53 euro krijgen _o-

In zulke maten worden door de A merken ook gewoon enkel de eco banden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
funk-e schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:02:

Onderhoudt is nou eenmaal duur. Het grootste deel van de kosten is voor de bandjes en daar doe je waarschijnlijk langer als 1 jaar mee. Voor een oudere auto die behoorlijjk wat km's maakt is het echt geen raar idee om minimaal 50 euro per maand re reserveren voor onderhoud.

Auw de banden onder m'n mazda doen 160 euro per stuk op autobandenmarkt.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1