Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

USB Lader brandt door.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover mij bekend kan je alle USB laders gebruiken om apparaten die hier gebruik van maken op te laden. Aleen wanneer het aantal Ampère lager is duurt het langer. Ik heb drie USB laders in mijn bezit. Allen 5V, maar de ampères verschillen.

- 180mA (digitaal fotolijstje)
- 1A (HTC telefoon)
- 2A (Galaxy Tab2)
- Auto lader met FM transmitter (laag Ampère)

Verder heb ik een eReader met achterop de vermelding External Power Supply: 5V/1.2A met micro usb ingang.

Door het aansluiten van de e-reader op de eerste lader en de FM transmitter zijn deze apparaten gesneuveld (doorgebrand). Op de laptop lukt laden wel (weet niet wat de output hiervan is) Maar liever laad ik op via een wandcontactdoos.

Op internet en Tweakers lees ik hier weinig over terug (behalve dat het gewoon zou moeten kunnen.

Heeft iemand raad voor me (voordat ik een derde lader laat smelten)?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een te laag amperage duurt het niet langer voordat een device opgeladen is, je overbelast de adapter dan. Een 500mA oplader brandt gewoon door als je er een apparaat mee wil opladen die 1200mA wilt hebben (been there, done that, got the t-shirt). In ieder geval de goedkopere die niet beveiligd zijn.

Een hoger amperage van de oplader is dus altijd beter, omdat ie de gevraagde stroom wel kan leveren, en dus niet door brand.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. Beide doorgebrande apparaten zijn waarschijnlijk niet beveiligd geweest (goedkoop spul). Ik ga een zwaardere lader aanschaffen.

Overigens ging dat met mijn HTC wel goed met de 180mA lader, wat dan toch weer raar lijkt. Misschien ging dat al die tijd gewoon net goed.

En de laptop levert als ik het goed heb 500mA, hoe zit dat dan?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39
RaZ schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:39:
Een te laag amperage duurt het niet langer voordat een device opgeladen is, je overbelast de adapter dan. Een 500mA oplader brandt gewoon door als je er een apparaat mee wil opladen die 1200mA wilt hebben (been there, done that, got the t-shirt). In ieder geval de goedkopere die niet beveiligd zijn.

Een hoger amperage van de oplader is dus altijd beter, omdat ie de gevraagde stroom wel kan leveren, en dus niet door brand.
Van wat ik van mijn electrotijd weet is dat wat kort door de bocht. De maximaal geleverde stroom (amperage is geen Nederlands woord) wordt bepaald door het gebruik en door wat er geleverd kan worden. Als een apparaat 1.2A maximaal kan verwerken, maar de adapter maar 500mA kan leveren, dan wordt er met 500mA geladen. Als een adapter 5A maximaal kan leveren, dan zal er met 1,2A geladen worden, aangezien het apparaat niet meer kan "verbruiken". Het enige wat kan gebeuren is dat het apparaat niet laadt, als er niet genoeg geleverd kan worden. Een apparaat (met uitzondering van motoren e.d.) zal niet meer stroom "trekken" dan dat er geleverd wordt.

Overigens worden volgens mij accu's geladen met een stroom geregeld circuit.

edit: uiteraard kunnen opladers kapot gaan, maar dat is bijna altijd omdat er een defect in de lader zit, of dat er kortsluiting is.

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 09-07-2012 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zoals je het omschrijft, dacht ik ook dat het werkt, maar twee laders kapot kan bijna geen toeval zijn. Sluiting zou dan in de kabel moeten zijn, maar de laptop zorgt wel voor het juist laden van de e-reader.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:48:
Bedankt voor de snelle reactie. Beide doorgebrande apparaten zijn waarschijnlijk niet beveiligd geweest (goedkoop spul). Ik ga een zwaardere lader aanschaffen.

Overigens ging dat met mijn HTC wel goed met de 180mA lader, wat dan toch weer raar lijkt. Misschien ging dat al die tijd gewoon net goed.

En de laptop levert als ik het goed heb 500mA, hoe zit dat dan?
Raz en aragnut hebben beide wel ongeveer gelijk, even samengevat:

Een lader die bij het apparaat wordt bijgeleverd zal altijd iets meer kunnen leveren dan het apparaat vraagt.
Het laadcircuit in het apparaat is als het goed is altijd beveiligd met een stroombegrenzing.

Andersom als er 1 Amp gevraagd wordt, en de lader kan maar 0,5 Amp leveren betekent niet dat het per definitie fout gaat (laden duurt alleen langer), maar als de lader geen eigen beveiliging heeft (wat veel voorkomt) kan een aantal uren op, of boven zijn max capaciteit oververhitting betekenen, met als gevolg voortijdig overlijden.

Bovenstaande geldt voor laders met een gelijk voltage, afwijkende voltages is vragen om problemen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aragnut schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:02:
[...]

Van wat ik van mijn electrotijd weet is dat wat kort door de bocht. De maximaal geleverde stroom (amperage is geen Nederlands woord) wordt bepaald door het gebruik en door wat er geleverd kan worden. Als een apparaat 1.2A maximaal kan verwerken, maar de adapter maar 500mA kan leveren, dan wordt er met 500mA geladen.
...
Dat klopt volgens mij niet. Die adapter levert gewoon zoveel als dat ie kwijt kan aan het afnemende apparaat. Tenzij er beveiliging is ingebouwd om de stroomsterkte te beperken. Als er dus in die simpele adapters geen beveiliging zit en je hangt er een apparaat aan dat veel meer stroom trekt dan waar de adapter op ontworpen is, dan kan de adapter daardoor wel degelijk doorbranden.

Hier leggen ze trouwens uit wat er allemaal aan standaarden is op dit vlak:
http://www.extremetech.co...lowing-up-your-smartphone

In het commentaar wordt er ook nog wat over gezegd. Laders en apparaten communiceren met elkaar om te ontdekken wat voor soort USB poort het is. Als die simpele lader zich dus herkend wordt als een "dedicated wall charger", dan zal het aangekoppelde apparaat gewoon maximaal stroom trekken. Je HTC trekt daarbij wellicht een hoeveelheid stroom die de eenvoudige ladertjes nog net aankonden, of communiceert net even anders waardoor hij overschakelt op een lagere laadstroom?

Zie ook bijvoorbeeld http://www.extremetech.co...rtphone#comment-420101131 over het opblazen van simpele, onbeveiligde laders.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dat het antwoord dat alles voor mij duidelijk maakt. Thanks, ik haal een extra lader die iig 1.2A aankan.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Orion84 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:47:
Je HTC trekt daarbij wellicht een hoeveelheid stroom die de eenvoudige ladertjes nog net aankonden, of communiceert net even anders waardoor hij overschakelt op een lagere laadstroom?
Mijn HTC Desire trekt uit een USB poort max 100 mA, tenzij hij van de controller toestemming krijgt om meer te trekken. In de stopcontactlader zijn de datalijnen kortgesloten, wat voor de telefoon een signaal is om zoveel stroom te trekken als nodig is.
Bij iDevices wordt er gewerkt met weerstanden tussen de datalijnen die een indicatie zijn aan het apparaat hoeveel vermogen de lader kan leveren.
Zo zullen er ongetwijfeld nog meer implementaties zijn en bij gebrek aan een standaard hiervoor zul je altijd incompatibiliteit houden. Echter zolang je adapter hetzelfde of meer kan leveren dan het apparaat kan vragen, gaat er niks stuk.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nou, die standaarden zijn er dus wel degelijk (zie het linkje in mijn post), maar blijkbaar worden ze op verschillende manieren geïmplementeerd of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Aragnut schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:02:
[...]
Van wat ik van mijn electrotijd weet is dat wat kort door de bocht. De maximaal geleverde stroom (amperage is geen Nederlands woord) wordt bepaald door het gebruik en door wat er geleverd kan worden. Als een apparaat 1.2A maximaal kan verwerken, maar de adapter maar 500mA kan leveren, dan wordt er met 500mA geladen. Als een adapter 5A maximaal kan leveren, dan zal er met 1,2A geladen worden, aangezien het apparaat niet meer kan "verbruiken". Het enige wat kan gebeuren is dat het apparaat niet laadt, als er niet genoeg geleverd kan worden. Een apparaat (met uitzondering van motoren e.d.) zal niet meer stroom "trekken" dan dat er geleverd wordt.
Van wat ik van mijn electrotijd weet is dat je adapter uiteindelijk je 5V spanningsbron voorstelt, en het apparaat je black box is die je op je circuit aansluit en een bepaalde weerstand heeft. Een grotere weerstand geeft een kleinere stroom.
Rfotolijst>RHTC>RGalaxy Tab
oftewel
Ifotolijst<IHTC<IGalaxy Tab

Vermits de adapter een spanningsbron is en geen stroombron, zal de stroom die door je circuit loopt altijd dezelfde zijn, ongeacht wat de maximaal leverbare stroom is.
Tenzij, zoals hierboven al enkele keren vermeld, er een beveiliging in zit.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Big Womly schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 08:25:
[...]

Van wat ik van mijn electrotijd weet is dat je adapter uiteindelijk je 5V spanningsbron voorstelt, en het apparaat je black box is die je op je circuit aansluit en een bepaalde weerstand heeft. Een grotere weerstand geeft een kleinere stroom.
Rfotolijst>RHTC>RGalaxy Tab
oftewel
Ifotolijst<IHTC<IGalaxy Tab

Vermits de adapter een spanningsbron is en geen stroombron, zal de stroom die door je circuit loopt altijd dezelfde zijn, ongeacht wat de maximaal leverbare stroom is.
Tenzij, zoals hierboven al enkele keren vermeld, er een beveiliging in zit.
Dat gaat inderdaad op bij natuurkunde in de 4e klas. Bij een ideale spanningsbron en een zuivere weerstand.
In real life is een accu geen zuivere weerstand, en ook niet constant. En een lader heeft actieve componenten, spoelen en/of condensatoren.

TheS4ndm4n#1919

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Orion84 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 07:58:
Nou, die standaarden zijn er dus wel degelijk (zie het linkje in mijn post), maar blijkbaar worden ze op verschillende manieren geïmplementeerd of zo.
Inderdaad - mijn post was beter geweest als ik had gezegd 'ondanks de aanwezigheid van een standaard doen veel fabrikanten het nog steeds op hun eigen manier'.
Dat is ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat de 'Battery Charging Specification' in ontwikkeling is sinds 8 maart 2007 en pas final is sinds 7 december 2010. In de tussentijd is er een ware explosie aan USB-oplaadbare apparaten geweest en een groot aantal fabrikanten kiest om begrijpelijke redenen voor backward compatibility met hun eigen apparatuur. De gemiddelde consument zal nu eenmaal sneller klagen over het feit dat de nieuwe adapter van merk X niet werkt met hun oudere apparaat van merk X, dan dat het spul zich niet conformeert aan de USB BCS rev 1.2 :P

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1