Server in garage neerzetten (ivm vocht)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:01
Hallo tweakers!

(had het nogal lastig correcte sectie te vinden, is ook nogal vreemde vraag.

Ik heb thuis een 2tal servers draaien die momenteel de woonkamer nogal minder aangenaam maken...
Daarom wil ik ze in de garage zetten, het nadeel is dat ik in een bos woon en deze garage nogal nat is.

Er zit veel vocht in de muren en daarbovenop is er de opening van de kruipkelder die min of meer waterdicht is afgesloten maar ook zeker een bron van vocht is.

Er is dus redelijk wat vocht, ik heb de luchtvochtigheid er nog niet gemeten. Ik woon natuurlijk in een bosrijke omgeving waardoor er meer vocht in de lucht zit.
Nu mijn vraag, kan ik daar 2 servers stokkeren en verwachten dat het vocht geen invloed heeft?
Die 2 servers staan 24/7 aan en verstoken zeker 200 watt, ik denk zelfs dat het vochtprobleem dan deels verholpen wordt.

Kan ik schade verwachten of zal dit wel meevallen?

Alvast bedankt voor alle imput :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik denk zeker niet dat je dat zomaar kunt doen. Vocht tast elektronica nu eenmaal aan, een vooral bij een hoge vochtigheidsgraad lijkt het me op de lange termijn niet gezond voor je spullen. Is het wel eens zo vochtig dat er druppels op muren/objecten neerslaan? Dan zou ik het al helemaal niet doen. Ook al verstoken die servers energie en worden ze warm, er zullen altijd componenten zijn die alsnog vochtig/nat worden met alle gevolgen van dien. Je zou in het ergste geval zelfs kortsluiting kunnen krijgen.

en wtf is stokkeren?? Het is dat de rest van je verhaal duidelijk is... :P

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
stokkeren = stockeren = bewaren? Vlaams?

Misschien dat je een kist oid om de servers heen kan bouwen van hout oid die je dan vochtvrij maakt? Met ventilatie erin? Geen idee hoe je dat specifiek zou moeten doen?

[ Voor 68% gewijzigd door MaximusTG op 09-07-2012 10:53 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58
larsg schreef op maandag 09 juli 2012 @ 02:07:
Hallo tweakers!

(had het nogal lastig correcte sectie te vinden, is ook nogal vreemde vraag.

Ik heb thuis een 2tal servers draaien die momenteel de woonkamer nogal minder aangenaam maken...
Daarom wil ik ze in de garage zetten, het nadeel is dat ik in een bos woon en deze garage nogal nat is.

Er zit veel vocht in de muren en daarbovenop is er de opening van de kruipkelder die min of meer waterdicht is afgesloten maar ook zeker een bron van vocht is.

Er is dus redelijk wat vocht, ik heb de luchtvochtigheid er nog niet gemeten. Ik woon natuurlijk in een bosrijke omgeving waardoor er meer vocht in de lucht zit.
Nu mijn vraag, kan ik daar 2 servers stokkeren en verwachten dat het vocht geen invloed heeft?
Die 2 servers staan 24/7 aan en verstoken zeker 200 watt, ik denk zelfs dat het vochtprobleem dan deels verholpen wordt.

Kan ik schade verwachten of zal dit wel meevallen?

Alvast bedankt voor alle imput :)
Staat er in de handleiding van je servers geen maximale luchtvochtigheid waarin deze kunnen werken? Dat zou je dan aan kunnen houden en dan moet je dus meten hoe vochtig die garage precies is.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 12:11
Heb zelf een server in de kelder staan en geen last van vocht dat ding stookt het wel warm genog dat er een vocht meer is.
En als je airflow kunt creeren doe het dan komt het vast goed.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
De servers genereren inderdaad voldoende warmte om te zorgen dat dit geen heel groot probleem is. Mogelijk dat het je kast wat aantast na een aantal jaar maar dan moet het al bijna condenserend zijn.

Ik zou overigens juist zo min mogelijk airflow creëren, zolang het niet te warm wordt kun je beter minder vocht(ige lucht) aanzuigen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor de antwoorden, tegenwoordig valt het wel mee met het vocht maar het zit wel in de muren.
Het is allesinds meer vocht dan in een standaard woonkamer.

Er is een leuke afscheiding waar minder vocht is, dus ik zal in de eerste instantie mijn servers daar parkeren.
Als ik er later meer heb, kan ik misschien overwegen om deze in de volle garage te zetten om het vocht dan ook uiteindelijk te bestrijden.

Stokkeren is idd vlaams voor ergens neer zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb er dan maar even 'neerzetten' van gemaakt. Anders krijgen we de nodige verwarring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40

Toppe

Oké ✅

Heb je niet ergens anders nog plek dan om die servers te kunnen parkeren? Garage is inderdaad niet de meest gunstige plek, zou ook eens navragen bij je verzekering in hoeverre deze dekking geven als je ze daar zou plaatsen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Je hebt het over servers....

Wat anderen ook zeggen; dat moet geen probleem zijn als het vocht niet van de muren drupt tenminste.
Als de machines niet 24/7 draaien lijkt het me geen goed plan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 12:11
Ik heb zelf al jaren me thuisservers in de kelder staan en nergens last van.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vocht gaat altijd naar de koudste plek, een server die 24/7 aanstaat zal dan ook geen last hebben van vochtproblemen.

ps. door het verstoken van die 200 watt zal je vochtprobleem misschien wel verdwijnen in de hele garage. :D

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet alleen niet hebben dat hij om 23:00 uit gaat en dat je hem om 06:00 aanzet, dan is de kans groot dat er vrij veel condens is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ernemmer schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:07:
Vocht gaat altijd naar de koudste plek, een server die 24/7 aanstaat zal dan ook geen last hebben van vochtproblemen.

ps. door het verstoken van die 200 watt zal je vochtprobleem misschien wel verdwijnen in de hele garage. :D
Dit is leuk nieuws :)

Ik ga deze servers eerst in een soort kast zetten, daarna zal ik wel zien.
Waarschijnlijk dat ik binnenkort uitbreidt en iets van 500 watt aan het verstoken ben :)

Die servers staan idd 24/7 aan, dat vragen mijn klanten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Mocht het altijd bereikbaar moeten zijn, zou je dan niet gewoon de server ergens hosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Justifier schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:19:
Mocht het altijd bereikbaar moeten zijn, zou je dan niet gewoon de server ergens hosten?
^^ Met stom. Of ergens wat VPS of dedicated server huren. Als je klanten toch betalen...dan ben je al snel kostendekkend bezig :)
Bovendien heb je in een DC net ietsje meer zekerheid qua stroomvoorziening en andere beschermingen.
Overigens? 200W continue? Wat zijn dat voor kleine servertjes? :o

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
The Eagle schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:21:
[...]

^^ Met stom. Of ergens wat VPS of dedicated server huren. Als je klanten toch betalen...dan ben je al snel kostendekkend bezig :)
Bovendien heb je in een DC net ietsje meer zekerheid qua stroomvoorziening en andere beschermingen.
Overigens? 200W continue? Wat zijn dat voor kleine servertjes? :o
Ik verhuur net VPS'en :)
Maar qua backup is alles verzekert, dubbel internet, ups'en, generator.
Ik ben alleen bang als straks die servers het begeven :P

Het zijn idd lichte servers, althans de load (gemiddeld).
Zijn eigenlijk 2 desktops maar dan wel speciaal voor VPS vehuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klinkt als een gigantische faal operatie waar geen enkele klant blij mee zou moeten zijn. Je gaat klanten laten werken op een paar servertjes in een gigantisch vochtige garage bij je thuis? Geen enkele klant wilt daar op draaien als ze ook gewoon in een professioneel onderhouden datacentrum kunnen zitten.

[ Voor 53% gewijzigd door Tsurany op 10-07-2012 01:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40

Toppe

Oké ✅

Tsurany schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 01:19:
Dat klinkt als een gigantische faal operatie waar geen enkele klant blij mee zou moeten zijn. Je gaat klanten laten werken op een paar servertjes in een gigantisch vochtige garage bij je thuis? Geen enkele klant wilt daar op draaien als ze ook gewoon in een professioneel onderhouden datacentrum kunnen zitten.
Dat je alles dubbel hebt uitgevoerd is goed, maar wat als jij geen stroom meer hebt? Dan kan je generatoren aanzetten wat je wilt, deze kunnen misschien 2 servers hebben maar dat zie ik met een internet verbinding toch niet goed gaan. Als consument heb je toch echt minder prioriteit dan op de glas ring rond a'dam bijvoorbeeld.

Als bij jou een server nu defect gaat ben je weer online op z'n vroegst na 4 uur, dan heb je nog geen back-up terug gezet. Ik kan me dit als grootverbruiker niet permitteren. Z'n zelfde constructie had ik ook, tot ik ben gaan kijken wat een gemiddelde VPS kost, dit is toch echt goedkoper, helemaal als je generatoren, UPS'n en 2 internet verbindingen moet betalen. En ja, een generator heeft ook onderhoud nodig.

Momenteel heb ik een VPS bij DirectVPS.nl, erg tevreden, tickets worden snel opgelost, de kosten zijn enig sinds acceptabel, oké het kan goedkoper maar ik betaal liever wat meer en dat ik dan zeker ben van een werkende server. Ik heb ongeveer 30 webhost pakketen er op draaien, de meeste zijn van vrienden en familie. Er zit er ook één tussen voor het werk, als deze uitvalt kunnen wij gewoon niet werken, voor 10 minuten is dat niet erg, maar 4 uur gaat toch geld kosten.

Als ik jou was zou ik toch eens gaan kijken wat het kost om een VPS te huren, je hebt de vrijheid om alles zelf te installeren en te configureren, mocht een server kapot gaan is het alleen niet jou probleem. Huren heeft voordelen en heel weinig (misschien wel geen) nadelen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor de kritiek, alles is dubbel uitgebouwd zowel electriciteit als internet.
Nu is dit vooral uit hobby overwegingen, secundair draai ik er wat dingen op waarmee ik geld verdien.
De vps'en die ik verhuur zijn ook maar goedkope dingen van 6€/GB bedoeld voor minecraft servers op te zetten.

Verder zal ik nooit lange downtime hebben, ten eerste is er en dubbele internet lijn (coax & dsl), daarbij is het hoofd abbonement (dsl) een business abbonement en ik heb gegarandeerd gekregen dat hier ook een backup met generator achter zit. Tevens heb ik thuis altijd stroom, elke server heeft een aparte ups (netwerk ook) en daarbij is er een noodgenerator.
Als deze niet werkt, hang ik een omvormer aan de auto en gebruik ik dit als generator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
echt episch dit!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ik begrijp dat het niet volgens de kunst is, maar ben ik tegen mijn klanten open over.
Het voordeel is dat ik lever aan lage prijs, terwijl ik mits een aantal omwegen toch een uptime van 99,5% kan garanderen.

Het gaat voor de klant om het product en zolang ik borg sta voor dat product, wat is zijn zorg?
Het is trouwens maar minecraft, geen enterprise mail servers die erop draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Zolang elektronica aan staat zal het geen probleem geven vermoedelijk.

EDIT: Ik lees nu pas het 'hilarische' aan dit topic. Maar serieus:

Zorg ervoor dat je goed ingedekt bent, want er komt heel erg veel kijken bij hosting en is niet zomaar iets...

[ Voor 75% gewijzigd door TommyGun op 11-07-2012 13:23 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1