• Proioxis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 22:02
Hallo!

Ik heb sinds kort een 5850 draaiende hier, en ik heb een probleem in meerdere games. Wat er gebeurd is dat de game hangt, het scherm gaat voor zo'n 10 sec op zwart, en daarna keert de game weer terug naar normaal.
Het gebeurd voor mij in o.a. Diablo 3, WoW, GTA, Need for Speed en nog een aantal games waar ik het heb geprobeerd.
De drivers die ik heb geprobeerd zijn versie 12.6 en 12.7 MET/zonder hotfix.
In m'n CCC wordt aangegeven dat ik 11.5 heb draaien, maar dat had ik al gecontroleerd, en het schijnt een bug te zijn dat de log niet geupdate wordt.

Anyway, temperaturen zijn prima, buiten games loopt alles ook prima. Ingame loopt alles vloeiend tot zo'n hanger zich vertoont.
Verdere systeem specs:

AMD Phenom X4 9950BE
ASRock ALiveDual Esata-2
Antec Atlas 550 (kast + 550w PSU)
Club3D 5850 OC edition
Kingston DDR2-800 RAM (4gb)
Dual monitor setup, beide 1920x1080

Hier is een topic op tomshardware waar hetzelfde probleem zich voordoet:
De tips en tricks die in dat topic behandeld worden heb ik al geprobeerd.

http://www.tomshardware.c...1878-15-radeon-5850-hangs

Alvast bedankt voor enige hulp.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Drivers nog een keer deinstaleren maar dit keer met driversweeper.
Als het gebeurd draait er dan een browser met flash op de achtergrond?

Kijk of je geheugen geen errors geeft (ubuntu live cd, memtest).
Kijk wat je 3d clocks zijn, als je een overclockte editie hebt van je kaart kijk dan of een iets lagere clock dan geen problemen geeft.

• Proioxis
Heb de drivers zo gedeïnstalleerd, mocht niet baten.
Er draait verder niks op de achtergrond, ik zal kijken of memtest met iets komt.
Ik zal ook eens kijken wat de 'normale' clock van de kaart is.

Edit: Downclocken werkt niet, binnen windows krijg ik nu ook kuren, zoals het knipperen van de onder of bovenkant van m'n monitoren.

Heb memtest gedraaid, geeft een fout aan.. zou dat het probleem kunnen zijn?

Edit2: Zat er eigenlijk al langere tijd aan te denken om m'n pc een upgrade te geven. Denk aan een ASRock 870/890 mobo met DDR3 ram. Is het dan nu toch tijd de overstap te maken nu m'n RAM problemen geeft?

[ Voor 55% gewijzigd door Proioxis op 09-07-2012 09:25 ]

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:33

djfrankel

It's a trap!

Meestal zal je pc niet herstellen na een memory error, ik zou niet durven zeggen dan het daar aan ligt. Wat ik zelf veel heb gehad met een ati/amd kaart is dat de display driver bleef hangen en wanneer die "ge-recovered" was kon ik weer verder spelen. Probeer eens te kijken als het probleem zich voor doet of je direct daarna naar de desktop kan en ziet of er een dergelijke melding rechtsonder boven de taakbalk staat.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ben ik met je eens, maar het is de moeite waard om te proberen.

Herinstaleren van Directx al geprobeerd?
Edit: Downclocken werkt niet, binnen windows krijg ik nu ook kuren, zoals het knipperen van de onder of bovenkant van m'n monitoren.
Dat is normaal omdat je een multimonitor setup hebt en het gddr5 geheugen gaat downclocken.
Heb je toevallig firefox of opera met hardware versnelling aan? Deze zetten de kaart in full 3d speed ipv de low 3d speed. Op het moment dat je kaart van clock wisselt met het gddr5 geheugen dan krijg je een soort van lijn lopen waardoor het lijk alsof vsync niet aan staat :P.

• Proioxis
@Djfrankel

Dit is niet het geval, heb zojuist alle games geprobeerd in windowed mode te spelen en het blijft zich voordoen.

Ik ga nu directx opnieuw installeren, hopen dat dat het is.

@Sp3ci3s8472

Dankjewel voor die uitleg, ik gebruik chrome, eens zien wat daar aan te passen is.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb ook een een 5850 met multimonitor setup en bij mij gaan de schermen ook knipperen. Ik heb het opgelost door met een gpu tooltje de mem-clock op 980 Mhz te zetten.

• Proioxis
Dan ga ik even met Rivatuner aan de slag :-)

• Proioxis
Goed, 3 programma's geprobeerd om te underclocken (CCC, MSI Afterburner en Rivatuner) en het probleem blijft..
Iemand nog tips? DirectX herinstalleren had ook geen nut.

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Welk probleem? De crashes? Ik had het enkel over het knipperende beeld he ;)

• Proioxis
De crashes, helaas.

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik kan je helaas weinig helpen. Het beste zou zijn om de kaart in een andere pc te hangen om te kijken als het dan ook gebeurt. En anders een nieuwe install van windows als je er echt niet uitkomt. Succes ;)

• Proioxis
Heb hier helaas geen andere pc's waar ik de kaart in kan testen, heb bij andere mensen gelezen dat ze windows opnieuw hadden geïnstalleerd, maar dat maakte niets uit voor ze. Ben benieuwd of ik nog een oplossing kan vinden.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-02 20:59
Als je garantie hebt, maak er gebruik van. Het is jammer dat het ruim een maand kan duren maar als je geluk hebt krijg je een product terug dat beter is dan dat wat je opgestuurd hebt. Ik kreeg bijvoorbeeld een r6970 Hawk terug nadat ik een r6950 TFIII van MSI had opgestuurd.

• Proioxis
Zou het zeker weten de kaart zijn dan?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ehm, maar memtest geeft toch een fout? Hoewel geheugenfouten over het algemeen fataal zijn voor een draaiend OS lijk je er in dit geval geluk mee te hebben, maar dat neemt niet weg dat de problemen eventueel hier kunnen liggen.

• Proioxis
Jazeker, maar memtest is voor grafisch of intern geheugen?
Is het dan de kaart of m'n RAM modules?

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Memtest is voor RAM. Als je 2 modules hebt 1 voor 1 testen en evt in een ander slot plaatsen om uit te sluiten dat het aan een foutief slot ligt.
edit: Moet wel zeggen dat als je game terugkomt en er geen BSOD of totale crash is het waarschijnlijk niet aan je RAM ligt. Klinkt meer als een time-out van de grafische driver.

[ Voor 38% gewijzigd door morerevs op 09-07-2012 22:34 ]

• Proioxis
Heb 4 RAM modules, ieder 1 gig. Per 2 testen?

• morerevs
Het probleem met 2 tegelijk is als je fouten krijgt je nog niet weet welke het is, of misschien wel allebei. Het beste is 1 voor 1.

• Proioxis
Dan zal ik dat (helaas) moeten testen. Het rare is dat ik met mijn oude 4670 nooit problemen heb gehad.

• Proioxis
Vandaag en gister memtest 18 uur laten draaien, heeft maar liefst 1(!) fout gevonden. Voldoende om de oorzaak te zijn?

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/1108/imag1112h.jpg

• morerevs
Ja, maar wil niet zeggen dat je RAM defect is. Wat ik las op de Memtest site is dat het mogelijk is, wanneer je geheugen fouten geeft in test 5 of 8, dat je timing te strak staat. Ik weet niet of je geheugen overgeklokt is of op een of andere manier buiten specs draait, maar je kunt proberen het voltage iets te verhogen of wat (sub)timings ruimer te zetten voor stabiliteit.

• Proioxis
Goed,

Heb een compleet nieuwe setup en het probleem blijft zich voort doen. De verkoper zei dat de kaart zonder problemen bij hem heeft gewerkt..

Draai nu op een 965 Phenom, ASRock 970 Extreme3, en nieuw Kingston HyperX 1600 DDR3 RAM.

Iemand tips?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 19:24
Je gaf aan dat je oude HD4670 nooit problemen gaf. Dat kan 2 dingen betekenen. Videokaart toch niet goed of je voeding is niet 100% lekker.

Heb je een andere pc waarin je de HD5850 kan stoppen?

• Proioxis
De voeding die ik nu heb is ook nieuw, een Cooler Master Silent Pro Gold 600W.

Heb geen andere pc, helaas.

Weet trouwens ook niet of het de kaart of de drivers zijn.. Heb nog met MSI Kombuster en FurMark stress tests gedaan, bij FurMark knalt hij er ook uit, Kombuster weet hij dan weer wel volledig af te ronden :?

Games e.d. is nog steeds hetzelfde verhaal. Heb binnenkort een 6870 erbij, dus ben benieuwd wat het nou is, denk toch écht de kaart zelf.

[ Voor 66% gewijzigd door Proioxis op 22-07-2012 20:12 ]

• Proioxis
6870 er hier nu ingepropt, geen problemen, at all. Wat zou er defect aan de 5850 kunnen zijn?
Pagina: 1