Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Edit voor betere verwoording: Cassius in "Een gezonde baan"

Hoi medetweakers,

Ik kan een lang zielig verhaal ophangen, maar kort:

- Twee jaar last van mijn rug, zitten maakt het erger
- Minder conditie/energie meer kilo's
- Leuke baan met goede voorwaarden

Ik merk gewoon dat mijn rug issue steeds meer impact begint te hebben - work & private. Nu vroeg ik me af ... welke banen bestaan er waarbij je veel beweegt en toch hele leuke voorwaarden/vooruitzichten hebt?

Nu zit ik misschien wel 12-14 uur op een dag en slaap er 8 ... Dat wil ik niet. En dan kan ik iedere dag wel een uur lopen of zwemmen maar de praktijk heeft uitgewezen dat het druppels op de hete plaat zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Cassius op 09-07-2012 12:01 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Stukadoor?

Wat zijn je competenties en ambities?
Al een beroekskeuzetest geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38

The_Scarabial

MTB for life!

Als je veel wilt bewegen zou ik iets met outdoor activiteiten gaan doen ofzo :) ben je ook nog in de buitenlucht, schijnt ook wel gezond te wezen :)

[ Voor 30% gewijzigd door The_Scarabial op 08-07-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
frickY schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:18:
Stukadoor?

Wat zijn je competenties en ambities?
Al een beroekskeuzetest geprobeerd?
Leek me een interessante test, maar de activatielink gaf helaas niet thuis. Zal kijken of ik morgen een gelijkwaardige kan vinden. Zeer verschillende competenties, samen te vatten als sociaal handig en leergierig I guess. Gaat me niet om een specifieke baan of veld, heb wel een wo-opleiding afgemaakt. Werk nu in ICT management, maar vraag me af of hier mensen zijn met dergelijk werk waar ze wat van willen delen :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:25
gewoon zon electrisch bureau regelen waar je ook aan kunt staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:11
JeMoederr schreef op maandag 09 juli 2012 @ 01:58:
gewoon zon electrisch bureau regelen waar je ook aan kunt staan
Of een bal ipv stoel voor je rug.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ga bij de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:36
Landmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:22

Rem

Ochtendbladbezorger.
Elke ochtend een uurtje op de fiets lekker wakker worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
elektricien

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:32
ja van beroepen zoals elektricien en loodgieter krijg je geen slechte rug! (in de meest onmogelijke posities moeten kruipen soms om de boel te repareren/kabels trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Cassius schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:31:
[...]

Leek me een interessante test, maar de activatielink gaf helaas niet thuis. Zal kijken of ik morgen een gelijkwaardige kan vinden. Zeer verschillende competenties, samen te vatten als sociaal handig en leergierig I guess. Gaat me niet om een specifieke baan of veld, heb wel een wo-opleiding afgemaakt. Werk nu in ICT management, maar vraag me af of hier mensen zijn met dergelijk werk waar ze wat van willen delen :) .
Ik denk dat het voor jou belangrijk is om een baan te vinden die past bij je competenties, niet of het gezond is of niet..
Zeker met WO zit je vaak vast achter een bureau of in een kantoor..

Zoek een hobby waar je je energie in kwijt kunt, mountainbiken of voetbal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Cassius schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:11:
Nu zit ik misschien wel 12-14 uur op een dag en slaap er 8 ... Dat wil ik niet. En dan kan ik iedere dag wel een uur lopen of zwemmen maar de praktijk heeft uitgewezen dat het druppels op de hete plaat zijn.
Ik heb ook een volledig zittend beroep, maar mijn ervaring is dat een uur hardlopen per dag je echt wel op gewicht houdt en zelfs tot afvallen leidt, mits je dan maar niet jezelf volpropt met zoete troep.

Om nou van (goedbetalende, zittende) baan te wisselen alleen maar omdat je wilt afvallen lijkt mij nogal drastisch :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
nare man schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:34:
[...]

Ik heb ook een volledig zittend beroep, maar mijn ervaring is dat een uur hardlopen per dag je echt wel op gewicht houdt en zelfs tot afvallen leidt, mits je dan maar niet jezelf volpropt met zoete troep.

Om nou van (goedbetalende, zittende) baan te wisselen alleen maar omdat je wilt afvallen lijkt mij nogal drastisch :)
Volgens mij wil hij ook wisselen omdat hij van zitten last krijgt van zijn rug. Als je veel verdient maar de hele dag pijn hebt is het wisselen van baan waarbij je minder verdient en geen pijn hebt geen slechte deal.

Misschien kan je een deel van je tijd gaan werken in een sportschool ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Het is natuurlijk ook belangrijk HOE zijn rug precies tot klachten leidt. Ik kreeg zelf rugklachten toen ik een half jaar slecht sliep (krijsende dreumes) en als gevolg daarvan liever om 8 uur naar bed ging dan te sporten. Kabouter slaapt nu normaal, Testert is weer ijzersterk en de rug werkt soepel en tevreden.

Heb eens bij een opdracht gezeten naast een callcenter. Daar liepen een paar mannen rond met een draadloze headset die iets met de computer deden en het gesprek vervolgens lopend afhandelden.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Shadowhawk00 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:40:
[...]

Volgens mij wil hij ook wisselen omdat hij van zitten last krijgt van zijn rug. Als je veel verdient maar de hele dag pijn hebt is het wisselen van baan waarbij je minder verdient en geen pijn hebt geen slechte deal.
Nee, maar dat veronderstelt dan wel dat je klachten niet verholpen kunnen worden binnen de baan zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 09-07-2012 10:55 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Cassius schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:11:
Hoi medetweakers,

Ik kan een lang zielig verhaal ophangen, maar kort:

- Twee jaar last van mijn rug, zitten maakt het erger
- Minder conditie/energie meer kilo's
- Leuke baan met goede voorwaarden

Ik merk gewoon dat mijn rug issue steeds meer impact begint te hebben - work & private. Nu vroeg ik me af ... welke banen bestaan er waarbij je veel beweegt en toch hele leuke voorwaarden/vooruitzichten hebt?

Dag Cassius,

Weet je welke oefeningen voor je rug goed zouden zijn? Is het niet mogelijk deze gedurende je werk te doen? Een beetje werkgever tegenwoordig geeft z'n werknemer hier wel ruimte in, zeker als het de mobiliteit verhoogt. Ik kan je wel een suggestie voor cannoying instructeur doen, maar dat lijkt me ook niet wat je zoekt.

Verder, zijn op je huidige werkplek de nodige ergonomisch verantwoorde aanpassingen gedaan?

Ik denk ik niet dat je beroep (wel je rugklachten, maar niet perse je beroep) je in de weg zal zitten van je conditie of afvallen.
Ik zit de hele week met m'n poezelige billetjes op een bureaustoel, maar gemiddeld drie keer per week sportklimmen houdt me relatief in shape.

Good luck in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij The Men's Company ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik denk dat ik dit in een iets te brede manier heb neergezet, wat ook terugkomt in de reacties, pardon :) .

Het gaat inderdaad niet zozeer om de kilo's en eigenlijk ook niet direct om de rug - het gaat me erom dat het bijna standaard lijkt op met een leuk opleidingsniveau en een leuk salaris achter een bureau te belanden. En het is het principe 8-10 bureauwerk per dag waar ik voor mijzelf (op dit moment) geen lange toekomst in zie. Dus adviezen als een "zitbal" of "een goed stukje (para)medische ondersteuning" zijn eerder symptoom bestrijders dan oorzaak-wegnemers.

Ik zeg dus ook niet dat deze specifieke klachten niet verholpen kunnen worden binnen deze baan, al snap ik goed dat dat zo te lezen valt in mijn bovenste stukje. Ik heb het eerder over het [uitdagende baan + uitdagende voorwaarden] tegenover [niet de hele dag zitten, met welke hulpmiddelen of wel/niet kwalen dan ook].

Super kort door de bocht: waarom zitten mensen in uitdagende posities die veel verdienen juist veel op hun gat. Echt heul veul. Is daar een reden voor? Zijn er uitzonderingen?

Ik wil niet morgen van baan switchen, dat is absoluut niet de bedoeling. Ik zou alleen willen weten waar deze, ogenschijnlijke, causaliteit vandaan komt. "Je hebt een goede opleiding gehad, dus veel plezier achter je bureau". Vriend van me zit bij de marechaussee en geeft ook aan dat hoe hoger op je komt, hoe meer je op kantoor/stoel komt - en hij ziet dat niet zitten. Waarom leidt een baantje hogerop tot zitten, hoe is dat zo vast gekomen?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Cassius schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:55:
Super kort door de bocht: waarom zitten mensen in uitdagende posities die veel verdienen juist veel op hun gat. Echt heul veul. Is daar een reden voor? Zijn er uitzonderingen?
Heel simpel gezegd: omdat hoger-opgeleiden veelal "denkwerk" en aansturend werk doen, en lager-opgeleiden het uitvoerende werk.

Uiteraard zijn er uitzonderingen; denk bijvoorbeeld aan chirurg/tandarts. Hoewel niet fysiek érg zware beroepen (denk ik), zijn die wel veel van hun tijd met hun handen bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
nare man schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:34:

Inderdaad!

Suikers en koolhydraten zijn echt killing!
Probeer daarop te letten, door suikers echt minimaliseren en koolhydraten te minderen.

Daarbij rennen en je hebt een lekkere basis, waardoor je geheid gaat afvallen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Tevens maak je de vergissing dat er veel baantjes zijn waarbij je fysiek veel gezond actief bent.

Als je fysiek last hebt van je rug, kijk maar de ergonomie van je werkplek,
als je te weinig beweegt krijgt zoek een leuke uitdagende sport. Reguliere fitness valt daar imho niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cassius schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:55:

Is een beetje een gevalletje van "je kunt niet alles hebben he"... Geen idee wat je doet, wat je verdient, wat je kan, maar als je geen zin hebt in 8-10 uur achter een bureau zitten, dan kun je 1 van de beroepen gaan oppakken die hier genoemd zijn of dit je vast zelf kunt verzinnen. Maar ja, ben je bereid om je om te laten scholen? Ben je bereid om wellicht te zakken in salaris? Wat voor soort bewegingen zijn goed/ slecht voor je rug?

En verder werkt het zoals HyperioN zegt, dat lijkt me toch geen rocket science formule om uit te vogelen? Dat je het er misschien niet mee eens bent is tot daar aan toe, maar de maatschappij is toch al een tijdje zo gericht.

Qua banen heb je veel opties, van bakker tot loodgieter, tot groenteboer tot fysiotherapeut tot outdoor trainer tot sportinstructeur tot stratenmaker tot stellagebouwer tot commissioning engineer tot NDT Operator tot CNC milling operator tot etc...

Maar heb je de skill set voor deze functies, de opleiding, vind je ze leuk, kan je rug dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Minder werken, tijd overdag vrijmaken om te ontspannen en sporten?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:58

Fiber

Beaches are for storming.

Leuke tips allemaal, maar bijna niemand gaat in op de concrete vraag...

(Hoog)leraar worden, die staan meestal voor de klas...
Lezingen gaan geven, spreekbeurten, cabaret...
Boswachter worden...
Conducteur...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
Ach, iemand die wat met zijn handen wilt doen kan nu ook voldoende verdienen hoor.

Loodgieters, electriciens, metsers, ... (best wel zelfstandig dan) verdienen allemaal goed hun kost.
Feit is wel dat veel van dat werk ook niet goed is voor de rug/knieën, ... - heel slecht zelfs.

Ken bijvoorbeeld metser.
Recent advies van zijn dokter: "ik zeg het niet graag, maar je gaat beter terug kickboksen - gaat beter zijn voor je rug omdat je dan je rug-en buikspieren beter traint"

Maar vaak moet je ook es zien hoe vaak je echt stil zit op je werk.
- Drink voldoende en ga telkens je bekkertje halen - wat beweging.
- Ga vaak naar de wc (kan dus perfect samen met bovenstaande) - ook weer beweging
- Ga buitenshuis es sporten: 3tal keer per week is echt al wat, doe daar zeker ook buik-en rugspieroefeningen bij. (dat is echt geen druppel hoor, uiteindelijk bouw je daar echt mee op)
- Ga regelmatig verzitten, dus niet krampachtig heel de tijd zelfde zithouding aannemen.
- Let op de stoel van je wagen, dat is vaak ook een aanslag op je rug: zie dat die goed staat ... of zoals ik er ook ken - koop een andere wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En ga op de fiets naar je werk. Ik weet uiteraard niet in hoeverre dat mogelijk is met je huidige baan, maar goed gezien dat zelfs compleet ander werk een optie is, lijkt mij een andere baas ook wel een optie.

Maar als je dan uitgaat van een kwartiertje enkele reis op de fiets heb je al weer een half uur lichaamsbeweging erbij elke werkdag. En ook naar de supermarkt gewoon de fiets pakken.

En ja met je rugproblemen is in het algemeen het denk ik nuttiger om een betere stoel te gebruiken dan om een 'actief' beroep te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 09-07-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:31:
Leuke tips allemaal, maar bijna niemand gaat in op de concrete vraag...
Valt wel mee hoor, er is al een heel breed scale aan functies voorbij gekomen. Het heeft alleen geen zin om functies te blijven roepen als je niet weet wat iemand zijn bereidwilligheid is tot omscholen, of er een grote duik qua salaris wordt gemaakt en wat iemand zijn huidige skillset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Fysiek werk is zeker niet altijd goed voor de gezondheid. Kijk maar eens hoeveel arbeiders bij of voor hun pensionering al lichamelijk versleten zijn.
Zoek liever je gezonde lichaamsbeweging buiten werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 06:41
Herders in de bergen schijnen relatief lang gezond te leven. De buitenlucht en het feit dat beweging in het beroep is ingebakken. Het verdient alleen niet zoveel. Maar je hoort ook wel dat zakenmensen op de Golf baan miljoenen deals maken.
Nu we steeds meer met ons mobiel kunnen doen en ontwikkelingen als spraakbesturing en project Glass realiteit worden, kunnen we ons ook afvragen in hoeverre we dat buro met de pc echt nodig hebben. Ik denk dat het best wel mogelijk is meer beweging in ons dagelijkse bezigheden te integreren. Staand vergaderen is al een trend en wat houdt ons tegen om een overleg te doen tijdens een wandeling buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Een onderwaterlasser is geen zittend beroep en verdiend geloof ik ook wel aardig. Zo lang niets mis gaat ook niet ongezond geloof ik 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verkoper worden in een grote winkel. Heb het een tijdje als zaterdagbaan gedaan en met name op drukke zaterdagen was ik 's avonds moe van het vele lopen (en ik had toendertijd echt geen slechte conditie). Maarja, verdient wel erg slecht, anders was ik het wel blijven doen :). Want het is erg leuk.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk te fietsen naar werk ipv met de auto, is enkele rit toch zo'n 8km.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 09-07-2012 22:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 07:55
Ga bij de Marine en doe daar iets technisch ofzo. Kan je hoog opgeleid best terecht als engineer/werktuigbouwkundige/radar/radio etc, en volgens mij krijg je daar nog genoeg beweging ook :) Luchtmacht zou kunnen, maar meestal toch anders.

Verder: wordt manager en ga golfen met zakenrelaties, ga bij een bedrijf met meerdere locaties werken en fiets tussen allen (gemeentes kunnen hierbij helpen).

Maar ik moet het toch met velen hier eens zijn: als iemand met een zittend beroep (code klopper/designer) zit ik bij een bedrijf dat aanspoort om dagelijks te sporten, als je wilt tussen de middag enzo, met korting op sport abonnementen, toernooitjes in verschillende sporten georganiseerd door collega's etc. Op de fiets naar werk, met een paar collegas sporten tegenover werk, een paar keer per jaar zo'n toernooitje, hoeft echt niet aan te tikken.

(maar als je het niet doet krijg je wel last ja :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben medisch afgekeurd (diabetes) voor een BBT contract bij de Marine als codeklopper. Dat zou ook gewoon de hele dag kantoorzitten zijn hoor. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 21:36
Goedbetaalde banen gaan vaak gepaard met een grote verantwoordelijkheid voor iets of iemand.

Zo heeft een arts/chirurg op eerste gezicht een gezonde baan met goed salaris, maar hij draagt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee.

Onze minister president ziet er ook gezond uit en geen fysiek zwaar werk, maar zijn verantwoordelijkheden maken het wel tot een "zware" baan.

Een zelfstandige electricien heeft weer de verantwoordelijkheid van zijn eigen zaak op zich (levensonderhoud etc.)
Deze verantwoordelijkheden leiden tot een grotere kans op een hoger salaris.
Ook leiden deze verantwoordelijkheden vaak tot bureaucratie, en die wordt weer achter een bureau afgedekt..

Wil je dus iets rustigers aan doen, lijkt mij dat een baan met minder verantwoordelijkheden de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 05-06 06:41
Meer verantwoording hoeft niet zwaarder te zijn als het binnen je capaciteiten ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 05:15
je kunt it-trainer worden. Word- of Excelles kun je binnen een maand geven als je een beetje leraarbloed hebt. Dan kun je jezelf opwerken naar Cisco of Microfottrainer, dan mag je de hele dag (6 uur) voor het bord staan en door de groep lopen. wel veel reizen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08
En ga anders ook eens naar een Ergotherapeut, voor je volledige houding op kantoor incl werkplekonderzoek. Dan kun je daar de slechte punten weg laten halen. Eventueel ook Fysio nemen (al zit dat nu niet in basispakket) en je rugspieren verbeteren, dat die meer last kunnen dragen.

Zoek verder een leuke sport, waar je echt plezier in hebt. En let een beetje op je voeding, is hier op tweakers 2 goede topics over (Ik moet iets kwijt, en bodybuildingtopic) voor voedingtips.

Zwemmen is verder een erg goede sport waarbij je je lichaam helemaal niet zwaar belast, en kan dus goed zijn. Maar als je je baan leuk vindt, heb je hierboven wellicht wat aan.

[ Voor 17% gewijzigd door ErgoStijn op 22-07-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:16
Bartvw schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:24:
Goedbetaalde banen gaan vaak gepaard met een grote verantwoordelijkheid voor iets of iemand.

Zo heeft een arts/chirurg op eerste gezicht een gezonde baan met goed salaris, maar hij draagt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee.

Onze minister president ziet er ook gezond uit en geen fysiek zwaar werk, maar zijn verantwoordelijkheden maken het wel tot een "zware" baan.

Een zelfstandige electricien heeft weer de verantwoordelijkheid van zijn eigen zaak op zich (levensonderhoud etc.)
Deze verantwoordelijkheden leiden tot een grotere kans op een hoger salaris.
Ook leiden deze verantwoordelijkheden vaak tot bureaucratie, en die wordt weer achter een bureau afgedekt..

Wil je dus iets rustigers aan doen, lijkt mij dat een baan met minder verantwoordelijkheden de oplossing is.
Ik weet het niet hoor..

Maar een persoon in de bouw. zelfstandige electricien heeft nou niet bepaald een top salaris ;) verdient gewoon 35 euro per uur. Ja dat is meer dan gemiddeld persoon bij een baas verdient.. Maar vergeet niet.

- afschrijving gereedschap
- belasting dienst
- accuntant
- verzekeringen (grote kosten post)

ik denk dat als hij het goed zou doen misschien 3000 Burto aan salaris heeft maar echt veel meer tegenwoordig niet meer. Gezien er genoeg polen rondlopen die hetzelfde werk voor 20 doen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Als ik het zo hoor zijn de rugklachten/slechte conditie van Cassius ook niet het probleem: Hij wil gewoon van zijn bureauwerk af ;)

Zelf merk ik het ook, als ik ga solliciteren zoek ik bewust een baan op HBO niveau waar ik niet de hele dag achter een bureau moet zitten. Niet omdat ik het fysiek niet aankan, maar omdat ik me dan na een week compleet kapot zou vervelen en er mentaal uiteindelijk onderuit aan zou gaan.

Ik mag als HBO'er wel een behoorlijke hoeveelheid kennis hebben, maar het zijn ook vooral mijn handen die jeuken. Ik denk dan ook dat de gezondheidsklachten van Cassius alleen symptomen en gevolgen zijn van diezelfde jeukende handen. ;)

Nu weet ik niet wat je als opleiding/achtergrond hebt, maar als je een beetje technische IT-kennis hebt zou je dat altijd aan kunnen vullen met de regeltechniek, procestechniek of mechatronica. Daar wordt veel hands-on werk in gevraagd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

chime schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:32:
Ach, iemand die wat met zijn handen wilt doen kan nu ook voldoende verdienen hoor.

Loodgieters, electriciens, metsers, ... (best wel zelfstandig dan) verdienen allemaal goed hun kost.
Feit is wel dat veel van dat werk ook niet goed is voor de rug/knieën, ... - heel slecht zelfs.
Dit is echt totaal _niet_ waar.
Veel zelfstandigen hielden relatief veel geld over omdat ze niet/slecht gezorgd hadden voor: pensioen & arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Daarnaast werd er niet gespaard voor als er 'even' wat 'minder' werk was.
Nu heerst er enorme verborgen werkeloosheid onder deze groep en zijn de uurlonen HEEL erg laag waardoor er maar zeer mager belegde boterhammetjes gegeten kunnen worden. Echt het ZZP fabeltje, geloof het niet het is echt NIET waar.
Ken bijvoorbeeld metser.
Recent advies van zijn dokter: "ik zeg het niet graag, maar je gaat beter terug kickboksen - gaat beter zijn voor je rug omdat je dan je rug-en buikspieren beter traint"

Maar vaak moet je ook es zien hoe vaak je echt stil zit op je werk.
- Drink voldoende en ga telkens je bekkertje halen - wat beweging.
- Ga vaak naar de wc (kan dus perfect samen met bovenstaande) - ook weer beweging
- Ga buitenshuis es sporten: 3tal keer per week is echt al wat, doe daar zeker ook buik-en rugspieroefeningen bij. (dat is echt geen druppel hoor, uiteindelijk bouw je daar echt mee op)
- Ga regelmatig verzitten, dus niet krampachtig heel de tijd zelfde zithouding aannemen.
- Let op de stoel van je wagen, dat is vaak ook een aanslag op je rug: zie dat die goed staat ... of zoals ik er ook ken - koop een andere wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 11:14

Mx. Alba

hen/die/zij

Een gezonde baan is naar mijn mening net zoiets als een gezond broodje hamburger. Laat ik mijzelf uitleggen: elke baan brengt wel stress (fysiek of mentaal) met zich mee en is dus in principe slecht voor je gezondheid. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:15:
Een gezonde baan is naar mijn mening net zoiets als een gezond broodje hamburger. Laat ik mijzelf uitleggen: elke baan brengt wel stress (fysiek of mentaal) met zich mee en is dus in principe slecht voor je gezondheid. :)
Dit dus :)

Afbeeldingslocatie: http://www.samatters.com/wp-content/uploads/2012/01/Cat-Stress.png

:+

Mijn werk is ook niet goed voor mij. Ik heb spataders, RSI, en een zwakke rug. En ja, ik zit bijna de hele dag achter een computer.

Niks aan te doen, want ik hoor nou eenmaal in de ICT thuis. Zou ik dat niet meer doen, kan ik het voor de rest wel vergeten. Echt heel handig met mijn handen ben ik niet, en veel tillen mag ik ook niet, dus ik moet wel achter een bureau zitten. Dat mijn huisarts en fysio het daar niet mee eens zijn is leuk, maar zonder mijn inkomen houdt het gewoon op verder. Ik heb geen zin om zielig thuis te zitten de hele dag.

Dus ik ga braaf naar de sportschool om de symptomen enigszins te verlichten (immers, hoe meer spieren, hoe meer je kunt hebben en compenseren) en doe tijdens de lunch een wandeling om even in beweging te zijn. Ook werk ik wat minder uren (36 uur per week ipv 40 tot 50 uur per week). En that's it.

En dit hou ik al 9 jaar vol ongeveer sinds de diagnose dat ik RSI heb en eigenlijk niet meer achter een computer mocht zitten :')

Als ik goed naar mijn lichaam luister en pauze neem wanneer dat nodig is, hou ik dit waarschijnlijk vol totdat ik dood ga aan iets anders, dus ik vind het prima zo.

Overigens heb ik genoeg (oud) collega's die ook dagelijks met pijn in hun schouder en rug achter de pc zitten. Die nemen dan gewoon een paracetamol en gaan verder. Het hoort erbij.

Wel ben ik zo slim geweest om bedrijven op te zoeken waar de werkdruk niet super hoog ligt. Je kunt in de ICT ergens werken waar een ambitieus jong team aan de slag gaat en iedereen zich de naad uit werkt, maar je kunt ook ergens werken waar de gemiddelde leeftijd al wat hoger ligt en iedereen op een wat rustiger tempo werkt. En dat scheelt ook enorm.

Want hoewel ik de hele dag achter een PC zit, ben ik niet meer de hele dag als een gestoorde aan het typen. Maar hebben we vaak genoeg overleg, moeten er dingen uitgezocht worden, en gaan de meeste mensen om 5 uur echt wel naar huis, omdat vrouw en kinderen op ze wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 01-08-2012 10:48 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1