Het upgraden van een audio set-up

Pagina: 1
Acties:

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 21:01
Beste,

Omdat ik binnen enkele dagen mijn nieuwe platenspeler (een Technics SL1200 MK II) zal gaan ophalen, wil ik toch ook mijn huidige audio set-up vervangen. Ik gebruik momenteel een Pioneer A-10 en paar luidsprekers die met veel geluk nog willen werken. Dat wil ik allemaal vervangen door een betere set-up. Ik heb hier en daar wat opgezocht, maar door al die specificaties krijg ik eerder tunnelvisie dan ik er wat wijzer van wordt. Ook op deze site heb ik wekenlang anoniem discussie's gelezen, maar oftewel is mijn budget niet zo groot oftewel is het niet dat wat ik zoek. Daarom heb ik nagedacht wat mijn persoonlijke voorkeuren zijn en met die voorkeuren mezelf geregistreerd en dit topic geopend.

Versterker
In het begin was dit niet echt het belangrijkste voor mij, dat waren toentertijd vooral mijn luidsprekers. Nu nog altijd vind ik dat mijn luidsprekers uiterst belangrijk zijn, maar dat de versterker ook van essentieel belang is. Het voornaamste wat een versterker moet hebben is een phono ingang voor mijn platenspeler. Ook denk ik dat het handig zou zijn dat dit een 5.1 versterker zal worden. Die A-10 was een 2.1 en ik voelde me daar eigenlijk niet zo comfortabel bij.

Ik ben er altijd nog niet uit of ik mijn toekomstige televisie zou aansluiten op mijn versterker, want met al die Dolby toestanden vrees ik dat de prijs een stuk hoger zal liggen en dat kan ik eigenlijk niet echt toelaten. Als dit niet waar is stuiten we op een andere vraag. Doet er iets af aan de muzikale ervaring als een versterker Dolby toestanden heeft of maakt dat helemaal niet uit ? Mijn PS3 fungeert trouwens, naast gameplatform, ook als Blu-Ray speler en moest het betekenen dat ik zonder problemen mijn televisie kan aansluiten op diezelfde versterker als die van mijn platenspeler dan wil ik eigenlijk ook heel graag mijn PS3 aansluiten. Als de betere dingen toch in een versterker zitten die vijftig euro buiten mijn budget valt, dan zou ik dat wel doen. Maar om een versterker puur voor die dingen te kopen, dat zou ik niet doen.

Wat dan wel weer belangrijk is, is dat ik mijn computer eventueel zou kunnen aansluiten op mijn versterker. Mijn computer speelt nog meer muziek af dan mijn platenspeler en het zou handiger zijn dat ik dan mijn computer zou kunnen aansluiten op die versterker. Films en serie's worden door middel van een twee meter lange HDMI kabel doorgestuurd naar mijn televisie, dus de video gerelateerde dingen zijn voor mijn televisie. En anders doen mijn in-ear oren hun werk perfect. Gamen doe ik niet meer op mijn computer, dat wordt nu gedaan op mijn PS3. En voor de andere dingen heb ik geen versterker nodig, dingen zoals tekstverwerking en research. Mijn geluidskaart is absoluut niet het beste van het beste, dus zou het handiger zijn moest mijn versterker het werk wat mijn geluidskaart moet doen gedeeltelijk (of helemaal als het mogelijk is) overnemen. Als laatste zou een hoofdtelefoon ingang geweldig zijn, maar omdat ik nog aan het twijfelen ben of ik wel een hoofdtelefoon zou kopen is dat ook niet echt belangrijk. Mijn Sennheiser CX300 II doet zijn werk perfect en ik zie nu ook geen reden om naar een alternatief te zoeken. Met andere woorden, ik denk dat ik op zoek ben naar een geïntegreerde stereo versterker.

Ik heb niet echt een voorkeur voor namen, maar de betere namen zoals Onkyo, Marantz, Denon en Yahama zouden een beter zoekveld zijn. Ik heb al tig versterkers onder de naam Onkyo en Marantz beluisterd, maar door het feit dat de één even goed presteert als de ander, ben ik nog niet tot een aanschaf overgegaan. Mijn motto is trouwens hele goede kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld. Mijn budget voor een versterker, rekening houdende met een nieuw paar luidsprekers en het geld dat ik al heb gespendeerd aan mijn nieuwe platenspeler en televisie, is niet zodanig groot. Ik wil tussen de 200 en 300 gaan, met opleg tot vijftig (en als het echt niet anders kan) honderd euro. Ik wil opleg vermijden, maar als het echt niet anders kan, dan wil ik dat wel zien als een nood uitgave.

Ik heb hier trouwens een Marantz PM6010OSE op het oog, maar zal dit voldoende zijn voor al mijn eisen ?

Luidsprekers
Naast het veranderen van versterker, is het dringend tijd om ook een nieuw paar luidsprekers te zoeken. Mijn huidig paar luidsprekers zijn zodanig versleten dat het eigenlijk op basis van geluk is dat ze willen werken. Soms werken beiden niet, soms doet één het maar, soms spelen ze heel stil af als ze volgens mijn versterker heel luid staan en als ze dan heel luid staan hoor je ze steeds clippen of ruis. Als ze dan perfect spelen, werken ze dan ook perfect, maar die momenten zijn heel erg zeldzaam geworden. De luidsprekers zijn van Kenwood, wat ik al altijd een goed merk gevonden heb, maar omdat er waarschijnlijk wel wat beters te vinden is, zou ik liefst een ander merk willen proberen. Mijn luidsprekers zullen op mijn kamer staan, wat absoluut niet groot is, dus theatrale luidsprekers hoef ik niet. En dat zou ik waarschijnlijk niet eens kunnen veroorloven. Wat blijkbaar een must is bij het zoeken van een paar luidsprekers is het genre. Om eerlijk te zijn heb ik niet echt een bepaalde voorkeur meer op het gebied van genre's. Het rock genre mag dan hier ten huize Louis zwaar vertegenwoordigd worden, de elektronische geluiden als de jazz geluiden zijn ook niet weg te denken uit mijn muziek bibliotheek en platenverzameling. Ook durf ik weleens een compositie van Beethoven beluisteren, maar dat is eigenlijk dus het zou ook fijn zijn moest die luidsprekers daar ook mee uit de voeten kunnen komen. Van rock zijn het alle stijlen die ik enorm waardeer, van post-rock tot aan dreampop en shoegaze of van post-punk tot aan psychedelica. Op het gebied van elektronische geluiden ben ik een stuk kieskeuriger. Ik luister heel vaak naar de UK Bass scene en daarom ook dat de bass ook van een degelijk niveau moet zijn. Van (acid) house (George FitzGerald, Joy Orbison om wat namen te geven), techno (Blawan, Joy Orbison), dubstep (Mala, Coki, Peverelist), experimentele elektronica (Burial, Four Tet, James Blake), trip hop (Massive Attack), ambient (Moby), IDM, etc. Ook durf ik nog eens een country plaat op te zetten (vooral Johnny Cash), folk (Bob Dylan) en is hip-hop ook geen vreemde eend in de bijt. Bij hip-hop moet je vooral denken aan J Dilla en de jaren negentig hip-hop (zoals Wu-Tang Clan), al heb ik daar niet zoveel kennis van.

Nu zei ik dat de bass van essentieel belang is, maar dat betekent niet dat ik daarom ook een subwoofer wil. Ik wil het wel, maar ik heb besloten om dat later te kopen. Net zoals ik ook zal wachten met het kopen van een center luidspreker. De luidsprekers moeten daarom de bass niet kil of leeg laten horen, maar ze moeten wel een tijdje het werk doen wat later zal worden overgenomen door een subwoofer. Ik verwacht dus geen hevige bass, maar het moet wel hoorbaar zijn dat de bass er is en dat het wat warm mag klinken. Een beetje zoals mijn in-ear oren. Ik ben trouwens niet het type van de trillende bassen, daarvoor ga ik wel naar een festival.

Zolang de luidsprekers de hele ruimte vol geluid kunnen zetten, dan is het goed. De ruimte is al niet zo groot, dus veel presteren moeten ze dan ook niet. Ik ben wel het type van de lage frequenties en de hoge wattage. Ik wil toch hebben dat zelfs het kleinste geluid hoorbaar is. Ik hoef niet heel laag te gaan, maar zolang ik niets mis is alles wat laag is zeer goed. Aangezien ik nog niet uit ben of ik mijn televisie en PS3 zal aansluiten op mijn versterker, zou ik het fijn vinden moest de luidsprekers enkel gericht zijn op de muzikale ervaring. Het zou fijn zijn moest ik, als ik toch de touw doorhak en mijn tv en PS3 zou aansluiten, kunnen genieten van die Dolby toestanden, maar mijn 5.1 headset werkt perfect op het gebied van gaming en ik ben al jaren de geluidsprestaties van een televisie gewend, dus dat vormt ook niet echt een probleem.

Ik heb al heel wat merken gezien en beluisterd, en ik heb ook veel topics gelezen op andere fora. En ik heb daaruit een lijstje opgesteld van luidsprekers die mij onder de indruk brachten. De volgende luidsprekers horen bij het lijstje : Deze typeloze Sony luidsprekers, Canton Chrono 507.2, Q ACOUSTICS 2050i SPEAKERS, Jamo S 606 en Yamaha NS-F210 zijn de luidsprekers die in mijn oog springen. Ik heb al veel gehoord van Bose, maar ik weet ook dat Bose teveel kost voor wat het maar is. Ik heb betere luidsprekers gehoord die een stuk minder kosten dan in welke prijsklasse Bose behoort. Natuurlijk is zoiets gebaseerd op smaak.

De monitor kwestie, tja, ik weet dat een monitor beter klinkt bij hip-hop en elektronica, maar ik denk niet dat dit hetzelfde zal zijn voor het genre rock en jazz. Ook heb ik me laten vertellen dat zulke luidsprekers uitstekend zijn bij het produceren van muziek, maar daar ben ik niet zo geïnteresseerd in. Ik speel wel gitaar, maar momenteel maak ik daar zelf geen nieuwe muziek mee. Misschien later, maar dan zou alles wat daarmee te maken zou hebben gefinancierd worden door de band.

Dan mijn budget. Ik weet dat er tussen die luidsprekers enkele van 400 euro zitten, maar ik wil hetzelfde budget hanteren zoals ik doe bij het kiezen van een versterker. 300 euro met opleg van tussen de vijftig en honderd euro. Nu zal ik niet zo streng zijn zoals bij het budget van de versterker, maar toch zou ik het op prijs stellen moest dit tussen dat bedrag gehouden worden.

Tot slot
Nu klinkt dit heel erg alsof ik het vuile werk laat opknappen door anderen, maar ik ben nu al een jaar aan het zoeken naar de betere apparatuur voor zo min mogelijk geld dat ik door al die verschillende merken en serienummers de kluts kwijt ben. Ik heb al iedere hi-fi winkel in mijn buurt bezocht wat er heeft gezorgd dat ik bijna overal ben geweest in België. Ik wil nu dus stappen beginnen maken tot aanschaf van een degelijk audio set-up. Op den duur stel ik maar alles uit dat het er nooit van zal komen. En het zou dan misschien voordeliger uitkomen voor mij, maar dan heb ik niets.

Dus mijn dank is groot voor iedereen die hun tijd willen spenderen aan een film- en muziekliefhebber die door al die informatie een zwart gat heeft gecreëerd waardoor het onmogelijk geworden is om een keuze te maken.

• Le Enfant!
Ik heb me ondertussen mijn zoekveld nog gespecificeerd. Als het klopt kan ik geen optimale muzikale ervaring krijgen met een A/V receiver en kan ik geen optimale video ervaring hebben met een stereoversterker. Dan zal ik me eerst een degelijke stereoversterker aanschaffen en dan verder kijken voor een A/V receiver. Het doel was en blijft nog steeds een degelijke muzikale ervaring.

Ik zal morgen mijn eisen hier en daar wat veranderen en misschien dat er dan wat meer deuren open gaan.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:42

FeaR

In GoT we trust

Le Enfant! schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 02:14:
Als het klopt kan ik geen optimale muzikale ervaring krijgen met een A/V receiver en kan ik geen optimale video ervaring hebben met een stereoversterker.
Dat laatste klopt, want een stereoversterker heeft eigenlijk maar zelden video in- en uitgangen, dus op dat gebied hoef je voor video niets te verwachten. Veelal doe je met een dergelijke versterker alles qua video direct naar de TV en het geluid via de versterker. Bij de hedendaagse A/V receivers loopt alles via de receiver. Maar muziek met een A/V receiver is gewoon mogelijk. Persoonlijk vind ik voor een 2.0 of 2.1 set-up een stereoversterker altijd wat mooier staan. Maar het gemak van dingen als HDMI en S/PDIF welke op een stereoversterker vaak ontbreken mis je dan wel. In blinde (ABX)-tests is het verschil tussen een gelijk afgestemde stereo- dan wel meerkanaals versterker niet te horen.

De vraag is wel hoe erg je het videodeel nodig hebt wat een A/V receiver biedt. Dat het makkelijk is om alles eerst naar de receiver te brengen en dan met slechts één kabel naar de TV is duidelijk. Maar dingen als het converteren naar 1080p is al discutabel: vele bronnen (Blu-ray, PC, et cetera) kunnen dit ook al. En als die het niet kunnen dan doet de TV het wel. Analoog naar digitaal-conversie is wel fijn, maar hoe veel mensen hebben nog een DVD-speler die je met S-Video of Composiet aan moet sluiten... Bij een A/V receiver is het vooral gemak wat het meest weegt.

Om over je stukje over Dolby terug te komen uit de TS: ik denk dat je bij een surroundreceiver toch behoorlijk moeite moet doen om er eentje te vinden zonder DTS dan wel DD decoders. Dat is al jaren een standaard die geleverd wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 10-07-2012 02:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Als je het leuk vind om met audio en muziek bezig te zijn, waarom maak je er dan geen hobby van om spullen te proberen. Veel materiaal (speakers en versterkers) verliezen op de tweedehandsmarkt amper waarde. Goed materiaal wordt door de liefhebber altijd gewaardeerd, dus de prijs zakt niet veel. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een stel leuke speakers (alles zal beter klinken dan je huidige speakers) met warme klank eigenschappen.

Ik geef een voorzetje: Een stel B&W CM1 speakers (€500 op de tweedehands markt) met een Rotel 927MKII versterker van €150 euro. Materiaal blijft zijn waarde wel houden, dus gaat het na een tijdje kriebelen, dan ga je op zoek naar iets anders.

Wat je trouwens nog niet besproken hebt is je luisterkamer, hoe wil je het gaan plaatsen? Kan je je speakers vrij zetten van een achtermuur, of komen ze op een bureau. Dat zijn zaken die zeker net zo belangrijk zijn/invloed moeten hebben op de aanschaf van speakers (en dus ook versterking)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-11 17:05
Voor de versterker zou ik zeker voor A/V receiver gaan. De geluidskwaliteit voor stereo is maar minimaal slechter als het uberhaupt al meespeelt maar de ondersteuning voor video en videoaansluitingen geven geweldig voordeel.

Mijn overall tip zou zijn: marktplaats of audio-forums. Audio spul gaat eigenlijk niet kapot en er zijn legio mensen die na 1 a 2 jaar al willen wisselen en top apparatuur voor een leuke prijs te koop zetten.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Le Enfant!
Ik heb al een tijdje niet meer gepost, maar ik heb in de tussentijd heel wat gezocht en beluisterd. De speakers die het best wist te presteren waren de B&W 684 en de Monitor Audio RX6. Maar ik had ook een tijd enige interesse in de Wharfedale Diamond 8.4, maar die is blijkbaar zo zeldzaam als wat. Nu heb ik even een kostenplaatje gemaakt van alles en ik moet helaas concluderen dat die B&W 684 en de Monitor Audio RX6 te hoog gegrepen is voor mijn budget. Ik moet namelijk nog genoeg belangrijkere dingen kopen en dat zou niet lukken met die betreffende speakers.

Ook heb ik een aantal aanpassingen moeten doen aan mijn gedachte om een 5.1 versterker aan te schaffen. Ik heb er veel over nagedacht, maar ik zal toch maar weer voor een 2.1 stereoversterker gaan. Ik gebruik voornamelijk dat ding voor mijn platenspeler en ik ben niet echt een audiofiel als het komt op cinematografische belevenissen. Ik hou wel van de geluiden in de films, maar dat kan ik perfect horen op mijn nieuwe televisie. Als het komt op games, dan gebruik ik wel mijn Turtle Beach Ear Force PX21 op de momenten dat het geluid van essentieel belang is. Ook weet ik nog dat een 5.1 versterker het geluid verdeelt over vijf apparaten (speakers) en dat het geluid dan niet echt formidabel klinkt als je maar twee speakers gebruikt.

En als ik eerlijk ben tegen mezelf, dan is het een onnodige kost om een 5.1 versterker te kopen. Ik heb maar plaats voor twee speakers en een eventuele verhuis staat helaas nog niet in de planning. Niet voor 2012 en ook niet voor 2013. Met die twee gedachten heb ik dus verder gezocht en ben ik in aanraking gekomen met de Jamo S608. Ik heb ze dan ook direct beluisterd, maar het probleem is dat het ging om een film en niet om een muziekstuk. Ik heb dan ook gevraagd of ze ook goed genoeg zijn voor het spelen van muziek, maar daar wist de medewerker geen antwoord op. Het waren vooral mensen die een home cinema systeem hadden die zulke speakers kopen zei hij dan. Ook liet de winkel het niet toe om zelf platen af te spelen. Dit gelde ook voor de tien andere winkels die deze set hadden. Dus weet er iemand of die S608 daadwerkelijk ook goed genoeg zijn voor een muzikale belevenis ?

De versterker die ik normaal ging kopen, was de Yamaha RX-497. Helaas is dit geen keuze als ik de Jamo S608 zal kopen, want die versterker is veel te licht voor deze speakers. Ik kon enkele weken geleden een Marantz PM78 voor een kleine tweehonderd euro kopen, maar is dat dan een betere keuze ?

Verwijderd

Ga eens kijken bij Hobo hifi. Die hebben nu nog een grote uitverkoop. Daar kan je en luisteren en kijken.

Wel moet ik zeggen dat jouw wensen en eisen niet echt overeenstemmen met je budget. Niet om mensen tegen het hoofd te stoten maar Jamo is nou niet echt een gerenommeerd merk op het gebied van HiFi. Die sets worden veel verkocht omdat het inderdaad voor een huistuinkeuken 5.1 opstelling voor films nog wel te doen is en men denkt bigger is better. Maar voor subtiel stereo zie ik het somber in.

Ik kwam van de week hier in V&A een prachtige set Kef Cresta 30 tegen voor heel weinig. Dat is leuk om eens te kijken waar je nu eigenlijk van houd.

• Le Enfant!
Ondertussen heb ik eindelijk mijn luidsprekers kunnen kiezen en heb ik ze inmiddels bestelt bij de plaatselijke hi-fi shop. Het betreft hier om de Monitor Audio BX2. Deze luidsprekers kregen, naast de perfecte score op Whathifi, ook genoeg positieve reacties op fora's waaronder Tweakers. Tot mijn verbazing zag ik dat de plaatselijke hi-fi shop deze in hun opstelling had en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze eens aan een test te onderwerpen. Na veel discussiëren heb ik de baas kunnen overtuigen en heb ik mijn platenspeler mogen aansluiten aan de speakers. Weliswaar ook aan de versterker, die hevig gemodificeerd was, van de winkel.

Ik heb een paar platen meegedaan die me wel wisten te bekoren, waaronder vier platen die in mijn top tien staan. De platen waren de volgende : Band Of Gypsys (van Jimi Hendrix), Unknown Pleasures (van Joy Division), A Love Supreme (van John Coltrane), Highway 61 Revisited (van Bob Dylan) en ( ) (van Sigur Rós). De geluiden kwamen er allemaal heel goed uit en ik wil toch wel even benadrukken dat het geluid ook heel warm en vol klonk. Dat is ook fijn meegenomen en al helemaal doordat deze speakers maar 350 euro kosten.

Het enige wat nog rest is een goede (stereo)versterker vinden. Ik heb al twee versterkers op het oog, de Yamaha RX-497 of de Marantz PM78. Wat ik ook las is dat deze speakers eigenlijk het beste tot zijn recht komt met een Onkyo versterkers als met een Denon versterker. En ook als het met een bi-wiring opstelling opgesteld is, maar hoe dat precies in zijn werk gaat is nog een groter vraagteken. Buiten de beste prestaties met mijn speakers als eis, wil ik ook graag genoeg aansluitingen om onder andere mijn computer aan te sluiten (RCA aansluiting, dacht ik) en mijn nog aan te schaffen hoofdtelefoon. En dan kan ik eindelijk weer genieten van mijn LP's die ik al, helaas, weken heb moeten missen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bi-wiring is eigenlijk heel simpel: je voert je bekabeling tussen je speakers en versterker dubbel uit. Niet meer en niet minder. Wordt met name gebruikt om bijvoorbeeld hoog en laag apart te kunnen versterken, of om extra vermogen de speakers in te pompen. Maar je versterker moet het ondersteunen. Vaak doen ze dat wel en kun je 2 paar speakers aansluiten op je versterker, maar omdat het intern dan vaak maar op 2 kanalen versterkt worden die dan weer gesplitst worden naar 4 aansluitingen, schiet je daar eigenlijk niks mee op. Tenzij je losse interne versterkerunits per kanaal hebt uiteraard, maar dan zit je wel in de topklasse van de stereoversterkers ;)

Ik weet niet wat je budget is voor een versterker? De Marantz is een ouder beestje volgens mij, maar een Denon komt uit de zelfde fabriek. En die maken prima stereoversterkers kan ik je melden ;)
Je speakers zijn iets van 100W...dat moet met bijvoorbeeld deze http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.0&ARTNR=387603 prima te doen zijn.

Overigens: ik hoop dat die 350 euro voor je speakers per paar is...als die 350 euro een stuksprijs is ben je opgelicht namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Le Enfant!
Ik heb me de hele week beziggehouden met het zoeken van versterkers en informatie. Ik heb daar een lijstje van kunnen maken en ben tot de volgende versterkers gekomen :
- Denon PMA-710AE (die hier boven ook werd aangeraden, alleen kreeg het op whathifi maar een vier op vijf doordat de bass niet zo denderend is)
- Yamaha A-S500
- Marantz PM 6003 (of PM 6004) (alleen de prijs is een grote hindernis)
- Rotel RA-04 (de minste van de vier)

Mijn eerste keuze is de Marantz PM 6003(4), alleen is de prijs dus een hindernis. De tweede keuze is de Denon PMA-710AE, maar daar speelt het minpuntje van whathifi parten. De Yamaha A-S500 en de Rotel RA-04 zijn twijfelgevallen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:42

FeaR

In GoT we trust

Mja, ik zou me sowieso niet blindstaren op reviews en al helemaal niet van een site als What HiFi. Dergelijk sites leven op advertenties en sponsoren, dus hoe objectief is zo'n test dan. Verder ben ik nog steeds van mening dat de speaker de belangrijkere schakel is in de keten dan de versterker, ook als het gaat om klank. Audio is persoonlijk, dus zelf gaan luisteren en testen is altijd nog het beste. Als ik zo afbeeldingen bekijk is de Denon qua bouw toch wel minder met de bloktrafo ten opzichte van de Marantz met de ringkern. Wat is je budget voor de stereoversterker?

Overigens is het stuk over Bi-Wire van hierboven maar gedeeltelijk correct. Bi-wire is het hebben van één aderpaar aan de kant van de versterker en twee aan de kant van de speaker. In principe is Bi-wire gelijk als simgle-wire met de bruggen tussen de terminals van de speaker. Bi-Amp is het dubbel uitvoeren, dus twee paar aan beide kanten. Op deze manier sluit je dus twee paar terminals aan richting de speaker. Men denkt altijd dat je dan twee keer zo veel vermogen hebt, echter gooit het filter in de speaker het grootste deel van dat vermogen weer weg en is de winst marginaal. Ook filtert de versterker niet het hoge en het lage vermogen, dat doet de speaker nog steeds. Het staat wel leuk, dat is eigenlijk het enige. Dit wordt ook wel passief Bi-amp genoemd. Met echt Bi-Amp neem je twee losse versterkers en dus ook twee losse voedingen, ook het filter wordt dan uit de speaker gehaald.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1