Bios Asrock A75 Pro4-M werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Hilmo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 12:34
Ik heb sinds een paar dagen de nieuwe BBG basiscomputer besteld met als moederbord Asrock A75 Pro4-M.
Zonder problemen heb ik eergisteren Windows 7 (upgrade moet ik erbij zeggen) naar behoren kunnen installeren. Drivers waren eerst een probleem, dus ik heb flink moeten stoeien om de juiste drivers erop te krijgen (alles gedownload van de Asrock site zelf).
In het begin van de eerste installatie, kon ik zonder problemen in de Bios (ook met de muis), en heb ik niets gewijzigd, behalve iets van USB3, op enabled gezet. Ook heb ik op F11 gedrukt bij het installeren, en kon ik kiezen van welke schijf ik wou installeren. Zonder problemen werkte dat allemaal.

Na het installeren van vandaag met alle drivers en software enz wou ik nog eens in het bios om die USB3 functie weer terug te zetten. Tot mijn grote schrik werkte geen van alle F-knoppen. Veilige modus knop F8 doet niets, F2 voor Bios ook niet, F11 voor opstartschijven ook niet. Hij reageert gewoon er niet op en gaat meteen naar starten voor windows.

Ik heb net de computer teruggezet naar een vorig moment met systeemherstel. Dat werkte ook niet. Tot overmaat van ramp ben ik maar windows er op nieuw op gaan zetten. Meteen heb ik gekeken of de bios nu wel te bereiken was, maar nee. Zou het liggen aan het toetsenbord? De eerste keren deed hij het zonder problemen, daarna heb ik het niet meer geprobeerd. Geen idee of er een driver is geweest die de boel in de war heeft gebracht. In de kast zelf heb ik nog niet gekeken.
Ik heb voornamelijk drivers gebruikt van Asrock zelf. Ook als de computer vraagt van druk op een toets als je van de dvd wilt starten, reageert de computer niet.
Ik ben op dit moment de computer weer opnieuw aan het opstarten. Het werkte verder goed, ik zou er mee kunnen leven om nooit meer in de bios of veilige modus tet kunnen, maar ik heb jaren uitgekeken naar een goede computer te kunnen kopen en nu heb ik hem en dan werkt hij niet volledig optimaal.
Bios informatie uit PC Wizard:
American Megatrends Inc, versie: P1.90, date: 05/29/2012
Chipset net geinstalleerd: Chipset : Family 12h Processor Root Complex

Graag jullie gedachten hierover wat ik zou kunnen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hilmo op 08-07-2012 19:10 . Reden: Aanvullende gegevens alvast ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 10:59
Mogelijk toch iets meer uitgezet in het bios, legacy support misschien.
usb(3) support staat eigenlijk standaard aan dacht ik.

Werk je met een usb toetsenbord?
zo ja; probeer een ps/2

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 13:46
Heb je al geprobeerd om het toetsenbord op een andere USB poort te doen, anders een PS2 toetsenbord aansluiten als die optie er is.
Als laatste redmiddel een CMOS reset doen om evt verkeerde Bios instellingen ongedaan te maken.
Windows terugzetten of opnieuw installeren heeft wat dat betreft niet veel nut want dit speelt zich af voor Windows geladen word.

• Hilmo
Bedankt voor de snelle reacties! Wow. :D
Als ik meer zou hebben uitgezet in het bios, zou dat komen doordat de muis wel raar klikte, maar niet bewust. Er waren meerdere USB3 instellingen en bij eentje stond als beschrijving, als je problemen had met USB3 (had de drivers nog niet geinstalleerd, bleek later) dan kon je hem beter eerst op disabled zetten. In andere onderdelen ben ik niet gaan wijzigen. Maar wie weet, was het wel die support ja... Oh jee.. :(

Toetsenbord en muis zijn USB inderdaad. Ik geloof niet dat ik nog zo'n ps/2 heb... Ik heb een hele oude gevonden, die nog werkt.

Toetsenbord in andere USB poort heb ik ook geprobeerd net. Ik ga het anders zo nog eens proberen.
Goede tip van dat laatste, daar was ik niet van op de hoogte, dat dat geen zin had. Ik heb me nog niet verdiept in wat CMOS is, maar begrijp ik goed van snel googlen dat dat de batterij eruit halen is? Ik ben nu druk programmaatjes weer aan het installeren, dat brengt dat niet in de war?

[ Voor 15% gewijzigd door Hilmo op 08-07-2012 19:47 ]

• morerevs
Maak maar eerst de installatie af anders gaat dit niet goed ;)
CMOS reset kan door de batterij eruit te halen maar voor jouw mobo zit er een jumper rechtsonder de batterij die je moet omzetten. Dit is wat er in de handleiding staat:

CLRCMOS1 allows you to clear the data in CMOS. To clear and reset the
system parameters to default setup, please turn off the computer and unplug
the power cord from the power supply. After waiting for 15 seconds, use a
jumper cap to short pin2 and pin3 on CLRCMOS1 for 5 seconds. However,
please do not clear the CMOS right after you update the BIOS. If you need
to clear the CMOS when you just nish updating the BIOS, you must boot
up the system rst, and then shut it down before you do the clear-CMOS action.
Please be noted that the password, date, time, user default pro le, 1394
GUID and MAC address will be cleared only if the CMOS battery is removed

PS/2 toetsenbord werkt toch simpeler denk ik dus goed zoeken :P

• Hilmo
Oh sorry, niet aan het installeren, de installatie is klaar hoor haha. Heb de belangrijkste drivers er nu op staan, windows updates ook, ben nu de eigen programma's er weer op aan het zetten bedoel ik ;)
Oef, oke, bedankt voor de informatie :) Dan kan ik weer vooruit. Eerst maar even opnieuw opstarten voor de updates en dan met het toetsenbord. Ik hoop dat het werkt, omdat de computer nu niets kan met het toetsenbord...
Hartstikke bedankt hoor, ik voel me een stuk geruster, want ik was toch flink aan het stressen.

OH jee, ik heb screenshots erbij gezocht van waar ik in heb zitten knoeien (doe ik ook noooooit meer, jemig).
http://nl.hardware.info/p...asrock-a75-pro4#tab:fotos en dan één na laatste rij, derde van links
Bij foto's en ja hoor, Legacy staat erbij. Ik heb zeker weten niet zitten knoeien in de gewone USB. Wel met die van USB3, die onderste van dat plaatje zal het zijn; Legacy USB3 support of de USB 3 controller, een van beide moet het zijn geweest. Dat kan haast niet anders dan dat dat het is geweest... denk ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Hilmo op 08-07-2012 19:43 ]

• morerevs
No worries! Hoop dat eht goed komt allemaal. Succes iig

• Hilmo
Jaa hoor, ooh wat ontzettend stom! Je had helemaal gelijk Tens!
legacy support had ik uitgezet!!! Dat doe ik dus ook nooit meer. Het is opgelost! Met het oude toetsenbord kwam ik er in één keer zonder problemen in en kon ik de boel weer aanzetten. Nou zal veilige modus ook wel lukken neem ik aan. Dat ga ik zo nog even proberen of ik daar in kan komen.
Ontzettend bedankt voor de enorm snelle hulp. Ik kan weer verder en dit keer niet met knoeien! ;)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 10:59
Hilmo schreef op zondag 08 juli 2012 @ 20:05:
Jaa hoor, ooh wat ontzettend stom!
Dat doe ik dus ook nooit meer.
Dat heeft iedereen hier wel eens gezegd :o

Iets met nieuwsgierigheid en katten.....

Het werkt weer, dat is het belangrijkste.

Als je aan het experimenteren gaat; hou een lijstje bij met wat je verandert, maak backups, en verander één ding per keer. Dan kom je (bijna >:) ) altijd weer bij de 'last known good configuration' uit

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1