Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:52
Afbeeldingslocatie: http://liliputing.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/03/mele_02.jpg

Mele A1000

De Mele A1000 komt uit China en is een goedkoop (70usd) open systeem met een Allwinner A10 ARM Cortex-A8 processor, bekend uit tablets. Ondanks dat de Mele wordt verkocht als een TV-box, is het in feite een kleine PC met HDMI, VGA, USB, wifi, en ethernetpoort, alsmede een SATA aansluiting voor een externe harde schijf.

Het meest interessante aspect is de openheid van het systeem. Er wordt gewerkt aan een open en gratis open source platform (GPL) rond de A10 chip, en de drivers komen breed beschikbaar. Momenteel wordt de Mele geleverd met Anroid 2.3 of 4.0, er is Ubuntu op te installeren, en waarschijnlijk komt er in de toekomst XMBC voor beschikbaar.

Sneller dan de Raspberry Pi, zou dit een prima oplossing kunnen zijn voor een mediaspeler.

Specificaties

• CPU: ARM CortexA8 1GHz
  • Geheugen: DDR3 512MB RAM / 2GB Nand Flash
  • OS System: Android 2.3, upgrade naar 4.0 mogelijk
  • External Storage: Supports SD card up to 32GB, supports 2.5" SATA HDD up to 1TB, Supports max 16GB USB flash disk
  • Network interface: RJ45(10/100Mbps)
  • WiFi: 802.11b/g/n
  • Interfaces: SD/SDHC + 3 x USB HOST + OPTICAL +LAN + HDMI + VIDEO + L + R + VGA
  • Features: HDMI 1.4 and support for 3D playback. Internet TV box, Software application supported, 1080P media player, QQ/MSN/Skype etc.
  • Hardware decoding (MPEG1/2/4, JPEG, H.263, H.264, AVS, VC-1, WMV7/8 and VP-6) and encoding (h.264)

Afbeeldingen

Bron: Dealextreme.com

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_119913_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_119913_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_119913_5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_119913_10.jpg

Externe links

Kleine review met Android 2.3
Forum XMBC.org: XMBC op Mele A1000
Hacking the Mele A1000

Beschikbaarheid

De Mele a1000 is momenteel voor ongeveer 82 euro inclusief verzendkosten verkrijgbaar bij Dealextreme.

Dealextreme.com (Lange levertijd)
AliExpress
Taobao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
Zo, topic startje gemaakt :) Ik heb er eentje besteld, het zal helaas nog wel even duren voordat ik er een binnen heb. Ik hoop dat ik tegen die tijd XMBC kan installeren, anders zal ik met Android 4.0 gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Laatst online: 15:10
Ook het vermelden waard: De Mele A2000:
http://www.dealextreme.co...i-lan-vga-wifi-4gb-131566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
Het enige verschil tussen de A1000 en A2000 is de case; de hardware is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Nope, ook 4 i.p.v. 2GB Nand Flash.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
Beide versies hebben fysiek 4gb flash geheugen, bij de A1000 is de android partitie echter gepartitioneerd op 2 gb. Herpartitioneren zorgt ervoor dat je de volle 4gb kunt benutten.

De A1000 heeft echter de optie van een 'opklikbare' 2,5inch harde schijf, vandaar dat ik voor de A1000 ipv de A2000 ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 10:45

Simkin

Bzzzzz

e.g. H24 Mini Android 4.1 Network Media Player w/ Wi-Fi / HDMI / USB / TF / AV - Black (4GB)
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_143255_1_small.jpg

Redelijk aanbod bij dealextreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Timorad schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:22:
Beide versies hebben fysiek 4gb flash geheugen, bij de A1000 is de android partitie echter gepartitioneerd op 2 gb. Herpartitioneren zorgt ervoor dat je de volle 4gb kunt benutten.

De A1000 heeft echter de optie van een 'opklikbare' 2,5inch harde schijf, vandaar dat ik voor de A1000 ipv de A2000 ben gegaan.
Ah vandaar dat er totaal geen groot onderling prijsverschil is. Bij de foto's zie ik dat je ook bij de A2000 een HDD erin kunt klikken.....

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Simkin schreef op zondag 15 juli 2012 @ 13:40:
e.g. H24 Mini Android 4.1 Network Media Player w/ Wi-Fi / HDMI / USB / TF / AV - Black (4GB)
[afbeelding]

Redelijk aanbod bij dealextreme
De chip is het zelfde. De software zal dus ook grotendeels gelijk zijn. Als je het zonder lan, sata en vga af kunt is het een prima alternatief.

Hier staan al ubuntu images die compatible zijn met al deze apparaten (en ook met de tablets met een A10)
https://www.miniand.com/forums/forums/2/topics/1

Daarnaast is hier een nog compactere allwinner miniPC (met zelfs 1GB ram):
http://www.dealextreme.co...1gb-ddr-iii-143431?item=2
Deze moet het alleen wel zonder een remote doen. Maar via lan kun je je smarthphone ook als remote gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrissieOne
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08-2022

ChrissieOne

GLaDOS

Ik heb wel interesse in een mediaspeler met Android als basis (daarom ben ik hier, duh).

Hoe is het mogelijk om (bij de laatste hier gepostte) je mobiel als remote gebruiken? Is daar een app voor? ik heb een SGS2 en wou een XBMC media speler hebben, waarbij ik dus mijn mobiel als remote kan gebruiken, maar kan je ook android --> android remote controllen?

Asrock 870 R2.0 || AMD FX4100 || Sapphire HD6950 || Corsair Builder C500 V2 || Kingston HyperX 8GB || Antec One hundred || 320GB HDD || binnenkort Samsung 830 64GB SSD ||=-> Werkt voor Aperture Science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
ChrissieOne schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:33:
Ik heb wel interesse in een mediaspeler met Android als basis (daarom ben ik hier, duh).

Hoe is het mogelijk om (bij de laatste hier gepostte) je mobiel als remote gebruiken? Is daar een app voor? ik heb een SGS2 en wou een XBMC media speler hebben, waarbij ik dus mijn mobiel als remote kan gebruiken, maar kan je ook android --> android remote controllen?
Voor android naar android heb je onderandere een app genaamd droidmote:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1292627

XMBC heeft daarnaast een officiële remote voor android beschikbaar:
Google Play: Official XBMC Remote
zodra xbmc voor android beschikbaar komt zal die remote er ook gewoon op moeten werken. XBMC voor android zal namelijk (als ik de berichtgeving mag geloven) een volwaardige port van xmbc worden. Idem mochten ze de port linux/Allwinner (niet android) ooit nog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrissieOne
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08-2022

ChrissieOne

GLaDOS

Ik bedoelde meer, gezien je geen standaard remote hebt, moet je dus eerst nog in XBMC zien te komen ;)
Dus die droidmote heb je sowieso nodig dan. Thanks!

En ik denk natuurlijk er niet bij na, je kan natuurlijk gewoon een muis erop gebruiken :P

Asrock 870 R2.0 || AMD FX4100 || Sapphire HD6950 || Corsair Builder C500 V2 || Kingston HyperX 8GB || Antec One hundred || 320GB HDD || binnenkort Samsung 830 64GB SSD ||=-> Werkt voor Aperture Science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
ChrissieOne schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:56:
Ik bedoelde meer, gezien je geen standaard remote hebt, moet je dus eerst nog in XBMC zien te komen ;)
Dus die droidmote heb je sowieso nodig dan. Thanks!

En ik denk natuurlijk er niet bij na, je kan natuurlijk gewoon een muis erop gebruiken :P
De Mele A1000 komt standaard met een remote, en ik ga m zelf proberen te gebruiken met een Harmony. De meerwaarde ten opzichte van andere Allwinner A10 kastjes met vergelijkbare hardware zoals bijvoorbeeld de MK802 en H24 is dat er standaard een remote bijzit, een SATA aansluiting, en SPDIF en analoge video uitgangen.

Zie ook deze thread voor meer Allwinner A10 varianten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Timorad op 17-07-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167581

- Is er al iemand MET ERVARINGEN MET DE MELE HIER ?

- FIRMWARE UPDATE VOOR DE MELE:

http://droidxda.blogspot....r-mele.html#axzz23NxSVkHG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
En die van mij is binnen, en staat bij m'n ouders onder de TV. Die van mij werd geleverd met Android 4.0.4, het enige wat lastig was was het veranderen van het Chinees in Nederlands :P

Zelfs m'n ouders kunnen er mee opschieten, en ondertussen staan er apps op zoals uitzending gemist en youtube. Werkte ook gelijk met een USB-muis. Ook het surfen werkt eigenlijk verrassend soepel moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 09:46

tomic

Smexylittlebabe!

Timorad schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:00:
En die van mij is binnen, en staat bij m'n ouders onder de TV. Die van mij werd geleverd met Android 4.0.4, het enige wat lastig was was het veranderen van het Chinees in Nederlands :P

Zelfs m'n ouders kunnen er mee opschieten, en ondertussen staan er apps op zoals uitzending gemist en youtube. Werkte ook gelijk met een USB-muis. Ook het surfen werkt eigenlijk verrassend soepel moet ik zeggen.
Oh, dat klinkt heel positief. Hoe draaien de streams van uitzendinggemist? En kan dat ook bij RTL/SBS gemist?
Daaraast: ga je ook samba shares benaderen? Ik ben namelijk heel benieuwd naar de performance van een full HD 1080i over het netwerk en van een usb schijf.

Mócht je daaar aan toe komen zou je dan je bevindingen hier willen posten? :)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
tomic schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

Oh, dat klinkt heel positief. Hoe draaien de streams van uitzendinggemist? En kan dat ook bij RTL/SBS gemist?
Daaraast: ga je ook samba shares benaderen? Ik ben namelijk heel benieuwd naar de performance van een full HD 1080i over het netwerk en van een usb schijf.

Mócht je daaar aan toe komen zou je dan je bevindingen hier willen posten? :)
Wellicht even ter info: ik heb de Mele via bedraad netwerk aangesloten (kabel was toch al aanwezig). Wifi heb ik eigenlijk gelijk uitgezet. Uitzending gemist gaat prima in hoogste kwaliteit. Ik heb ook nog via de gewone website proberen te kijken om te proberen of hogere kwaliteit haalbaar was maar hier was silverlight voor nodig. RTL/SBS gemist heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb een windows 7 PC een map laten delen en deze met cifsmanager gemount, en werkt zonder problemen op 1080i met DTS. Via de SATA poort werkt het uiteraard ook prima, maar deze ga ik waarschijnlijk verder niet gebruiken omdat alles via het netwerk ook al prima loopt.

Al met al ziet er eigenlijk netjes afgewerkt uit, en ik heb alles binnen twee uurtjes aan de praat kunnen krijgen. Ik durf m'n ouders er wel alleen mee te laten ;) Wel aan de raden is om een losse (draadloze) muis en toetsenbord aan te schaffen, de meegeleverde afstandsbediening werkt wel -- maar ik ging me er al snel aan ergeren als je er meer mee wilt doen dan een filmpje aan te zetten.

Edit: ik zal morgen even kijken of ik er een filmpje van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Whoop! Thanksvoor het beantwoorden van de vragen! Ik ben altijd wat huiverig bij sommige chinese meuk maar dit klinkt meteen wel heel goed. Waar heb je de mele besteld?

Filmpje is natuurlijk helemaal perfect. Ben wel benieuwd of je gewoon met de infrarood afstandsbediening gewoon door de menu's naar een videobestand ;) kan navigeren. Muis en keyboard zijn niet heel duur en idd vast handig. Kan er volgens jou nog iets aan het product verbeterd worden? Werkt het dus voldoende snel?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
Ik heb ook al een tijdje een Mele A2000. Erg leuk hobbyding, maar als je het mij vraagt nog geen concurrent voor een normale mediaspeler van een bekend merk.
Ik heb er een Mele F10 'fly mouse' bij gekocht. Dat is gyroscopische muis en toetsenbord in een. Die kan ik je van harte aanbevelen.
Ik hoop dat XBMC er ooit nog eens fatsoenlijk op gaat werken, maar dat ziet er nog niet heel erg rooskleurig uit.
Gewoon linux werkt er overigens ook prima op (behalve video-acceleratie dus).

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
Hier een demonstratie van de Mele A1000: YouTube: MVI 2950* Bevat fragmenten van:

- Uitzending gemist
- Angry Birds
- Standaard browser met tweakers.net
- Mizuu mediaspeler met movie library op netwerk (2e fragment 1080i)
- Film vanaf SATA HD

Helaas nam mijn camera geen geluid op, maar dat leverde geen bijzonderheden op.

Ik was vooral verrast door Mizuu. Deze app maakt een mooie lijst van alle films, inclusief thumbnails, referenties, imdb data etc, doet wat ie moet doen en werkt simpel. Best netjes, al verwacht ik dat XMBC nog beter gaat werken.

* Helaas accountgegevens kwijtgeraakt, kan de titel en beschrijving dus niet meer wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

dat ziet er wel goed uit. Ik overweeg om er een te bestellen, maar ik wil eigenlijk niet halfbakken spul en heb het gevoel datze zoiets ook kunnen maken met een goede app die je ook met een 'simpele' harmony remote kan gebruiken.

Toch maar een weblog?

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03 07:18
Timorad schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:05:
Hier een demonstratie van de Mele A1000: YouTube: MVI 2950* Bevat fragmenten van:

- Uitzending gemist
- Angry Birds
- Standaard browser met tweakers.net
- Mizuu mediaspeler met movie library op netwerk (2e fragment 1080i)
- Film vanaf SATA HD

Helaas nam mijn camera geen geluid op, maar dat leverde geen bijzonderheden op.

Ik was vooral verrast door Mizuu. Deze app maakt een mooie lijst van alle films, inclusief thumbnails, referenties, imdb data etc, doet wat ie moet doen en werkt simpel. Best netjes, al verwacht ik dat XMBC nog beter gaat werken.

* Helaas accountgegevens kwijtgeraakt, kan de titel en beschrijving dus niet meer wijzigen
Ik volg al een tijdje mizuu. De app was een jaar geleden veelbelovend maar ipv door te werken aan de features die gevraagd worden (NAS/smb support, play to feature) focust de ontwikkelaar zich op nutteloze aanpassingen in de layout. Zeer jammer. Op die manier zal xbmc in no time hun port verder ontwikkelen tot een mooie android app en zal iedereen mizuu vergeten.

Inventaris

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 16:42
Bedankt voor het filmpje, ook ik overweeg nu deze oplossing ter vervanging van mijn oude mediaspeler.
1 voor mij doorslaggevende vraag; kun je 1080P mkv streamen over het netwerk?

In je uitleg praat je steeds over 1080i namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
appul schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:27:
Bedankt voor het filmpje, ook ik overweeg nu deze oplossing ter vervanging van mijn oude mediaspeler.
1 voor mij doorslaggevende vraag; kun je 1080P mkv streamen over het netwerk?

In je uitleg praat je steeds over 1080i namelijk.
Ik moet zeggen dat ik nog geen films heb afgespeeld hiermee, maar de 1080p "bunny" film(pje) draait prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 08:55
Wauw wat een kastje! Van de ene kant jammer dat er een allwinner A10 in zit, zou toch liever een cortex A5 zien ivm toekomst + XBMC. Als XBMC met hardware decoding ondersteuning voor deze chip uitkomt wil ik m echt heeel graag. Een van de weinigen die ook optical out heeft en LAN en goedkoop is.

Het klinkt gek maar het moet voor mij een vervanger gaan worden voor:
- Squeezebox Classic (140 euro)
- AC Ryan mediaplayer (70 euro)

De voordelen die ik er mee hoop te behalen:
- fatsoenlijke youtube
- Muziek lokaal (geen squeezecenter meer nodig)
- Mooie UI
- 'echte' webbrowsing en voor degene die het wil een spelletje op de TV (is niet echt van belang)
- Eventueel als desktop te gebruiken als er behoefte is aan tijdelijk een extra computer

Nadelen t.o.v. squeezebox zijn er natuurlijk ook, maar ik luister niet zo heel vaak muziek.

[ Voor 9% gewijzigd door justin_ti op 03-09-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:39

Xof

De Mele A3600 is net uit en heb hem dan ook besteld: http://www.ebay.nl/itm/28..._trksid=p3984.m1497.l2649

Er schijnt ook een A3700 uit te komen met 1GB geheugen ipv 512MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Zou iemand met een Mele A1000 / A2000 eens kunnen proberen of de bekende "Killa Sample.mkv" videofragment goed draait op het apparaatje?

Het videofragmentje is hier te vinden: http://www.gossamer-threads.com/lists/mythtv/users/386450

Ben wel geinteresseerd in dit apparaat, zeker nu er XBMC for Android is, en er volgens mij ook firmware images voor de Mele in omloop zijn waarmee je XBMC native op het apparaat kan draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 12:26
XBMC heeft geen (fatsoenlijke) hardware acceleration met een Allwinner A10 en dat gaat er hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen. Er zijn verschillende devs bezig geweest om het aan de praat te krijgen en ze komen allemaal tot de conclusie dat Allwinner zijn zaakjes niet op orde heeft... maar Allwinner laat niks van zich horen (zie hier en de andere posts op j1nx zijn blog).

Daarnaast is de A10 nu erg verouderd en traag vergeleken met de nieuwe SoC's.
Pagina: 1