Dikke diesels: welke merken zijn er nog meer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik zit voor de volgende auto te denken aan een maatje groter dan de 3-serie die ik nu rij. Station of alfalt-oriented SUV. Graag wil ik ook naar een diesel. Moet wel een beetje vlot zijn (ik denk aan 180 a 220 pk) en bij voorkeur ook meer dan vier cilinders hebben. Hoeft niet meteen een V10 te zijn, maar 5 of 6 cilinders klinkt toch wat fijner dan de standaard vier in lijn.

Dan kom je eigenlijk al heel gauw bij de Duitse drie uit, of eventueel een Volvo D5. Maar mis ik iets? Het kant toch niet zo zijn dat er maar bij 4 merken een grotere disel valt te kopen?

Wie weet er nog meer auto's om naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lexus IS, Infiniti M/FX/EX, Jaguar XJ/XF, Citroen DS5 of Land Rover Evoque. In de VS en Azie rijden er gewoon relatief weinig diesels, waardoor er weinig keus overblijft. :P

[ Voor 1% gewijzigd door Vagabonding op 08-07-2012 17:30 . Reden: Lexus IS 200D is niet te verkrijgen in NL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

BMW 530 is een 6 in lijn. Maar je betaalt je blauw aan tax :P

Overigens is PK niet meer gerelateerd aan cilinderinhoud :)

[ Voor 34% gewijzigd door Snake op 08-07-2012 17:19 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Beetje kleine station (van binnen dan), maar de 159 met 2.4JTDm is wel heel lekker. Wel groot, maar niet sportief is de Citroen C5 Tourer 3.0 HDiF (241pk schoon aan de haak).

Ook huidige Laguna is met 3.0 V6 diesel in Nederland geleverd en als je wilt ook nieuw nog wel te regelen, deze motor ligt ook in de Nissan SUV's (Pathfinder is erg mooi).

[ Voor 68% gewijzigd door PWM op 08-07-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jaguar XF heb je tegenwoordig ook in een break.
Schijnt een prima rijdende en imho mooie auto te zijn!

Is geloof ik nog niet leverbaar maar komt er wel aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.jaguar.com/content/global/assets_13my/Nameplate/XF_Sportbrake/Deep_Headers/LHD_EU_ROW/XFS_013_009-838x365.jpg
De sedan XF is er ook met diesels van ruim over de 200PK leverbaar dus dat lijkt me geen probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Lexus IS220d is niet groter dan een 3-serie, niet als station leverbaar, haalt de 180 pk niet en heeft itt tot de benzine-IS maar vier pitten. Tot slot heb ik wat bedenkingen bij het 2.2 D-4D blok. Dan zou ik gewoon een 320d kopen ;)

DS5 Hybrid-4 komt met zijn afmetingen en 200pk wel in de juiste (net als de 508 Hybrid-4 overigens). Zou een optie zijn, hoewel ik liever de grote afschrijving aan een ander laat en een auto van 5 a 8 jaar oud koop. Je brengt me overigens wel op een nieuw idee: een C6 met 2.7HDi of 3.0HDi *O*

Bij Jag zou bijvoorbeeld de S-type een idee kunnen zijn (is wel een sedan maar volgens mij wel aardig groot). Is geleverd met 2.7 HDi. XF is misschien nog wat nieuw, maar ik zal 'm in de zoektocht meenemen.

Infinity EX30d is wel een leuk idee, thanks !:) Vrees wel dat er niet heel veel keuze in tweedehands aanbod is.

Evoque is nogal nieuw en daardoor best heel duur.

De 530d had ik al heel prominent op mijn lijstje staan, net als de X3 en X5.

De Alfa is misschien ook wel leuk, mits iemand anders de eerste afschrijving heeft genomen. Wel een nadeel ten opzichte van de meeste andere auto's vind ik de voorwielaandrijving. Er is/was een Q4, maar die zal vrij zeldzaam zijn. Zelfde probleem overigens bij de C6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29

Sick Nick

Drop the top!

Wat ouder (meeste afschrijving al gedaan), dikke diesel en ruim/groot? E320 CDI natuurlijk :D 224 PK en een hoeveelheid bagageruimte waarmee je een kangoo/caddy jaloers maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
E320 zou ook op mijn lijstje staan, maar ik zou hem wel moeten camoufleren. Vrouw wordt erg boosverdieting als ik met een Benz thuiskwam ;)

VAG heeft wel een paar leuke modellen. A4 Avant, A6 (Avant), Touareg met 3.0 TDI. Maar dat zijn een beetje de standaard keuzes. Tot nog toe zijn vooral de C6, S-type en 159 nieuwe ideeen die nog niet zo duidelijk om mijn netvlies stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Een ford mondeo of een honda accord vallen voldoen ook bijna aan je specificaties. Volgens mij alleen met 4 cilinders geleverd. Beide nooit in (mee)gereden dus kan niet zeggen of het fijne auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
C6 is een ontzettend goede reiswagen. Echter, je garage wordt wel een hele grote vriend van je bankrekening. Ze zijn niet de goedkoopste in onderhoud (reden waarom mijn garagist (PSA dealer notabene) zelf geen C6 wil hebben, ondanks dat ze ontzettend goed rijden))

S-Type ziet er goed uit, komt je ook niet vaak tegen.

Van de 159 kan ik de kwaliteiten van 't blok alleen maar waarderen. Mijn laatste AR, had een 2.4 JTD (geen m) en ik mis het blok nogsteeds.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:34
t_captain schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:54:
E320 zou ook op mijn lijstje staan, maar ik zou hem wel moeten camoufleren. Vrouw wordt erg boosverdieting als ik met een Benz thuiskwam ;)
Sinds wanneer hebben vrouwen inspraak op de autokeuze? Jouw vrouw moet op haar plaats gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/002/157/1222see-that-get-back-in-kitchen.jpg

Juist :P Overigens om er geen hele OT post van te maken, de hierboven genoemde mondeo is als diesel helemaal niet zo vlot. Dikste blok doet 150 pk ofzo, niet weinig maar zeker niet vlot. Dan ben je beter af met de 159 (of 166 als je een grote sedan wilt) met de 2.4 JTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:53
Maar de 166 is geen station ;)

166 met 2.4 JTDm is wel erg fijn en voldoet aan je vermogens eisen though....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sick Nick schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:58:

Juist :P Overigens om er geen hele OT post van te maken, de hierboven genoemde mondeo is als diesel helemaal niet zo vlot.
Mk3 2.2 diesel doet 155 pk inderdaad, maar de Mk4 doet 200 pk

@TS: wat voor rijgedrag wil je dat de auto heeft? Er zit namelijk een wereld van verschil tussen bijv. een Volvo en een Alfa. Zoek je een relaxte Autobahn cruiser of een nerveuze Italian Stallion?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Bmw X3 3.0D? al win je dan niet heel veel ruimte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Een Mazda 6 2.2 CiTD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:03

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

mijn Accord 2.2 i-CDTI

gechipped naar 170-180pk en +400nm.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Een 5+ cylinder diesel heeft iets, klinkt zo anders dan een 4 pitter diesel. Klinkt gewillig, krachtig. Niet zo trekker like. Oh help, ik wil een oude Audi A6 of Passat B5 2.5 TDI :9~ . Kan de afdracht aan de belastingdienst echter niet dragen. Jammerrrrr

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pak dan een nog oudere waar de belastingdienst niet meer in geinteresseerd is, bijv een Mercedes 300D ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Subaru Legacy/Outlander? Helaas een 4-pitter diesel mogelijk wel in je plaatje passend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26
Een Fiat Croma. Lekker groot, de 2.4 Diesel wil ook wel, alleen niet meer nieuw verkrijgbaar. Veel ruimte voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:02:
Subaru Legacy/Outlander? Helaas een 4-pitter diesel mogelijk wel in je plaatje passend..
boxer toch? klinkt nogsteeds erg sexy, ook al is het een vierpitter.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie in de Legacy, Forrester en Outback zo gauw alleen maar tweeliters met een vermogen van 150 pk. Net een beetje te weinig van het goede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Laatst online: 19-04 14:57
t_captain schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:03:
Ik zit voor de volgende auto te denken aan een maatje groter dan de 3-serie die ik nu rij.
Het nieuwe model 3-serie? Is volgens mij weer wat groter dan de vorige! :)

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Peugeot 407 SW Féline 2.7 V6 HDiF 24V

moet je smaak zijn, maar het zal ongetwijfeld heerlijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 18-09 15:13
Blijf bij het 2.5 VAG TDI blok wat in mijn V70 zat. De 5 cilinder roffel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je koopt een Wikipedia: Toyota Land Cruiser diesel. Die is leverbaar met Wikipedia: Toyota HD engine Da's een 4.2 L (4164 cc) straight-6 24 valve turbocharged diesel engine :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dodge Nitro TD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
De meest passende oplossing lijkt me in dit geval een Ford F-650.

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg520/scaled.php?server=520&filename=kingkongiy8.jpg&res=landing

6.7 liter Cummins Diesel, ~ 360 pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nieuwe 3 is niet nodig, een station van de E91 serie biedt waarschijnlijk al voldoende ruimte. Anders zou het een E61 worden. een zespitter diesel in een F30 is gauw een auto van 60 a 70k, laat een ander maar die afschrijving nemen ;)

Wat betreft de Dodge, 177pk is aardig maar met 1855 kg houdt het niet over.0-100 in 11.5s ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De nieuwe VW Pheaton:
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_1d1OMhUPzz8/S9aTZKSuQvI/AAAAAAAADvg/2ujGYRrn7II/s1600/%28+2011+%29+New+Volkswagen+Phaeton.jpg

http://www.autoscout24.de...om=1000&cy=D&ustate=N%2CU

Leverbaar met een 6-pitter diesel en uit Duitsland best betaalbaar.
Of je neemt het vorige model met de V10 diesel met 750NM, dan ga je in 6.9 seconden van 0-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwlian
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:52
Zoek je een nieuwe of mag het ook 2de hands zijn?
Budget?
Ik kan maar bar weinig bedenken in de categorie die je aangeeft, toch wel erg..
Chrysler 300c als het 2de hands mag of als de nieuwe in NL te koop is?

This space was intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In de klasse "dikke diesels" koop ik liever tweedehands. Die autos schrijven gewoon enorm af, waardoor een nieuwe pas bij een hoger aantal kilometers interressant is. Qua kilometers per jaar zal ik rond de 20.000 zitten, net rond het omslagpunt voor tweedehands dieselen.

Een benzine vind ik in die klasse minder aantrekkelijk. Ten eerste omdat een verbruik van 1:8 me gewoon irriteert, psychlogische factor dus;) Eigenlijk vind ik 1:10 wel okee, maar het moet niet veel slechter worden. Ten tweede kan het zomaar gebeuren dat ik volgend jaar geen 20k maar 30 of 35k ga rijden; nadeeltje van een bestaan zonder baan op een vaste plek.

Toen in me ging orienteren viel het me op dat er maar weinig merken zijn waar je terecht kunt voor een diesel van +-200 pk. Je komt vrijwel automatisch uit op de bekende Duitse merken. Niet dat er iets mis is met een 530d, maar het is fijn als er alternatieven zijn.

Na twee pagina's topic zijn er een paar ideeen toegevoegd. Jag S-type (geen idee hoe groot die is, moet ik even uitzoeken). Alfa 159, denk dat ik die wel een keer ga rijden. En op de valteep de 407, al twijfel ik bij een Franse auto van dat kaliber wel een beetje over het stuurgedrag, na een paar BMW's ben je waarschijnlijk een beetje verwend met fijn sturende auto's.

Er zijn ook auto's waarvan je zou verwachten dat ze zouden bestaan maar die er in realiteit niet zijn. Waar is bijvoorbeeld de Mondeo ST TDCi met een D5 erin? Of de Nissan Murano 3.0 dCi? -- de benzoneversie heeft standaard een 350z / 370z blok maar er is alleen een vierpits diesel. En er zijn auto's waarvan je bij voorbaat afziet na het lezen van gebruikerservaringen, Saab 9-5 3.0 DiD bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat dacht je van een oudere Audi A8 3.3 V8 TDI? Die nog meer van het model vierkant, heerlijk!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 08:31

PauseBreak

derp!

Als je dan toch kijkt naar tweedehands modellen zou ik toch wel even gaan kijken naar een Laguna III phase 1 Estate met de 3.0 V6 dCi. Wellicht dat je dan beter in Duitsland kunt kijken, want heel veel zijn er in Nederland niet van verkocht, maar met 235pk voldoet die ruimschoots aan je 180 - 220 pk eis. Ander voordeel is dat ze vanwege het beroerde imago enorm afschrijven en dus relatief goedkoop zijn (voor de III ph 1 is dat imago onterecht overigens, is een zeer betrouwbare auto).

Van de Murano zijn inderdaad geen V6'en te vinden want die auto is voornamelijk gericht op - en ontwikkeld voor de Amerikaanse/Aziatische markt. Daar rijdt men nu eenmaal liever benzine, dus dat betekent dat je beperkt bent tot de (overigens erg robuuste) 2.5dCi, maar dat is een i4.

Een Jaguar S-type zou ik wel even wat nader onderzoeken. Ik weet dat mijn oude buurman niet heel blij werd van de onbetrouwbaarheid en reparatiekosten, maar ik weet niet of hij pech had, of dat de S-type sowieso niet zo geweldig in elkaar zit. (Ze hebben 'm ingeruild op een Prius III.)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een A8 is inderdaad wel een leuk idee, wel een beetje far fetched. Net als een Phaeton of 7-serie. Denk dat ik me enorm zou vermaken met zo'n auto maar dat ze uiteindelijk net 1 maat te groot zijn om me echt lekker in te voelen. Persoonlijk zit de 3-serie me als gegoten, maar als de hond straks groter wordt dan wordt het misschien tijd om 1 maat op te schalen.

Kan in de richting van een station (meest voor de hand liggend, 3 Touring, of A4 Avant ofzo). Alternatief is een grotere sedan. Idee is dat er voldoende ruimte voor je spullen in de kofferruimte is en een goede plek op de achterbank voor de hond. S/7/XJ/Phaeton en A8 zijn echter twee maten groter.

Wat betreft de Laguna, ik begrijp dat men bij de III zeer zwaar op betrouwbaarheid heeft ingezet, na het horrorscenario van de Laguna II. Waarschijnlijk zal het best een goede auto zijn, en dan heb je het voordeel dat een reputatie soms een lange adem heeft. Tweedehands zijn ze in ieder geval niet duur. Ik kan echter geen V6 diesel vinden behalve de Coupe (08-11). Wel een enkele in Duitsland, dus kennelijk is daar wel een V6 diesel in de hatch/station geleverd. Maar om nou >6000 euro aan BPM af te tikken op een Laguna, dat is wel een beetje goed geld naar kwaad geld gooien.

Die S-Type moet wel een ramp-auto geweest zijn om je buurman van Jag naar een Prius te jagen. Niet alleen weg van het model en het merk, de auto heeft hem zelfs zijn autoliefde ontnomen... :)

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 09-07-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:56
Ik vind de 159 nog steeds de mooiste station :9~

Afbeeldingslocatie: http://world-viewer.com/data_images/alfa-romeo-159-q4/alfa-romeo-159-q4-04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.avtoportal.ru/bank/0678_Alfa159schwarz1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-6oNH4Sl6e4Q/TyTpy0G3QgI/AAAAAAAAAO0/We3btWv0JK0/s1600/Alfa-Romeo-159-Sportwagon-wallpapers+(1).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.italiaspeed.com/2007/motor_shows/geneva/alfa_romeo/ti/gallery_geneva/114.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hele mooie auto, maar de afwerking word je niet vrolijk van als je uit een BMW komt. De kieren en naden zijn echt vrij fors in die auto.

Wat de Laguna betreft heb je een goed punt. Officieel heeft alleen de Coupé de V6 dCi leverbaar gehad in Nederland. De hatchback en estate hadden de V6'en niet op de prijslijst staan, maar waren op verzoek wel leverbaar met die motoren. Daarom zul je er in Nederland ook niet veel van vinden, en €6000,- aan BPM is behoorlijk ja :P

De S-type was inderdaad niet bepaald een geniale auto voor hem, maar goed, daarom heeft hij nu dan ook een Toyota ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenr3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:44
Misschien is een Alfa qua afwerking iets minder, qua rijplezier komt dit vrij dicht in de buurt van een BMW. En dat is ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:06
Als BMW liefhebber mis ik hier een hele belangrijke diesel, de M550xd

Toch is het een idee om eventjes naar het volgende te kijken.
BMW M550xd --> €103.500
BMW 535d --> €69.930

M550xd: 381pk en 740Nm
535d: 313pk en 630Nm

Breng je auto naar Ziptuning (of een echte goede chiptuner die handmatig gaat aanpassen) en je perst bijna de waardes van de M550xd uit je 535(x)d.

Chiptuning van een M550xd zijn nog niet bekend. (via Duitse tuner kom ik op 430pk en 825nm uit)

PS: Discussie over de levensduur van de motor laat ik eventjes in het midden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 12:42

TheFruitNerd

iets met fruit

Ik rijd zelf zo'n 35k per jaar in een Volvo S60 D5. Kan ik zeer aanbevelen, maar het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Wil je een maatje groter, dan kun je makkelijk een V70 pakken. Houd alleen wel rekening met de draaihoek... Een tank is er niets bij :D
Het verbruik valt alles mee; 1:15 als ik onzuinig rijd, 1:17,5 als ik rustig rijd. En zoals eerder al gezegd, het is een heerlijke snelweg cruizer; die stoelen zijn top _/-\o_

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ziptuning :')
handmatig :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een 550 diesel is geniaal, maar ik was niet van plan om een ton uit te geven. Je schrijft letterlijk >20k per jaar af op die auto ;)

Daarnaast is een "bijna M5" niet wat ik zoek. Ik zoek gewoon een vlotte auto, zeg maar een seconde of 8 a 9 naar de 100. In de klasse van de 5-serie zul je dan aan een pk of 200 moeten. Kom je op een 525d of 530d.

Wat betreft de Volvo: de V70 staat ook mijn de shortlist. Heb een keer een weekend V70 gereden en vond het een fijne auto. En de 159 heb ik toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Die Alfa kan ik alleen maar onderschrijven, ik heb zelf nu ook een 159. Ik heb ook BMW's en Audi's gehad en hoewel ik vooral bij BMW toch een iets degelijker gevoel had kan de 159 zich qua rijgedrag er prima mee meten. De wegligging is absoluut sportief en het sturen heerlijk direct. Ga wel voor een behoorlijke motorisering inderdaad want het zijn zware auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenr3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:44
Dat zware van de 159 klopt ja, de 1.9jtdm moet er behoorlijk aan trekken als je wat vlot op wilt trekken. 2.4 jtdm schijnt er heel wat minder moeite mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

GoldenSample schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:35:
Jaguar XF heb je tegenwoordig ook in een break.
Schijnt een prima rijdende en imho mooie auto te zijn!

Is geloof ik nog niet leverbaar maar komt er wel aan.
[afbeelding]
De sedan XF is er ook met diesels van ruim over de 200PK leverbaar dus dat lijkt me geen probleem worden.
Kwijl

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Stoffel schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:10:
Die Alfa kan ik alleen maar onderschrijven, ik heb zelf nu ook een 159. Ik heb ook BMW's en Audi's gehad en hoewel ik vooral bij BMW toch een iets degelijker gevoel had kan de 159 zich qua rijgedrag er prima mee meten. De wegligging is absoluut sportief en het sturen heerlijk direct. Ga wel voor een behoorlijke motorisering inderdaad want het zijn zware auto's.
Ik heb zelf stagegelopen bij een Alfa dealer ten tijde dat de 159 net uit kwam. Verschil tussen de benzine (2.2) en diesel (1.9Jtd 16v) motor was qua rijgedrag erg groot imo. De diesel voelt veeeeeeel zwaarder aan en onderstuurt vrij fors. Imo staat het rijgedrag van een (benzine) een E46 of E90 op een hoger niveau.
De 2.4 5 cilinder diesel is de motor om te hebben, echter is die nog zwaarder :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Gekietelde A6 Avant?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
euh tc, de kieren in een 159 zijn te groot, maar wel naar een laguna kijken? Waarschuwing, alfa heeft de afwerking toch wel wat beter voor elkaar.

Ik ben bang dat je bij de Duitsers uitkomt. Toyo camry, Nissan Maxima, xedos, etc zijn bij mijn weten alleen als benzine in NL geleverd dus alle overzeese dikke wagens voldoen dan niet aan de eis. Houd je misschien een Landcruiser ofzo over. Onverwoestbaar, rond de 180pk. Alleen druk jij de pk's waarschijnlijk in prestaties uit, en ook 180pk in een 3 liter diesel is in de landcruiser niet echt vlot te noemen. Als is dat perceptie :+

Enige wat ik nog niet heb zien langskomen is de Chrysler 300C vanaf 2004 ergens als 3.0diesel in NL geleverd. Zal ergens rond 220pk zitten, uitstraling, ruimte, bijzonder en je rijd ook nog als een koning 8) Hier heb je wel een juweeltje aan!

Personlijk: gewoon een goede diesel van bmw kiezen, die hebben dit al jaren lang voor elkaar. Diesels van audi van de laatste x jaren zijn ook wel ok, alleen dan moet je wel het geluid van een traktor voor de deur willen... Aangezien geluid ook wel belangrijk is begrijp ik zou ik dit snel vergeten, ik heb me hier zelf ook steeds aan geïrriteerd. Een 55k kostende auto voor de deur die bij start net zo klinkt als de transporter van de buurman 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
thefox154 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:03:
euh tc, de kieren in een 159 zijn te groot, maar wel naar een laguna kijken? Waarschuwing, alfa heeft de afwerking toch wel wat beter voor elkaar.

Ik ben bang dat je bij de Duitsers uitkomt. Toyo camry, Nissan Maxima, xedos, etc zijn bij mijn weten alleen als benzine in NL geleverd dus alle overzeese dikke wagens voldoen dan niet aan de eis. Houd je misschien een Landcruiser ofzo over. Onverwoestbaar, rond de 180pk. Alleen druk jij de pk's waarschijnlijk in prestaties uit, en ook 180pk in een 3 liter diesel is in de landcruiser niet echt vlot te noemen. Als is dat perceptie :+

Enige wat ik nog niet heb zien langskomen is de Chrysler 300C vanaf 2004 ergens als 3.0diesel in NL geleverd. Zal ergens rond 220pk zitten, uitstraling, ruimte, bijzonder en je rijd ook nog als een koning 8) Hier heb je wel een juweeltje aan!

Personlijk: gewoon een goede diesel van bmw kiezen, die hebben dit al jaren lang voor elkaar. Diesels van audi van de laatste x jaren zijn ook wel ok, alleen dan moet je wel het geluid van een traktor voor de deur willen... Aangezien geluid ook wel belangrijk is begrijp ik zou ik dit snel vergeten, ik heb me hier zelf ook steeds aan geïrriteerd. Een 55k kostende auto voor de deur die bij start net zo klinkt als de transporter van de buurman 8)7
Je hebt een diesel, die heeft nou eenmaal dezelfde eigenschappen als de dieselmotor bedrijfsbus van de pool die je muren stuct....Dat geldt voor elke diesel, een x30/x35d van BMW of een 2.7 of 3.0 of 4.0 TDI van Audi..... 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
A6 is een van de voordehandliggende keuzes (naast eventueel de A4 Avant, die is ook vrij ruim).
Tunen hoeft op zo'n auto niet, je kiest gewoon de 3.0 TDI.

Mijn conclusie uit dit topic is dat er eigenlijk maar weinig alternatieven zijn voor de bekende Duitse merken.

Op benzine wel, Nissan heeft bv een fantastisch 370 blok wat ook in diverse Infinity modellen en de Murano terugkomt. Alfa heeft de 3.2 V6. Mitsubishi heeft volgens mij ook een of andere drieliter V6 in de aanbieding. Bij Volvo kun je omhoog tot de Yamaha V8. Noem het maar op.

Maar op diesel hebben de meeste merken geen enkel weerwoord op bv de 25d en 30d van BMW (laat staan de 35d of 40d). Alfa en Volvo hebben nog een mooie vijfcilinder in het gamma met een vermogen van 180-210 pk. Renault heeft de 3.0 dCi maar die is tweedehands niet veel te vinden en lijkt langzaam maar zeker te verdwijnen. Idem met de Peugeot 2.7 en 3.0 HDi modellen.

Op mijn lijstje stond een E61 525d / 530d, met als alternatieven een E91 met dezelfde motor, een Audi of een V70 D5. De Alfa kan ik aan dit alternatievenlijstje toevoegen. Maar de Beiers blijven nog bovenaan het lijstje. Op zich zou dat geen vreemde keuze zijn, ik rij al dik drie jaar BMW als dagelijks vervoer en dat bevalt prima. Keuze is natuurlijk wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
KillaZ schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:20:
[...]

Je hebt een diesel, die heeft nou eenmaal dezelfde eigenschappen als de dieselmotor bedrijfsbus van de pool die je muren stuct....Dat geldt voor elke diesel, een x30/x35d van BMW of een 2.7 of 3.0 of 4.0 TDI van Audi..... 8)7
Volgens mij heb je nog geen ervaring met beide merken. In deze redenatie klinkt een bezine porsche ook als een dacia O-) Ik heb twee jaar een 335d gereden, altijd een mooie roffel. Ook bij een koude start tijdens het krabben, het klinkt gewon verfijnd en als een capabele motor. De 2.0 170pk tdi van vag daarin tegen waarin ik toen gestapt ben.. Tja.. Mijn vriendin plaatste serieus de eerste dag de opmerking ik dacht dat de buurman thuiskwam. Als dit zelfs op een auto leek zo al overkomt, dan wil je geen liefhebber hiermee opzadelen :F Ik heb me zelf ook vreselijk lopen irriteren aan het blok en het geluid. Mist de verfijning. Als je eenmaal een goede diesel gewent bent....

Maar wat vindt de TS van een Chrysler 300C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
mcdronkz schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:30:
De meest passende oplossing lijkt me in dit geval een Ford F-650.

[afbeelding]

6.7 liter Cummins Diesel, ~ 360 pk.
Waarom geen F-750?

Afbeeldingslocatie: http://world-viewer.com/data_images/ford-f-750/ford-f-750-05.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een 300c is qua vormgeving en afmeting net een beetje té. De eerste keer dat ik 'm zag dacht ik dat er een Bentley aankwam :)

Verder is het bij mijn weten een auto die technisch wat achterloopt. Kwam hier ergens rond 2004(?) op de markt op basis van de techniek van een W210 Benz uit 1995. Ik weet niet in hoeverre de Chrysler is gemoderniseerd sindsdien, maar anders loop je inmiddels twee lange generaties E achter. In de Benz wereld zou ik dan eerder kiezen voor een model later (W211). Of misschien een C-kombi, die vind ik persoonlijk mooier.

Wat betreft die enorme vrachtwagens van Ford: lol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Je gaf aan tevreden te zijn met 200+ pk en een bak aan NewtonMeters.

Je kunt ook de 520d overwegen (184pk/380nm). Deze kun je namelijk chippen naar 218pk en 440nm.
Onthoud wel dat bij deze diesels het vermogen al zeer vroeg beschikbaar is!

Instapprijs van de 520d is iets onder de 50k voor een Sedan, touring komt iets boven uit.

Ook een belangrijk gegeven bij deze auto is dat de brandstof verbruik toch wel lager zal uitvallen dan een 6-cilinder diesel! Kun je dat (virtuele) geld in opties stoppen!

Zelf heb ik meegereden met een gechipte 520d. Deze kon ik toch wel redelijk rap noemen hoor!

[ Voor 18% gewijzigd door DJustin op 20-07-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een auto van die klasse schrijft in <3 jaar af naar de helft, dat mag een ander doen. Koop 'm drie jaar oud en dat scheelt 400 euro per maand, kun je flink voor tanken. Tel daarbij dat 180 pk niet echt overhoudt, de auto weegt >1600 kg. Dan zou ik eerder een tweedehands 525d of 530d kiezen. ok voor het geluid, de loop en de souplesse van een zespitter trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 20-07-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
DJustin schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:20:
Als BMW liefhebber mis ik hier een hele belangrijke diesel, de M550xd

Toch is het een idee om eventjes naar het volgende te kijken.
BMW M550xd --> €103.500
BMW 535d --> €69.930

M550xd: 381pk en 740Nm
535d: 313pk en 630Nm

Breng je auto naar Ziptuning (of een echte goede chiptuner die handmatig gaat aanpassen) en je perst bijna de waardes van de M550xd uit je 535(x)d.

Chiptuning van een M550xd zijn nog niet bekend. (via Duitse tuner kom ik op 430pk en 825nm uit)

PS: Discussie over de levensduur van de motor laat ik eventjes in het midden. 8)7
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Die M550xd heeft gewoon geen concurrent...

De 530d heeft concurrenten, maar bleek de beste is zijn klasse te zijn. Toen kwam de 535d, waarmee ze zichzelf vooral overtroffen... En tot overmaat van ramp voor de concurrenten kwam daar de M550xd!!!!

O+

Ik wil hem zoooo graag hebben, maar helaas geen geld ervoor...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:49:
Een auto van die klasse schrijft in <3 jaar af naar de helft, dat mag een ander doen. Koop 'm drie jaar oud en dat scheelt 400 euro per maand, kun je flink voor tanken. Tel daarbij dat 180 pk niet echt overhoudt, de auto weegt >1600 kg. Dan zou ik eerder een tweedehands 525d of 530d kiezen. ok voor het geluid, de loop en de souplesse van een zespitter trouwens.
Heb jij ooit wel eens in een 520d gereden? Het vermogen is snel ter beschikking en beschikt over een zee aan nM, wat het rijden ook nog eens leuk maakt. Een chip erin en je zit rond de 215/220 pk met 400+ nM. Dat is echt niet langzaam en bijzonder leuk om te rijden. Daar hoef je echt geen 525d voor te rijden, de 4 cilinder is IMHO meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
thefox154 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:15:
[...]

Volgens mij heb je nog geen ervaring met beide merken. In deze redenatie klinkt een bezine porsche ook als een dacia O-) Ik heb twee jaar een 335d gereden, altijd een mooie roffel. Ook bij een koude start tijdens het krabben, het klinkt gewon verfijnd en als een capabele motor. De 2.0 170pk tdi van vag daarin tegen waarin ik toen gestapt ben.. Tja.. Mijn vriendin plaatste serieus de eerste dag de opmerking ik dacht dat de buurman thuiskwam. Als dit zelfs op een auto leek zo al overkomt, dan wil je geen liefhebber hiermee opzadelen :F Ik heb me zelf ook vreselijk lopen irriteren aan het blok en het geluid. Mist de verfijning. Als je eenmaal een goede diesel gewent bent....

Maar wat vindt de TS van een Chrysler 300C?
3.0 TDI en een 530d, maar je kunt mij niet vertellen dat jij een "roffel" zoals je bij een benzine motor hebt gehoord.......Beide motoren klonken, zeker met de kap open, precies zoals elke diesel dat doet 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dfrenner schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:12:
[...]

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Die M550xd heeft gewoon geen concurrent...

De 530d heeft concurrenten, maar bleek de beste is zijn klasse te zijn. Toen kwam de 535d, waarmee ze zichzelf vooral overtroffen... En tot overmaat van ramp voor de concurrenten kwam daar de M550xd!!!!

O+

Ik wil hem zoooo graag hebben, maar helaas geen geld ervoor...
Nog nooit van de v10 van Volkswagen gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
KillaZ schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:23:
[...]

3.0 TDI en een 530d, maar je kunt mij niet vertellen dat jij een "roffel" zoals je bij een benzine motor hebt gehoord.......Beide motoren klonken, zeker met de kap open, precies zoals elke diesel dat doet 8)7
Volgens mij gaan we het hier nooit over eens worden, jij zegt nu nog steeds een dacia benzine klinkt hetzelfde als een ferrari en we weten beide dat dit ook niet waar is. Ik heb nooit gezegd overigens dat een 335d klinkt als een benzine, dat zijn je eigen woorden. Een 335i klinkt namelijk meer als een hele dikke sportwagen met een mooie snerp in de sound. De 335d heeft een hele mooie roffel en klinkt als dik, capabel en verfijnd.

Klik hier voor de 335d, of zoals ze daar ook zeggen: smooth!http://www.youtube.com/watch?v=jOPFWefjpWc
Klik hier even voor de vag 2.0tdi dsg met de kap open rond de 8:10. Ik had den een passat cc maar dat is helemaal een overpriced hok en die klonk precies hetzelfde.

I rest my case, we gaan nu ook aardig offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Laten we er nou geen benzine/diesel of BMW/VAG eant van maken :)

A propos 520d: ik ken het blok uit de 118d, prima blok voor een lichtere auto. Als 320d zou het ook voldoen. Maar een 5 is weer een slag groter en zwaarder en dan is iets meer power welkom. Nu heb ik 170 pk op +-1350 kg; die verhouding vind ik wel oke, al zou ik mijn vermogen wel wat lager in toeren beschikbaar willen. Een 520d is echter 300 kilo zwaarder en zou dus 200 a 210 pk nodig hebben. Die heb ik liever uit 6 cilinders dan uit een veel hoger getunede 4. Zo'n 2993cc blok schijnt enorm betrouwbaar te zijn en zit technisch nog ver van zijn grenzen (getuige de 35d, 40d en M-Technik 50d). Met een '25d' viercilinder zit je op dit moment asn het uiterste deel van het spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ok, tussen al het BMW, Mercedes en andere dure merken geweld....
Nog een grote diesel:
Opel Vectra 3.0 V6 CDTi

http://www.autoweek.nl/ca...=47622&jaar=2009&cache=no

Net niet aan de 200PK (185pk/400nm), maar wel griezelig groot van binnen, van 0 naar 100 in 9sec.

Edit:
Opel dieseltjes zijn vaak wel conservatief met vermogen maar maken het goed met een turbo die er al in hakt bij 1000 tot 1500rpm. Plus dat ze ook prima te chippen zijn, en dan ga je zo over de 200pk heen.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 21-07-2012 10:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik had al naar de Saab 9-5 3.0 TiD gekeken als eigenwijs alternatief.

Maar juist omwille van dat blok is de Saab afgevallen. Ik lees er teveel ellende van. Daarnaast ken ik Saab als behoorlijk kritisch op te (GM) componenten die ze moeten inbouwen. Dan is het tekenend dat ze de 3.0 diesel al snel hebben laten vallen, ondanks de consequentie dat ze daardoor een heel stuk uit het 9-5 spectrum kwijtraakten (de snelste diesel die ze nog konden leveren werd de 1.9 150pk).

Verder, en dat is natuurlijk heel persoonlijk, kan ik de Vectra niet mooi vinden. geldt voor alle Opels van die modeljaren met die brede chroomstrip achterop. Pas sinds de Insignia tekenen ze weer mooie modellen. Niet dat de BMW E61 zo mooi is, maar daar kan ik nog wel aan wennen (geholpen door de geniale motoren, goede automaat en wegligging die je van BNW kunt verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@t_captain: Wat betreft de V6 dCi van Renault-Nissan geldt dat het blok in Nederland vrijwel niet geleverd is en volgens mij ook niet meer nieuw te krijgen is tenzij je dealer meewerkt aan een route via het buitenland (Duitsland heeft dan de voorkeur ivm gelijkende uitrustingsniveaus zodat je als klant niet compleet in de war bent :+ ).
Enerzijds is dat ontzettend jammer want de V6 dCi die in de Laguna's e.d. wordt gelepeld is een pracht van een motor (en dan doel ik op de R-N V6 dCi, niet het blok van Isuzu dat ze t/m 2009 hebben gebruikt). Anderzijds is het heel goed te begrijpen gezien de positie van Renault én Nissan en het hier gevoerde belastingbeleid.

Schiet me nu nog wel een last minute toevoeging binnen want de V6 dCi is natuurlijk ook leverbaar in het luxemerk van Nissan; Infiniti. Ik denk alleen niet dat je die überhaupt al tweedehands kunt vinden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
offtopic:
Die 3.0 dci is nooit officieel geleverd in NL, heeft niet eens in de prijslijsten gestaan. Blok is overigens gebaseerd op de 2.0 dci, dus ook de in/uit -laat kleppen gekruist t.o.v. elkaar ipv naast elkaar en tevens een ketting.
Inderdaad wordt deze ook geleverd in diverse nissans en infiniti's en gaat voorlopig sowieso niet verdwijnen gezien de introductie in 2009 gaat die nog wel even mee. Wat wel een nadeeltje is van de 3.0 dci in de laguna is dat het koppel begrensd is omdat Renault geen bak heeft die het koppel aankan. (renault modellen 450 nm, nissan / infiniti 550 tot 650 nm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou een V8 op lpg gaan rijden, bijvoorbeeld een vorige generatie BMW 550i of X5 4.8i en dan een Individual-uitvoering bomvol opties, bijv. deze. Jammer dat het blijkbaar ook een praktische auto moet zijn, anders zou je een 90 liter cylindertank achterin kunnen leggen voor een actieradius van zo'n 550km. Alles is mogelijk op deze auto's: head-up display, panoramadak, actieve cruisecontrol met radar, night vision, high-end audiosysteem enz. Hier ga je veel meer plezier van hebben dan een luxeauto met een vrachtwagenmotor. Bij het tanken kun je lekker relaxed tegen de knop van de lpg-pomp hangen en andere automobilisten observeren die het dubbele tot bijna driedubbele per liter betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 22-07-2012 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Femme: LPG heb ik tot nu toe niet meegenomen in het plaatje omdat ik het liefst een fabrieks-systeem zou hebben en die in deze klasse maar weinig te vinden zijn (ken eigenlijk alleen de V70 maar dat is helaas maar een tweeliter).

Ik geloof dat BMW officieel geen LPG ondersteunt, maar kennelijk loopt het goed en betrouwbaar op de V8 blokken? Weet je misschien ook hoe dat met de drieliters (30i) en turbo's (35i) zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18
Femme schreef op zondag 22 juli 2012 @ 03:14:
Ik zou een V8 op lpg gaan rijden, bijvoorbeeld een vorige generatie BMW 550i of X5 4.8i en dan een Individual-uitvoering bomvol opties, bijv. deze.
Damn wat heb je toch veel auto voor weinig geld. Zo onzuinig is ie trouwens (op papier) niet eens. Wat is de nieuwwaarde ongeveer, zo'n 100k? Komt er nog wel behoorlijk (8k) BPM overheen. Of ligt dat nog binnen het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
McKaamos schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:25:
Ok, tussen al het BMW, Mercedes en andere dure merken geweld....
Nog een grote diesel:
Opel Vectra 3.0 V6 CDTi

http://www.autoweek.nl/ca...=47622&jaar=2009&cache=no

Net niet aan de 200PK (185pk/400nm), maar wel griezelig groot van binnen, van 0 naar 100 in 9sec.

Edit:
Opel dieseltjes zijn vaak wel conservatief met vermogen maar maken het goed met een turbo die er al in hakt bij 1000 tot 1500rpm. Plus dat ze ook prima te chippen zijn, en dan ga je zo over de 200pk heen.
Opel Signum of hoe het dat ding? Je ziet ze weinig, was niet echt een verkooptopper. Maar volgens mij ook de 3.0cdti erin en net een niveau hoger dan de vectra. Wel wat ouder aanvoelende techniek, maar als je dat geen probleem vindt wel een wagen die je minder vaak ziet.

Renault vel satis is natuurlijk ook wat bijzonder, weet alleen niet zeker of de dikke diesel in NL geleverd is. Plus dat ik dit persoonlijk niet zou aandurven, dat tijdperk was nou niet echt renault zijn meest betrouwbare >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Signum, zie Vectra. De drieliter diesel is af fabriek nooit boven de +-180 pk geweest en kennelijk zelfs op dat relatief bescheiden specifieke vermogen een probleemkind gebleken. Ter vergelijk, de 1995cc (4) en 2993cc (6) BMW diesels zijn op de markt gekomen met een vermogen van 70 a 75 pk per liter inhoud, hebben een reputatie voor betrouwbaarheid gevestigd en zijn sindsdien gegroeid tot ongeveer 110 pk per liter.

Vel Satis: alleen voor de echte liefhebber denk ik. Ik zou het niet aandurven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, wat weten mensen een hoop drogredenen te bedenken :+ Straks wordt je hond groter, en daar heb je een grote auto met 200PK+ voor nodig? Je vindt gewoon auto's leuk in een bepaalde richting en wil blijkbaar een indruk op de omgeving achterlaten. Niks mis mee, maar zeg dat dan gewoon...

Zelf zie ik geen functionele reden iets uit dit segment te rijden, maar als ik zou moeten kiezen zou ik snel neigen naar de Diesel boxer. Alleen al omdat het niet 13 in een dozijn is, en Subaru een geweldige reputatie heeft lang mee te gaan. 2e hands waarde van Legacy is trouwens prut, omdat ze geen pimpende petjes aantrekken, maar oprijden loont vaak prima als je niet heel mallotig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat betreft functioneel, als het alleen maar daarom ging zou je gewoon een Omega station terughalen uit Polen ;)

Achtergrond is, ik rij nu een 3 coupe waarmee ik erg tevreden ben. Alleen is het van binnen geen grote auto; de Polo van mijn vrouw is minstens zo'n goede pakezel. Dus zoek ik een waardige vervanger voor de 3 maar dan met iets mee ruimte en tenminste dezelfde snelheid. Grote hond is immers geen reden om ineens je belangstelling voor snelle auto's te verliezen, net zomin als het krijgen van een kind indertijd reden was om geen motor meer te rijden ofzo, boys will be boys;)
Aan de andere kant heb ik geen zin om 1:8 te rijden. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar diesels met vermogen.

Over de Legacy, geen verkeerde auto maar helaas alleen een 150pk tweeliter diesel leverbaar. -2 cilinders, -20 pk en +170 kilo tov van de dreier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 15:15
thefox154 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:15:
[...]
Ik heb twee jaar een 335d gereden, altijd een mooie roffel. Ook bij een koude start tijdens het krabben, het klinkt gewon verfijnd en als een capabele motor. De 2.0 170pk tdi van vag daarin tegen waarin ik toen gestapt ben..
Een 6 cilinder vergelijken met een 4 cilinder :N Natuurlijk klinkt de 4 cilinder TDI dan prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Voor werk krijg ik wel eens een 2005 Vectra 3.0 CDTI v6 mee, gechipt en al. Wolf in schaapskleren.
De 200 km/u is zo in zicht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

t_captain schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:02:

Achtergrond is, ik rij nu een 3 coupe waarmee ik erg tevreden ben. Alleen is het van binnen geen grote auto; de Polo van mijn vrouw is minstens zo'n goede pakezel. Dus zoek ik een waardige vervanger voor de 3 maar dan met iets mee ruimte en tenminste dezelfde snelheid.
Dat is toch vrij simpel, 330d/335d station. Niet echt zwaarder, je bent tevreden met de 3 maar in de station heb je flink meer ruimte dan de krappe coupe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:46:
Wauw, wat weten mensen een hoop drogredenen te bedenken :+ Straks wordt je hond groter, en daar heb je een grote auto met 200PK+ voor nodig? Je vindt gewoon auto's leuk in een bepaalde richting en wil blijkbaar een indruk op de omgeving achterlaten. Niks mis mee, maar zeg dat dan gewoon...
Alsof je een sterke diesel rijdt om indruk te maken op je omgeving. Waarom niet wat minder op de man spelen en zeggen "je rijdt blijkbaar graag een sportieve auto, maar de actieradius moet ook nog een beetje acceptabel blijven". Dat vind ik nml _het_ grote voordeel van diesels: ze rijden met twee vingers in de neus 1000km op een tank, ondanks dat je redelijk gasgeeft. Reed die Audi A8 4.2 TDI die Jeremy Clarkson destijds testte niet bijna 1400km op 1 tank?

Overigens ben ik het eens met Femme: als je de actieradius laat varen (wanneer moet je nu echt zo ver op 1 tank?) is lpg + dikke motor erg fijn voor je portemonnee. Nu wil ik de 2.3T in mijn Saab 9-5 niet een dikke motor noemen, maar met 170pk/280Nm is het geen kinderachtig dingetje. Ik rijd er met gemak 1:10 op (nee, niet op de boardcomputer, maar gemeten bij tanken) en zo'n turbo die bij 1300rpm al z'n werk doet rijdt dieselachtig. Wil je eens sportief gasgeven, dan houdt de pret bij 4000-4500rpm niet ineens op. Zo'n BMW met V8 op gas is nog steeds behoorlijk betrouwbaar, al vraag ik me af wat dat met het verbruik doet en wat voor tank (ringtank ipv reservewiel?) je dan nodig hebt om nog zo'n 500km op een tank te kunnen halen :o

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 24-07-2012 11:02 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Aktieradius kan wel een issue zijn. Ik vind het niet eens zo heel erg om voor 100 euro te tanken, maar ik heb geen zin om elke tweede of derde dag weer bij de pomp te moeten stoppen. 1000 km lijkt me fijn, maar is goed bezien geen enkele noodzaak. Minder dan 500 km (tussen tankbeurten, dus 550 a 600 max) zou ik niet willen. Een van de irritaties aan de RX8 was het feit dat ik niet op 1 tank Eindhoven-Luxemburg retour kon doen, stond je soms op 1 dagtrip twee keer aan de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
t_captain schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:35:
Vel Satis: alleen voor de echte liefhebber denk ik. Ik zou het niet aandurven..
Hij voldoet ook niet aan je eisen voor wat betreft ruimte, of je moet alles op de achterbank willen leggen, daar is meer dan genoeg ruimte :P Kwa betrouwbaarheid moet je alleen om de 3.0 dci heen lopen, die is van isuzu en een ramp. De 2.0 dci is vrijwel net zo sterk (-5pk), heeft meer koppel (+30nm), heeft geen riem maar een ketting en is ook nog eens flink zuiniger. Maar zoals gezegd voldoet niet aan je eisen v.w.b. pakezel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsv44
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik rijd al 5 jaar een 530d naar volle tevredenheid, zowel wat betreft prestaties als ook de kosten aan onderhoud en brandstofverbruik. Enige minpunt is de wegenbelasting (in de afgelopen 5 jaar gestegen van €121 naar €160 per maand. Ik rijd deze auto helemaal op, daarna is de 535d een goede kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dikke diesel?

Afbeeldingslocatie: http://static.mascus.com/image/product/large/wuestenberg/john-deere-8530,991110000009186_1.jpg

:D

Serieus... Porsche Panamera...

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/05/web630-panamera-diesel.jpg

:9~

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zou ook naar een E320 CDI kijken, geweldige motor en de auto eromheen is ook niet slecht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:35:
Signum, zie Vectra. De drieliter diesel is af fabriek nooit boven de +-180 pk geweest en kennelijk zelfs op dat relatief bescheiden specifieke vermogen een probleemkind gebleken.
Kort door de bocht: er wordt niet hard genoeg mee gereden O-) . Maar dat is een probleem waar veel moderne grote diesels last van hebben, door al het "eco" rijden en op de trage nederlandse snelwegen roeten die dingen helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Porsche en 4 deurs.... 7(8)7 |:(
Ook maar een trekhaak eronder? :F ;w

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso nooit van achteren op de foto laten zetten, want dan is het ineens nog lelijker :+

Afbeeldingslocatie: http://stblogs.automotive.com/files/2012/07/2012-Porsche-Panamera-S-Rear-Three-Quarters-View-623x389.jpg

....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Blueone schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:13:
[...]

Kort door de bocht: er wordt niet hard genoeg mee gereden O-) . Maar dat is een probleem waar veel moderne grote diesels last van hebben, door al het "eco" rijden en op de trage nederlandse snelwegen roeten die dingen helemaal dicht.
Meer door het "nieuwe rijden" lijkt mij?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:50

Stewie!

Keen must die!

t_captain schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:42:

Op benzine wel, Nissan heeft bv een fantastisch 370 blok wat ook in diverse Infinity modellen en de Murano terugkomt.
Daarmee rij je wel 1 op 7 ;)
Ik heb de Infiniti FX35 ingeruild voor een nieuw model FX37, die nieuwe met de 2013 look. Die rijdt 1 op 8 ;) Ze hebben ook een hele mooie V8 maar dan vrees ik dat je nog vaker moet tanken à 160 euro voor een volle tank benzine. De diesel versie van de FX is de meest verkochte FX in Nederland, maar je moet er maar van houden. Op 20k kilometer weet ik niet of die echt veel voordeliger zal zijn.

@ hierboven:
Bij de porsche dealer vertelde ze mij dat die Panamera diesel kwa zuinigheid erg tegenvalt. Een proefritje in gemaakt en de autos scheuren je links en rechts voorbij. De Panamera diesel vind ik een afrader.

[ Voor 14% gewijzigd door Stewie! op 29-07-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Chrysler 300C?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vw pheothon of touareg is er met de lemans v10 diesel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41
Koop gewoon een Volvo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Stewie! schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:49:
[...]

Daarmee rij je wel 1 op 7 ;)
Ik heb de Infiniti FX35 ingeruild voor een nieuw model FX37, die nieuwe met de 2013 look. Die rijdt 1 op 8 ;) Ze hebben ook een hele mooie V8 maar dan vrees ik dat je nog vaker moet tanken à 160 euro voor een volle tank benzine. De diesel versie van de FX is de meest verkochte FX in Nederland, maar je moet er maar van houden. Op 20k kilometer weet ik niet of die echt veel voordeliger zal zijn.
En een LPG-tank is geen optie? Dat blok kan er prima mee overweg vziw.
@ hierboven:
Bij de porsche dealer vertelde ze mij dat die Panamera diesel kwa zuinigheid erg tegenvalt. Een proefritje in gemaakt en de autos scheuren je links en rechts voorbij. De Panamera diesel vind ik een afrader.
Dat krijg je als je een VW TDI in een Porsche lepelt :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
@ Brilsmurffje,

De V10 van Volkswagen vond ik niet echt bijzonder. Zeker niet in de Touareg met slechts 313pk
Veel herrie, gebeurd wel wat, maar zeker op hoge snelheid, speelt de luchtweerstand parten.

Zelfs een keer een "drag-raceje" gedaan met deze auto en mijn eigen E36 328i Automaat uit 96!!! (ook nog touring wat voor lekker veel vacuüm zorgt achter de auto)
De V10 met zijn kolk in de tank en roet wolken die de straat gitzwart maakten, moest het nakijken geven. ;) aan een 6 cilinder benzine uit de jaren "90

De V10 van Volkswagen is echt een enorm achterhaalde diesel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

De touareg is gewoon zwaar, heeeeel zwaar. Mijn 4 cilinder benzine uit de jaren 90 blaast beide eruit :P
Pagina: 1