oude elektronische klokken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465575

Topicstarter
Hallo

Ik ben aan het knutselenen aan een torenuurwerk dat in 1988 is geplaatst, om dit uurwerk weer te laten lopen moet ik 220v (Alleen de +) Om de minuut over twee draden afwisselen, dit moet wel heel noukeurig zijn want de klijnste afwijking kan de klok achter of voor laten lopen, iemand een idee?
Ik ben een beginneling van 12 jaar (dus maak de antwoorden niet te lastig AUB).

Alvast bedankt

PS ik wil het zelf maken en ik wil niet meer uitgeven als 30 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Dus je hebt 220V gelijkspanning nodig?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Eerst een beetje meer info zou wel gemakkelijk zijn. Ten eerste, wat Onbekend al zegt: welke spanning heb je nodig? Moet de + of fase 1 minuut op draad 1 en dan 1 minuut op draad 2 staan?
Als dat zo is, zou ik een relaischakeling maken met een tijdrelais dat een minuut aan gaat, en dan een minuut uit gaat. Ik kan je wel zoiets uittekenen als je wilt, maar dan moet ik precies weten wat je wilt.

Edit: misschien is een move naar Elektronica niet mis??

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjezz op 08-07-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Wat ik je aanraad hiervoor is een microcontroller met relaisschakeling.

zoek maar even uit wat een adruino is en je bent al een heel end ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat al eens gebruikt wordt in een klok is een synchronisatie met de 50Hz netspanning. Die 50Hz is tamelijk accuraat en wordt bij te hoge afwijkingen gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

kluyze schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:19:
Wat al eens gebruikt wordt in een klok is een synchronisatie met de 50Hz netspanning. Die 50Hz is tamelijk accuraat en wordt bij te hoge afwijkingen gecompenseerd.
Dat wordt regelmatig gedaan, maar de TS geeft aan dat om de minuut de polarisatie wisselt. (Daarom vroeg ik ook of het 220V gelijkspanning moest wezen. ;) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:50:
[...]

Dat wordt regelmatig gedaan, maar de TS geeft aan dat om de minuut de polarisatie wisselt. (Daarom vroeg ik ook of het 220V gelijkspanning moest wezen. ;) )
Dat staat er volgens mij niet. Hoe ik het lees: Hij moet elke minuut de '+' van de ene naar de andere draad wisselen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Room42 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:57:
[...]

Dat staat er volgens mij niet. Hoe ik het lees: Hij moet elke minuut de '+' van de ene naar de andere draad wisselen.
of het is dat, of het verschil moet 220 zijn.
dat laatste is dan een stuk makkelijker, gezien het verschil tussen 0 tot 220 gelijk is aan het verschil tussen -220 tot 0.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chapeau dat je hier op twaalfjarige leeftijd mee bezig hebt :)

Dit heef alleen weinig met processors, moederborden of geheugen te maken (zou zomaar kunnen dat het allemaal analoge schakelwerk is). Maar geen probleem, dat verplaatsen we even naar de juiste plek, Elektronica.

Move PMG -> EL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat TS beschrijft is inderdaad een pulsklok die wordt aangestuurd door een moederklok. De meeste van deze systemen werken met een mechaniek dat per minuut afwisselend omkipt. het bevat twee in serie geschakelde spoeltjes, tegengesteld t.o.v. elkaar gewikkeld om een tweebenige kern en een permanent magnetisch anker.
De clou is dat door voortdurend om te polen het anker de oneven minuten naar de ene en de even minuten naar de andere kant wordt getrokken. Gewoon doordat t.g.v. dat afwisselen steeds een trekkende en een afstotende kracht ontstaat op de beide uiteinden van het anker. De heen-en-weer gaande beweging aldus die de klok doet draaien.

Wat ook voorkomt is dat de kern een tweebenige permanente magneet is en dat door dit ompolen afwisselend van de ene poot het veld wordt versterkt en van de andere verzwakt. Het zal duidelijk zijn dat het resultaat eender is.

Gelijkspanning dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

50 hz naar 1 minuut is een 3000 deler. Heb ik ooit al gemaakt met een eigenbouw klok. Gewoon een aantal 4017 IC's achter elkaar om op de 3000 te komen. Een wisselspanning met 1 diode aftakken en met een weerstand en een 5v zener tot een mooie puls uit de 50Hz maken, of anders een optocoupler.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Aardig idee. Alleen moet de puls die er uit komt wel sterk genoeg zijn om zo'n spoel in de torenklok (beetje zwaarder dan een tafel- of wandklokje in de huiskamer) te bekrachtigen en hij moet bij elke minuut van polariteit wisselen. Er moet dus nog het een en ander achter gebouwd worden. Maar inderdaad heb je zo de benodigde moederklok nagebootst. Helemaal niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, je moet dan het signaal door 6000 delen. Als je eerst een 6 deler maakt en dan 3x een 10 deler kan je op pin 12 van de laatste 4017 precies het signaal halen van 1 minuut aan en 1 minuut uit. Daar achter kan je met transistoren en eventueel een relais aan de slag om je signaal verder te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Door 6000 delen??
Dan krijg je per halve minuut per twee minuten een impuls en daar kun je niet zoveel mee. De bedoeling is wat je eerst voor ogen had, één impuls per minuut, en steeds daarna de spanning ompolen zodat bij de volgende impuls de plus en min zijn gewisseld, waarmee het anker de andere kant omkipt.
Zo werken althans de meeste volgklokken ofwel sympathische klokken zoals ze heel fraai heten en uit TS zijn beschrijving maak ik op dat hij eenje van dat type heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

SA007

Moderator Tweaking
Delen door 6000 krijg je een frequentie van 1 puls elke 2 minuten.
Dus 1 minuut hoog en 1 minuuut laag.

Dat gooi je een h-brug in en je hebt precies wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt gelijk, ik zat kennelijk even half te slapen zo vlak voor het eten :)
Wat blijft is zoals ik aangaf de noodzakelijkheid van dat elke minuut wisselen van plus en min. Want voorzover ik weet voorziet die 4017 daar niet in, afgezien nog van het uitgangsvermogen van die ic. Maar dat kan gewoon worden opgelost met een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Relais is best een optie inderdaad, getik van het relais zal je niet veel last van hebben aangezien de klok zelf een stuk meer herrie zal maken.

@TS: Heb je al een bron voor de 220VDC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hoeft ook beslist geen zwaar relais te zijn, het kleinste exemplaar kan het al doen, mits de contacten 220V DC kunnen trekken. En een bron voor die 220 V DC?
Op zich niet zo moeilijk. Gelijkrichtertje en kleine afvlakcondensator zou al voldoende zijn, ware het niet dat je met 230 V netspanning de topspanning krijgt van 230 x 1,41 = 324 V. Beetje te veel, dat moet wat lager, dus trafootje ertussen en klaar. Maar dat hoef ik dunkt mij niet allemaal voor te prevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Techneut schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:34:
Hoeft ook beslist geen zwaar relais te zijn, het kleinste exemplaar kan het al doen, mits de contacten 220V DC kunnen trekken. En een bron voor die 220 V DC?
Op zich niet zo moeilijk. Gelijkrichtertje en kleine afvlakcondensator zou al voldoende zijn, ware het niet dat je met 230 V netspanning de topspanning krijgt van 230 x 1,41 = 324 V. Beetje te veel, dat moet wat lager, dus trafo'tje ertussen en klaar. Maar dat hoef ik dunkt mij niet allemaal voor te prevelen.
Ik zou toch echt er ook voor de veiligheid eventjes een scheidingstrafo tussen stoppen. :+
Een custom trafo'tje maken van pakweg 1 op 1,3 is trouwens nog niet zo makkelijk, dus met een buck-converter ben je misschien sneller klaar.

Maar in de basis kun je inderdaad met één of ander stuurcircuit en een H-brug al een eind komen, als je schakelaars kan vinden die genoeg stroom kunnen verwerken. Je zal het toch over de nodige Ampères hebben.

Relais zijn dan een betere keus, makkelijker te vervangen en ze kunnen meer stroom hebben.

Voor de aansturing zou ik zelf niet moeilijk doen om 50Hz netspanning te gaan tellen: Pak een Arduino en knoop die aan een PC met NTP client. (Of een GPS-ontvanger, als je het helemaal netjes wil doen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 11-07-2012 11:53 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik zou toch echt er ook voor de veiligheid eventjes een scheidingstrafo tussen stoppen.
Dat advies zit toch al automatisch al in mijn zin: "Trafootje ertussen"?
Wat betreft ampères over de contacten, dat zal niet zoveel zijn, bedenk dat de klok waar het om gaat een spoel heeft van 220V DC. Dat zal zeker niet een stroom betekenen van meerdere ampères, vandaar dat ik de nadruk legde op de spanning. Lijkt me al met al niet het moeilijkste deel van de opgave.

Voor de juiste trafo zal het inderdaad even zoeken zijn, maar ook daarvoor is er beslist wel een oplossing. Zelf heb ik in het verleden wel eens in de elektronica winkel een zelfbouwtrafo gekocht. Deze waren er speciaal voor de gevallen als je toevallig een "niet custom" exemplaar nodig had. Zo'n pakketje bestaat uit twee helften van de kern en een spoel die voor de 220 V-zijde al gewikkeld is, uiteraard voorzien van de wikkelgegevens (aantal windingen, en aantal VA's). Aan de hand daarvan bereken je even wat je nodig hebt voor de secundaire zijde. Wikkeldraad is in alle diktes te koop, beide kerndelen in elkaar schuiven, vastschroeven d.m.v. een viertal stripjes en klaar.

Edit:
Het alternatief dat je noemt met GPS is vind ik zeker niet gek. Dan loopt de klok nog akelijk nauwkeurig ook!

En nogmaals de te verwachten stroom op 220V DC:
Aangezien het gelijkstroom is, is het heel eenvoudig om met een multimetertje even de weerstand van de spoel te meten. Niet nodig dus om hierover in het duister te tasten.

En LarsWint, het is geen schande als je iets nog niet snapt, ik ben zelf destijds als jongetje van 10 jaar ook zo begonnen. Aarzel dus niet om ergens nader op in te vragen.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 12-07-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244685

Naast NTP/GPS heb je ook nog DCF, om nog even een andere drieletterige afkorting ertegenaan te gooien ;) (kost minder geld, energie)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 244685 op 12-07-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een DCF minder energie dan GPS? Ik dacht dat het lood om oud ijzer is. Het gaat om de minuutimpuls en die is met beide te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Anoniem: 465575 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:34:
...om dit uurwerk weer te laten lopen moet ik 220v (Alleen de +) Om de minuut over twee draden afwisselen...
Ik begrijp het niet helemaal. 220v is al wisselstroom en als je dat wisselt dan gebeurt er niks toch?
Of bedoel je dat je de blauwe nul draad vast laat zitten op aansluiting 1 en de bruine fase draad afwisselt op aansluiting 2 en 3? Ofzoiets?

Ik had ooit een klok die op 12V gelijstroom liep. Je moest elke minuut een puls geven van minder dan een seconde, de ene minuut +/- en de andere minuut omgewisseld -/+. Is het zo'n soort klok?

Het is lang geleden, maar misschien kan ik nog wel een schema opgraven dat ik toen zelf gemaakt heb. Hij was na calibratie heel nauwkeurig, minder dan een seconde afwijking na 2 weken.

Het was een old-skool ontwerp met 4000 series CMOS chips. Een klok met een paar dividers maakte een blokgolf met een periode van 2 minuten. Dan werd het signaal 1s vertraagt met een RC filter en weer vierkant gemaakt met een schmitt trigger. Het vertraagde signaal en het origineel sluit je aan op de klok via een buffer. Elke minuut heb je dan even een spanningsverschil tussen die twee dat de wijzer een stukje verder schopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gevonden! Destijds nog gemaakt met Ulticap/Ultiboard for DOS :)

(klik plaatje voor grote versie)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/357pulf.png

De HA7210IP is een oscillator IC dat tegenwoordig niet meer verkrijgbaar is. Ik had deze gebruikt om de klok zo stabiel en nauwkeurig mogelijk te krijgen, maar je kan ook de 4060 als oscillator gebruiken en dan heb je hem niet nodig. De 78L05 kan je dan ook weg laten, maar zorg dan wel dat je voeding stabiel is.

De voeding (Vdd) was 12V, dat kan want 4000 CMOS kan met een voedingspanning tot 15V werken.

De schakeling heeft jaren gedraaid op een oude fabrieksklok op kantoor. De enige reden dat ie steeds achter liep was omdat de werkster steeds de steker uit het stopkontakt trok om te stofzuigen. En dan probeerde ze de klok weer gelijk te zetten door de grote wijzer te draaien, maar die brak uiteindelijk af omdat je het wieltje aan de achterkant moet draaien ipv de wijzer 8)7

Als iemand echt interesse heeft... misschien ligt die schakeling nog ergens ongebruikt, ik kan het eens vragen aan een ex-collega. Ik werk daar zelf niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:27:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. 220v is al wisselstroom en als je dat wisselt dan gebeurt er niks toch?
<knip>
Helemaal gelijk, maar kijk even naar de inmiddels geplaatste antwoorden.

Edit:
Echter dit brengt me nog wel even tot iets anders. Ik las het startbericht nog eens door, daar stond
moet ik 220v (Alleen de +) Om de minuut over twee draden afwisselen
Ik krijg vaag de indruk dat hij voetstoots aanneemt dat dit 220 V is, zonder te kijken of dit wel zo is en ook zich mogelijk niet realiseert dat die 220V geen plus en min kent. Niemand, ook ik niet, stond even stil bij het feit dat dit voor zo'n systeem een nogal onwaarschijnlijke spanning is. B.v. 60 V DC komt veel meer voor en nog lager ook.

Verder lijkt het me verstandig om het niet te ingewikkeld te maken met b.v. geavanceerde electronica. Het is een jongen van 12 jaar die zelf aangeeft het niet te moeilijk te maken omdat hij nog weinig kennis heeft van de techniek.

[ Voor 60% gewijzigd door Techneut op 13-07-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Heb je ook een foto van dat uurwerk? Ik ben wel nieuwsgierig wat voor model dat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

dit weekend is er weer de Rikketik, een horloge en klokkenbeurs in Houten. Daar hebben ze ook van die moederklokken en andere schakelingen om dit soort klokken aan de praat te krijgen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Techneut schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:37:
...
Verder lijkt het me verstandig om het niet te ingewikkeld te maken met b.v. geavanceerde electronica. Het is een jongen van 12 jaar die zelf aangeeft het niet te moeilijk te maken omdat hij nog weinig kennis heeft van de techniek.
TS gaf aan dat hij het zelf wou maken en het schema wat ik gaf is zo eenvoudig mogelijk, met basis elektronica onderdelen. Ik geeft toe dat het moeilijk is voor een 12 jarige, maar met een paar lego steentjes lukt het echt niet.
Misschien is het hele project wat hoog gegrepen of misschien heeft hij hulp van een meer ervaren persoon. Een kant en klaar apparaatje kopen om de klok aan te sluiten kan misschien ook, maar is niet 'zelf maken' en gaat meer kosten dan 30 euro.

zie ook
http://www.circuitsonline.net/forum/view/7601
http://www.radioclockcontrol.com/
of zoek op "stationsklok pulsgever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ploink schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:45:
Heb je ook een foto van dat uurwerk? Ik ben wel nieuwsgierig wat voor model dat is!
ja maar ik kom er niet uit hoe ik een foto in mijn bericht kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13

job

De foto moet eerst ergens online staan, op een plek waar iedereen er bij kan.
Je kan dan gewoon het adres in een post zetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 17:27
tinypic.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik zal het nog een keer goed uitleggen

Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/11ifk3d.jpg

de 1 (+) van 220 moet een min. op schakeldraad 1 staan
als deze minuut is afgelopen moet de schakeldraad 1 geen stroom meer krijgen, maar schakeldraad 2 wel Weer precies een minuut. en als deze minuut is afgelopen herhaalt zich dit weer, en dit moet zo 24u per dag gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ploink schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:45:
ik zal kijken of ik wat foto,s kan maken, maar dat word vanavond, want ik moet een fototoestel lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lars,
Mooi duidelijk schema. Alleen klein pietleutig puntje, wat jij hoofdklok noemt, heet eigenlijk volgklok. Maar goed, dat is bijzaak. Voor ik verder ga een paar aandachtspunten.
  1. Heeft die klok die je hebt inderdaad drie aansluitpunten? Heel vaak zijn het er nl. maar twee. Zie in dat geval punt 4.
  2. Is het spoeltje inderdaad voor 220 V of staat er een veel lagere spanning op?
  3. De 220 V netspanning heeft geen plus en min, maar is wisselspanning, plus en min wisselen dus 50 keer per seconde. Dergelijke uurwerk-systemen werken doorgaans met gelijkspanning.
  4. In punt 1 al aangeroerd, vaak hebben deze systemen maar twee aansluitpunten, maar in plaats van dat wisselcontact moet dan de spoel elke minuut van plus en min wisselen. Maar goed, als het inderdaad drie zijn, dan heb je het correct getekend. Het enige wat dan overblijft is de spanning. Ongetwijfeld staat die ergens vermeld, hetzij op een typeplaatje, hetzij op de spoel (of spoeltjes, want mogelijk zijn het er twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Techneut schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:14:
Lars,
Mooi duidelijk schema. Alleen klein pietleutig puntje, wat jij hoofdklok noemt, heet eigenlijk volgklok. Maar goed, dat is bijzaak. Voor ik verder ga een paar aandachtspunten.
  1. Heeft die klok die je hebt inderdaad drie aansluitpunten? Heel vaak zijn het er nl. maar twee. Zie in dat geval punt 4.
  2. Is het spoeltje inderdaad voor 220 V of staat er een veel lagere spanning op?
  3. De 220 V netspanning heeft geen plus en min, maar is wisselspanning, plus en min wisselen dus 50 keer per seconde. Dergelijke uurwerk-systemen werken doorgaans met gelijkspanning.
  4. In punt 1 al aangeroerd, vaak hebben deze systemen maar twee aansluitpunten, maar in plaats van dat wisselcontact moet dan de spoel elke minuut van plus en min wisselen. Maar goed, als het inderdaad drie zijn, dan heb je het correct getekend. Het enige wat dan overblijft is de spanning. Ongetwijfeld staat die ergens vermeld, hetzij op een typeplaatje, hetzij op de spoel (of spoeltjes, want mogelijk zijn het er twee).
je hebt niet te maken met een spoel, de twee schakeldraden (+) en de -draad gaan naar een motor op 220v wisselspanning, Bijv. de motor kijgt stroom over schakeldraad 1 de motor draait de wijzers die in het torentje zitten precies een minuut vooruit maar om de wijzers een minuut vooruit te zetten heef de motot geen minuut nodig (ongeveer 5 sec.) na ongeveer 5 seconden valt er boven bij de motot een hefboom over naar de andere kant, de 55 seconden hierna doet de klok weer niks totdat de moederklok de + op schakeldraad 2 zet (mijn probleem) dan loopt de klok weer een minuut vooruit in 5 sec. en daarna valt de hefboom weer over zodat de motor over deze lijn geen stroom meer krijgt, tenslotte gebeurt er 55 sec. niets en dan begint het weer van voorafaan

dus de motor krijgt stroom via de hefboom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Aha, een iets ander systeem dan ik in gedachten had, en dus toch 220V wisselspanning. Geen enkel probleem, maar wees wel voorzichtig. Het spitst zich dus nu toe op dat wisselcontact dat je al hebt getekend. Dat kan zich gewoon bevinden in een relais dat afwisselend 1 minuut bekrachtigd is en 1 minuut niet.
Wat de contacten van het relais betreft, meet met een multimeter de stroom die hij opneemt plus een veiligheidsmarge van 100%. Gecombineerd met de netspanning weet je waaraan de contacten moeten voldoen. Vervolgens kom je op de spoel van het relais, die zijn spanning moet overeenkomen met het sturend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Het wordt al iets duidelijker. Als ik het goed begrijp is de situatie zoals ik noemde in mijn eerste post
Of bedoel je dat je de blauwe nul draad vast laat zitten op aansluiting 1 en de bruine fase draad afwisselt op aansluiting 2 en 3?
Bij wisselspanning noem je de aansluitingen niet + of -, anders raak je in de war met gelijkspanning. De bruine draad is FASE en die voorziet in de wisselende spanning. De blauwe draad is de NUL en die is dus 0 volt.

Wat voor oplossing zoek je? Heb je zelf de kennis of de hulp om met elektronica aan de slag te gaan?
Het schema wat ik gaf kun je met de nodige aanpassingen voor deze klok gebruiken, je hebt dan maar 1 transistor nodig die een relais aanstuurt.

En wat voor tijdbasis wil je? De 50Hz van het lichtnet, een eigen kristal oscillator, of de 1PPS uitgang van een GPS module?

Terwijl ik dit tiep krijg ik nog een ander idee.... de mechanische schakelklok van een oude wasmachine bevat een synchrone motor en een cylinder met nokken en contacten, een beetje vergelijkbaar met een speeldoosje. Deze schakelklok heeft dus een nauwkeurige tijdbasis en misschien kun je een combinatie van die contacten wel zo aansluiten dat je een signaal krijgt met de gewenste periode. De schakelklok en wat draad is dan het enige dat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ploink schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:03:
Het wordt al iets duidelijker. Als ik het goed begrijp is de situatie zoals ik noemde in mijn eerste post
[...]

Bij wisselspanning noem je de aansluitingen niet + of -, anders raak je in de war met gelijkspanning. De bruine draad is FASE en die voorziet in de wisselende spanning. De blauwe draad is de NUL en die is dus 0 volt.

Wat voor oplossing zoek je? Heb je zelf de kennis of de hulp om met elektronica aan de slag te gaan?
Het schema wat ik gaf kun je met de nodige aanpassingen voor deze klok gebruiken, je hebt dan maar 1 transistor nodig die een relais aanstuurt.

En wat voor tijdbasis wil je? De 50Hz van het lichtnet, een eigen kristal oscillator, of de 1PPS uitgang van een GPS module?

Terwijl ik dit tiep krijg ik nog een ander idee.... de mechanische schakelklok van een oude wasmachine bevat een synchrone motor en een cylinder met nokken en contacten, een beetje vergelijkbaar met een speeldoosje. Deze schakelklok heeft dus een nauwkeurige tijdbasis en misschien kun je een combinatie van die contacten wel zo aansluiten dat je een signaal krijgt met de gewenste periode. De schakelklok en wat draad is dan het enige dat je nodig hebt!
van buiten
http://tinypic.com/view.php?pic=2r5g8ja&s=6

met een wasmachine klok heb ik al geprobeerd, maar dit werkt niet
http://tinypic.com/view.php?pic=d4568&s=6

het oude mechanisme, er zijn wat onderdelen vanaf die ik voor mijn eigen systeem heb gebruikt
http://tinypic.com/view.php?pic=35bzfav&s=6

zo ziet de rest er uit
http://tinypic.com/view.php?pic=2zhfeig&s=6

ik denk dat er in dat zwarte kistje een gelijkrichter zit, maar daar heb ik verder niets mee te maken dat werkt prima
http://tinypic.com/view.php?pic=2w22bkh&s=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus als ik dit maak moet het gaan
ik denk dat het met een beetje xtra uitleg wel moet lukken

http://i45.tinypic.com/2gtya8n.png

ik durf het bijna niet te vragen maar jullie heben het allemaal over een ralais wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 465575 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 17:34:
[...]

van buiten
http://tinypic.com/view.php?pic=2r5g8ja&s=6

het oude mechanisme, er zijn wat onderdelen vanaf die ik voor mijn eigen systeem heb gebruikt
http://tinypic.com/view.php?pic=35bzfav&s=6

zo ziet de rest er uit
http://tinypic.com/view.php?pic=2zhfeig&s=6

ik denk dat er in dat zwarte kistje een gelijkrichter zit, maar daar heb ik verder niets mee te maken dat werkt prima
http://tinypic.com/view.php?pic=2w22bkh&s=6
Begrijp ik je nu goed dat je ook over het impulsgevende mechanisme beschikt, dus de moederklok of is dit alleen maar de voeding? Indien het laatste, dan zou de klok niet op 220 V~ lopen maar op een veel lagere spanning. Het lijkt me verstandig om daar wat meer duidelijkheid zien te krijgen, en of dit uiteindelijk toch wissel- of gelijkspanning is.
En heb je dat voorschakelkastje ook?

Het zou me hebben verbaasd als je het had gefikst met die wasmachineklok, bij mijn weten geeft die bij benadering niet per minuut een impuls af of een omschakeling van een contact en dat is uiteindelijk toch wat je nodig hebt.

Tot zover het ene deel, de volgklok en z'n voeding. Wat betreft deel twee, de aansturing:
Als je het niet te moeilijk vindt, dan krijg je met dat schema van Ploink een perfect werkend systeem.
Althans het is één van de opties, met een ontvangertje op DCF70 of op GPS wat ook is genoemd kan het ook, het is maar net wat je het meest aanspreekt. Ik vermoed dat DCF70 of GPS het nauwkeurigst is.
Wat je ook kiest, het resultaat moet zijn dat je genoemd relais met het door jouw getekende wisselcontact afwisselend een minuut lang bekrachtigt en een minuut niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 14-07-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wat een relais is weet wikipedia wel.
Bij de weg, als je een plaatje in je post wil zetten kopie dan de tekst onder "IMG Code for Forums & Message Boards" van tinypic en plak in je bericht.

Deze code:
[img=640,480]http://i47.tinypic.com/2r5g8ja.jpg[/img]

Geeft dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2r5g8ja.jpg
Je ziet dat je een waarschuwing krijgt vanwege het grote plaatje. Om dat te voorkomen kan je bij het uploaden de scale functie gebruiken en het plaatje maximaal 640 pixels breed maken.

Mooie klok! Dat is echt wel de moeite waard om te restaureren. Blijft ie in dat gebouw zitten?

Dat zwarte kastje... lijkt me wat groot voor alleen een gelijkrichter. Misschien dat er een transformator in zit.

Een DCF77 ontvanger gebruiken is lastig... je hebt dan een microcontroller nodig die de tijdcode kan decoderen.

Een GPS module heeft meestal een 1PPS uitgang die exact 1 puls per seconde geeft. Deze hier kost maar 2 tientjes en kan ook op 5V werken (veel modules werken op 3.3V).

Als je 50Hz als tijdbasis gebruikt, dan heb je een wisselstroom voeding nodig en een gelijkrichter, zoals in dit schema.

De kristal oscillator (met een 32768Hz horloge kristal) moet je kalibreren, anders gaat ie na verloop van tijd voor of achter lopen, al zal de fout niet erg groot zijn.
Gelukkig heb ik zelf zo'n ding, en dan is het afregelen simpel:
Afbeeldingslocatie: http://www.tti-test.com/images1/product-jpgs/web-pfm3000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 465575 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 17:34:
Dat is toch een leuk knutselwerk geworden :)
Toen ik zelf 12 was heb ik met een wasmachineklok gespeeld uit onze eigen wasmachine. Dat ding had zo'n motortje als in jouw project, maar ook een heleboel schakelaars die via de motor werden geschakeld, wel enkele tientallen. Het hele wasprogramma was zo gecodeerd. Misschien dat recentere wasmachine klokken eenvoudiger zijn...

Als die 'zwarte doos' een trafo bevat, dan werkt de klok zelf misschien wel op 12V gelijkspanning? Dat zou de zaak eenvoudiger maken en vooral ook veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik zou de 50Hz signaal aanhouden of een DCF pulser, naar mijn weten heb je die ook met een 1 sec puls.
Met een kristal ga je een afwijking krijgen die je regelmatig moet corrigeren en is er bij mij de vraag hoe je de klok gelijk gaat zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DCF is in mijn ervaring erg onbetrouwbaar.
De modules demoduleren alleen het radiosignaal. Je krijgt inderdaad een pulse output, met 1 pps, of liever 59 pulsen per minuut. Die ene puls die overslaat geeft het begin van de code aan.
De radio ontvangst op de AM band is er storing gevoelig. Ik had ooit zo een module van Conrad en kreeg in het gebouw waar ik werkte een zwaar gestoorde ontvangst.
Een DCF klok moet alle pulsen ontcijferen en de checksum controleren om te beoordelen of de data klopt. Je hebt dus een stukje software nodig.
Mijn DCF wekker en DCF weerstantion moeten na een reset soms een half uur of langer wachten op data die foutloos wordt ontvangen en soms is de checksum toevallig correct en loopt mijn wekker uren fout.
Ik woon nog wel in het oosten van het land, dus dichter bij de zender in Duitsland.

Een kristal oscillator is heel betrouwbaar mits correct gekalibreerd. Het zit ook in een horloge en alle klokken die op batterijen werken. Toch is het niet perfect, want een kristal is gemaakt voor een bepaald temperatuur bereik. Het zou nog mis kunnen gaan als de temperatuur sterk varieert in een onverwarmde ruimte.

Dan blijft over 50Hz of GPS. Die laatste werkt vaak niet binnen, maar op een zolder is het met een gevoelige module geen probleem.

De Arduino die Stoney3K noemde is een goede optie als je programmeren leuk vindt. Bij DX hebben ze wel wat je nodig hebt:

http://dx.com/p/arduino-uno-rev3-development-board-120464
of http://dx.com/p/arduino-nano-v3-0-81877
en http://dx.com/p/arduino-2...le-expansion-board-137160
en http://dx.com/p/em-411-gp...rf-star-iii-chipset-80037
(maar de gps module die ik eerder noemde is beter denk ik)
En eventueel een voeding adapter.

Als de oscillator van de arduino nauwkeurig genoeg is kun je het ook zonder GPS af, maar met GPS geeft meer mogelijkheden. Je kan de exacte tijd plus datum ontvangen en bepalen of het zomer of wintertijd is en dan automatisch corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Alleen lijkt me dat automatisch corrigeren van die zomer- en wintertijd op de volgklok gezien de constructie wat moeilijk te realiseren. Of je zou moeten zijn dat je bij het ingaan van de zomertijd 60 impulsjes extra laat geven en bij begin wintertijd een uur lang de impulsen achterwege laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Precies, je houdt bij in een integer variabele hoeveel minuten de klok voor of achter loopt. Achter lopen is dan een negatief getal. Zo weet je hoeveel pulsen je moet onderdrukken of extra moet geven.

Zo kun je ook een paar druktoetsen maken om de voor/achterloop variabele te manipuleren. Als je ziet dat de klok 10min achter loopt, dan even 10x drukken en het komt vanzelf goed.

[ Voor 31% gewijzigd door Ploink op 15-07-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Is er niet iets mogelijk met een microcontroller (bijvoorbeeld de ATTINY45) en een paar optocouplers?
Met de ATTINY kun je om de minuut een van de twee optocouplers aansturen. Of is dat niet betrouwbaar genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
beste topicers

Ik stel het zeer op prijs dat jullie me willen helpen
Julie hebben allemaal opties verzonnen maar ik kom er echt niet uit welke ik nu moet gebruiken.
dan kan ik me in een van die opties verdiepen

en ik heb nog in het "zwarte doosje'' gekeken en hier vond ik dit

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2wrno0h.jpg

Maar helaas is deze transformator voor de lichtjes van de klok

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2r5g8ja.jpg

er gaan twee kabels omhoog
Rechts licht
Links klok

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/wjfndk.jpg

de rechtse gaat de ''zwarte kist'' in
uit de ''zwarte kist'' komen twee draden voor de buitenverlichting van de klok
de linkse voor de aansturing van de klok gaat verder naar boven

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34epb48.jpg

de rechtse gaat via een sleepcontact op de as naar de lampjes op de wijzers
de middelste gaat naar de lampjes op de wijzerplaat van de klok
de linkse gaat naar de minuutschakeling (''hefboom'') en daarna naar de motor van de volgklok

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2e3mt1g.jpg

sleepcontact

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/35icako.jpg

groetjes lars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 465575 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:40:
Ik stel het zeer op prijs dat jullie me willen helpen
Julie hebben allemaal opties verzonnen maar ik kom er echt niet uit welke ik nu moet gebruiken.
dan kan ik me in een van die opties verdiepen
Je zal de keuze zelf moeten maken, maar om je op weg te helpen...
Wat vind je het leukst om te doen?
  1. Progammeren: het verwerken van data, dingen uitrekenen, algoritme bedenken, etc...
  2. Elektronica: de werking van een elektronisch schema en de componenten bestuderen, printplaten maken, solderen, etc...
Bij optie A past de oplossing met de Arduino en een GPS module als tijdbasis. Je kan de modules zo kopen. Je hoeft alleen maar een paar draadjes te verbinden en dan is het een kwestie van software, waar het meeste werk in gaat zitten. Zoek het internet op "Arduino" en je vindt een heleboel info om te absorberen.

Bij B zal je uitkomen op een schema zoals dat van mij of van het circuitsonline forum. Je zal het moeten aanpassen naar jouw situatie, dan de schakeling gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb de voorkeur naar optie a, maar ik kom er niet precies uit wat ik daar voor moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deze samen ??

arduino-uno-rev3-development-board

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...perSize&item=360457642448

(arduino-uno-rev3-development-board)
Microcontroller ATmega328
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Digital I/O Pins 14 (of which 6 provide PWM output)
Analog Input Pins 6
DC Current per I/O Pin 40 mA
DC Current for 3.3V Pin 50 mA
Flash Memory 32 KB (ATmega328) of which 0.5 KB used by bootloader
SRAM 2 KB (ATmega328)
EEPROM 1 KB (ATmega328)
Clock Speed 16 MHz

Fastrax iTrax 02/08 GPS Receiver Modules for Experiments ie Arduino etc...

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...perSize&item=140754538390

(gps module)
General: L1 frequency, C/A code (SPS)
12 independent tracking channels
Separate search & acquisition engine
Based on two-chip GPS solution
- RF chip, uN8021
- Base band chip, uN8031
Update rate: 1 fix/s or user configurable
Accuracy: Position: 3m (CEP), 6m 2DRMS
Velocity: 0.2 m/s (50%)
Time: 20ns RMS (static mode)
Reacquisition: 100ms typical (signal reacquisition)
TTFF: Cold Start: 50 s typical
Warm Start: 35 s
Hot Start: 8 s
Quick Start: 3 s
Dynamics: Acceleration: 4 G
Jerk: 4 m/s3
Sensitivity: -150dBm (tracking)
Operating Voltage: 2.7V…3.3V (linearly regulated)
Operating Temp: -40C…+85C
Antenna Supply: Same as board supply or
Separate external supply (e.g. 3.3V)
Antenna: External, passive or active
Power Drain: 130mW @ 2.7V (in continuous mode)
(Active antenna power not included)
I/O Ports: Dual Asynchronous data ports
16-bit GPIO
SPI-Interface
Dual Pulse Measurement inputs
1PPS Output
Protocol: NMEA-0183 V3.0
Proprietary iTALK binary protocol
Processor: Proprietary, 32MIPS integrated 16-bit DSP-core
RISC-like programming under Pre-emptive
Real Time Operating System Control (VSDSP RTOS)
Flash Memory: iTRAX02/8: 8MBits Flash
iTRAX02/4: 4MBits Flash
Dimensions: 26 mm x 26 mm x 4.7 mm
(Including RF shield and connector)
Weight: 4 g
System Connector: AMP 4-353515-0 (RF and I/O)
2 x 20 pin, 0.5 mm pitch
Mating Connector: AMP 4-353512-0

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 465575 op 18-07-2012 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Even een los vraagje nog over de oude moederklok. Is die er nog, of is hij onherstelbaar kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
onherstelbaar kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 465575 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:11:
ik heb de voorkeur naar optie a, maar ik kom er niet precies uit wat ik daar voor moet kopen
Het lijstje wat ik gaf in een eerdere post:
Ploink in "oude elektronische klokken"

Die arduino Uno is dezelfde als die jij vond op ebay, maar dan goedkoper.
Er zijn nogal wat handelaren die spullen van DX inkopen en dan voor meer geld doorverkopen op ebay...

Ik weet niet of de arduino uno en nano functioneel identiek zijn, maar bij de uno heb je meer uitbreiding mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Even los van het hele arduino verhaal, gps, tijdbases enzovoorts.

Wat je er sowieso voor nodig hebt is een TTL uitgang welke de klok bedient die je 1x per minuut schakelt.
Misschien is het verstandig om deze eerst te bouwen en als dit werkt na gaan denken waar je het 1 minuut signaal vandaan haalt en hoe je automatisch de tijd gaat goedzetten en dergelijke.

Ik denk dat dit best gaat met een simpel relais en een transistor, maar denk dat het zeker waard is om dit werkend te hebben voor er geld gestoken wordt in een gps ontvanger en dergelijke.

Voor test kan je dat signaaltje ook prima emuleren met een klein knopje, puur om de werking te verifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:24:
Even los van het hele arduino verhaal, gps, tijdbases enzovoorts.

Wat je er sowieso voor nodig hebt is een TTL uitgang welke de klok bedient die je 1x per minuut schakelt.
Misschien is het verstandig om deze eerst te bouwen en als dit werkt na gaan denken waar je het 1 minuut signaal vandaan haalt en hoe je automatisch de tijd gaat goedzetten en dergelijke.

Ik denk dat dit best gaat met een simpel relais en een transistor, maar denk dat het zeker waard is om dit werkend te hebben voor er geld gestoken wordt in een gps ontvanger en dergelijke.

Voor test kan je dat signaaltje ook prima emuleren met een klein knopje, puur om de werking te verifieren.
je hebt gelijk, maar ik snap alleen niet waarom je een transistor nodig hebt
en ik heb volgens mij twee TTL uitgangen hebben en twee relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anoniem: 465575 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:15:
[...]

Klopt, met de arduino heb je standaard een heleboel bruikbare i/o pinnen.
Er zit ook een RX/TX op voor data communicatie met de GPS module, maar je kan het ook simpel houden en alleen het 1PPS signaal gebruiken.

Als je goed kijkt zie je op de foto van die relais uitbreiding 2 kleine transistoren en 2 diodes zitten, dus dat ding kun je er direct op aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_137160_1.jpg

Ik had de versie met 2 relais gekozen, maar je hebt ze ook van 1,4 of 8. Je hebt er waarschijnlijk maar 1 nodig omdat dit relais al een omschakelcontact heeft, maar ik dacht voor de zekerheid een relais er bij voor die $1 extra.... (misschien voor een elektrische bel om de klok te laten slaan?)

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 19-07-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja inderdaad dat had ik nog in mijn achterhoofd zitten want in het torentje hangt nog een bel uit 1922 Als ik een elektromotor kan vinden die groot genoeg is al het misschien wel lukken ( bel weegt 650 kilo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 465575 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:15:
[...]

Waarom twee? Vanwege het beurtelingse?
In het begin van dit topic heb je een schema geplaatst met een wisselcontact. Als je een relais neemt met een wisselcontact, dan ben je klaar met dat beurtelingse één minuut aan en één minuut uit.
Edit: In bovenstaand bericht al genoemd)

Mogelijk is het je inmiddels duidelijk waarvoor die extra transistor zou dienen. Zo niet, de uitgang van die schakeling kan maar een beperkte stroom voeren en is daardoor maar geschikt voor kleine relais. Zodra noodgedwongen een wat zwaarder relais gewenst is, dan trekt de uitgangstransistor dat niet, en heb je die extra (vermogen)transistor nodig.

Een aandachtspunt dat volgens mij nog niet is genoemd is een diode antiparallel aan de spoel. Met antiparallel wordt in tegengestelde richting bedoeld, dus van min naar plus.
Deze diode wordt ook wel blusdiode of vrijloopdiode genoemd en dient om de inductiepiek bij verbreken op te vangen.

Een spoel op gelijkspanning is bij het verbreken van de spanning onderhevig aan zelfinductie. Zelfinductie is zoals alles in de natuur actie-is-reactie een verschijnsel dat z'n ontstaansoorzaak (het verbreken van de spanning) tegenwerkt. Er ontstaat een inductiespanning die probeert de bekrachtigingsstroom van het relais te handhaven. Dit kan leiden tot een buitensporige hoge spanning die al na één keer de sturende elektronica kan vernielen. Een diode tegengesteld parallel aan de spoel laat die piek keurig afvloeien.

Edit:
Ik kom toch nog even terug op de oude moederklok, onherstelbaar kapot zeg je. Eigenlijk is dat zonde, want je aandacht is nu gericht op die volgklok omdat het zo'n fraaie bijna antiquiteit is. Vind ik ook, maar ik denk dat de moederklok ook iets fraais is en jammer dat die niet meer loopt. Daarom, hoezo kapot? Misschien alleen maar finaal vastgelopen door aangekoekte olie? In dat geval is het helemaal niet moeilijk om hem te repareren. Zorgvuldig uitspoelen (wasbenzine mag niet meer, maar er is tegenwoordig wel een vervanger), de lagerpuntjes van de raderen (niet de tandjes zelf) even voorzien van klokkenolie (naaimachine-olie mag ook) en meestal loopt hij dan weer als een tierelier.

Anders wordt het als hij echt versleten is, dat is b.v. het geval als de gaatjes waarin de asjes lopen helemaal zijn uitgesleten, vaak ook nog ovaal. Een uurwerkmaker kan hem dan helemaal restaureren, maar dat kost je een klein kapitaaltje.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 19-07-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

een ander aandachtspunt bij het gebruik van een relais is ervoor te zorgen dat de condensatoren over de schakelcontacten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Techneut schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:08:
[...]

Mogelijk is het je inmiddels duidelijk waarvoor die extra transistor zou dienen. Zo niet, de uitgang van die schakeling kan maar een beperkte stroom voeren en is daardoor maar geschikt voor kleine relais. Zodra noodgedwongen een wat zwaarder relais gewenst is, dan trekt de uitgangstransistor dat niet, en heb je die extra (vermogen)transistor nodig.

Een aandachtspunt dat volgens mij nog niet is genoemd is een diode antiparallel aan de spoel. Met antiparallel wordt in tegengestelde richting bedoeld, dus van min naar plus.
Deze diode wordt ook wel blusdiode of vrijloopdiode genoemd en dient om de inductiepiek bij verbreken op te vangen.

Een spoel op gelijkspanning is bij het verbreken van de spanning onderhevig aan zelfinductie. Zelfinductie is zoals alles in de natuur actie-is-reactie een verschijnsel dat z'n ontstaansoorzaak (het verbreken van de spanning) tegenwerkt. Er ontstaat een inductiespanning die probeert de bekrachtigingsstroom van het relais te handhaven. Dit kan leiden tot een buitensporige hoge spanning die al na één keer de sturende elektronica kan vernielen. Een diode tegengesteld parallel aan de spoel laat die piek keurig afvloeien.
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/vh6zut.jpg

Schema zal zoiets zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.kpsec.freeuk.com/images/diopro.gif
memphis schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:15:
een ander aandachtspunt bij het gebruik van een relais is ervoor te zorgen dat de condensatoren over de schakelcontacten staan.
Vanwege de inductie van de motor? Misschien zit die al direct op de motor gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Meer omdat als je op volle spanning een relais schakelt je anders vonken krijgt waardoor de levensduur van het relais sterk minder wordt.

Een zero-cross zou ook kunnen, maar dat is met relais erg lastig, dan kan je beter naar SSR's met zero-cross erin schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dit lijkt me wel handig voor de user interface, voor het debuggen en om de klok gelijk te zetten.
Een arduino 'shield' kun je zo op het cpu moederbordje pluggen.

http://dx.com/p/lcd-keypa...emilanove-lcd-1602-118059

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_118059_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451631

Dit is een leuk hobbyprojectje. Alleen dat je nog maar weinig kennis hebt op technisch gebied.
Ik heb ooit eens gestoeid met een stationsklok, en die werkt ook volgens zelfde principe.
Gelijkspanning die omgepoold moet worden. Dit heb ik gedaan door een (vermogens)relais
te nemen met 2 maakcontacten en 2 verbreek contacten. Eerst het relais handmatig geschakeld.
Dat was om te zien of ie het deed. Daarna aangestuurd met een plc (siemens step5). Probeer
maar eerst of je de klok 'handmatig' kunt laten draaien. Dus dat je de hoofdstroom (of hoe je het wilt
noemen) in orde hebt. En daarna kun je de (tijds)besturing aanbrengen wat dat relais schakelt.
Waar staat die klok trouwens? Als het niet te ver weg is, of als ik in de buurt ben dan wil ik
best wel even kijken om je goed op weg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 451631 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:09:
Dit is een leuk hobbyprojectje. Alleen dat je nog maar weinig kennis hebt op technisch gebied.
Ik heb ooit eens gestoeid met een stationsklok, en die werkt ook volgens zelfde principe.
Gelijkspanning die omgepoold moet worden. Dit heb ik gedaan door een (vermogens)relais
te nemen met 2 maakcontacten en 2 verbreek contacten. Eerst het relais handmatig geschakeld.
Dat was om te zien of ie het deed. Daarna aangestuurd met een plc (siemens step5). Probeer
maar eerst of je de klok 'handmatig' kunt laten draaien. Dus dat je de hoofdstroom (of hoe je het wilt
noemen) in orde hebt. En daarna kun je de (tijds)besturing aanbrengen wat dat relais schakelt.
Waar staat die klok trouwens? Als het niet te ver weg is, of als ik in de buurt ben dan wil ik
best wel even kijken om je goed op weg te helpen.
roermond (Limburg) Als je meer informatie wil geef dan even je mail door. Ik vind het niet fijn om persoonlijke gegevens op internet te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
best topicers

laatst fietste ik langs de kermis , en toen schoot me ineens een idee te binnen.
De lichtjes van een draaimolen krijgen stroom via een sleepcontact, ik dacht als ik nou een klok heb op 220v wisselspanning en hier haal ik de uren en de secondewijzer vanaf.
Op de minutenwijzer maak ik twee sleepcotacten, eentje vlakbij de as wardoor de wijzer onder stroom komt te staan (spanning kom ik later op terug) de andere zit bij het uiteinde van de wijzer maar nu is het sleepcontact 30 keer onderbroken.
Een minuut geeft hij dus stroom door en dan weer een minuut niet, en zo herhaalt zich dit.
Op dit signaal wil ik een relais aansluiten (eentje die als hij stuurspanning krijgt naar 1 schakelt en als hij geer stuurspanning krijgt naar twee schakelt) ,ik heb er nog een liggen met een stuurspanning van 24VDC, en een schakelvermogen van 400VAC

klopt dit !!!!????

Hier al wat foto,s

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2w6t538.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qlh5s6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/157g4yp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/33tgxw4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2j0cl80.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/pu0b6.jpg

Alvast bedankt LARS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat een ingewikkelde oplossing voor iets simpels als een signaal wat elke minuut omschakelt.

Denk dat de betrouwbaarheid ook te wensen overlaat, de sleepcontacten en de schakelpool zijn niet goed over nagedacht, denk dat je 90% aan en 10% uit hebt als die aan het draaien is.

Eerdere ideen gingen er ook vooral over om de klok zomer/wintertijd automatisch te laten doen en om de tijd precies te laten kloppen etc. Dat soort dingen ga je hier nooit mee redden.

Een relais elke minuut laten omschakelen kan je simpel kant-en-klaar kopen voor erg weinig geld, bijv op conrad heb je voor 2 tientjes al iets wat beter zal werken dan dit.
Ook als je zelf gaat knutselen met electronica heb je in 10 minuutjes iets veel simpelers wat hetzelfde doet.

Het ziet eruit alsof je hier al best veel tijd ingestoken hebt, maar houdt er rekening mee dat een volgklok is, als je klok hapert (bijvoorbeeld omdat dat kleine klokje niet gemaakt is om sleepcontacten te bedienen ipv een wijzer en langzamer gaat lopen) dat je mooie klok dat ook gaat doen.

Ik wil je werk niet teveel afbreken, het is misschien leuk om de klok mee te testen, maar er zijn veel simpeler manieren om de klok betouwbaar te laten werken.
Als je er niet uitkomt qua electronica, hier zijn genoeg mensen die je best willen helpen met wat bedenken en maken, mezelf inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Origineel idee en het principe is wel goed, maar ik voorzie problemen.
Het contact tussen de slepende 'wijzer' en de contactpunten zal nooit perfect zijn, met als gevolg dat het relais kan gaan klepperen en de klok sneller gaat lopen dan de bedoeling is.
Voor de lampjes op de kermis maakt dat niet uit als ze soms wat flikkeren.

Als je bijvoorbeeld een microswitch tegen een draaiend tandwiel zet, zodat de microswitch 30x per uur ingedrukt wordt dan vermijd je de sleepcontacten.
Een microswitch heeft al een omschakelcontact en als de opgegeven stroom/spanning voldoende is, dan heb je ook geen relais meer nodig.

Hoe staat het met de Arduino optie? Ik dacht dat je daar mee verder ging of is dat nog te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SA007 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:54:
Een relais elke minuut laten omschakelen kan je simpel kant-en-klaar kopen voor erg weinig geld, bijv op conrad heb je voor 2 tientjes al iets wat beter zal werken dan dit.
Ik had ook al gezocht bij conrad maar niks gevonden, zeker niet voor 2 tientjes.
Ook als je zelf gaat knutselen met elektronica heb je in 10 minuutjes iets veel simpelers wat hetzelfde doet.
Met de nodige kennis en ervaring en alle onderdelen op voorraad en dan nog heb je een werkdag nodig om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

franssie

Save the albatross

SA007 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:54:
<>
<>
Zet er dan aub de onderdeelnummers bij. Ik denk dat je gelijk hebt, maar als je zoals TopicStarter (TS) net begint met electronica kost het wel erg veel google power om daar achter te komen.

edit:// ik vind 'topiciers' wel lekker klinken :)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 15-08-2012 01:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
haha, wat een topic!
De TS vraagt om een relais dat elk minuut omschakelt voor zover ik het begrijp.. en wat is het advies? Een microcontroller met interface en synchronisatie shit.

De TS is 12jaar en wilt een leuk project maken, dus waarom beginnen we niet gewoon met de basis. Hiervoor een Arduino gebruiken is alsof je met een Lamborghini het gras op je balkon probeert te maaien!!!

Naar mijn mening is dit een prachtig beginproject en kan de TS veel leren over de basis van elektronica, mits hij niet gelijk gaat grijpen naar microcontrollers en moeilijke dingen (want zonder basis wordt dat niks op korte termijn).

Het ligt voor de hand om een relais te gebruiken zoals al verteld, en nu moet je nog een aansturing die dat relais elke minuut laat switchen. (dus je wilt 1minuut lang een hoog signaal en 1minuut lang een laag signaal).
Je hebt 50Hz tot je beschikking uit het stopcontact, dat is erg betrouwbaar op de lange termijn dus ik zou dat gebruiken.
In één minuut krijg je dan 3000 of 6000 pulsen binnen (afhankelijk van of je gelijkricht of met één diode gewoon afkapt, dus de sinus door midden knipt).
http://www.dickbest.nl/in..._a=viewProd&productId=276 (voor 3000)
of
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=8606 (voor 6000)

Dus nu moet je een schakeling vinden/verzinnen die na 3000 (of 6000) pulsjes een signaaltje doorgeeft en zichzelf weer op nul zet. Zoiets is niet lastig te maken, je kunt dat via een counter (teller) doen, een 14-bits counter kan dat makkelijk aan:
http://www.dickbest.nl/in...counter&_a=viewCat&page=4
Om te kijken hoe zoiets werkt kun je wikipedia en een zogenaamde datasheet gebruiken: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4020B.pdf (pagina 4)
Daarin staat alle informatie over zon apparaatje, deze datasheet is een willekeurige. als jij een ander merk/type wilt dan moet je daarbij de goede datasheet googlen.

Dat signaaltje na 3000 (of 6000) pulsjes gaat naar een zognaamde Latch of Flipflop (wikipedia staat heel goed uitgelegd, het is een apparaatje dat bij één pulsje zijn uitgang omwisselt van 1->0 of 0->1).
http://www.dickbest.nl/in...earchStr=latch&_a=viewCat
De uitgang van dat apparaatje stuurt dan je relais aan.

Alle onderdelen zijn voor zover ik weet bij dickbest.nl te krijgen voor in totaal een paar euro. Het lastigste voor een beginner is om de standaard dingen goed te krijgen:
1. Bedenk welk gedeelte op 230v werkt en welk gedeelte op 5-10v (de 'slimme sturing').
2. Bedenk dat een Latch of een Counter niet om kunnen gaan met hoge spanningen en stromen (vaak alleen hele lage). De latch moet misschien een zogenaamde buffer gebruiken om het relais aan te sturen. Dat is een onderdeel die het luistert naar de Latch maar een hogere stroom kan doorgeven aan het relais. Hiervoor gebruikt met meestal een mosFET of een Transistor.
De counter moet een pulsje krijgen, maar dat kan niet rechtstreeks de 230v na de diode zijn! Daar moet ofwel een wat moeilijkere schakeling tussen, of een simpele die het waarschijnlijk net zo goed doet (spanningsdeler).
3. Hoe krijg je 5v? Hiervoor gebruikt men een 7805 (http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=4215) en die heeft weer een aantal condensators nodig om goed te werken.
4. Hoe en waarop ontwerp je de schakeling, hoe soldeer je het in elkaar?

Als ik dit zelf zou moeten doen is het niet veel werk, ik heb denk ik alle onderdelen nu naast me in het kastje liggen en de soldeerbout 2meter verderop. Maar als beginner is het allemaal erg veel tegenlijk, dus mijn advies:
Laat je niet afschrikken, en doe niet moeilijker dan nodig!!!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
Ik moet zeggen dat ik het doorzettingsvermogen van TS bewonder! Hij is twaalf en hij klust hier de meest vernuftige oplossingen in elkaar. Oké, soms niet even praktisch of betrouwbaar, maar hij doet in ieder geval een goede poging.

Jullie adviezen zijn uiteraard zeer goed bedoeld en ook van goede kwaliteit, maar bedenk dat het wel eens te ingewikkeld zou kunnen zijn voor TS. Daarom wil ik me aansluiten bij het advies van SA007 en Sibylle, kom met oplossingen waar TS ook daadwerkelijk iets aan heeft en voor TS haalbaar is om te realiseren.

Laten we daarom even terugkijken naar het volgende:
Anoniem: 465575 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:34:
Hallo

Ik ben aan het knutselenen aan een torenuurwerk dat in 1988 is geplaatst, om dit uurwerk weer te laten lopen moet ik 220v (Alleen de +) Om de minuut over twee draden afwisselen, dit moet wel heel noukeurig zijn want de klijnste afwijking kan de klok achter of voor laten lopen, iemand een idee?
Ik ben een beginneling van 12 jaar (dus maak de antwoorden niet te lastig AUB).

Alvast bedankt

PS ik wil het zelf maken en ik wil niet meer uitgeven als 30 Euro
TS wil gewoon iets met een timer die elke minuut een relais schakelt, niets meer en niets minder. Oplossingen met Arduino's en RTC's and what not is allemaal leuk en aardig, maar daar vraagt TS helemaal niet om KISS :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hetgeen ook al meerdere malen in dit topic is aangegeven. Div. hints t/m schema'smet simpele 3000/6000 delers zijn al aangegeven. Ik heb eerder het idee dat electronica hem de pet te boven gaat om vervolgens met zo'n oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sibylle schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 02:01:
haha, wat een topic!
De TS vraagt om een relais dat elk minuut omschakelt voor zover ik het begrijp.. en wat is het advies? Een microcontroller met interface en synchronisatie shit.

De TS is 12jaar en wilt een leuk project maken, dus waarom beginnen we niet gewoon met de basis. Hiervoor een Arduino gebruiken is alsof je met een Lamborghini het gras op je balkon probeert te maaien!!!

Naar mijn mening is dit een prachtig beginproject en kan de TS veel leren over de basis van elektronica, mits hij niet gelijk gaat grijpen naar microcontrollers en moeilijke dingen (want zonder basis wordt dat niks op korte termijn).

Het ligt voor de hand om een relais te gebruiken zoals al verteld, en nu moet je nog een aansturing die dat relais elke minuut laat switchen. (dus je wilt 1minuut lang een hoog signaal en 1minuut lang een laag signaal).
Je hebt 50Hz tot je beschikking uit het stopcontact, dat is erg betrouwbaar op de lange termijn dus ik zou dat gebruiken.
In één minuut krijg je dan 3000 of 6000 pulsen binnen (afhankelijk van of je gelijkricht of met één diode gewoon afkapt, dus de sinus door midden knipt).
http://www.dickbest.nl/in..._a=viewProd&productId=276 (voor 3000)
of
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=8606 (voor 6000)

Dus nu moet je een schakeling vinden/verzinnen die na 3000 (of 6000) pulsjes een signaaltje doorgeeft en zichzelf weer op nul zet. Zoiets is niet lastig te maken, je kunt dat via een counter (teller) doen, een 14-bits counter kan dat makkelijk aan:
http://www.dickbest.nl/in...counter&_a=viewCat&page=4
Om te kijken hoe zoiets werkt kun je wikipedia en een zogenaamde datasheet gebruiken: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4020B.pdf (pagina 4)
Daarin staat alle informatie over zon apparaatje, deze datasheet is een willekeurige. als jij een ander merk/type wilt dan moet je daarbij de goede datasheet googlen.

Dat signaaltje na 3000 (of 6000) pulsjes gaat naar een zognaamde Latch of Flipflop (wikipedia staat heel goed uitgelegd, het is een apparaatje dat bij één pulsje zijn uitgang omwisselt van 1->0 of 0->1).
http://www.dickbest.nl/in...earchStr=latch&_a=viewCat
De uitgang van dat apparaatje stuurt dan je relais aan.

Alle onderdelen zijn voor zover ik weet bij dickbest.nl te krijgen voor in totaal een paar euro. Het lastigste voor een beginner is om de standaard dingen goed te krijgen:
1. Bedenk welk gedeelte op 230v werkt en welk gedeelte op 5-10v (de 'slimme sturing').
2. Bedenk dat een Latch of een Counter niet om kunnen gaan met hoge spanningen en stromen (vaak alleen hele lage). De latch moet misschien een zogenaamde buffer gebruiken om het relais aan te sturen. Dat is een onderdeel die het luistert naar de Latch maar een hogere stroom kan doorgeven aan het relais. Hiervoor gebruikt met meestal een mosFET of een Transistor.
De counter moet een pulsje krijgen, maar dat kan niet rechtstreeks de 230v na de diode zijn! Daar moet ofwel een wat moeilijkere schakeling tussen, of een simpele die het waarschijnlijk net zo goed doet (spanningsdeler).
3. Hoe krijg je 5v? Hiervoor gebruikt men een 7805 (http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=4215) en die heeft weer een aantal condensators nodig om goed te werken.
4. Hoe en waarop ontwerp je de schakeling, hoe soldeer je het in elkaar?

Als ik dit zelf zou moeten doen is het niet veel werk, ik heb denk ik alle onderdelen nu naast me in het kastje liggen en de soldeerbout 2meter verderop. Maar als beginner is het allemaal erg veel tegenlijk, dus mijn advies:
Laat je niet afschrikken, en doe niet moeilijker dan nodig!!!
alvast bedankt

maar ik kom er nog niet veel wijzer uit, ik werk normaal niet met dit soort dingen
en hoe stuur ik een relaise aan op24v als er uit het stopcontact 220 komt. omvormer?

TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Inderdaad, zo'n ding is het handigst:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=299

Ik heb in/na het weekend pas tijd, maar ik zal eens kijken of ik een schakeling kan tekenen. Het is een flinke stap om dit te doen zonder voorkennis, respect!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja wat voor de ene simpel is, is dat niet voor de ander.
Even een hand vol elektronica onderdeeltjes kopen en dat zo in elkaar knutselen dat het werkt is erg complex voor wie dit nooit gedaan heeft en dat is 98% van de bevolking, jong en oud.
Programmeren heeft 80% van de bevolking ook nog nooit gedaan.

TS is nu bezig ervaring op te doen met zelf uitgedachte oplossingen. Het zal vaak mis gaan, maar daar leer je van en uiteindelijk komt er iets uit dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Als de TS dit echt interessant vindt, dan zou ik aanraden om wat basis dingetjes te kopen:
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=1630
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2391
http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=8598

En dan heb je standaard onderdelen nodig, dus spanningsregelaars, weerstandjes, condensators etc. etc. Al met al toch een flinke instapdrempel!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sibylle schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:51:
En dan heb je standaard onderdelen nodig, dus spanningsregelaars, weerstandjes, condensators etc. etc. Al met al toch een flinke instapdrempel!
Zoals memphis al zegt, die optie is al besproken en complete schema's zijn al gegeven. TS heeft ook aangegeven dat hij liever voor de Arduino kiest dan zelf de elektronica bouwen.

De Arduino lijkt complex, maar is een kwestie van een paar modules aan elkaar koppelen. De CPU module, een relais module en een GPS module. De GPS geeft een mooi 1PPS signaal (1 Pulse Per Second).

De software kan heel simpel zijn, in pseudo code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
relais=0
oneindige lus {
 voor teller = 0 tot 119 doe {
    wacht tot 1PPS=0
    wacht tot 1PPS=1
    als teller=0 dan relais=1
    als teller=60 dan relais=0
  }
}

Dat is alles, maar je kan het later zo mooi maken als je wil naarmate je beter leert programmeren: zomer/wintertijd correctie, user interface, slagwerk, alarm, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
De TS heeft de kennis niet om tot een goed besluit te komen. Een Arduino is verre van simpel, en ook nog eens giga overkill.
De complete schakeling met ALLE componenten zoals die aan de muur komt wordt veel te groot, lomp en ondoorgrondbaar. Verder moet je ook weer een stuk software gaan doen.

En niet in het minste: de kosten!

Als de TS tijd heeft dan soldeer ik hem tegen kostprijs (€5,-?) een oplossing in elkaar.

Ik vind dit maar raar: een absolute beginner komt met een leuk basisprojectje aanzetten voor hulp en hij wordt weggestuurd met een oplossing die:
1. Niet leerzaam is (basis is ver te zoeken)
2. Totaal overkill is
3. Te duur is
4. Niet te begrijpen is op elektronisch niveau (de TS zal nooit een schema kunnen tekenen en begrijpen ervan zonder alsnog de basis te kennen).

Je gaat toch ook je laptop niet gebruiken voor het aansturen van je tuinverlichting als alles wat je wilt is: snachts aan, overdag uit.
Dat is gewoon een rare oplossing die alleen gebruikt wordt door mensen die de echte oplossingen niet kennen/kunnen toepassen.

Komop jongens, ik verwacht toch wel wat meer expertise en goed advies hier op tweakers!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sibylle, ik ben het op geen van al je punten eens.
Verder zal ik er niet op ingaan, want het is niet de bedoeling dat we TS nog meer in verwarring brengen.

Kennis of niet, als TS iets kiest dan is dat zijn besluit. Wij kunnen hooguit een advies geven en het is logisch dat verschillende mensen verschillend adviseren. TS mag zelf weten wat hij daar mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Advies moet goed zijn en om bovenstaande redenen is het gegeven advies om een Arduino te gebruiken, een gps module, een synchrinisatie functie etc. slecht advies.

De TS moet zelf kiezen, maar als hij kan dat niet doen op basis van dit advies.

We moeten de TS idd niet verder verwarren, maar als ik voor en nadelen naast elkaar leg dan heeft een Arduino oplossing nu voor dit probleem geen enkele toegevoegde waarde.

Voor gevorderde weelicht wel, jij of ik zouden worden beperkt anders. Maar de TS is nog geen gevorderde :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

franssie

Save the albatross

toen ik twaalf was programmeerde ik assembly in de Z80 van mijn spectrum om zo via een relais telefoonnummers te kunnen kiezen etc. Zo over de top vind ik een arduino zelf niet, maar TS moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt. Wel stoer projectje dit

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Het is ook prima op te lossen met wat programmeer werk. Voordeel is hiervan dat het flexibel is en je later heel makkelijk nieuwe functionaliteit kan toevoegen. Dat zou dan ook de enige reden zijn om een arduino of andere micro controller oplossing te gebruiken.

Wil je echter meer inzicht krijgen dan kun je heel simpel en goedkoop met discrete componenten een oplossing bouwen. Hierbij krijg je op elektrisch vlak meer inzicht en ben je niet dure modules aan elkaar aan het knopen.

Keuze moet je maken afhankelijk van je budget, welk vlak je leuk vind en wat je wilt leren.

High Powered Madness

Pagina: 1