Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Normaal maak ik dit soort topics eigenlijk niet zo snel aan, maar ik zit nu in een situatie waarin ik zelf geen keuze meer kan maken. :P

Ik ben van plan om een nieuwe laptop voor m'n vader te kopen, het budget is 600 euro. Liefst ga ik voor een Core i5 van de Ivy Bridge lijn. Krachtig zat (misschien zelfs een beetje overkill, maar ach), en future proof.

Waarvoor de laptop gebruikt zal worden? Vooral om lekker te internetten, hier en waar wat lezen en soms een filmpje bekijken (in HD). En oh e-mail, wat een zware taken *kuch. :+

Qua graphics wil ik gewoon voor de Intel HD 4000 gaan, deze zijn sterk genoeg om sporadisch een HD film af te spelen en van gaming zal geen sprake zijn op deze laptop. Een dedicated GPU is leuk, maar niet nodig in dit geval.

RAM maakt mij ook niet heel veel uit, elke laptop in deze klasse komt met 4GB en dat is goed zat.

Draagbaarheid is ook niet echt issue, hij zal voornamelijk op de eettafel blijven staan. :P Scherm moet 15.6" of groter zijn. :) Resolutie? Nou, ik heb hem al eens laten werken op m'n XPS met een R+GB Full HD scherm, en dat is allemaal net wat te klein voor hem. :P

Merkvoorkeur gaat eigenlijk uit naar Dell, werk zelf al bijna twaalf jaar met Dell en dat heeft mij altijd uitstekend bevallen. :) Maar een ander merk wil ik ook best een kans geven, en HP lijkt mij geen rotzooi.

Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen op de volgende modellen:

Dell Inspiron 15R N0015R36:
- Core i5 3210M
- 15.6" 1366*768 WLED
- 4GB RAM
- 500GB HDD
- Intel HD 4000

HP Pavilion G7-2001SD
- Core i5 3210M
- 17.3 1600*900 LED
- 4GB RAM
- 500GB HDD
- Intel HD 4000
- Altec Lansing audio (leuke extra, maar geweldig zal het toch niet klinken)

Zo op het eerste oog lijkt de HP de winnaar te zijn, vooral door het grotere scherm, maar misschien zijn er dingen die ik over het hoofd zie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HondaRacer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03-2024
Je ziet de ASUS K-series over het hoofd. Ik raad de pricewatch: Asus K55A-SX007V aan. De pricewatch unsorted: Asus K55VD-SX016V raad ik alleen aan als je de GPU wilt overclocken, omdat deze standaard trager is dan de Intel IGP 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Dan zou ik liever voor de Dell gaan, omdat dat mijn voorkeur heeft qua merk. De HP heeft echt een voorsprong qua scherm en geluid, vandaar dat die nog in overweging is genomen door mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Of voor een laptop gaan met SSD (caching), zoals de pricewatch: Lenovo Thinkpad E530 (NZQA2MH)

Heb je qua snelheid/futureproofheid meer aan.

Maakt het geheel wel weer net te duur voor je budget.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Mwah, een HDD is snel zat voor hem. Zelf draai ik wel met een SSD, geweldige dingen maar het is voor hem absoluut niet nodig. Mocht ik later toch een SSD voor hem overwegen dan bouw ik hem wel zelf in, en dan gelijk eentje met een fatsoenlijke capaciteit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XPS 15.

Met de bekende kortingsbonnen kom je op € 552 met i5 en 9-cel accu. Concurrentie is er wat mij betreft niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het is eigenlijk jammer dat er geen goedkopere i3 laptopjes zijn met SSD caching (16GB is trouwens prima voor caching). Dan had ik persoonlijk eerder de goedkopere i3 genomen, omdat je veel meer merkt van een SSD caching oplossing dan snellere processor.
Zelf prefereer ik ook Asus, vanwege de 2 jaar garantie (zonder je europees recht te hoeven aanvechten) en de degelijkheid van die laptops. Dell ben ik niet meer zo'n fan van. Laatst een sandy bridge i5 15R inspirion laptop gehad met een kapotte rechter speaker, niet werkende accu (omdat 3 veerbeugeltjes onder geheugenklepje waren afgebroken, waarvan 1tje blijkbaar terecht was gekomen bij accu circuit) en kapotte display kabel. Verder voelt die behoorlijk plastic aan en kraakt de behuizing bij leunen van pols. En het ergste: ging een Momentus XT drive in -> heel de laptop moest uit elkaar, hij zit namelijk op het moederbord gemonteerd tussen moederbord en onderkant behuizing zonder directe toegang.

Kan natuurlijk zijn dat dat met de huidige 15R inspirons anders is. Succes met kiezen ;)

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:37:
XPS 15.

Met de bekende kortingsbonnen kom je op € 552 met i5 en 9-cel accu. Concurrentie is er wat mij betreft niet echt.
Weer een XPS15? :+ Ga nog eens moeite krijgen om die dingen uit elkaar te houden joh. :P Ik heb overigens geen creditcard en Shopkorting.nl vind ik maar een enorm vage site. Heb al het al eerder geprobeerd (niks besteld uiteindelijk), maar ik vind het maar een raar systeem.

Da's overigens wel een Sandy Bridge.
Tutti-frutti schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:39:
Het is eigenlijk jammer dat er geen goedkopere i3 laptopjes zijn met SSD caching (16GB is trouwens prima voor caching). Dan had ik persoonlijk eerder de goedkopere i3 genomen, omdat je veel meer merkt van een SSD caching oplossing dan snellere processor.
Zelf prefereer ik ook Asus, vanwege de 2 jaar garantie (zonder je europees recht te hoeven aanvechten) en de degelijkheid van die laptops. Dell ben ik niet meer zo'n fan van. Laatst een sandy bridge i5 15R inspirion laptop gehad met een kapotte rechter speaker, niet werkende accu (omdat 3 veerbeugeltjes onder geheugenklepje waren afgebroken, waarvan 1tje blijkbaar terecht was gekomen bij accu circuit) en kapotte display kabel. Verder voelt die behoorlijk plastic aan en kraakt de behuizing bij leunen van pols. En het ergste: ging een Momentus XT drive in -> heel de laptop moest uit elkaar, hij zit namelijk op het moederbord gemonteerd tussen moederbord en onderkant behuizing zonder directe toegang.

Kan natuurlijk zijn dat dat met de huidige 15R inspirons anders is. Succes met kiezen ;)
Die HP zou ik gewoon bij de Dixons kunnen halen, daar krijg je drie jaar garantie. En sja die één jaar bij Dell, die tweede jaar sleep ik er wel uit mocht ik die ooit nodig hebben. :P Wel jammer dat je ervaring met Dell wat minder is, ik werk er al tijden mee en ik ben uitermate tevreden. Mijn XPS is enorm stevig en van kraken is geen sprake. Verwisselen van de drive is inderdaad wat meer werk, maar zo erg vind ik dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 08-07-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SChief schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:57:
[...]

Weer een XPS15? :+ Ga nog eens moeite krijgen om die dingen uit elkaar te houden joh. :P Ik heb overigens geen creditcard en Shopkorting.nl vind ik maar een enorm vage site. Heb al het al eerder geprobeerd (niks besteld uiteindelijk), maar ik vind het maar een raar systeem.

Da's overigens wel een Sandy Bridge.
Tegenwoordig heb je daar http://www.shopkorting.nl/winkel/Dell voor. En dat het nog sandy bridge is maakt voor de taken die je opnoemt nu ook niet veel uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Dan twijfel ik weer tussen de XPS15 en de Inspiron 15R. Voordeel van de XPS is de dedicated GPU en 9-cell accu (beide leuk, maar niet noodzakelijk), voordeel van de Inspiron 15R is de nieuwe lijn CPU's. Bouwkwaliteit van de Inspiron weet ik dan weer niet.. Hierboven staat iig al een wat minder goede ervaring daarmee. :P

[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 08-07-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De inspiron is inderdaad meer plastic, en ik snap echt niet hoe het kan dat de XPS min of meer dezelfde prijs heeft als de inspiron 15R.

De 15R SE schijnt wel 'xps kwaliteit' te hebben, maar die is dan ook een stuk duurder. (+ er zijn geen reviews)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:13:
De inspiron is inderdaad meer plastic, en ik snap echt niet hoe het kan dat de XPS min of meer dezelfde prijs heeft als de inspiron 15R.
Ws. omdat de XPS een uitlopend model is en ze van de voorraad afmoeten?

Ik ga hier nog even goed over nadenken.. :P De HP trekt mij overigens ook nog steeds aan door het grotere scherm.
EDIT:
De Ivy Bridge 15R en de 15R SE lijken hetzelfde chassis te hebben, alleen de finish verschilt zo op het oog. Dit lijkt trouwens WEL een heel ander chassis te zijn dan de Sandy Bridge 15R.

EDIT2:

Heb nog even gekeken, de HP lijkt wel heel tegenvallend te zijn qua bouwkwaliteit. :P

XPS:
+ Dedicated GPU
- Sandy Bridge

Inspiron:
+ Ivy Bridge

De 9-cell accu maakt mij weinig uit, apparaat zal toch voornamelijk aan het stopcontact hangen. Bouwkwaliteit van de XPS is bij mij bekend, heb er zelf ook eentje en de kwaliteit is uitstekend. De Inspiron ken ik dan weer niet, maar op het oog ziet dat er wel goed uit.

Twijfels twijfels..

[ Voor 56% gewijzigd door S_Chief op 08-07-2012 21:02 ]

Pagina: 1