Normaal maak ik dit soort topics eigenlijk niet zo snel aan, maar ik zit nu in een situatie waarin ik zelf geen keuze meer kan maken. 
Ik ben van plan om een nieuwe laptop voor m'n vader te kopen, het budget is 600 euro. Liefst ga ik voor een Core i5 van de Ivy Bridge lijn. Krachtig zat (misschien zelfs een beetje overkill, maar ach), en future proof.
Waarvoor de laptop gebruikt zal worden? Vooral om lekker te internetten, hier en waar wat lezen en soms een filmpje bekijken (in HD). En oh e-mail, wat een zware taken *kuch.
Qua graphics wil ik gewoon voor de Intel HD 4000 gaan, deze zijn sterk genoeg om sporadisch een HD film af te spelen en van gaming zal geen sprake zijn op deze laptop. Een dedicated GPU is leuk, maar niet nodig in dit geval.
RAM maakt mij ook niet heel veel uit, elke laptop in deze klasse komt met 4GB en dat is goed zat.
Draagbaarheid is ook niet echt issue, hij zal voornamelijk op de eettafel blijven staan.
Scherm moet 15.6" of groter zijn.
Resolutie? Nou, ik heb hem al eens laten werken op m'n XPS met een R+GB Full HD scherm, en dat is allemaal net wat te klein voor hem. 
Merkvoorkeur gaat eigenlijk uit naar Dell, werk zelf al bijna twaalf jaar met Dell en dat heeft mij altijd uitstekend bevallen.
Maar een ander merk wil ik ook best een kans geven, en HP lijkt mij geen rotzooi.
Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen op de volgende modellen:
Dell Inspiron 15R N0015R36:
- Core i5 3210M
- 15.6" 1366*768 WLED
- 4GB RAM
- 500GB HDD
- Intel HD 4000
HP Pavilion G7-2001SD
- Core i5 3210M
- 17.3 1600*900 LED
- 4GB RAM
- 500GB HDD
- Intel HD 4000
- Altec Lansing audio (leuke extra, maar geweldig zal het toch niet klinken)
Zo op het eerste oog lijkt de HP de winnaar te zijn, vooral door het grotere scherm, maar misschien zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Ik ben van plan om een nieuwe laptop voor m'n vader te kopen, het budget is 600 euro. Liefst ga ik voor een Core i5 van de Ivy Bridge lijn. Krachtig zat (misschien zelfs een beetje overkill, maar ach), en future proof.
Waarvoor de laptop gebruikt zal worden? Vooral om lekker te internetten, hier en waar wat lezen en soms een filmpje bekijken (in HD). En oh e-mail, wat een zware taken *kuch.
Qua graphics wil ik gewoon voor de Intel HD 4000 gaan, deze zijn sterk genoeg om sporadisch een HD film af te spelen en van gaming zal geen sprake zijn op deze laptop. Een dedicated GPU is leuk, maar niet nodig in dit geval.
RAM maakt mij ook niet heel veel uit, elke laptop in deze klasse komt met 4GB en dat is goed zat.
Draagbaarheid is ook niet echt issue, hij zal voornamelijk op de eettafel blijven staan.
Merkvoorkeur gaat eigenlijk uit naar Dell, werk zelf al bijna twaalf jaar met Dell en dat heeft mij altijd uitstekend bevallen.
Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen op de volgende modellen:
Dell Inspiron 15R N0015R36:
- Core i5 3210M
- 15.6" 1366*768 WLED
- 4GB RAM
- 500GB HDD
- Intel HD 4000
HP Pavilion G7-2001SD
- Core i5 3210M
- 17.3 1600*900 LED
- 4GB RAM
- 500GB HDD
- Intel HD 4000
- Altec Lansing audio (leuke extra, maar geweldig zal het toch niet klinken)
Zo op het eerste oog lijkt de HP de winnaar te zijn, vooral door het grotere scherm, maar misschien zijn er dingen die ik over het hoofd zie?