Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-05 20:56
Ik ben van plan om binnenkort mijn pc van een upgrade te voorzien, een nieuwe cpu, moederbord, geheugen, behuizing en ssd. Nu heb ik sinds een klein jaar de Sennheiser 558 aangesloten op de onboard geluidskaart van de Asus P6T Deluxe V2 en ik heb (al een tijdje) het idee dat ik wat mis, en dan vooral de bass maar ook het geluid in het algemeen. Ik ben verder geen audiofiel en het klinkt ook allemaal goed, maar ik denk dat er wel meer uit te halen is.

Nu ik dus van plan ben om een grote upgrade te doen, was ik aan het kijken welke geluid chips de moederborden die ik interessant vind hebben en was ik benieuwd of ik daarmee beter geluid uit de sennheiser haal. Ik kom eigenlijk het vaakst de Realtek 892 en de 898 (bij de wat duurdere moederborden) tegen maar nu heb ik geen flauw idee of ik erop vooruit ga in vergelijking met waar ik 'm nu op heb aangesloten (ADI AD2000B) en of ik niet beter direct een nieuwe geluidskaart kan aanschaffen. Nu wil ik geen bedragen als 150,- uitgeven aan een geluidskaart, het moet wel leuk blijven. Daarnaast heb ik het liefst een kaart die recent uitgekomen is die dus sowieso goede (driver)ondersteuning heeft met Windows 7 x64, want ik lees maar al te vaak dat de driver support bij oudere (?) kaarten belabberd is, maar in hoeverre dat ook echt aan de orde is weet ik niet.

Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre een versterker helpt om het geluid te verbeteren/versterken, maar dit is geloof ik meer voor de duurdere koptelefoons als ik het goed heb?

Wat moederbord betreft lijkt mij deze tot zover de grootste kanshebber:

pricewatch: MSI Z77A-GD55

Gekeken naar de geluidskaarten kom ik op de merken Asus en Creative, maar ik heb eigenlijk geen enkel benul wat te kiezen. De één zegt dat bijv de Soundblaster serie ''niks'' is. Iemand die mij hierbij kan helpen? :D Ik luister op zich redelijk veel muziek, voornamelijk Top 40/Slam FM/Trance en ik game ook wel graag (BF3, CSS, COD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 20:28
Heb zelf pricewatch: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 maar volgens mij profiteer je pas van de mogelijkheden en geluidskwaliteit als je hem via coax of optisch aan bijvoorbeeld een receiver hangt. Heb deze kaart voor paar tientjes van medetweaker overgenomen en ben zeer tevreden over geluidskwaliteit. (wel digitaal op versterker aangesloten)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Maar haalt zo'n geluidskaart dan meer uit je koptelefoon (in mijn geval dus de HD558) dan de onboard kaart? En zorgt zo'n kaart voor een betere bass afstelling? Of komt dan een vesterker om de hoek kijken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je al een gedacht aan een externe geluidskaart? Ik heb zelf de emu 0204 usb. Voor een sennheiser hd595 en dat klinkt super.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Nee. Ik ben helemaal niet thuis in de audio wereld van pc's, maar ik wil (ongeacht of het dan een interne/externe geluidskaart of een versterker is) best max 70,- á 80,- investeren in beter geluid en aangezien de HD558 geen budget koptelefoon is (maar ook zeker niet de duurste) denk ik dat je er wel meer uit moet kunnen halen dan wat ik er nu uit haal met een onboard kaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Niemand? :o

• mauricedb
Ik heb inmiddels al bijna een jaar de nieuwe onderdelen, alleen nog geen nieuwe/andere geluidskaart. Aangezien ik (nog steeds) denk meer uit mijn koptelefoon te kunnen halen (de Sennheiser HD558, omgetoverd tot HD598) zit ik opnieuw te kijken naar een upgrade wat betreft het geluid.

Nu zag ik deze die mij wel interessant/handig lijkt (ook vanwege de 6.3 aansluiting van de koptelefoon):

pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi HD

Nu is mijn vraag aan jullie in hoeverre jullie denken dat hiermee het geluid beter wordt?

Het moederbord (de MSI Z77A-GD65) heeft de volgende geluidskaart: Realtek® ALC898.

Ik wil deze upgrade deels doen vanwege beter geluid (niet dat ik het nu matig vind hoor) en vanwege dat de koptelefoon uitgang aan de achterkant een beetje brak is waardoor ik de koptelefoon stekker (+ verloopje 6.3 naar 3.5, wat het een lange stekker maakt) aan de voorkant van de kast moet aansluiten, wat niet ideaal is. Het terugsturen van het moederbord (vanwege de brakke aansluiting) zie ik niet zo zitten aangezien ik dan mijn pc 2/3 weken moet missen.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 16:49
Goede keuze en, ja, het maakt een verschil tegenover on-board sound.

Zelf heb ik een USB Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro met een Audio Technica AD700 (en daarvoor een SB Extigy USB)

Ik kan me niet helemaal in de review van Sir_Hendro vinden, geen Audio Anyalizer metingen oftewel voornnamelijk een persoonlijke mening maar aangezien jij voor de HD gaat maakt dat eigenlijk niet uit.

Extern over USB heeft het voordeel dat er geen storingen/ruis van het mobo en componenten worden doorgegeven.
De Volume Knop op de kaart is voor mij een "Killer Feature", ik wil niet meer zonder!

Er zij ook een paar nadelen, voor professionele toepassingen kan de USB latency problemen geven.
Creative drivers waren vroeger wel eens buggy (eerdere Vista/W7 releases), maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
USB vergt misschien iets meer van de CPU maar met een moderne CPU (Alles sneller dan een PII) is dat ook geen Show Stopper.

• mauricedb
Bedankt voor je reactie! :D

Stel, je mag kiezen tussen de pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi HD en de pricewatch: Creative Sound Blaster Z, welke zou dan jouw voorkeur hebben? Hoewel nu niet van toepassing is voor mij, heeft de interne kaart 5.1 ondersteuning (wellicht later handig..), het microfoontje lijkt mij ook wel handig :P

Maar ze hebben beiden ongeveer dezelfde prijs, alleen is de interne kaart van eind 2012 en de externe kaart van december 2010. Gekeken daarnaar heb ik wat meer vertrouwen in de drivers/software van de interne kaart, maar ik weet niet of dat terecht is.

• ktf
  • Laatst online: 19-05 14:25
Je zou moeten kijken of je de uitgangsimpedantie van de hoofdtelefoonpoort kan vinden. Belangrijke spec als je een koptelefoon aan wilt sluiten. Deze zou idealiter < 5 ohm moeten zijn.

Bij mijn eigen vergelijkbare USB-kaartje van Creative werkt de volumeknop helaas softwarematig, wat flink vertraagd en niet werkt op Linux, op Windows alleen met bloated drivers. Je zou even op moeten zoeken of de volumeregeling hardwarematig is, dat zou een groot voordeel zijn m.i.

Overigens wil ik hier nuance aanbrengen in dat extern/PCI beter is dan ingebouwd. Dat is niet perse. De onboard geluidskaart in mijn notebook heeft een uitgangsimpedantie-specificatie van 0.2ohm. Ik kan zo wel een paar externe kaartjes vinden die een veel hogere hebben, wat erop kan duiden dat die minder geschikt zijn voor hoofdtelefoon. Een ingebouwde kan ook qua storing gewoon goed zijn en een externe kan net zo goed last hebben van storing, alleen de kans een rotte appel te kopen is kleiner. Ik heb ook externe kaarten met storing gehad, maar niet zo vaak als onboard.

Voor de context: ik gebruik nu al een paar jaar een HD595 op die notebookkaart, zonder problemen. Extreem hoog volume zonder oversturen, onhoorbaar ruisniveau, geen vervorming... Het kán dus gewoon wel! Het was wel een vrij prijzige notebook overigens, dat kan helpen :+

[Voor 50% gewijzigd door ktf op 16-05-2013 21:53]

• mauricedb
Volgens de Creative site heeft de Sound Blaster Z 600 Ohm en de Sound Blaster X-Fi HD 330 Ohm. De koptelefoon is 50 Ohm.

• ktf
Ja, dat is tot 600 ohm, dat heeft weer te maken met het maximale volume wat er uit een koptelefoon te halen valt bij zeer hoge impedanties.

Anyway, in de specs staat een responsie bij een koptelefoonimpedantie van 33ohm, dus 50ohm zou voor de Z geen probleem moeten zijn. De info over de X-Fi HD is wat summier, maar ik vermoed (gezien de bouw en de icoontjes bij de poorten) dat daar wel meer dan voldoende aandacht aan besteed is eerlijk gezegd. Het hebben van een 6.3mm klink in plaats van 3.5mm straalt in ieder geval meer vertrouwen uit.

[Voor 9% gewijzigd door ktf op 16-05-2013 21:58]

• mauricedb
Oja, ik zie 't inderdaad staan bij de Z. Hier zie ik staan dat de X-Fi HD zelfs tot 3300 ohm kan gaan, dus dan zal die qua hoofdtelefoonuitgang ook wel goed zitten lijkt mij, maar zoals je misschien al gemerkt hebt is mijn kennis hiervan niet echt groot :P. Welke zou jij kiezen dan?

[Voor 3% gewijzigd door mauricedb op 16-05-2013 22:05]

• ktf
Ligt aan je situatie. Een 6.3mm poort heeft bij mij de voorkeur (ik loop nu steeds te kloten met die 3.5mm), en ik weet niet hoe je kast eruit ziet maar de insteekkaart zit natuurlijk aan de achterkant. Voor normaal gebruik met speakers geen probleem, maar jij wilt een hoofdtelefoon begrijp ik. Dan is een aansluiting op je bureau een pre, en de volumeknop ook. Ik heb de volumeknop op mijn toetsenbord zitten, dat kan ook.

Ik denk dat de externe de voorkeur heeft.

• mauricedb
Ja inderdaad, een kaart met een 6.3 poort is handig. Ik heb voornamelijk de koptelefoon aangesloten, maar ik wil heel af en toe ook wel eens mijn speaker setje gebruiken. Voordeel van een interne is dan lijkt mij dat als ik de koptelefoon gewoon achter aansluit en als ik eens de speakerset wil aansluiten ik deze aan de voorkant aansluit waardoor de koptelefoon automatisch ''uit'' is. Geluid kan ik eenvoudig met het toetsenbord regelen, dus een volumeknop hoeft niet de doorslag te geven (alhoewel die lijkt mij best handig kan zijn)

En als je kijkt naar de hardware, welke geeft je de beste prijs/kwaliteit verhouding denk je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ktf
mauricedb schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:50:
welke geeft je de beste prijs/kwaliteit verhouding denk je?
Dat ligt er dus aan wat je wilt. De ingebouwde heeft 5.1 geluid, de externe heeft 6.3mm klinken, een volumeknop en je kunt hem meenemen naar elders. De kans dat er enig hoorbaar kwaliteitsverschil (wat betreft geluid) acht ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nul. Aangezien ze praktisch even duur zijn zou ik zeggen: doe wat praktisch is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 22:29
Ik heb de ZX aan men HD558 hangen, eerste geluidskaart die ik heb sinds de jaren 90. Het verschil met onboard is duidelijk merkbaar (klinkt gewoon voller en gaat véél luider).

Ik lees hier dat je soms nog schakelt tussen speakers/hoofdtelefoon, de Z series software komt met een switch om te schakelen met je hoofdtelefoon en je speaker setup. Kwa driver suport zijn ze ook goed in orde, heb nu 2 updates ontvangen in een 4 tal maand, problemen met de drivers/software hen ik nog niet gehad.

Als hoofdtelefoongebruiker kan ik ook de upgrade naar de Zx aanraden omwille van de 'audio controle module', een volumeknop die je op je desk plaats, met 3.5mm en 6.3mm out/input. Vind ik veel handiger dan het via windows/toetsenbord te doen. De Zx komt ook met iets meer gouden capacitators dacht ik.

Enig nadeel aan de kaart is de wel erg felle rode LED op de kaart zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Altijd mooi om een ervaring te lezen van iemand met dezelfde koptelefoon!
Ik vind 110,- voor de ZX wel aan de hoge kant voor een geluidskaart (ergens moet ik een streep zetten), dus ik zit zelf te kijken naar zijn broertje, de Z. Goed om te lezen dat de driver support goed is en dat jij het geluid (wat natuurlijk subjectief is, maar dan alsnog :p) een stuk beter vindt dan met een onboard kaart. De interne kaart trekt dan toch meer mijn aandacht dan een externe.

Ik ga er nog een weekendje over nadenken, als ik nu bestel wordt ie toch pas dinsdag geleverd, kan ik net zo goed nog even wat bedenktijd nemen :P. Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties en mocht iemand nog een andere ervaring/advies hebben, graag!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou eigenlijk, ongeacht het merk moeten kijken naar
- extern
- goede DAC (digitaal-analoog)
- ook 44.1khz /16bit kan goed genoeg zijn

Vooral wat je gaat merken is de Dac en een koptelefoon versterker. Intern heb je veel ruis en foutcorrectie. Met die koptelefoon hoor je heel veel.

Aangezien voor non proffesionals een DSP chip niet uitmaakt zou je ook bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar een 2e hands externe geluidskaart. Ook al zijn ze niet waardevast, de kwaliteit blijft wel. Wellicht ook een optie? En de rest houd je dan gewoon on board ;)

• mauricedb
Ben je voor een DAC niet honderden euro's kwijt? Zoals ik denk hoe jij de situatie schetst is het kopen van een DAC en een koptelefoon versterker de oplossing om het meest uit een koptelefoon te halen?

Hoe ik dan denk dat deze op elkaar aangesloten moeten worden: optische uitgang pc/usb -> DAC -> koptelefoon versterker, toch? Ik zit totaal niet in dit wereldje, maar ik geloof dat je dan al snel (nieuw) 300,- of meer kwijt bent of niet?

Als dit zo is, dan is dit té extreem voor mij :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Ik heb het een beetje proberen te onderzoeken en ik neig nu naar een externe kaart/DAC/koptelefoon versterker. Eigenlijk is de pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi HD dit toch allemaal? Mooie van deze vind ik de 6.3 aansluiting(en), alleen vraag ik mij af of de USB poort alleen voor de stroom is of ook voor het overbrengen van geluid? Als 't alleen voor stroom is moet er dus een optische kabel tussen de pc en kaart. Ik heb ergens gelezen dat iemand de koptelefoon poort niet krachtig genoeg vond, maar anderen (bijv. iemand met een 80 Ohm koptelefoon) ontkracht dit weer.

Nu zit ik dus heel erg naar die te kijken, maar de FiiO E10 kwam ook op mijn pad. Qua prijs doen ze niet zoveel voor elkaar onder. Deze heeft een 3.5 aansluiting (in hoeverre maakt dit uit? Mijn koptelefoon heeft een 6.3 aansluiting, dus dan zou ik - weer - met een koppelstukje moeten werken) en het geluid moet bij deze wel via USB lopen.

Welke zou bij jullie voor voorkeur hebben en waarom?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Achilles
  • Laatst online: 22-05 20:12

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Nou t licht eraan of je graag game geluid, of juist echt chique geluid wilt, een craetive kaartje is bijna altijd vervormd. Zelf zou ik nooit de soundblaster kopen. Zo word bevoorbeeld de chip van de soundblasters gebruikt op een aantal moederborden, wat aangeeft dat dit nou niet echt een speciale chipje is en zeker geen 80 euro waard. Op de site van craetive staat alleen usb, je hebt dus geen toslink nodig. Dit is overigens bij bijna alle externe kaarten zo.

De FiiO E10 is opzich een veel betere keus, enige wat me doet twijfelen aan de kwaliteit is de 3.5 jack. Echter kom je die wel vaker tegen en opzich zit er niet zo'n geweldig groot verschil in. (het is volgensmij vooral het idee dat er verschil tussen zit, dat er audiofielen heuverig zijn voor 3.5). De E10 zelf ken ik niet, maar FiiO heeft veel faam gescoord met de alpen e17 (die ook echt goed is). Daarom verwacht ik dat de e10 niet te beroerd zal zijn.
Mocht je overigens wel honderden euros kwijt willen zijn, dan is dit een hele goeie keus :9~ _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door Achilles op 19-05-2013 17:21]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
mauricedb schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:43:
Ben je voor een DAC niet honderden euro's kwijt? Zoals ik denk hoe jij de situatie schetst is het kopen van een DAC en een koptelefoon versterker de oplossing om het meest uit een koptelefoon te halen?

Hoe ik dan denk dat deze op elkaar aangesloten moeten worden: optische uitgang pc/usb -> DAC -> koptelefoon versterker, toch? Ik zit totaal niet in dit wereldje, maar ik geloof dat je dan al snel (nieuw) 300,- of meer kwijt bent of niet?

Als dit zo is, dan is dit té extreem voor mij :p
Ehh.. ja en nee :)

Tegenwoordig hebben geluidskaarten best goede uitgangen.. geschikt voor koptelefoon en gewoon prima. Je kan een tweedehands geluidskaart kopen met semi-pro spul voor bijna niets meer. Ja, wellicht moet je firewire op je computer hebben maar meestal volstaat usb. Prop je hoofdtelefoon erin, en klaar :)..

Ik heb bijvoorbeeld de Focusrite saffire LE.. geen DSP chip (niet nodig). heeft 6 uitgangen, maar ook gewoon koptelefoon uitgang en erg goed. Die was destijds 300 euro ja,... maar niet meer nodig. Als je die tweedehands vind heb je een waanzinnige geluidskaart. Wel even compatibiltieit met Win8 checken ofzo :)

De kwaliteit word er niet minder van, en qua performance merk je ook niets.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tumbler
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-08-2021
Ik heb de Asus Xonar DG in combinatie met de behringer xenyx 802 mixer/versterker. Blijft helder maar versterkt de bass heel goed. Ik heb mijn boxen en koptelefoon (pioneer hdj2000) op de mixer aangesloten, die via een 2x rca naar 3.5 in mijn geluidskaart zit. Dit zou je kunnen overwegen lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Ik heb ook een asus xonar (d2x) voor mn desktopje, die is opzich prima. Bij een koptelefoon zou ik dan de asus xonar dx nemen, die heeft namelijk dezelfde chip voor de front out.

Focusrite is ook best wel geweldig, heb de scarlett 18i20, had om eerlijk te zijn niet verwacht dat zulk goedkoop spul toch zo redelijk kon zijn :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
@ Achilles, tja tja, vind ik moeilijk te zeggen. Ik luister voornamelijk Top 40/Slam FM/Trance en ik game ook wel graag (BF3, CSS, COD), dus zou zo'n Creative kaartje dan veel uitmaken vergeleken met zo'n FiiO geval? Als je klassiek/opera en dergelijke luistert dan kan ik mij indenken dat FiiO een (veel) betere keuze is, toch?

Zouden Asus geluidskaarten volgens jou een betere keuze zijn als je tussen Asus en Creative zou moeten kiezen?

@ gitaarwerk, ben niet zo'n fan van tweedehandse spullen en wat je zelf ook al aangeeft, het moet wel compatible zijn met Windows 8.

@ Tumbler, met die spullen ga je de dj kant op he? Dat hoeft van mij niet, moet een eenvoudig/strak kastje (in het geval van extern) zijn, geen kastje met tientallen knoppen/aansluiten :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ktf
Achilles schreef op zondag 19 mei 2013 @ 17:17:
een craetive kaartje is bijna altijd vervormd.
Grote onzin. Heb je meetresultaten die het bevestigen? Dat iets 'mainstream' is wil niet zeggen dat het slecht is. Voor zover ik weet maakt Creative gewoon prima producten.
Achilles schreef op zondag 19 mei 2013 @ 17:17:
Zo word bevoorbeeld de chip van de soundblasters gebruikt op een aantal moederborden, wat aangeeft dat dit nou niet echt een speciale chipje is en zeker geen 80 euro waard. Op de site van craetive staat alleen usb, je hebt dus geen toslink nodig. Dit is overigens bij bijna alle externe kaarten zo.
Zelfs de duurste chips zijn niet meer dan een tientje, de enkele exoot van Wolfson daargelaten, de duurste die ik ken is geloof ik rond de 30 euro. De "moeilijkheid" zit hem in het analoge circuit erna. In een goed ontworpen circuit is de kans dat je verschil hoort tussen die exotische Wolfson en een random goedkope moederbord chip ongeveer 0. De techniek is tegenwoordig ver genoeg gevorderd dat de chips het probleem niet zijn, enkel het analoge deel stelt nog eisen.

[Voor 19% gewijzigd door ktf op 20-05-2013 16:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Wat zou jij in mijn situatie doen ktf? Een extern kastje (de Creative of de FiiO) of een interne kaart (bijv. de Sound Blaster Z)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

ktf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:44:
Grote onzin. Heb je meetresultaten die het bevestigen? Dat iets 'mainstream' is wil niet zeggen dat het slecht is. Voor zover ik weet maakt Creative gewoon prima producten.
:/ Natuurlijk:
In het nederlands, (alhoewel deze site min of meer verboden is hier op t forum haha)
Of deze bijv.

Dus om de xi-fi hd zelf te vergelijken met de (goedkopere) xonar dx:
DX vs Xi-fi HD
Noise level-110.7-94.1
Dyn. Range110.790.5
IMD + Noise0.00120.0098

Dat zijn nou een maal de meetingen. Dat alles vandaag de dag aan het analoge gedeelte ligt ben ik overigens volledig met je eens.
EDIT: verkeerd gelinked, 16-bit i.p.v 24-bit, dit is de 24-bit meeting v. d. xi-fi. Echter komt dit op hetzelfde neer (ofwel de dx scoort nog steeds beter)

Over de FiiO heb ik ook wel een aardig artikel gevonden, deze is wel erg enthusiast, mr volgens mij zijn ze zo slecht nog niet. Ik luister btw nooit opera, en heel soms klassiek. Veel rock & electronic. Dance ook wel. Alhoewel ik het niveau van de top 40 de laatste tijd nogal slecht vindt haha

Vooral vroeger was het zo dat creative bepaalde geluidsstandaarden in games ondersteunde, en als je dus een andere kaart had, kreeg je slechter geluid. Dat is denk ik erg belangrijk geweest voor de populariteit van creative. Tegenwoordig zijn dingen als EAX vrij zeldzaam.

[Voor 29% gewijzigd door Achilles op 20-05-2013 21:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ktf
Ah, interessante data. Gezien de uitkomst zou ik haast denken dat er ergens verborgen een EQ aanstaat. Raar dat dezelfde meting (IMD+N) met een andere meetmethode de ene keer procenten geeft en de andere keer cijfers onder de 0.01%. Anyway, de THD van de koptelefoon waarover gesproken wordt is 0.1% (wat vrij laag is), dan lijkt de THD van 0.003% mij niet echt relevant meer.

edit: Misschien dat ik weet waarom de IMD+N bij sweep en frequency respons cijfers zo slecht zijn. Ik heb zelf (met mijn onboard geluidskaart) wel eens wat rare effecten gehad met on-the-fly resampling. Om een of andere reden was er een duidelijk hoorbare vervorming bij een sweep naar 0.5fs waarvan ik niet weet waar het van komt. Ik vermoed dat het een driver-issue was. Zodra ik overschakelde naar materiaal van 48000Hz ipv 44100Hz was het effect verdwenen. Het was vervorming in een gebied dat niet eens meer hoorbaar was en in de meeste muziek zit er in die frequentiebanden vrijwel geen energie meer. Mogelijk dat iets soortgelijks de oorzaak is. De andere IMD+N meting laat mij in ieder geval vermoeden dat er geen overduidelijke ontwerpfout in het geheel zit.
Daar zijn de cijfers ook prima?
Dat zijn nou een maal de meetingen.
IMD van 0.0046% en een THD van 0.0017% zijn gewoon prima cijfers (aangezien de koptelefoon die erop aangesloten wordt 0.1% haalt) dus de bewering dat Creative kaarten structureel vervormen lijkt me enigszins overtrokken.
mauricedb schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:25:
Wat zou jij in mijn situatie doen ktf? Een extern kastje (de Creative of de FiiO) of een interne kaart (bijv. de Sound Blaster Z)?
Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt heb ik een vrij uitgesproken mening, dus ik zou daar niet teveel van aantrekken, maar persoonlijk zou ik eerst eens kijken of ik het wel nodig heb. Zoals gezegd heb ik goede (en slechte) ervaringen met onboard geluid, dus ik zou wat testjes en metingen doen om de geluidskaart te analyseren (heb ik in het verleden vaak gedaan) met zoiets als RMAA. Als het goed is zou ikzelf gewoon onboard houden.

Als ik moet kiezen: Als je een toetsenbord hebt met multimediaknoppen om het volume aan te passen zou ik de door jouw eerder voorgestelde configuratie nemen: ingebouwde kaart, koptelefoon achterin en indien speakers nodig deze voorin pluggen. Als je die niet hebt, neem de externe (want daar zit een volumeknop op) en wissel de speakers en koptelefoon handmatig.

[Voor 14% gewijzigd door ktf op 20-05-2013 22:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

ktf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:17:
Raar dat dezelfde meting (IMD+N) met een andere meetmethode de ene keer procenten geeft en de andere keer cijfers onder de 0.01%. Anyway, de THD van de koptelefoon waarover gesproken wordt is 0.1% (wat vrij laag is), dan lijkt de THD van 0.003% mij niet echt relevant meer.
Daarom dat die site op dit forum verboden is haha. Het is daar volgens mij ook een driver issue geweest. Vond dit zelf ook een beetje slordig, maargoed het zijn meetresultaten :+
IMD van 0.0046% en een THD van 0.0017% zijn gewoon prima cijfers (aangezien de koptelefoon die erop aangesloten wordt 0.1% haalt) dus de bewering dat Creative kaarten structureel vervormen lijkt me enigszins overtrokken.
Ik zeg niet dat het hele slechte cijfers zijn, ze zijn gwn slechter dan andere geluidskaarten, die ook nog een stuk goedkoper zijn.
Het leek me nog al overbodig een kaart te kopen omdat je het verschil met een goedkopere, maar betere kaart niet kan horen. :?
Overigens heeft zijn mobo ook een THD onder de 0.1
En, de koptelefoon's sensitivity is 112dB
Als je een toetsenbord hebt met multimediaknoppen om het volume aan te passen zou ik de door jouw eerder voorgestelde configuratie nemen: ingebouwde kaart, koptelefoon achterin en indien speakers nodig deze voorin pluggen. Als je die niet hebt, neem de externe (want daar zit een volumeknop op) en wissel de speakers en koptelefoon handmatig.
Daar had ik niet over gedacht :)

[Voor 5% gewijzigd door Achilles op 20-05-2013 23:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
ktf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:17:

[...]

Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt heb ik een vrij uitgesproken mening, dus ik zou daar niet teveel van aantrekken, maar persoonlijk zou ik eerst eens kijken of ik het wel nodig heb. Zoals gezegd heb ik goede (en slechte) ervaringen met onboard geluid, dus ik zou wat testjes en metingen doen om de geluidskaart te analyseren (heb ik in het verleden vaak gedaan) met zoiets als RMAA. Als het goed is zou ikzelf gewoon onboard houden.

Als ik moet kiezen: Als je een toetsenbord hebt met multimediaknoppen om het volume aan te passen zou ik de door jouw eerder voorgestelde configuratie nemen: ingebouwde kaart, koptelefoon achterin en indien speakers nodig deze voorin pluggen. Als je die niet hebt, neem de externe (want daar zit een volumeknop op) en wissel de speakers en koptelefoon handmatig.
Ik wil eigenlijk een interne/externe kaart omdat ik denk dat ik meer uit de koptelefoon kan halen én omdat de koptelefoon aansluiting van het moederbord (dus de achterkant) niet goed is waardoor ik gedwongen ben een erg lange stekker (koptelefoon 6.3 -> koppelstukje 6.3 naar 3.5) aan de voorkant van de pc aan te sluiten. Dit is onhandig, 'gevaarlijk' en niet mooi. Nu lees ik veel dat interne kaarten vatbaarder zijn voor ruis dan externe kaarten, maar ik heb dus geen flauw idee of dit voor alle kaarten geldt en of het dus 'bangmakerij' is.
Sorry, maar wat betekenen deze resultaten precies? :P Dat de on-board geluidskaart best goed is?
Ik weet dat ik de Realtek ALC898 heb, of de ALC1200 waar jij naar linkt dezelfde kaart is maar dan met een andere code.. geen idee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ktf
mauricedb schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:38:
Nu lees ik veel dat interne kaarten vatbaarder zijn voor ruis dan externe kaarten, maar ik heb dus geen flauw idee of dit voor alle kaarten geldt en of het dus 'bangmakerij' is.
Daarom zou ik het even meten met RMAA. Is niet moeilijk en je hebt snel uitsluitsel
Sorry, maar wat betekenen deze resultaten precies? :P Dat de on-board geluidskaart best goed is?
Ik weet dat ik de Realtek ALC898 heb, of de ALC1200 waar jij naar linkt dezelfde kaart is maar dan met een andere code.. geen idee.
Niets :P Een chip meten heeft niet zoveel zin, want de problemen zitten vaak in het analoge circuit erna en dat verschil per moederbord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Ik ben er nog steeds niet over uit :X
Ik heb gisteren (nog) eens goed de onboard chip 'onderzocht' en daaruit kan ik concluderen dat het een erg goede chip is en dat bijvoorbeeld een geluidskaart van 50-80 euro niet eens beter hoeft te zijn. Aangezien 80/100 echt de max is wat ik eventueel uit wil geven vallen daarom de geluidskaarten eigenlijk af (wellicht met uitzondering van de X-Fi HD, aangezien dit niet alleen een geluidskaart is) waardoor een DAC eigenlijk overblijft. Zoals ik al vaker heb gezegd ben ik hier echt een leek in, maar ik kan mij voorstellen dat het stuk op het moederbord dat het digitale signaal naar een analoog signaal omzet minder is dan bij bijv. de FiiO E10, maar zal er zo'n wezenlijk verschil in zitten dat het 't geld waard is?

[Voor 6% gewijzigd door mauricedb op 24-05-2013 14:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
Dat kan je het beste zelf bepalen of jij het het geld waard vind. Het is heeeeeel subjectief allemaal. Dat maakt de audiodiscussies altidj zo moeilijk. De ene hoort het, de andere niet, het ene is meetbaar, de andere niet. Soms zijn dingen niet altijd meetbaar, maar per definitie zou je daar wel van uit moeten gaan :P.

Zoals TFLOPS niets over snelheid per deifinitie zegt, zeggen specs ook niets over geluidskwaliteit (zoals WATTS :P ).

Uiteindelijk is het een kwestie van luisteren.

Je zegt geen fan te zijn van 2e hands,..kan ik inkomen, maar een chip is een chip... en semi/pro audiospul gaat niet snel kapot. Het word ook niet gedragen etc.. dus goee kans dat je voordelig een dijk van een geluid hebt welke wel zijn geld waard is.

Nogmaals, is het puur jouw keuze en ervaring. Audio moet je eigenlijk ook niet zomaar bestellen =) (en eigenlijk alle dingen die je voor je zintuiglijk genot koopt :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 22:17
Of het 't geld waard is hangt natuurlijk van een hele hoop factoren af. Ten eerste is het de vraag wat je erachter hebt hangen. Als je daar een stok-oude versterker hebt met brakke speakers is elke uitgave aan een DAC weggegooid geld. Daarnaast speelt de omgeving een rol. In een ruimte met heel veel herrie heb je andere eisen dan in een doodstille ruimte. Tot slot ben je zelf ook een beperkende factor. Als je gehoor niet dusdanig is dat je verschil er in waarneemt, voegt het niets toe. De vraag of het zn geld waard is, is dus niet zomaar te beantwoorden. De vraag of er significant meetbare verschillen in zitten is met zekerheid met ja te beantwoorden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Haha ja, ik snap dat jullie het ook niet echt kunnen beantwoorden.

Opzich ben ik best tevreden met het geluid dat ik nu heb, al kan het naar mijn inziens wel wat voller + omdat ik nu een lange stekker voorin de kast heb zitten (en ik bang ben/uit moet kijken dat ik niet per ongeluk iets afbreek) ben ik dus eigenlijk op zoek naar een upgrade. Het geluid gaat nu rechtstreeks van de pc naar de Sennheiser HD558, ik lees/hoor veel dat deze koptelefoon erg gevoelig is dus dat deze goed aangestuurd moet worden.

Eigenlijk zou ik gewoon iets moeten bestellen, een dagje uitproberen en kijken of er verschil is en hoeveel en of dat het geld waard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 280562
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Waarom moeilijk doen, als je ook gewoon simpelweg veel geld er tegenaan kunt gooien ?

Ik heb twee goedkope oplossingen voor je.

Mijn situatie: een paar maanden geleden ging de groene input achter op mijn moederbord kapot. (ASRock Z77 Extreme 4, met een RealTek ALC898). Toen heb ik zitten kijken naar nieuwe speakers. Zodat ik 1) de optische uitgang kon gebruiken, en 2) speakers met koptelefoon/mic aansluiting kon kopen. Ik heb toen Teufel boxjes voor 100 euro gekocht, en de volgende dag weer teruggestuurd (er kwam geen bas uit). Ik vond geen goede boxen die aan mijn eisen voldeden. Ik moest dus wat anders.

Er zijn twee makkelijke oplossingen.
1) Verander de registry, zodat een andere output wordt gebruikt voor je headset.
2) Gebruik de equalizer die met de RealTek software wordt meegeleverd, om het geluid aan te passen naar je eigen wensen.

Hoe doe je dat ?
Het is simpel, maar je moet natuurlijk wel precies te werk gaan.
Ik gebruik Windows7. En ik hoop dat de Realtek drivers/utilities voor ASRock dezelfde zijn als die voor Asus. (Ik vermoed van wel).

1) De equalizer zit in een utility genaamd RAVCpl64.exe in de folder C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA. Je kunt ook een shortcut naar C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RAVCpl64.exe op je desktop plaatsen.
Open deze utility.
Je krijgt nu de "RealTek HD Audio Manager". (Ook te vinden via het controlpanel).
Je ziet drie tabs bovenaan: Speakers, Digital Output en Microphone. Hou em op Speakers.
Daaronder een volume slider.
Daaronder zie je 4 andere tabs.
Kies de tweede tab: "Sound Effects".
Iets onder het midden van het scherm zie je het woord Equalizer. Een pulldown menu om een pre-defined equalizer te kiezen. Een reset button. En een button met een onherkenbaar icon. Dit icon moet een equalizer voorstellen. Klik op die button met dat rare icon.
Je ziet nu 10 verticale sliders verschijnen. Voor de verschillende frequenties.
Stel de sliders in op je favoriete stand. Misschien iets meer hoog, en iets meer laag, om het geluid wat meer definitie te geven.
Bewaar de settings, geef het een naam, etc.
Je kunt nu net zo lang pielen tot het geluid je bevalt.
Natuurlijk wordt het geluid objectief niet beter. Computer soundcards zijn nu eenmaal allemaal rommel. (Ook de duurdere). Maar je kunt het geluid wel subjectief verbeteren. Ik ben nu redelijk tevreden met mijn oude logitech boxjes. (Ter vergelijking: ik heb hier in de woonkamer een ouderwetse stereo staan. Die heeft toendertijd zo'n 10.000 gulden gekost. Dat is pas geluid. Dat krijg ik nooit uit m'n PC natuurlijk).

2) De kapotte uitgang.
Zie deze twee threads die ik gevonden heb.
http://www.overclock.net/...-retasking-ip35-pro-xe/10
http://www.reaper-x.com/2...ltek-onboard-jacks-ports/

Je moet dus de registry waarden voor pin14 en pin15 omwisselen.

Maak een file met een texteditor, bv genaamd "GroenIsZwart.reg".
Schrijf er deze regels in:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96C-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0007\Settings\Drv6559_DevType_0899_SS18491898]
"Pin14"=hex:05,00,00,00
"Pin15"=hex:04,00,00,00
Dubbel op deze reg-file klikken, en de registry is veranderd.
Natuurlijk eerst je registry backuppen, voor de zekerheid.
Je moet helaas wel rebooten voordat de verandering optreedt.
Dus: 1) reg-file creeeren. 2) registry bakcupen. 3) reg-file uitvoeren. 4) pc shutdown. 5) koptelefoon kabeltje in de zwarte uitgang pluggen. 6) pc aanzetten. 7) voila !

Om de settings weer terug te zetten (als dat nodig is), maak een tweede registry file aan.
Bv "GroenIsGroen.reg".
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96C-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0007\Settings\Drv6559_DevType_0899_SS18491898]
"Pin14"=hex:04,00,00,00
"Pin15"=hex:05,00,00,00
Hope this helps.
Laat ons even weten of het gelukt is. Het is altijd aardig feedback te krijgen.
Gryz.

[Voor 3% gewijzigd door 280562 op 24-05-2013 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kroegtijger
280562 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:47:
Waarom moeilijk doen, als je ook gewoon simpelweg veel geld er tegenaan kunt gooien ?

Ik heb twee goedkope oplossingen voor je.
--knip--
Het probleem waar TS mee kampt is dat de DAC van onboard geluidskaarten niet zo heel best is, en de Sennheiser imperfecte signalen erg duidelijk laat doorklinken.
Dat kan je dan nog maar op 1 manier oplossen, namelijk door de DAC uit je systeem te halen. Dan kan je ofwel naar een externe DAC en daarvandaan naar je sennheiser / versterker etc, of je gaat digitaal naar je versterker (tosslink, hdmi of wat dan ook van toepassing is) en pakt daar vandaan het signaal voor je sennheiser op. Een goede DAC (ongeacht waar deze in zit; versterker, losse DAC of onboard) is nu eenmaal een duur component, maar wel heel noodzakelijk om überhaupt iets van geluid te gaan krijgen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 280562
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Mee eens. Maar een goede DAC krijg je niet door een andere soundcard te kopen. Voor zover ik weet, zijn ze allemaal niet erg goed. (Hoewel ik aanneem dat er in het "professionele segment" vast hele dure oplossingen te koop zijn).

Als die SennHeiser zo "gevoelig" is, wordt het misschien tijd om een andere headset te kopen dan ? :-) (Ik heb zelf een tijd een Sennheiser gebruikt. Tot het kabeltje kapot ging. Prima headset).

Afijn, de truc om je groene en zwarte output om te wisselen helpt iig al om een probleem te fixen. Ten minste tijdelijk, totdat de zwarte uitgang ook kapot gaat. Gelukkig zitten er meer uitgangen op.

Voor mij zelf was de equalizer een flinke verbetering van het geluid. Vaak vinden mensen de "geluidskleur" belangrijker dan een echt goede neutrale weergave. ("Hoor die bassen eens lekker bonken"). Met een (gratis) equalizer kun je allicht iets vooruitgang boeken. Voor mij was het voorlopig genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
kroegtijger schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:10:
[...]

Het probleem waar TS mee kampt is dat de DAC van onboard geluidskaarten niet zo heel best is, en de Sennheiser imperfecte signalen erg duidelijk laat doorklinken.
Het is niet omdat ik veel gelezen heb dat de HD558 heel gevoelig is, ik last heb van geluiden die er eigenlijk niet horen. En het is dus ook zeker niet dat ik nu bagger geluid krijg uit de on-board chip (ik denk dat het best goed is), maar ik denk dat het beter kan, laat dat even duidelijk zijn :p

Ik wist niet dat je (geluids)poorten om kan 'wisselen', hier ga ik dus zeker eens naar kijken, goeie tip gryz! Dan ben ik zoals je al zegt in ieder geval van het 'grootste probleem' af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kroegtijger
280562 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:30:
Mee eens. Maar een goede DAC krijg je niet door een andere soundcard te kopen. Voor zover ik weet, zijn ze allemaal niet erg goed. (Hoewel ik aanneem dat er in het "professionele segment" vast hele dure oplossingen te koop zijn).
De interne kaarten hebben vrijwel allemaal last van storing van de andere componenten in de machine. Daarom kan je beter voor een extern kaartje kiezen dan op USB, of dus een losse DAC die je via de digital audio out op je bord aansluit. Een écht goede DAC is amper verkrijgbaar, en dus doe je er dan verstandig aan om via HDMI naar een goede versterker te gaan en vanaf daar je signaal te verdelen naar speakers, sennheiser etc.
Als die SennHeiser zo "gevoelig" is, wordt het misschien tijd om een andere headset te kopen dan ? :-) (Ik heb zelf een tijd een Sennheiser gebruikt. Tot het kabeltje kapot ging. Prima headset).
Op zich niet... gevoelig is in principe juist goed, omdat je ook dan hetgeen wat wel bedoeld is te horen krijgt.
Afijn, de truc om je groene en zwarte output om te wisselen helpt iig al om een probleem te fixen. Ten minste tijdelijk, totdat de zwarte uitgang ook kapot gaat. Gelukkig zitten er meer uitgangen op.
Afhankelijk van merk en versie van software wordt dit ook steeds vaker automatisch al gedetecteerd bij aansluiten :) Is inderdaad een goede tijdelijke work-around, maar geen oplossing
Voor mij zelf was de equalizer een flinke verbetering van het geluid. Vaak vinden mensen de "geluidskleur" belangrijker dan een echt goede neutrale weergave. ("Hoor die bassen eens lekker bonken"). Met een (gratis) equalizer kun je allicht iets vooruitgang boeken. Voor mij was het voorlopig genoeg.
Een EQ is altijd een klein beetje een spanningsveld... de echte puristen willen niets van een EQ weten omdat je daarmee een andere kleur aan het geluid geeft als dat oorspronkelijk de bedoeling was... Zelf ben ik van mening dat als je het goed vind klinken het goed is, maar anderen vervloeken dergelijke ideeen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricedb
Helaas, het omwisselen van de geluidspoorten is ook geen oplossing (voor mij). De poorten waar ik de aanpassing op heb gedaan kraken/ruizen allemaal. Ik krijg er gewoon geluid doorheen, maar zachtjes (vooral bij het slepen van een scherm) hoor je gekraak/geruis :(

Daar heb ik als ik 'm aansluit op front panel totaal geen last van.

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

mauricedb schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:38:
Ik wil eigenlijk een interne/externe kaart omdat ik denk dat ik meer uit de koptelefoon kan halen én omdat de koptelefoon aansluiting van het moederbord (dus de achterkant) niet goed is waardoor ik gedwongen ben een erg lange stekker (koptelefoon 6.3 -> koppelstukje 6.3 naar 3.5) aan de voorkant van de pc aan te sluiten. Dit is onhandig, 'gevaarlijk' en niet mooi.
Ah maar dat laatste probleem zul je dus alleen extern kunnen oplossen (alhoewel een usb-kabel dan ook gevaarlijk en lang is :+ )
Nu lees ik veel dat interne kaarten vatbaarder zijn voor ruis dan externe kaarten, maar ik heb dus geen flauw idee of dit voor alle kaarten geldt en of het dus 'bangmakerij' is.
Dat is vooral bangmakerij, ze kunnen wel 'vatbaar' zijn voor ruis veroorzaakt door de pc, maar dat effect is redelijk verwaarloosbaar.
Uitgaande van het bovenstaande denk ik gwn dat je de E10 eens moet uitproberen. Ik denk dat je meteen verkocht bent. Je bent dit topic niet voor niets begonnen :). De ruis moet een stuk minder hoorbaar zijn: je koptelefoon's sensitivity is zoals ik al zei 112dB, terwijl je mobo een noise level van rond de 89dB heeft.
kroegtijger schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:59:
Een EQ is altijd een klein beetje een spanningsveld... de echte puristen willen niets van een EQ weten omdat je daarmee een andere kleur aan het geluid geeft als dat oorspronkelijk de bedoeling was... Zelf ben ik van mening dat als je het goed vind klinken het goed is, maar anderen vervloeken dergelijke ideeen
Ja nou het probleem waar ik mee zit, waarom ik eq wel eens gebruik, is dat speakers soms de neiging hebben die kleur standaard toe te voegen O-) Dan hoor je alles door een roze bril B). Belangrijk is wel dat je tonen die te veel aanwezig zijn omlaag haalt en geen tonen versterkt, dan maak je het alleen maar erger.

[Voor 3% gewijzigd door Achilles op 25-05-2013 02:11]

• mauricedb
Achilles schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 02:09:
[...]
Ah maar dat laatste probleem zul je dus alleen extern kunnen oplossen (alhoewel een usb-kabel dan ook gevaarlijk en lang is :+ )
Het gaat er niet alleen om dat ie lang is, het gaat ook om de aansluitplek. Als ik 'm achter de pc kan aansluiten met een interne kaart, dan is dat 'probleem' ook opgelost.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee