Desktop uit 2005; Eventueel upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:47
Ik heb hier een Medion Titanium MD 8386 staan. In 2005 een best wel snelle pc. Sinds een aantal laptops deze hebben opgevolgd staat de desktop bijna altijd stof te verzamelen. Een nadeel van (budget)laptops is echter dat de grafische prestaties heel erg mager zijn, en om een beetje spel te kunnen spelen heb ik daarom toch nog de desktop wel eens aangezet.

Dit was nog goed te doen, maar langzamerhand werd de pc onwerkbaar traag. (Ook een van de harde schijven is ermee opgehouden overigens) Nu vraag ik me allereerst af waar dit aan kan liggen. De pc is zeer regelmatig geformatteerd (lang leve de BSOD's :P) en er draait bijna geen software meer op (OS is op het moment overigens XP Home). Het lijkt vanzelfsprekend dat een pc slomer wordt na een aantal jaar, maar het komt hier heel extreem over, alsof er onderdelen defect zijn geraakt. Waar ik in 2008 nog prima games kon spelen, kan ik nu niet eens browsen, zonder enige andere software geïnstalleerd. - Ik ben even in de systeeminstellingen gedoken en alles wat gedetecteerd wordt is gelijk aan de specs, behalve een HDD die ik er zelf vanwege het defect uit heb gehaald.

Bij meer dan 1 tabblad met een website van normale zwaarte moet je oppassen voor crashes, en multitasken is al helemaal geen optie. Het lijkt dus een gebrek aan RAM. Dat komt mooi uit want ik ben niet van plan om er nog meer dan circa €30 aan te besteden. De videokaart moet op zich afdoende zijn voor oudere spellen.

Waar ik graag van jullie een mening over zou willen horen is:
  • Upgraden: RAM of iets anders voor onder de €30?
  • Welk OS erop te zetten: XP, Vista :F of 7 Premium? [allemaal ooit wel eens gedraaid op deze pc]
  • Geen tijd meer aan verspillen en definitief op zolder zetten?
Alleen vindt ik het zo zonde om het zomaar weg te zetten, vorig jaar nog een nieuw beeldscherm gekocht.

Excuses voor eventuele onduidelijkheden, maar tot nu toe heb ik het mezelf qua hardware upgrades nooit moeilijker gemaakt dan laptop RAM verwisselen. Mochten er meer details nodig zijn, ik ga er zsm verder mee bezig.

Edit: @ een aantal mensen hieronder: het hoeft natuurlijk geen hele nieuwe games te kunnen spelen, spellen uit 2008 en ouder zou ik al blij mee zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door HallonRubus op 08-07-2012 08:51 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

Dat beeldscherm is natuurlijk nog prima te gebruiken voor bij een volgende PC of bij een laptop. Voor de rest, niet meer in investeren. Gooi hem op Marktplaats, wie weet is er nog een liefhebber van oude hardware te vinden die er nog een paar tientjes voor overheeft.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:43
XP is nog de minst zware, eventueel Ubuntu kan ook nog. Maar monitor je RAM gebruik eens via taakbeheer, 1GB is normaal wel genoeg om te surfen.

Pentium 4 processors zijn altijd al heethoofden geweest, dus misschien met het warme weer dat hij het te warm heeft? Monitor je temps van je processor dus ook eens. Eventueel preventief de kast en koeler stofvrij maken.

Ik zou er in ieder geval niet in investeren. Voor 300 euro vind je al leuke tweedehands systemen die rondjes lopen rond je pc.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 23:07
P4 op S775 met DDR1.

Maak daar de lokale kringloopwinkel maar blij mee, dit gaat het duidelijk niet worden.
Was het een eerste generatie dual core, bijv conroe met ddr2 dan had ik zeker gezegd: upgrade die hap.

Op basis van Alternate: 2 a 3 gb gaat richting de 80 euro. ander AGP / PCI videokaartje: ~ 60 a 90 euro.
maakt 140 tot 170 euro.
Een Quad core setup of Wolfdale E8x00 (bijv. 8400 of 8500) met mobo en videokaart gaat weg voor ong 200 a 250 euro.
Misschien is de kast en video nog bruikbaar, maar voor de overige onderdelen zeg dat die hun beste tijd eigenlijk gehad hebben.

Succes!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Afhangende van de eisen gesteld aan games (detail settings , resolutie etc) kan in ieder geval de cpu nog wel mee, RAM is ddr1, en dat is best duur om te upgraden. maar als je daar 2-4 gb van maakt, en je zet er een knap AGP kaartje erbij (2de hands?) kun je hier nog prima op gamen. Niet op de zwaarste settings en mss niet de laatste games, maar het kan zeker.

• Stefan1987
  • Laatst online: 13:40
Malantur schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:49:
XP is nog de minst zware, eventueel Ubuntu kan ook nog.
Nee, windows 7 starter is lichter dan XP. Wordt ook gebruikt voor netbooks. Meest uitgeklede versie.

Maar dit systeem zou ik niet proberen te upgraden. Kijk voor een nieuw systeem van ~400 euro (want beeldscherm/toetsenbord/muis heb je al), of een leuke dual core met GPU op marktplaats, kan je zo weer 4 jaar vooruit.
Alleen al DDR1 of DDR2 kost de hoofdprijs, daar waar DDR3 vrijwel niets kost voor bv 4 gb. Als je hem upgrade is het lood om oud ijzer.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefan1987 op 08-07-2012 01:53 ]

• HallonRubus
[b][message=38548506,noline]
Pentium 4 processors zijn altijd al heethoofden geweest, dus misschien met het warme weer dat hij het te warm heeft? Monitor je temps van je processor dus ook eens. Eventueel preventief de kast en koeler stofvrij maken.

Ik zou er in ieder geval niet in investeren. Voor 300 euro vind je al leuke tweedehands systemen die rondjes lopen rond je pc.
Ik las net ook ergens op een ander forum dat dit type pc slechte koeling heeft (lucht koelt eerst de cpu, en moet daarna de rest van de pc koelen), dus daar zal ik eerst eens naar kijken inderdaad.

€300 ligt wel wat boven het gewenste budget, dat geld besteedt ik dan liever om volgende jaar bijvoorbeeld een wat duurdere laptop te kopen dan ik anders had gedaan. Voor gamen zat ik dan toch te denken om voor €100 een tweedehands Xbox te kopen.
Visgek82 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 01:18:
Afhangende van de eisen gesteld aan games (detail settings , resolutie etc) kan in ieder geval de cpu nog wel mee, RAM is ddr1, en dat is best duur om te upgraden. maar als je daar 2-4 gb van maakt, en je zet er een knap AGP kaartje erbij (2de hands?) kun je hier nog prima op gamen. Niet op de zwaarste settings en mss niet de laatste games, maar het kan zeker.
Ik had niet het idee dat de videokaart de bottleneck was, maar jij denkt iig dat een RAM upgrade kan helpen om het ding enigzins vooruit te branden?

Hier op V&A zie ik overigens wel DDR1 RAM voor €10, lijkt me wel een redelijke prijs om toch nog te proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door HallonRubus op 08-07-2012 08:53 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waar ik in 2008 nog prima games kon spelen, kan ik nu niet eens browsen, zonder enige andere software geïnstalleerd.
Vergis je niet, webbrowsing is anno 2012 niet erg licht meer. Een Chrome sessie met vijf tabs open vreet al snel honderden MB's RAM, en met maar 1 GB loopt de boel dan al snel vol. En met een oude (trage) HD wordt het helemaal feest.

Idd, wat hier al gezegd is
- optie 1: 2-4 GB RAM erbij, dan hoef je in principe niks te herinstalleren, oude XP licensie werkt gewoon nog; probleem: grote DDR1 modules zijn alleen niet erg goedkoop en de cpu/gpu/hdd blijven zo traag/oud als ze waren.
- optie 2: een AMD A4-based upgrade setje inbouwen in de huidige case/voeding/hdd, dat heb je voor 130 euro (mobo + cpu/gpu + 4 GB). Probleem is dat er dan ook een nieuwe Windows install nodig is, je Medion OEM licensie gaat niet werken.
- optie 3: een geheel nieuwe PC bouwen of kopen. Je kan een entry-level Dell/HP/etc van de plank trekken met Windows er al op (scheelt tijd), of je doet het zelf met losse onderdelen (zie boven + schijf, behuizing, voeding), zit je op 250-400 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 08-07-2012 15:59 ]

• HallonRubus
Vandaag even mee bezig geweest en het lijkt al een stuk sneller.

Zie hier de oorzaak...
Afbeeldingslocatie: http://fqdeb.minus.com/jmtEJpBE8MUTF_e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fqdeb.minus.com/jbsrmVLJ2Y9mHg_e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fqdeb.minus.com/jMvNaFoKF15G5_e.jpg

Misschien had ik hier eerder naar moeten kijken, maar ik had het niet zo erg verwacht, PC werd nauwelijks gebruikt en stond niet in een buitengewoon stoffige ruimte. Eerder leek het ook wel mee te vallen, maar aangezien bijna alle lucht eerst langs de cpu gaat bleek die een soort stoffilter te worden.

[ Voor 35% gewijzigd door HallonRubus op 08-07-2012 17:21 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 23:07
Holy Moot. Dat verklaart best wel wat ja :P

Trouwens: Als je kast helemaal "schoon" is en je wil toch verder met deze machine, probeer dan wat met OC-en (indien bios dit ondersteund). Op die manier kan het toch iets vlotter gaan.

Succes ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik draai nog steeds met een ongeveer zelfde config - alleen mijn graka is overleden dus doet is het even met een nVidia TNT2 :P En het is een 3Ghz P4.

Ik kan je melden: toen ik van 1 naar 3GB ram ging en er Win7 ultimate (uiteraard 32 bits) op zette, was dat een wereld van verschil. Stuk stabieler, alles werkt out of de box, geen vastlopers meer, heerlijk :)

2GB RAM kost je niet meer dan 3 tientjes, een nieuwe PC een factor 10 meer. Als je alleen maar websites browst en een beetje word en msn doet, zou ik lekker voor een upgrade gaan. Gaat prima en je houdt een stabiele PC over.
Een nieuwe PC kopen kan altidj nog ;)

En schoonmaken helpt ook tegen BSOD's ja ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:37
Webbrowsen? De laatste tijd wordt het erg in FF.
Ik merk op een P4 uit 2003 (XP SP3) met 1278MB ook dat Browsen bedroevend gaat, vooral omdat
Flash in de plugin-container.exe 40% of meer vraagt vooral bij meer tabs open.
Éen processerkern wordt te weinig vrees ik....

gewaarwordingshorizon

• HallonRubus
The Eagle schreef op zondag 08 juli 2012 @ 20:59:
Ik draai nog steeds met een ongeveer zelfde config - alleen mijn graka is overleden dus doet is het even met een nVidia TNT2 :P En het is een 3Ghz P4.

Ik kan je melden: toen ik van 1 naar 3GB ram ging en er Win7 ultimate (uiteraard 32 bits) op zette, was dat een wereld van verschil. Stuk stabieler, alles werkt out of de box, geen vastlopers meer, heerlijk :)

2GB RAM kost je niet meer dan 3 tientjes, een nieuwe PC een factor 10 meer. Als je alleen maar websites browst en een beetje word en msn doet, zou ik lekker voor een upgrade gaan. Gaat prima en je houdt een stabiele PC over.
Een nieuwe PC kopen kan altidj nog ;)

En schoonmaken helpt ook tegen BSOD's ja ;)
Bestaan er wel ddr1 kaartjes van meer dan 1GB?
beascob schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:08:
Ik merk op een P4 uit 2003 (XP SP3) met 1278MB ook dat Browsen bedroevend gaat, vooral omdat
Het is dus niet voor browsen (hooguit om even een setup ofzo te downloaden). Meer om games te spelen die de brakke embedded graphics op mijn laptop niet aan kunnen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je d'r echt oudere games op wilt spelen moet je niet naar Win 7 gaan. Die zijn namelijk vaan incompatible met Windows 7. Als je een performance boost verwacht om de laatste games te kunnen spelen, zul je echt een nieuwe moeten kopen.

Maar ook XP kan behoorlijk wat baat hebben van meer RAM. Aangezien je op een 32 Bits OS werk, kun je toch niet meer dan 3GB aan. Bovendien wil je waarschijnlijk in Hyperthreading draaien. Dan heb je dus naast de 2x 512MB die je nu hebt, 2x1GB latjes DDR1 PC3200 nodig. En die zijn prima te verkrijgen. De goedkoopste die ik zie is deze: pricewatch: GeIL GE2GB3200BDC
Iets meer dan 3 tientjes dus, maar dat mag de pret niet drukken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HallonRubus
The Eagle schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:07:
Als je d'r echt oudere games op wilt spelen moet je niet naar Win 7 gaan. Die zijn namelijk vaan incompatible met Windows 7. Als je een performance boost verwacht om de laatste games te kunnen spelen, zul je echt een nieuwe moeten kopen.

Maar ook XP kan behoorlijk wat baat hebben van meer RAM. Aangezien je op een 32 Bits OS werk, kun je toch niet meer dan 3GB aan. Bovendien wil je waarschijnlijk in Hyperthreading draaien. Dan heb je dus naast de 2x 512MB die je nu hebt, 2x1GB latjes DDR1 PC3200 nodig. En die zijn prima te verkrijgen. De goedkoopste die ik zie is deze: pricewatch: GeIL GE2GB3200BDC
Iets meer dan 3 tientjes dus, maar dat mag de pret niet drukken.
Games uit circa 2007 gaat het om.

Ik denk trouwens dat ik hier maar een 1GB module overneem, dan zou er al 1,5GB RAM in moeten zitten, zou dat ook helpen, of kan je dan beter meteen voor 2GB gaan?

• justin-dordt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05-2025
ik heb eventueel nog wel 2 reepjes van 1GB .. die liggen hier toch maar stof te vangen ;) voor €35.- zijn ze voor jou als je nog interesse heb

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
justin-dordt schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:08:
ik heb eventueel nog wel 2 reepjes van 1GB .. die liggen hier toch maar stof te vangen ;) voor €35.- zijn ze voor jou als je nog interesse heb
Of even zoeken en mooi binnen budget: http://tweakers.net/aanbo...dules-diverse-merken.html.

• HallonRubus
Die heb ik dus 1 post hierboven gelinkt, maar toch bedankt ;)

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:21
Momenteel aan het "spelen" met een Tyan Thunder S2462 met Dual Athlon MP's en een GF6800.
Ik kan uit ervaring vertellen dat spellen uit 2007 en later een lastig verhaal word (er zijn uitzonderingen, Source games draaien nog enigzins acceptabel)
De P4 640 ondersteund HT en dit kan een leuke boost opleveren.

De Videokaart in de MD 8386 is een X740 XL oftewel een uitgeklede X800.
Grootste probleem is dat deze kaart SM3.0 niet ondersteund en dit is vaak een vereiste bij moderne titels. Gelukkig zit er PCI-E op het Mobo en 2ehands kaarten met SM3 support zijn voor weinig te vinden.

Wil je spellen spelen blijf dan zowiezo op Win XP, de Win7 drivers voor de GPU zijn niet echt geoptimaliseerd. Win7 werkt goed op oudere PC's maar de gaming performance ligt vaak een stuk lager tov XP.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

beascob schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:08:
Maar FF is dan ook belachelijk zwaar aan het worden. Op mijn notebook (een Celeron 723 singlecore) is FF ook niet meer vooruit te branden. Pak je iets lichters zoals bijvoorbeeld Opera, dan gaan dingen heel wat soepeler.

• HallonRubus
TERW_DAN schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:46:
[...]

Maar FF is dan ook belachelijk zwaar aan het worden. Op mijn notebook (een Celeron 723 singlecore) is FF ook niet meer vooruit te branden. Pak je iets lichters zoals bijvoorbeeld Opera, dan gaan dingen heel wat soepeler.
Ik heb hier Chrome met 20+ extensies draaien op een Pentium dual core T4500, en zeker het opstarten gaat zeer traag (zelfs een programma als photoshop opent bijna even snel), eenmaal opgestart heb ik er niet echt problemen mee.
Pagina: 1