Ik heb hier een Medion Titanium MD 8386 staan. In 2005 een best wel snelle pc. Sinds een aantal laptops deze hebben opgevolgd staat de desktop bijna altijd stof te verzamelen. Een nadeel van (budget)laptops is echter dat de grafische prestaties heel erg mager zijn, en om een beetje spel te kunnen spelen heb ik daarom toch nog de desktop wel eens aangezet.
Dit was nog goed te doen, maar langzamerhand werd de pc onwerkbaar traag. (Ook een van de harde schijven is ermee opgehouden overigens) Nu vraag ik me allereerst af waar dit aan kan liggen. De pc is zeer regelmatig geformatteerd (lang leve de BSOD's
) en er draait bijna geen software meer op (OS is op het moment overigens XP Home). Het lijkt vanzelfsprekend dat een pc slomer wordt na een aantal jaar, maar het komt hier heel extreem over, alsof er onderdelen defect zijn geraakt. Waar ik in 2008 nog prima games kon spelen, kan ik nu niet eens browsen, zonder enige andere software geïnstalleerd. - Ik ben even in de systeeminstellingen gedoken en alles wat gedetecteerd wordt is gelijk aan de specs, behalve een HDD die ik er zelf vanwege het defect uit heb gehaald.
Bij meer dan 1 tabblad met een website van normale zwaarte moet je oppassen voor crashes, en multitasken is al helemaal geen optie. Het lijkt dus een gebrek aan RAM. Dat komt mooi uit want ik ben niet van plan om er nog meer dan circa €30 aan te besteden. De videokaart moet op zich afdoende zijn voor oudere spellen.
Waar ik graag van jullie een mening over zou willen horen is:
Excuses voor eventuele onduidelijkheden, maar tot nu toe heb ik het mezelf qua hardware upgrades nooit moeilijker gemaakt dan laptop RAM verwisselen. Mochten er meer details nodig zijn, ik ga er zsm verder mee bezig.
Edit: @ een aantal mensen hieronder: het hoeft natuurlijk geen hele nieuwe games te kunnen spelen, spellen uit 2008 en ouder zou ik al blij mee zijn.
Dit was nog goed te doen, maar langzamerhand werd de pc onwerkbaar traag. (Ook een van de harde schijven is ermee opgehouden overigens) Nu vraag ik me allereerst af waar dit aan kan liggen. De pc is zeer regelmatig geformatteerd (lang leve de BSOD's
Bij meer dan 1 tabblad met een website van normale zwaarte moet je oppassen voor crashes, en multitasken is al helemaal geen optie. Het lijkt dus een gebrek aan RAM. Dat komt mooi uit want ik ben niet van plan om er nog meer dan circa €30 aan te besteden. De videokaart moet op zich afdoende zijn voor oudere spellen.
Waar ik graag van jullie een mening over zou willen horen is:
- Upgraden: RAM of iets anders voor onder de €30?
- Welk OS erop te zetten: XP, Vista
of 7 Premium? [allemaal ooit wel eens gedraaid op deze pc] - Geen tijd meer aan verspillen en definitief op zolder zetten?
Excuses voor eventuele onduidelijkheden, maar tot nu toe heb ik het mezelf qua hardware upgrades nooit moeilijker gemaakt dan laptop RAM verwisselen. Mochten er meer details nodig zijn, ik ga er zsm verder mee bezig.
Edit: @ een aantal mensen hieronder: het hoeft natuurlijk geen hele nieuwe games te kunnen spelen, spellen uit 2008 en ouder zou ik al blij mee zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door HallonRubus op 08-07-2012 08:51 ]