Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thin-&-light laptop voor algemeen gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-11 21:28
Hey,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor algemeen gebruik.
Mijn huidige laptop is een Asus K52JC en ik zou nu voor een thin-en-light model willen gaan.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
  • Standaard Office en LaTeX werk.
  • Programmeren, programma-ontwerpen uittekenen,… Niet alleen in de standaard programmeertalen maar ik zou bv. ook gebruik willen maken van GCC en dergelijke. (Binnen Master informatica)
  • Sysadmin van een paar servers die ik beheer.
  • Internet, muziek, film, mail, skype,...
Ik doe niet aan gamen of video-bewerking.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de €1500.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik neem mijn laptop hele dagen mee en ik wil dan ook een thin-&-light model met een degelijk accuduur.

Algemene dingen waar ik belang aan hecht:
  • Degelijke accuduur
  • Degelijke prestaties, ik wil de komende 3-4 jaar zonder problemen verder kunnen.
  • Portable
  • Degelijk scherm
  • Unix. Momenteel gebruik ik Ubuntu als main-OS. Met OS X heb ik geen ervaring.
  • Toch ook wel een beetje een mooi design.
Eigen suggesties:
Asus Zenbook UX31A
  • Intel Core i7
  • 4GB RAM
  • Full HD scherm
  • 256GB SSD
De Zenbook leek me wel interessant maar ik ben bang dat bv. de accu en het touchpad niet volledig benut gaan worden in Ubuntu. De accuduur zou in het algemeen ook wat minder zijn heb ik gehoord en er zouden wat problemen zijn met bleeding bij het scherm.

Macbook Air:
  • Intel Core i5 of i7
  • 8GB RAM
  • 1440x900 schermresolutie
  • 256GB SSD
De Air lijkt een mooi alternatief te bieden maar is natuurlijk wel iets prijziger. Daarnaast zou OS X blijkbaar ook niet helemaal zijn wat ik ervan verwacht. Zo zouden anderen al veel problemen ervaren met bijvoorbeeld GCC te installeren. De accuduur is dan wel weer beter bij de Air, net zoals het touchpad mooi verwerkt is in OS X.

Kan iemand me helpen om de knoop door te hakken? Andere suggesties zijn zeker ook welkom :)

Groetjes,
Bekos

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bekos schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:07:
Zo zouden anderen al veel problemen ervaren met bijvoorbeeld GCC te installeren.
Op zich doet Apple tegenwoordig ook aan LLVM ipv gcc, maar op zich maakt dat niet uit. Een C compiler installeren is een kwestie van de developer tools downloaden namelijk. (En LLVM doet zich voor als gcc voor compatibiliteit.)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2012 00:16 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

De vorige generatie haalde de air de zenbook redelijk hard neer.. Maar tegenwoordig vind ik het omgekeerde het geval vanwege onder andere het betere display op de asus. Al blijft 4GB RAM natuurlijk auw...

Los van die 2 heb je nog de vaio Z, de S serie, en wellicht een thinkpad T430s. Verder kan ik niets bedenken wat tussen jouw wensen valt.

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11 20:16
Je zult toch echt een mac moeten aanschaffen. Dat is de enige optie om zowel batterij duur en unix te krijgen.

Verwijderd

Want een zenbook/thinkpad/vaio z of s met slice heeft geen all-day battery life?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
JeMoederr schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:43:
Je zult toch echt een mac moeten aanschaffen. Dat is de enige optie om zowel batterij duur en unix te krijgen.
Onzin, de Vaio Z is een full voltage die al een betere accuduur heeft als de macbook air. (Zelfs zonder de sheet battery die dat ook nog eens kan verdubbelen).

On topic, als je voor 1500 euro een laptop wilt configereren, waarom geen Vaio Z. Die is vanwege de Full Voltage cpu toch we'll 50/60% (i5 vs i5) krachtiger dan de air en zenbook. Zeker als je je wilt gaan bezig houden met zwaar programmeer werk en het draaien van vm kun je de processor kracht en de RAID 0 SSD goed gebruiken. Ook kun je de ivy bridge i7 quad core configureren die alle ulv i7 met factor 200/300% verslaat. Tevens daarnaast ook stukken mobieler dan de mac en de asus...

Enigste nadeel is dat de toetsenbord een erg korte slag heeft, en dat zou je persoonlijk moeten testen bij een willekeurige winkel als de mediamarkt waar ze hem op display zouden kunnen hebben. Maar goed, datzelfde nadeel heeft de macbook air ook in iets mindere mate. Ook is het geluid van de speakers nogal rommel wat overigens alleen bij samsung series 9 goed schijnt te zijn van de ultrabooks. Alsnog is de performance verschil echt heel groot tussen de full voltage en de ulv laptops dat het voor mij gezien jou eisen een no brainer moet zijn.

En trouwens.. 4gb bij het programmeren is niet bepaald timeproof...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-11 21:28
Bedankt voor de reacties iedereen!

De thinkpad spreekt me niet echt aan en ook over de VAIO twijfel ik nog een beetje. Een medestudent van mij heeft een volledig gepimpte VAIO en ondanks dat dat een zeer krachtig ding is, licht het me toch niet helemaal. Als je de VAIO een beetje begint aan te passen, ligt de prijs daarvan ook al snel hoger dan die van de air (ik heb 8% korting op de air).

Momenteel ligt mijn voorkeur dus bij de i7 8GB RAM Macbook Air maar ik ga er nog wat over nadenken :)

• Vinand
Bekos schreef op zondag 08 juli 2012 @ 20:30:
Bedankt voor de reacties iedereen!

De thinkpad spreekt me niet echt aan en ook over de VAIO twijfel ik nog een beetje. Een medestudent van mij heeft een volledig gepimpte VAIO en ondanks dat dat een zeer krachtig ding is, licht het me toch niet helemaal. Als je de VAIO een beetje begint aan te passen, ligt de prijs daarvan ook al snel hoger dan die van de air (ik heb 8% korting op de air).

Momenteel ligt mijn voorkeur dus bij de i7 8GB RAM Macbook Air maar ik ga er nog wat over nadenken :)
De air is gewoon absoluut niet goed (lees: faal) in verhouding met de Asus en de Sony.. Ik snap absoluut niet waarom je daarnaast neigt, enigste reden voor de MAC = Macos en de touchpad... maar daarnaast heeft het een lage resolutie scherm, en ook niet bepaald de krachtigste van de drie met tevens ook nog eens een matig toetsenbord en matige koeling...

De Sony is tevens een full voltage apparaat, en is op dit moment zwaar superieur ten opzichte van de Asus en de Air... Misschien hierbij een paar benchmarkt zodat je het verschil weet tussen full voltage power en Ultra low voltage power.

Hierbij word de vergelijking gemaakt met de Asus N56 en neem ik deze omdat de Asus dezelfde quad cpu heeft als de Sony...

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5872/47186.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5872/47187.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5872/47188.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5872/47189.png

En dit is CPU, dan praat ik nieteens over de Raid 0 SSD

Als je veel power zoekt met de ultieme mobiliteit op het niveau van de Asus zenbook en air, dan heb je de Vaio Z en voor de rest niets anders. De Vaio Z heeft daarbij ook nog eens een heel goed scherm scherm.. AdobeRGB 98% = Godlike

Tevens zou ik alsnog nog een keertje kijken naar een thinkpad..

Simpel: Thinkpad = kwaliteit, onverwoestbaar en heel erg degelijk met een goed niveau van support. Is te adviseren aan iedereen die kijkt naar kwaliteit...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

De asus heeft een Intel Core i7-3720QM. De sony komt met i7-3612QM. Dat is niet dezelfde, hoor.

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:10:
De asus heeft een Intel Core i7-3720QM. De sony komt met i7-3612QM. Dat is niet dezelfde, hoor.
http://ark.intel.com/prod...Cache-up-to-3_10-GHz)-BGA
http://ark.intel.com/products/64891/
Komt behoorlijk bij elkaar in de buurt, verschil is voornamelijk de max klokspeed... Die bij de vaio tot 3.1 gaat en bij de Asus tot 3.6

Pagina: 1