Met het overlijden van Sergio Pininfarina komt een tijdperk ten einde. De tijd dat de automobielfabrikanten voor de stylering van hun producten de hulp inriepen van een onafhankelijke studio is voorbij. Decennia lang zoefden fantastisch gestyleerde auto's over de nog snelheidsonbegrensde wegen. Wagens, die nu met liefde gekoesterd en soms voor kapitalen opgeknapt worden. Auto's, die alleen door hun vorm al iets opriepen bij de mensen, die uitstraling hadden, die iets voorstelden. Men denkt het nu wel zelf af te kunnen en de straat word bevolkt met wangedrochten met reusachtige koplampen en achterlichten welke tot het voorportier reiken.
Pininfarina, maar ook Bertone, Giugaro, Raymond Loewy, Ghia, Zagato, Michelotti en vele anderen gaven vorm aan de automobiele expressie van de mensheid vanaf grofweg de jaren 50 tot de jaren 90. Want alledaagse auto's als de VW Golf en Alfasud zijn gestyleerd door Giugaro, zonder Pininfarina hadden legendarische Peugeots als de 404 en 504 er totaal anders uitgezien. En ons eigen Dafje is toch maar mooi door Michelotti vorm gegeven. Lang niet altijd werd ruchtbaarheid gegeven aan de inmenging van een styling studio.
Om aan te geven wat voor invloed Pininfarina had een afbeelding van de BLMC 1800 uit 1967. Dit studiemodel vormde de inspiratie voor de
En zie ik het goed, de geribbelde achterlichten die Mercedes-Benz in 1972 op hun nieuwe S klasse introduceerde?
Pininfarina, maar ook Bertone, Giugaro, Raymond Loewy, Ghia, Zagato, Michelotti en vele anderen gaven vorm aan de automobiele expressie van de mensheid vanaf grofweg de jaren 50 tot de jaren 90. Want alledaagse auto's als de VW Golf en Alfasud zijn gestyleerd door Giugaro, zonder Pininfarina hadden legendarische Peugeots als de 404 en 504 er totaal anders uitgezien. En ons eigen Dafje is toch maar mooi door Michelotti vorm gegeven. Lang niet altijd werd ruchtbaarheid gegeven aan de inmenging van een styling studio.
Om aan te geven wat voor invloed Pininfarina had een afbeelding van de BLMC 1800 uit 1967. Dit studiemodel vormde de inspiratie voor de
Citroen GS, and CX, as well as Lancia Beta, Alfa-Romeo Alfasud, and of course the Rover 3500 (SD1).
En zie ik het goed, de geribbelde achterlichten die Mercedes-Benz in 1972 op hun nieuwe S klasse introduceerde?
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij