Toon posts:

802.11n niet boven de 54Mbit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pjens
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-12-2019
Ik snap er nik meer van, graag jullie advies: _/-\o_

Ik heb een router Netgear WNDR 3700 ingesteld op 5Ghz, voor deze test geen beveiliging tijdelijk
De modus is ingesteld op max 300Mbps.

Ook heb ik een laptop met een "Intel Centurion Ultimate-N 6300 AGN", drie antennes aangesloten.
Alle eigenschappen van de kaart nagelopen en de drivers geupdate.

Maar..... als ik naar de status van het draadloos netwerk kijk staat deze op 54Mbps. :'(

Ik heb me gek gegoogled maar ik kan niks vinden.

Wat zie ik iets over het hoofd...??? 8)7

Alvast bedankt

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:06
Welk kanaal gebruik je?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jeroen_ae92
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-11 22:01
Wat is de afstand tussen laptop en router?

U+

• pjens
Hoi D-Jeff, kanaal 44, maar ook heb ik 36 gebruikt

Hoi Jeroen_ae92, voor deze opstelling even 2 meter.

• Miglow
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:25
Knip, zie net in de specs van die Netgear dat je op 5Ghz alleen a en n kunt gebruiken.

[Voor 72% gewijzigd door Miglow op 07-07-2012 22:06]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-11 22:01
Wat is de uitkomst van het volgende commando: netsh wlan show interfaces

U+

• AK47
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07-08 10:09
Watvoor security heb je ingesteld? Je *moet* WPA2 AES CCMP gebruiken (of geen security) anders kun je niet van het 802.11n data-rate schema gebruik maken.
AES-CCMP must be set to enable 802.11n high bitrate schemes.[20] Otherwise, the data rate will not exceed 54 Mbit/s.
Wikipedia: Wi-Fi Protected Access

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjens
Jeroen_ea92, Ik zie nadat ik die commando ingetikt heb, bij Radiotype: 802.11a.

Die moet ik dus veranderen, maar hoe doe ik dat op een asus laptop...???

Kanaal: 44
Ontvangst en verzendsnelheid: 54 Mhz
Signaal : 99%
Coderingstype: CCMP

AK47: Voor het testen heb ik geen beveiliging gebruikt, normaal gebruikt ik WPA2 AES.

Miglow: thx

[Voor 17% gewijzigd door pjens op 08-07-2012 00:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:45
Kijk of je ergens de kanaalbreedte (Bandwidth) kan instellen. Zo hoog mogelijk.
En doet dit ook bij de instellingen (via apparaatbeheer in je laptop)

[Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 08-07-2012 00:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjens
Misschien een stomme vraag jeroen3, maar waar kan ik dat instellen...??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Probeer het eens met WPA2 AES-CCMP? Zie post van AK47

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjens
Hoi Jimster: gedaan de boel gereset en...nog steeds 54Mbps.

Zou het kunnen zijn dat Asus de boel beveiligd os gegrensd heeft...?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjens
IK HEB HET.......!!!!!

Ik moest QoS instellen op de router.....Ik had er nog nooit van gehoord.

WMM (wifi multimedia)..

En....jeroen3......Bandbreedtebeheer.......nu kan ik kieze voor uplinkbandbreedte: Max ...... waar zal ik deze op instellen..

of Automatisch controleren op uplinkbandbreedte voor het internet.
(na controle meldt deze 1Mbps)

Alvast iedereen bedank voor het meedenken. Top

[Voor 4% gewijzigd door pjens op 08-07-2012 00:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
80 - 100% van je maximale WAN snelheid (je internet dus). Tenminste, dat zegt DD-WRT hierzo.
Ik doelde eigenlijk op de bandbreedte bij de wifi instellingen.

• Miglow
pjens schreef op zondag 08 juli 2012 @ 00:43:
IK HEB HET.......!!!!!

Ik moest QoS instellen op de router.....Ik had er nog nooit van gehoord.

WMM (wifi multimedia)..

En....jeroen3......Bandbreedtebeheer.......nu kan ik kieze voor uplinkbandbreedte: Max ...... waar zal ik deze op instellen..

of Automatisch controleren op uplinkbandbreedte voor het internet.
(na controle meldt deze 1Mbps)

Alvast iedereen bedank voor het meedenken. Top
Ik heb deze instellingen over genomen en nu zit ik ook boven de 54Mbit :) Tnx. Wel vast op 130Mbit als ik naast de router sta, maar daar ga ik nog aan prutsen. Wellicht wil het Intel5100AGN kaartje niet harder.

Edit: Kaartje kan dus 300Mbit hebben en doet dit als de kanaalbreedte ingesteld is op 40Mhz ipv 20Mhz. Als ik naast de router sta haal ik de 300Mbit.

[Voor 9% gewijzigd door Miglow op 16-07-2012 23:01. Reden: Nieuwe toevoeging.]

• shardphoenix
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15-11 19:22
Ik heb bovengenoemd issue ook maar dan op iPhone 4S en iPad 3 (beide draaien JB iOS 5.1.1)
Gebruik een Cisco E1000 wireless router
Wifi Analyzer (Cydia) zegt op beide devices connected met 54 MBit/sec.

Na diverse topics te hebben gelezen heb ik nu onderstaande instellingen gecontroleerd:

QoS - WMM ondersteuning staat aan (stond al aan)
Onder QoS kan ik ook wel/niet bevestiging instellen. Default is uitgeschakeld. Ingeschakeld maakt geen verschil.
Network zit op meest vrije kanaal in mijn omgeving, namelijk 1 (andere kanalen ook geprobeerd)
Wireless geforceerd op N staan, dus niet abgn mode (auto) (heb ook auto geprobeerd - geen verschil)
Security is WPA2-PSK (dus AES).
Kanaalbreedte staat op auto 20 of 40 MHz. Dit is default setting. Alleen 20 maakt geen verschil.
Gemiddeld bereik is zeer goed tot uitstekend (90%) zit ~7 meter van router af

Echter zowel iPhone als iPad willen niet op N speed draaien.
Heb overigens na iedere wijziging op router, de instellingen op de iPad en iPhone verwijderd (forget this network) om weer schoon te kunnen beginnen.

Wat zie ik nog over het hoofd.

Laptop heeft overigens wel 144 MBps - hieruit maak ik dus op dat router goed staat ingesteld (laptop heeft ook hogere transfer speeds dan 54Mbits/sec dus weet zeker dat laptop ook op N draait.

• jeroen3
Heb je de iDevices al is bekeken toen ze werkelijk gebruik maakten van het netwerk, dmv, radiostream o.i.d.
Want er bestaat zoiets als energiebesparing waardoor de snelheid lager word gezet.

Heb je ook de originele baseband nog in je iDevices zitten?

• shardphoenix
jeroen3 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:05:
Heb je de iDevices al is bekeken toen ze werkelijk gebruik maakten van het netwerk, dmv, radiostream o.i.d.
Want er bestaat zoiets als energiebesparing waardoor de snelheid lager word gezet.

Heb je ook de originele baseband nog in je iDevices zitten?
Zojuist een file van 138 MB vanaf de nas gekopieerd naar laptop en naar iPhone en iPad (allen wifi).

Laptop 35 sec = 3,94 MB/sec = 33,05 MBit/sec
iPhone 53 sec = 2,60 MB/sec = 21,81 MBit/sec
iPad 48 sec = 2,86 MB/sec = 23,9 MBit/sec

Lijkt me sowieso over de hele linie te laag!
Ook de laptop wifi!

Gebruik baseband (modem firmware? 2.0.12)

• jeroen3
Overigens een gruwelijke topickaap

Wat heb je een langzame nas.. :p
Je hebt er overigens niets aan om de wifi snelheid hoger te maken dan 100 Mb/s, want je hebt geen gigabit LAN.

Ik moet je teleurstellen denk ik, hier werkt alles wel keurig op 40 Mhz 802.11n, en de iPhone gaat niet sneller dan 20 Mb/s. Wat overigens meer dan genoeg is, want het internet is maar 16 :)

• janbrede
  • Laatst online: 01:11
Ik heb geen iPhone maar volgens de specs doet hij alleen 802.11b/g/n, geen a/b/g/n. Dat betekent dat hij alleen op de 2,4 GHz band werkt, en heb je daar wel 802.11n aan staan ipv 802.11g?
De iPad is wel dual-band maar misschien pakt ie de 2,4 GHz omdat dat signaal meestal sterker is?
Mijn ervaring met tablets en smartphones (van Samsung in mijn geval) is overigens dat ze op 802.11n (over 2,4 GHz en 5 GHz) niet sneller kunnen dan 65 Mb/s, de hardware ondersteunt niet de uitbreidingen van 802.11n zoals MIMO (meerdere antennes) en 40 MHz kanalen zoals veel laptops dat wel doen.
De snelheid die ik in de praktijk ermee haalde was dan rond de 40 Mb/s.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shardphoenix
jeroen3 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:48:
Overigens een gruwelijke topickaap

Wat heb je een langzame nas.. :p
Je hebt er overigens niets aan om de wifi snelheid hoger te maken dan 100 Mb/s, want je hebt geen gigabit LAN.

Ik moet je teleurstellen denk ik, hier werkt alles wel keurig op 40 Mhz 802.11n, en de iPhone gaat niet sneller dan 20 Mb/s. Wat overigens meer dan genoeg is, want het internet is maar 16 :)
korte uitleg van mijn netwerk

laptop/iphone/ipad (allen wifi N) gaan via router (ook wifi N) naar internet.
op de router zit een gigabit switch aangesloten (ja ik weet het ;) 10/100 max poorten op router) maar op de switch praten alle apparaten op gigabit met elkaar (NAS, popcorn, laptop - als ik die met kabel aansluit).
als wifi apparaten dus praten met mijn nas weet ik dat ze nooit meer (vooralsnog - wil gigabit router gaan kopen) dan 100 MBit max kunnen halen. Beperking in deze is de router.

Als ik mijn laptop niet via wifi connect maar direct op de gigabit switch aansluit en ik kopieer dan dezelfde file (138MB) vanaf synology ds211+ nas naar laptop dan duurt het 3,7 sec dus 37,3 MB/sec (bewijs dat het geen 100Mbit connectie is). Ik laat dan nog even in het midden of dit gigabit waardig is maar dat doet er nu even niet toe.

Net met diverse wifi analyse programma's (iphone en ipad = wifi analyzer, laptop gebruik ik in SSIDer) gekeken en ondanks de drie wifi apparaten allemaal netjes connectie hebben en het allemaal redelijk werkt zie ik in de wifi analyse tools dat mijn netwerk WPA2-Enterprise security zou gebruiken, waar dus zogenaamd een radius server voor nodig zou zijn. In mijn router instelingen staat toch echt een WPA-2PSK personal security ingesteld.
Als ik handmatig op iphone/ipad wifi instel en bewust kies voor WPA2-PSK dan zie ik in analyze tools nog steeds iedere keer 54MBit.

Nog even wat screenshots:

[Voor 7% gewijzigd door shardphoenix op 22-07-2012 02:16. Reden: screenshots toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shardphoenix
janbrede schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:24:
Ik heb geen iPhone maar volgens de specs doet hij alleen 802.11b/g/n, geen a/b/g/n. Dat betekent dat hij alleen op de 2,4 GHz band werkt, en heb je daar wel 802.11n aan staan ipv 802.11g?
De iPad is wel dual-band maar misschien pakt ie de 2,4 GHz omdat dat signaal meestal sterker is?
Mijn ervaring met tablets en smartphones (van Samsung in mijn geval) is overigens dat ze op 802.11n (over 2,4 GHz en 5 GHz) niet sneller kunnen dan 65 Mb/s, de hardware ondersteunt niet de uitbreidingen van 802.11n zoals MIMO (meerdere antennes) en 40 MHz kanalen zoals veel laptops dat wel doen.
De snelheid die ik in de praktijk ermee haalde was dan rond de 40 Mb/s.
WIFI netwerk is 2,4 GHz. Dit zie ik ook in wifi analyzer tool staan.
Ik snap de mogelijke beperkingen van de smartphones maar mijn laptop met 144 MBit WIFI N zou toch ook gewoon veel hoger moeten halen. Echter ook de laptop lijkt te connecten met WPA2-Enterprise (zie vorige post) terwijl router instelling toch echt WPA2-Personal is (PSK).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
Zegt je laptop 54 Mb/s of test je laptop 54 Mb/s?
Groot verschil, aangezien niet alle nassen 100 Mb/s kunnen vullen...
Je hebt een snellere nas.

edit:
Oke, 40 Mhz staat aan, daarom is je kanaal zo breed. MIMO heet dat. 40 Mhz per antenne over 2 antenne's is zoveel kanalen, één kanaal is maar 10 Mhz breed dacht ik. Correct me if im wrong (look at the time)
Niets om je zorgen over te maken (is juist goed), ik zie namelijk geen overlappende netwerken. Dus je pest niet je buren.

Verder, haal hem is van n-only modus af, dat is niet nodig.

En, herstart hem, (beheer->reboot device?) als je klaar bent met instellen :)

Oh, en als je tijd vrij hebt

[Voor 84% gewijzigd door jeroen3 op 22-07-2012 02:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shardphoenix
jeroen3 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 02:18:
Zegt je laptop 54 Mb/s of test je laptop 54 Mb/s?
Laptop zegt 144 Mb/s en test onder 54 Mb/s.
Groot verschil, aangezien niet alle nassen 100 Mb/s kunnen vullen...
Je hebt een snellere nas.
idd NAS moet makkelijk 65 MByte/s aankunnen. Haal met bekabeld netwerk met nas ook veel hogere snelheden dus weet dat de NAS het aankan.
edit:
Oke, 40 Mhz staat aan, daarom is je kanaal zo breed. MIMO heet dat. 40 Mhz per antenne over 2 antenne's is zoveel kanalen, één kanaal is maar 10 Mhz breed dacht ik. Correct me if im wrong (look at the time)
Niets om je zorgen over te maken (is juist goed), ik zie namelijk geen overlappende netwerken. Dus je pest niet je buren.
ah ok - heb dit idd even getest door hem alleen op 20 MHz te zetten en idd daar komt dat door. Alvast 1 mysterie opgelost :) Verder pesten alle buren elkaar - ik had in voroge overzicht alleen eigen wifi laten zien. nu alle wifi's laten zien op plaatje (geupdate) die in de buurt zitten. Kan hier helaas alleen maar meest optimale kiezen maar ja behoorlijk druk. 5GHz is trouwens helemaal leeg - dat is wel nice maar router heeft dat niet.
Verder, haal hem is van n-only modus af, dat is niet nodig.
done - maakt geen verschil maar idd wel makkelijker als ik gasten krijg met tragere wifi's
En, herstart hem, (beheer->reboot device?) als je klaar bent met instellen :)
Done. bij iedere setting aanpassing heb ik router herstart, wifi settings van apparaten verwijderd en apparaten herstart.
zal eens kijken

[Voor 9% gewijzigd door shardphoenix op 22-07-2012 14:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
Als hij zegt dat hij 144 Mb/s heeft, dan kan je er niets aan veranderen.
Ik had een wrt320n die 260 Mb/s zei op mijn laptop, maar meer dan 5 MB/s (40 Mb) kreeg ik er niet doorheen.

En je hebt wel veel buren, dat is waarschijnlijk ook je probleem.
*Wat is die Hanssen een *** zeg, beetje 9 kanalen opeisen*

[Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 22-07-2012 14:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 28-11 00:59
Vergeet ook niet dat je Iphone enzo waarschijnlijk geen hogere snelheid halen dan 40mbit omdat hun harde schijf/flash geheugen niet sneller kan lezen.. hetzelfde geld voor je laptop.. om 300MBit schrijven/lezen te halen moet je een goede SSD schijf hebben

Rig: i9 10900K, 32GB DDR4, Gigabyte Aorus Master RTX3080

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shardphoenix
jeroen3 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 14:52:
Als hij zegt dat hij 144 Mb/s heeft, dan kan je er niets aan veranderen.
Ik had een wrt320n die 260 Mb/s zei op mijn laptop, maar meer dan 5 MB/s (40 Mb) kreeg ik er niet doorheen.

En je hebt wel veel buren, dat is waarschijnlijk ook je probleem.
*Wat is die Hanssen een *** zeg, beetje 9 kanalen opeisen*
lol about Hanssen - ja vraag me af wie dat is. Woon boven een buurtcentrum maar dat heet Brand/Brandpunt.
Dacht altijd dat Hanssen van bouwbedrijf was dat hier aan het bouwen is maar die zijn al paar jaar weg :) nu dus geen idee.

Overigens snap ik dat als hij 144 zegt dat dat de max is. Geloof ook wel dat laptop wifi niet meer ondersteund maar blijf het zo vreemd vinden dat wifi analyzer voor ipad 54 MBit denkt te zien en dat hij zegt dat ik WPA2- Entperise heb terwijl router daar toch echt een andere mening over heeft ;) Daar nog enig idee over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shardphoenix
Themperror schreef op zondag 22 juli 2012 @ 15:02:
Vergeet ook niet dat je Iphone enzo waarschijnlijk geen hogere snelheid halen dan 40mbit omdat hun harde schijf/flash geheugen niet sneller kan lezen.. hetzelfde geld voor je laptop.. om 300MBit schrijven/lezen te halen moet je een goede SSD schijf hebben
Ik hoor wat je zegt maar met de laptop via kabel (gigabit) haal ik bijna 40 MByte/s dus schijf kan het wel aan lijkt me.

• janbrede
  • Laatst online: 01:11
jeroen3 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 02:18:

Idd op dat tijdstip is het moeilijk om nog helder te denken :).
802.11n is een vergaarbak van verbeteringen om meer throughput te krijgen via wifi:
- Betere modulatietechniek; je haalt dan bv. 65 Mb/s ipv 54;
- 40 MHz brede kanalen ipv 20 MHz; je haalt dan 2x zoveel snelheid;
- MIMO (spatial diversity via meerdere antennes); betekent n-maal zoveel throughput.
(zie Wikipedia: IEEE 802.11n-2009).
Niet alle 802.11n-apparatuur ondersteunen echter al die technieken; bv. smartphones en tablets doen geen MIMO omdat er simpelweg geen ruimte is voor meerdere antennes.

802.11n heeft ook niks te maken met de band die je gebruikt (2,4 of 5 GHz)! Alleen dual-band apparatuur ondersteunt dus 5 GHz, vaak aangeduid met 802.11a/b/g/n (a is in feite g maar dan op 5 GHz). Als ze het adverteren als 802.11b/g/n mag je er rustig vanuit gaan dat het een 2,4 GHz-only apparaat is.

Je kunt 802.11n over 2,4 GHz doen of over 5 GHz, maar 40 MHz brede kanalen gebruiken op 2,4 GHz zullen je buren i.h.a. niet leuk vinden (want je hebt in feite maar 3 vrije kanalen of hooguit 4 als je de Europese indeling gebruikt met kanalen 1-5-9-13, de meeste apparaten gebruiken echter de Amerikaanse 1-6-11 indeling). Op 5 GHz heb je veel meer ruimte en daar kan je rustig 40 MHz doen als je apparatuur het ondersteunt, echter dan heb je weer het nadeel van minder bereik vanwege de hogere frequentie.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:22

Brahiewahiewa

boelkloedig

shardphoenix schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:41:
[...]Ik hoor wat je zegt maar met de laptop via kabel (gigabit) haal ik bijna 40 MByte/s dus schijf kan het wel aan lijkt me.
Vergeet ook niet dat WiFi single duplex is: pakketje heen - effe wachte - pakketje terug - effe wachte -pakketje heen, enz, enz.
Dus als je laptop zegt dattie een 144 Mb/s verbinding heeft, kun je theoretisch maximaal 72 Mb/s data transfer verwachten. Rekening houdend met transport overhead en storingen is 54 Mb/s dan een mooi resultaat.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Miglow
janbrede schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:16:
[...]

Idd op dat tijdstip is het moeilijk om nog helder te denken :).
802.11n is een vergaarbak van verbeteringen om meer throughput te krijgen via wifi:
- Betere modulatietechniek; je haalt dan bv. 65 Mb/s ipv 54;
- 40 MHz brede kanalen ipv 20 MHz; je haalt dan 2x zoveel snelheid;
- MIMO (spatial diversity via meerdere antennes); betekent n-maal zoveel throughput.
(zie Wikipedia: IEEE 802.11n-2009).
Niet alle 802.11n-apparatuur ondersteunen echter al die technieken; bv. smartphones en tablets doen geen MIMO omdat er simpelweg geen ruimte is voor meerdere antennes.

802.11n heeft ook niks te maken met de band die je gebruikt (2,4 of 5 GHz)! Alleen dual-band apparatuur ondersteunt dus 5 GHz, vaak aangeduid met 802.11a/b/g/n (a is in feite g maar dan op 5 GHz). Als ze het adverteren als 802.11b/g/n mag je er rustig vanuit gaan dat het een 2,4 GHz-only apparaat is.

Je kunt 802.11n over 2,4 GHz doen of over 5 GHz, maar 40 MHz brede kanalen gebruiken op 2,4 GHz zullen je buren i.h.a. niet leuk vinden (want je hebt in feite maar 3 vrije kanalen of hooguit 4 als je de Europese indeling gebruikt met kanalen 1-5-9-13, de meeste apparaten gebruiken echter de Amerikaanse 1-6-11 indeling). Op 5 GHz heb je veel meer ruimte en daar kan je rustig 40 MHz doen als je apparatuur het ondersteunt, echter dan heb je weer het nadeel van minder bereik vanwege de hogere frequentie.
5Ghz komt bij mij eigenlijk niet eens de meterkast uit als de deur dicht is en 1,5 meter als de deur open is >:)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee