Audio laten inbouwen. Klinkt heel slecht! Advies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 15:21

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Misschien dat iemand mij wat advies kan geven. Ik heb met een beperkt budget wat audio spulletjes bij elkaar gesprokkeld om mijn Mazda CX-5 van een beter geluid te voorzien.

Nu ben ik zelf geen inbouw-expert, dus ik heb het op save gespeeld en heb ergens een inbouw laten doen.

De spullen die ik heb gekocht zijn:

* 4x Alpine SPG-17C2
* 1x Crunch GPX1000.4
* 2x ESX QX32 tweeters
* 1x Rockford Fosgate P1S4-15
* 1x gesloten basskist (set met de Woofer).

Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/9610/20120706154541.jpg

Ik had in eerste instantie een model minder subwoofer besteld, maar omdat deze niet leverbaar was, heb ik een duurder model gekregen. Voornamelijk luister ik Hardcore, house, en Top40 in de auto.

Omdat de versterker een 4 kanaals versterker is, konden niet alle speakers hierop worden aangesloten. De inbouwer heeft de voorste deurspeakers en de sub gebrugt aangesloten op de versterker en de achterdeurspeakers op de stock radio gelaten.

Nu het klaar is, ben ik totaal ontevreden met het geluid. Ten eerste zijn de dashboard tweeters veel harder dan de voordeurspeakers. Dit zorgt voor een vervelend geluidsbeeld die ik niet kan aanpassen op de radio, noch de versterker. Ook vind ik het laag van de subwoofer niet goed. Hij geeft aan hard laag, maar erg “boomerig” en alles behalve strak. Ik heb gespeeld met de instellingen van de versterker, maar ik krijg het niet goed. Ik vermoed dat deze 15” subwoofer niet geschikt is voor het type muziek die ik luister.

Los daarvan vind ik het allemaal gewoon slecht klinken. Is dit een gevolg van de aangeschafte spullen, of heeft de inbouwer slecht werk geleverd? Ik vind het nu ook heel vervelend, dat ik de achterdeurspeakers en de voordeurspeakers (en tweeters, die volgens mij ook op de versterker zijn aangesloten) niet afzonderlijk in te stellen zijn. Het meest vervelende zijn de dashboardtweeters die overal bovenuit komen en ook niet echt goed klinken.

Wat is er nu aan de hand? Is de versterker gewoon slecht? Is de stock radio van de Mazda CX-5 niet sterk genoeg om de Alpine speakers aan te sturen? Is mijn versterker slecht of heeft deze te weinig power? Hoe kan ik alles verbeteren? Alle Alpine speakers op de standaard radio en alleen de Subwoofer op de versterker? Of iets anders? Ik weet het niet meer. Ik heb wel de persoon waar ik hem heb laten inbouwen een mailtje gestuurd dat het allemaal nergens naar klinkt. Toch ook zonde, want ik heb 250 euro betaald voor de inbouw. (wel inclusief bekabeling en hi-low-converter).

Ik ben echt een beetje ten einde raad. Iemand advies?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 22:44
Al contact gehad met het bedrijf welke je speakers heeft ingebouwd? Vertel wat je ervaart en wat je anders wilt zien, de medewerker kan je snel genoeg laten weten of wat jij verandert wil hebben mogelijk is.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb ze een mailje gestuurd (het is zaterdagavond, dus kan sowieso niet bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Ben geen ICE expert, maar het inbouwen is het halve werk? Zelfde met Home Entertainment: Geen auto is hetzelfde dus de set moet compleet ingesteld worden naar jouw wensen.

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 07-07-2012 20:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ben benieuwd hoe ze die versterker op je radio hebben aangesloten, de meeste standaard fabrieks radio's hebben geen lijnuitgangen en dan moet je met converters aan de gang.

Waarschijnlijk was je met een compo setje van Alpine beter afgeweest dan met losse speakers en tweeters, bij een compo setje zit namelijk een kastje met een high en low pass filter waardoor je speakers wel op hetzelfde volume blijven spelen.
Waarschijnlijk hebben ze er nu zelf een filter tussen gezet en staan de tweeters te hard, schel geluid klinkt meestal harder dan lage tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Ik ben bang dat je stock-radio te weinig vermogen heeft.. het overbruggen van de versterker vind ik ook vreemd.

oplossing is extra versterkertje voor je Alpines, lijkt mij, (Het lijken mij wel goede speakers iig)

- Maar ook ik heb er eigenlijk niet echt verstand van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
@ bierkameel. Volgens mij sla jij de spijker op z'n kop. Ik kon helaas de composet niet aanschaffen, aangezien de tweeters niet pasten in de auto. Is een rare maat (3,5" / 8 cm). Wat raad je aan dat ik kan (laten) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16

superwashandje

grofheid alom

je luistert de verkeerde muziek, vind je het gek dat het niet klinkt :+

sorry, een nuttige bijdrage naast wat er al staat heb ik niet :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Bierkameel schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:40:
Ik ben benieuwd hoe ze die versterker op je radio hebben aangesloten, de meeste standaard fabrieks radio's hebben geen lijnuitgangen en dan moet je met converters aan de gang.

Waarschijnlijk was je met een compo setje van Alpine beter afgeweest dan met losse speakers en tweakers, bij een compo setje zit namelijk een kastje met een high en low pass filter waardoor je speakers wel op hetzelfde volume blijven spelen.
Waarschijnlijk hebben ze er nu zelf een filter tussen gezet en staan de tweeters te hard, schel geluid klinkt meestal harder dan lage tonen.
Doh, dacht dat hij een headunit van Alpine had.

Dan lijkt mij dit het antwoord. :Y

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39

reaL_G

G

bij het lezen van een hi-lo convertor moest ik hard lachen.
waarchijnlijk heeft je stock radio geen tulpuitgangen (onversterkt), dan moet je zowie zo al bijna niet beginnen aan versterkers. dat is echte no-no als je een beetje fatsoenlijk geluid wilt hebben.

optie? een betere radio erin
of een composet ipv 1 set alpines en/of een dedicated amp voor de sub
of een 5/6 kanaler ipv 4.

ik denk gewoon slecht aangesloten. maar voor 250e mag je wel iets verwachten.

gains moet je afstellen (bij de ingang) , en niet je cutoffs voor het verschil in geluidsdruk/freq.

heeft hij bekabeling goed getrokken (voldoende dikte van de draad bv 10mm2 ? en dus van de accu?, en ook gezekerd, ook aarding?)en niet van je kabelboom achter je radio (ja je hebt van die mensen)

want met alle componenten die je nu hebt zal het echt wel goed moeten klinken.

en als je tweaker bent is het gewoon zelf erg goed te doen. beetje research.

kan je wel tips geven. en sites waar je makkelijk alles kan lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door reaL_G op 07-07-2012 21:04 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
reaL_G schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:49:
bij het lezen van een hi-lo convertor moest ik hard lachen.
waarchijnlijk heeft je stock radio geen tulpuitgangen (onversterkt), dan moet je zowie zo al bijna niet beginnen aan versterkers. dat is echte no-no als je een beetje fatsoenlijk geluid wilt hebben.

optie? een betere radio erin
of een composet ipv 1 set alpines en/of een dedicated amp voor de sub
of een 5/6 kanaler ipv 4.

ik denk gewoon slecht aangesloten. maar voor 250e mag je wel iets verwachten.

gains moet je afstellen (bij de ingang) , en niet je cutoffs voor het verschil in geluidsdruk/freq.

heeft hij bekabeling goed getrokken (voldoende dikte van de draad bv 10mm2 ? en dus van de accu?, en ook gezekerd, ook aarding?)en niet van je kabelboom achter je radio (ja je hebt van die mensen)

want met alle componenten die je nu hebt zal het echt wel goed moeten klinken.

en als je tweaker bent is het gewoon zelf erg goed te doen. beetje research.

kan je wel tips geven. en sites waar je makkelijk alles kan lezen.
Mijn kennis schiet hierin flink te kort. Ik kan je niet eens antwoord geven op je vragen. En daarbij ben ik huiverig om in een 1 maand oude auto te gaan klooien. Vandaar dat ik het heb laten doen. Maar het ziet ernaar uit dat het misschien weggegooid geld is. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als ik jou was zou ik allereerst contact opnemen met de inbouwer om de problemen te bespreken, en het loont ook om een paar avonden achter je pc te gaan zitten en je in te lezen over ICE. Het is niet extreem ingewikkeld. :)

Een aftermarket headunit zal je setup iig goed doen, kies een mooie Pioneer of Alpine uit.

[ Voor 17% gewijzigd door S_Chief op 07-07-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik zie hier in een Youtube filmpje van de radio, dat hij inderdaad geen tulp stekkers heeft. Dus deze manier van aansluiten is dus ruk? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ruk... In ieder geval niet een manier die de voorkeur heeft. Maar als je geen lijnuitgangen hebt, heb je geen andere keuze.

Hoe zou ik het aansluiten:
2 kanalen bruggen op de sub.
2 kanalen op je voorspeakers.

Dan op je radio:
2 achterspeakers
de 2 coaxjes (zijn dus niet alleen tweeters) voor.

Op die manier kan je de verhouding voor/achter/sub afregelen dmv. instellingen op je head unit en versterker.
De coaxjes dempen dmv een weerstand is ook een optie.

Wel denk ik dat je sub (nooit verwacht dat ik dit zou gaan zeggen) overkill is. Ik denk dat je beter uit bent met een 12, of zelfs 10".

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Soms zit er wel een line-out op de iso connector. Op mijn clio III met ingebouwede tomtom zit dat ook, mijn megane II (stock renault radio met mp3 optie) en laguna II (stock carminat) hadden dat ook.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

HellBeast schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:52:
[...]

Mijn kennis schiet hierin flink te kort. Ik kan je niet eens antwoord geven op je vragen. En daarbij ben ik huiverig om in een 1 maand oude auto te gaan klooien. Vandaar dat ik het heb laten doen. Maar het ziet ernaar uit dat het misschien weggegooid geld is. ;(
HellBeast schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:52:
[...]

doe ff wat research.

een paar tips.

1: kijk wat je bestaande unit kan uitvoeren aan signaal, als dat alleen via speakeruitgangen kan ben je snel klaar.
vraag het bij de dealer, miss is met een adapterkabel op de unit line out mogelijk, of miss is er een upgrade mogelijk van de bestaande unit (vervanging) waarbij je wel line outs kan hebben, , doe alleen navraag, als het mogelijk is zoek dan via andere wegen naar goedkopere prijzen (mocht het duur kosten, erg aannemelijk).
hierbij behoud je dus gewoon je nwe alles in 1 ingebouwde auto look en kan je het gros van je materiaal behouden.

2 vraag aan de inbouwer waarom hij de hi-lo convertor heeft ingebouwd, het kan kan gewoon zijn dat dit noodzaak was, dan nog een fatsoenlijk inbouwer zou jouw melden dat dit niet de meest ideale weg is.
vraag ook aan hem hoe hij het heeft aangesloten kwa voeding, aarding, remoteaansluitingen, speakers, hier snap je dan mischein wel geen hol van (zo moeilijk is het niet), maar je krijgt wel een beeld van de man die het heeft ingebouwd, of hij een beetje in het vak zit enz...

3 evt kan je de bestaande unit verwijderen en er gewoon een fatsoenlijke radio inzetten, maar dan verlies je misschien je navigatieopties ed. maar kan je wel jouw materiaal gewoon goed aansluiten.

4 als je bij stap 1 bent gestrand dus geen line outs.
zou ik: al je gewone speakers vervangen door de alpines/tweets die je gekocht hebt, dit zal volgens mij al een beter geluid geven dan dat je nu (dus versterkt) hebt (lees zuiverder en meer afgestemd op elkaar).
ik zou dan niet meer versterken. (stock speakers in autos zijn niet altijd erg goed).
dan zit je dus nog met je versterker en sub? verkopen? retour winkel?

line out op de isostekker blijft nog steeds een versterkt signaal, ik zou zoeken naar line out vanaf de unit zelf.

dit zijn maar tips, ligt eraan wat jezelf wilt.
dat gezegd mijn voorkeuren liggen meer sql dan spl (soundquality over soundpressure) dus ik persoonlijk zou nooit beginnen aan hi/lo convertors, maar als je niks ander kan moet je wel.

http://www.12vhifi.nl/ voor wat simpele info bij stap 3

ps wat teacher zegt in zijn post is de meest gangbare/logische setup.

[ Voor 3% gewijzigd door reaL_G op 07-07-2012 22:46 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg. Als ik nou alle Alpines op de stock radio zet, maar enkel de subwoofer versterk, zou het dan ook beter gaan? Ik vind het jammer na zoveel geld te hebben besteed, straks nog niks te hebben in de auto voor een leuk laag geluid.

Ik zal bij de inbouwer in ieder geval wat vragen droppen en kijken wat ik te weten kan komen. Ik vind het wel jammer dat ik verkeerde spullen nu heb gekocht, maar dat is zeker ook mijn eigen domme fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

HellBeast schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:47:
Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg. Als ik nou alle Alpines op de stock radio zet, maar enkel de subwoofer versterk, zou het dan ook beter gaan? Ik vind het jammer na zoveel geld te hebben besteed, straks nog niks te hebben in de auto voor een leuk laag geluid.

Ik zal bij de inbouwer in ieder geval wat vragen droppen en kijken wat ik te weten kan komen. Ik vind het wel jammer dat ik verkeerde spullen nu heb gekocht, maar dat is zeker ook mijn eigen domme fout.
je hebt geen verkeerde spullen gekocht. je had alleen ff wat research moeten doen.

kwa sub kan je het gewoon proberen. kijk gewoon of het voor jouw goed genoeg is.

kan je mischien wat fotos droppen van de huidige inbouw met name bekabeling, instellingen op de versterker
miss zijn er nog oplossingen ivm foute instellingen/settings. je weet maar nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door reaL_G op 07-07-2012 23:01 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dat kan ik wel doen. Alleen niet van achter de radio, aangezien dan het hele dashboard er weer af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

HellBeast schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:03:
Dat kan ik wel doen. Alleen niet van achter de radio, aangezien dan het hele dashboard er weer af moet.
nee dat is geen noodzaak, gaat voornamelijk om hoe het in de versterker komt en er uitgaat en de instellingen op de versterker.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die subwoofer gaat ook even nodig hebben om goed te gaan klinken. Die is nu nog nieuw en stug en zal het over een poosje veel beter doen. Ik heb vroeger bij een vriend eens een dure 1000W RMS DVC 15" Rockford woofer ingebouwd en we waren in eerste instantie echt zwaar teleurgesteld over de prestaties. Maar na wat speeluurtjes liet hij de achterklep dansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:33
Voordat je alles gaat (laten) verbouwen, zou ik eerst eens gaan kijken naar de afstelling, daar kan vaak nog een hoop mee bereikt worden. Boemerig laag kan bijvoorbeeld betekenen dat de crossover te hoog staat afgesteld. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Ik vroeg het al eerder: Scheidingsfilter ?

Voorbeeld:
Van hoofdversterker/CD-dinges in je dashboard versterker naar filter.
Het filter splitst het (zgn 'high level') signaal in laag/midden/hoog.

Laag naar een booster voor je sub, die in feite dus zn eigen versterker krijgt.

Midden naar je coaxen, hoog naar je tweeters. Die zitten dus in principe nog rechtstreeks aan je hoofdversterker.

Zoiets ?

Als je dan een filter neemt waarop ook zogenaamde 'L-regelaars' zitten (die zitter er doorgaans alleen voor midden en hoog), kan je eea netjes op elkaar inregelen op t filter zelf.

Waar ik wel bang voor ben is dat je coaxen het moeilijk krijgen tov je sub (daar waar je het overnemen in het laag-midden).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-07-2012 01:01 ]

Pagina: 1