Hulp voor installatie watchdog ivm hoge load

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08 10:12

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
De afgelopen 2 weken spelen er vreemde problemen met mijn webserver. De server draaide jaren naar wens maar de load avarage springt minstens 1x per dag naar 200+ en hierna klapt de server. Met een destroy reboot komt de server weer op.

In overleg met mijn webhost is er een nieuwe webserver opgericht omdat we het idee hadden dat het zou kunnen liggen aan het verouderde OS. (Demon 4) Er is een nieuwe server en na de succesvolle migratie draai ik nu op CentOS 6.2. Helaas was het vanochtend weer zower en klapte de server eruit door de hoge load.

Helaas is mijn kennis van linux 0,0. Ik ken een paar standaard commando's als TOP / CD en LS maar dan houdt het op. Als Windows beheerder heb ik mij er nooit mee bezig gehouden omdat de server altijd naar wens draaide.

Ik zoek hulp voor de installatie van een script / tool welke er voorzorgt dat de server automatisch herstart als de load avarage hoger is dan 25.

Na flink wat gegoogle kwam ik op watchdog. nog 1

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de installatie en configuratie hiervan. Via teamviewer / overig kan je mijn desktop overnemen en de gewenste commando's invoeren. Ik zorg wel voor wat leuks als je klaar bent ;)

Indien dit niet gewenst is dan kan het bericht worden verwijderd en zoeken we verder :)

Bedankt in iedergeval!

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-08 00:01
Elke keer herstarten bij een hoge load lijkt mij geen nette oplossing.
Je kan beter opzoek gaan wat de load veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Helemaal mee eens, maar voor nu zoek ik een quick en dirty workaround,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 17:35

thof

FP ProMod
Al ben ik ook geen Linux expert, ik neem aan dat er wel het een en ander gelogd wordt in een logboek. Probeer daar eens informatie uit te halen, desnoods door een scriptje te maken welke logt hoeveel CPU en RAM geheugen elk proces inneemt.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
heb je geen cronjob draaien die niet goed gescript is en daardoor je hele server laat crashen? Gebeurt het nl. altijd op bepaalde vaste tijdstippen?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Bedankt voor de tip, maar dat is het (helaas) ook niet. Er draaien geen Cronjobs. Ik ga opzoek naar een freelancer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Werving doen we niet via het forum. Hiervoor is er V&A. We gaan hier verder met helpen waarmee jij het werk uitvoert, niet iemand anders. Als je blijft zoeken naar iemand, dan kan je beter een V&A maken of via je werkgever een vacature online plaatsen voor Linux beheerder (aangezien jij dat niet bent). Hier verder vragen zal resulteren in een slot.

Het uitzoeken van de bron is ook je nummer 1 prio IMO. Je kan je server wel telkens herstarten, maar als het op een vaste tijd gebeurt, heb je er weinig aan.
Je geeft geen enkele achtergrond info over je omgeving, anders dan dat 't CentOS 6.2 is nu. maar is die virtueel en op wat voor hypervisor draait die? Is de juiste kernel wel geladen voor de hypervisor? Is er geen race conditie of zie je vreemde tijdssprongen (wil ook wel eens een server laten crashen). Krijg je niet gewoon een (D)DoS om je oren?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 12:01
lijkt me dat je beter een script kan maken dat je top output wegmaild als de load hoger komt dan X

top heeft een paar simpele switches waardoor het gewoon in scripts te gebruiken is. In combinatie met wat if's en hier en daar een awkje kan je het makkelijk allemaal zo sendmail in poepen ;)

Het scriptje hoeft niet meer dan een regeltje of 10 te zijn, en als je het goed schrijft zou je het gewoon iedere minuut even via cron kunnen aanroepen.

Ik durf eigenlijk te wedden dat het ook al wel door iemand geschreven is en als je googled op iets als "find high load script" je een aardig end kan komen ;)

Lijkt me trouwens dat als het een webserver is het ook heel simpel kan zijn door wat rukkige php code in je site, onhandige (langzame) mysql queries, of gewoon piek momenten van je site. Heb je al gekeken of er bijvoorbeeld correlaties zijn tussen de open connecties/verkeer/bezoekers en de momenten waarop je bak plat gaat ?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Het simpelst is om een ssh sessie met "top" te draaien vanaf een client en gewoon te laten lopen. Als je server weer crasht, dan bevriest het beeld en zie je nog welke taak de hoge load veroorzaakt.

Is met het OS ook de hardware vervangen? Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met met server thuis en na een onderzoek bleek dat er condensatoren op het moederbord bol stonden. Ik heb er toen een stel vervangen en hij deed het weer :)
Pagina: 1