Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woetie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:51
Beste Tweakers,

De laatste tijd heb ik last van één hardeschijf die regelmatig niet te zien is in Windows (9 van de 10 keer niet). In het begin wilde een herstart nog wel een helpen maar dat lijkt nu ook niet meer te werken.

Het vreemde vind ik dat de schijf wel in de BIOS te vinden is. Daarnaast heb ik ook even gekeken met de Windows installatie cd en daar werd de schijf ook weergegeven. Verder in apparaatbeheer en diskmanagement is de schijf ook niet te vinden.

Verder heb ik het idee dat de schijf wel opspint. De keren dat de schijf wel te zien was, waren de SMART waarden normaal.

Heb jullie een idee wat zou kunnen helpen? Bijvoorbeeld Windows opnieuw installeren, nieuwe kabels, nieuwe voeding?

Het gaat om de volgende hardware. Waarbij 1 van de WDC Black schijven, telkens dezelfde, niet te zien is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 124,31€ 124,31
2Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 26,95€ 26,95
1Antec Three Hundred€ 46,90€ 46,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,70€ 33,70
1Intel Core i5 750€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 120GB€ 137,96€ 137,96
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,45€ 48,45
1Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,27

Bij voorbaat dank,

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De keren dat de schijf wel te zien was, waren de SMART waarden normaal
Post dan ook de SMART data, zodat wij kunnen oordelen of die inderdaad normaal zijn? Of jij doet zelf de analyse, of je geeft het uit handen wanneer je een topic opent. :)

Zo kun je direct zien of het kabelproblemen of bad sectors betreft, of een probleem met de stroomstekker. Etc. Dus posten van de SMART data is echt de allereerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woetie
Daar heb je helemaal gelijk in! Laat ik het zo zeggen, de SMART waarden leken normaal (voor een leek). Maar dat zal meer met de groen ok links onder te maken hebben ;)

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg31/scaled.php?server=31&filename=smartwaarden.png&res=landing

Omdat de schijf nu weer even te zien was wilde ik wat bestanden eraf halen, maar helaas viel de schijf tijdens het kopieren uit. Daarna werkte het trucje van computer afsluiten, power kabel eruit, opstarten, afsluiten, power kabel erin, opstarten.. waardoor de schijf weer te zien was niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:51
Probeer eens een andere SATA poort(als je nog een poort hebt), probeer onder linux in de schijf te komen(en eventueel met DD een image maken voor het geval de schijf echt stuk gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Vreemde zaak, hij zou in device- en diskmanager moeten staan las het bios hem ook ziet :?

[ Voor 67% gewijzigd door SniperGuy op 09-07-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

probeer m anders via USB en converter te benaderen, wil ook nog wel eens wonderen doen om je bestanden er af te halen.

pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Duo

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woetie
Bedankt voor de reacties, heb een andere poort gebruikt en voorlopig (4x opstarten ongeveer) is hij elke keer zichtbaar. Helaas zag ik nu wel dat de SMART waarden zijn veranderd.

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg840/scaled.php?server=840&filename=smartwaarden2.png&res=landing

Na wat googlen, kwam ik dit tegen: overclock.net (1e reactie) Wat dus logisch is aangezien de schijf uitviel toen ik er bestanden af probeerde te halen.

Enige wat overblijft is dus de oorzaak waarom op die ene SATA poort opeens problemen zijn ontstaan...
Pagina: 1