Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik ben van plan een ssd aan te schaffen voor mijn laptop
ik zat zelf te denken aan de samsung 830 128gb sata600
maar een vriend van me zegt dat ik de crucial m4 moet nemen omdat deze betrouwbaarder zijn maar die zit maar op 175mb/s schrijfsnelheid en de samsung ssd zit op 450mb/s schrijfsnelheid (zo uit mn hoofd)

wat zeggen jullie?

btw, mn laptop staat bijna 24/7 aan, in de vakantie sowieso 24/7 en met school staat die op school hele dag aan en thuis hele nacht en is die alleen in m'n tas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ok, dan geef ik je een na-denkertje.

Bedenk een situatie waarin je laptop 450 mb/s zal schrijven naar de ssd.

Overigens, de samsung haalt een schrijfsnelheid van 320 mb/s alleen indien deze op een goede sata3 word aangesloten.

[ Voor 34% gewijzigd door Reepje op 07-07-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Een andere nadenker: Prijs...
Samsung is de "goedkoopste" (afhankelijk van webshop)

Betrouwbaarheid hoef je je niet al te druk om maken. Samsung SSD's hebben een goede reputatie als et komt op betrouwbaarheid, de 470 Serie was zelfs 1 van de betrouwbaarste in zijn tijd.

Samsung 830 heeft zich tot nu ook zeer goed bewezen in betrouwbaarheid...

Anyways...
Crucial M4 of Samsung 830... Beide goede keuze...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 07-07-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ze beiden gehad en de Samsung is met dagelijks werk merkbaar sneller. Misschien iets met drivers/compatibiliteit, maar hij is echt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Laatst online: 07-09 21:06
Samsung 830 als hij even of goedkoper geprijsd is, mocht de Crucial veel goedkoper zijn moet je voor die gaan, ze zijn heel vergelijkbaar maar de Samsung is net ietsje sneller ;) omdat de Samsung nu goedkoper is zou ik daar gewoon voor gaan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@reepje goeje vraag haha, maar hogere schrijfsnelheid spreekt me gewoon meer aan :P & schijf is sata6 en mijn laptop heeft ook een sata6 controller dus sata3 is niet meer van toepassing dan toch?

@ de rest .
ik heb met samsung wel slechte ervaring met support & drivers maar dat regel ik wel bij de MyCom
en indd is de samsung iets goedkoper nja ik ga wel voor de notebook upgrade kit, met 9,5mm bracket omdat mn hdd nu ook 9,5mm is en dan krijg ik er ook een usb->sata kabeltje bij en die kan ik dan mooi gebruiken met mn hdd als externe schijf.
dus ik denk dat ik nog even wacht op mijn geld en dan voor de Samsung 830 128gb notebook upgrade ga.

bedankt jongens,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Maakt geen bal uit denk ik. Kies de goedkoopste.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:50:
@reepje goeje vraag haha, maar hogere schrijfsnelheid spreekt me gewoon meer aan :P & schijf is sata6 en mijn laptop heeft ook een sata6 controller dus sata3 is niet meer van toepassing dan toch?

@ de rest .
ik heb met samsung wel slechte ervaring met support & drivers maar dat regel ik wel bij de MyCom
en indd is de samsung iets goedkoper nja ik ga wel voor de notebook upgrade kit, met 9,5mm bracket omdat mn hdd nu ook 9,5mm is en dan krijg ik er ook een usb->sata kabeltje bij en die kan ik dan mooi gebruiken met mn hdd als externe schijf.
dus ik denk dat ik nog even wacht op mijn geld en dan voor de Samsung 830 128gb notebook upgrade ga.

bedankt jongens,
SATA3 is max 6Gbit. Met SATA6 loop je een beetje op de feiten vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schrijfsnelheid is eigenlijk totaal niet belangrijk voor een ssd.

Tenzij je echt specifiek extreem veel wilt schrijven naar een ssd op hoge snelheid.

Ik heb ze alle 2 en je merkt het verschil echt niet. Zou voor de goedkoopste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 18:00:
schrijfsnelheid is eigenlijk totaal niet belangrijk voor een ssd.

Tenzij je echt specifiek extreem veel wilt schrijven naar een ssd op hoge snelheid.

Ik heb ze alle 2 en je merkt het verschil echt niet. Zou voor de goedkoopste gaan.
De enige methode om veel op die snelheid te schrijven is om 2 ssd's in je systeem te hangen, en dan de data van de ene naar de andere ssd te kopieren...

zou niet weten wat daar het nut van is, maar dan kan je wel je files (als het grote bestanden zijn zoals films) razendsnel wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk gaat het ook alleen om 4K random read en acces time.

De rest klikt leuk alleen heb je er in de praktijk bar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okeoke nja het gaat mij er een beetje om dat die gewoon snel opstart en ik heb ook een spuug hekel aan dat slome gekopieer van 20mb/s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:35:
okeoke nja het gaat mij er een beetje om dat die gewoon snel opstart en ik heb ook een spuug hekel aan dat slome gekopieer van 20mb/s :)
Sloom gekopieer hangt meer van de bron af eigenlijk. Waarom zou je files op je SSD zelf willen kopieren?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:35:
Dan zit je bij beide SSD's prima. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Kijk niet teveel naar de specs, op papier lijken beide SSD's redelijk verschillend maar in de praktijk ontlopen ze elkaar vrijwel niet... het is stuivertje wisselen tussen die twee, genoeg reviews over te vinden. Ik zou zeggen kies de SSD die je het voordeligste kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jongens, ik heb de Samsung 830 op mn lijstje staan, alleen beetje jammer dat bezorgen wel 2 week kan duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:20:
bedankt jongens, ik heb de Samsung 830 op mn lijstje staan, alleen beetje jammer dat bezorgen wel 2 week kan duren
Je hebt de keuze he. Je kan hem in een shop bestellen die hem niet op voorraad heeft, en je kan m bestellen bij een shop die hem wel op voorraad heeft.

(aangezien de 2 goedkoopste shops ze op voorraad hebben, lijk me die keuze eigenlijk niet al te moeilijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Reepje op 08-07-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ze hebben de 830 los wel in voorraad maar ik heb de notebook upgrade nodig, er zit nu een 9,5mm schijf in en die ssd is 7mm en met upgrade kit krijg je bracket er bij maar ook een usb->sata kabel en die lijkt mij ook wel handig voor mn huidige hdd te gebruiken als externeschijf:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 19:12
Heb een Samsung en deze is echt rete snel hoor. Nog geen problemen mee gehad tot nu toe.

De andere gegadigde kan ik weinig over zeggen maar wat ik overal op fora hoor is dat hij bijna net zo goed is als de Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in hoeveel seconden heb jij windows opgestart (of andere os als je geen windows gebruikt) als ik vragen mag?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Ik heb sinds een week of wat de Samsung 830 en hij is echt retesnel. De 256GB versie, maar ook deze blijkt nu net te krap om echt alles op te gooien dus heb een tweede besteld om raid0 te draaien.

Hiervoor had ik een Corsair Force F60 die op papier echt flink trager moet zijn maar zo heel veel trager was die niet. Wel merkbaar maar niet extreem. Het zijn de toegangstijden die echt het verschil maken.

Zelfs mijn raid0 van twee Samsung 2TB green schijven is trage troep vergeleken met een enkele ssd. Iets installeren van die dingen naar ssd is lang wachten, terwijl als ik iets download naar de ssd en dan installeer is het binnen seconden klaar.

Tl;dr: maakt niet veel uit welke je koopt, hdd naar ssd is de beste upgrade sinds tijden, heeel rap.
En complete reboot, van het afsluiten drukken tot opnieuw op de desktop(met wachtwoord uit) duurt 31 seconden bij mij. Kom je met een harde schijf niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
Met beiden zal je geen miskoop doen. Ik zou gewoon puur kijken naar de prijs en voor de goedkoopste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:38:
in hoeveel seconden heb jij windows opgestart (of andere os als je geen windows gebruikt) als ik vragen mag?:)
Hoe bedoel je dat?
  1. van het moment van powerbutton tot aan bureaublad
  2. van het moment van (laatste) bios logo splash screen tot aan bureaublad
  3. van het moment van windows7 logo tot aan bureaublad
Ikzelf heb een Samsung830 64GB, en de seconden die ik heb tot aan bureaublad zijn respectievelijk:
  1. < ~25 seconden
  2. < ~15 seconden
  3. < ~5 seconden
Ikzelf ervaar de meeste winst van mijn Samsung830 SSD vs Raid0 7200rpm Sata HDD's:
  • Tijdens Windows Welkom scherm: nu < 1 seconde
  • Tijdens laden van (online) games: nu altijd als 1 van de eerste in de map

[ Voor 17% gewijzigd door Indy91 op 09-07-2012 19:41 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoel vanaf dat je je vinger van de aanknop af haalt tot aan het moment dat windows 100% is opgestart, 25seconden lijkt me nog best wel veel, maar mischien dat ik ook wel gewoon ubuntu er op zet, dit werkt namelijk ook wel fijn :),
ik weet iniedergeval al zeker dat ik voor de samsung 830 ga, en Raid is geen oplossing in mijn 15inch laptop, heb maar 1 plek voor een hdd/ssd en gebruik mn cd speler nog teveel om het plaats te laten maken voor een 2e hdd/ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:20:
ja ik bedoel vanaf dat je je vinger van de aanknop af haalt tot aan het moment dat windows 100% is opgestart, 25seconden lijkt me nog best wel veel, maar mischien dat ik ook wel gewoon ubuntu er op zet, dit werkt namelijk ook wel fijn :),
ik weet iniedergeval al zeker dat ik voor de samsung 830 ga, en Raid is geen oplossing in mijn 15inch laptop, heb maar 1 plek voor een hdd/ssd en gebruik mn cd speler nog teveel om het plaats te laten maken voor een 2e hdd/ssd.
Het energieverbruik is wat aan de hoge kant van de 830 , dat is een minpuntje als je hem voor een laptop wil gebruiken . http://techreport.com/articles.x/22401/11
Heb geen idee hoe zich dat vertaalt in een echte vergelijking met accuduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zowel tijdens load en idle verbruikt de SSD véél minder dan de rest van de pc. Een verschil van 0,3W idle heeft nagenoeg geen effect op accuduur. Die 3W verschil in load ook zeer weinig, zeker ook omdat de rest van de onderdelen tijdens load gewoon alsnog 10 keer zo veel verbruikt.

Ik ben erg voor energiezuinig/koel/lange accuduur, maar dit scheelt zo weinig dat ik er moeilijk kritisch over kan zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 11-07-2012 01:34 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat een Samsung 830 256GB 3 keer zoveel verbruikt onder load in vergelijking met een Crucial M4 256GB vind ik eigenlijk wel schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijpt iemand het prijsverschil tussen de 512 GB versies, terwijl de 256 GB versies vergelijkbaar geprijsd zijn?
Crucial M4: 359 Euro
Samsung 830: 516 Euro

Dan toch maar de M4 voor de 512 GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GioStyle schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:31:
Dat een Samsung 830 256GB 3 keer zoveel verbruikt onder load in vergelijking met een Crucial M4 256GB vind ik eigenlijk wel schokkend.
Drie keer nul is nog steeds nul. Een spaarlamp verbruikt al vijf keer zo veel als deze samsung - het verbruik van SSD's is zo laag dat de (absolute) verschillen gewoon niet relevant zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 20:04:
Begrijpt iemand het prijsverschil tussen de 512 GB versies, terwijl de 256 GB versies vergelijkbaar geprijsd zijn?
Nope, d'r zit vaak weinig logica in. Kwestie van vraag & aanbod, dus misschien dat een leverancier er iets over kan zeggen, maar 't zal wel kloppen.

[ Voor 30% gewijzigd door bwerg op 12-07-2012 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Het verbruik van die Samsung is ongeveer gelijk aan 2 LED-lampen. Je kan het wel afdoen als het is niet relevant, maar SSD's hebben de eigenschap dat deze zuiniger zijn dan normale HDD's. 4,8 watt verbruik is nog meer dan een 2.5" schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En hoe lang is die samsung SSD onder load, in vergelijking met een HDD (en in mindere mate andere SSD's die allemaal trager zijn)? ;) Bij het opstarten van windows misschien 20 seconden, waarschijnlijk minder, daarna praktisch niet meer. En daarna valt 'ie weer lekker terug naar een verbruik van 1W, wat de andere SSD's met een toch-echt-niet-relevant verschil van 0,3W overstijgt. Programma's opstarten gebeurt doorgaans in enkele seconden. Als dat een serieus nadeel is, dan is het hoge verbruik tijdens de spin-up van een HDD ook een probleem...

Nee, ik zie niet in hoe stroomverbruik ooit een praktisch nadeel kan zijn. Bij een accu die 5 uur mee kan scheelt het misschien 5 minuten.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 12-07-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat hangt er vanaf met wat je laptop/pc doet. ;) Maar goed. Jij hebt je Samsungs, ik mijn Crucials. Iedereen blij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jij bent de hele dag Blu-rays aan het kopiëren van je éne SSD naar je andere? :P

@onder: precies! :+ zo kun je het ook beargumenteren.

[ Voor 26% gewijzigd door bwerg op 12-07-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Laatst online: 15-08 15:32
SAMSUNG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:20:
Van die 25 seconde zitten er al gauw 10 tot 15 in je bios.

Ik heb een Intel X-25M 80GB en boot in 40-45 seconde waarvan er 25 in de bios zitten (ASUS P5Q-E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:15:
[...]

Van die 25 seconde zitten er al gauw 10 tot 15 in je bios.

Ik heb een Intel X-25M 80GB en boot in 40-45 seconde waarvan er 25 in de bios zitten (ASUS P5Q-E)
Gebruik zelf ook een P5Q die restart in 24 seconden , afsluiten , bios en boot tot windows met een intel X-25M 40GB . Dat is een compleet werkende windows , zonder usb/dvd/hd .
Met het os draait het puur om acces times , andere zaken zoals usb een hd en dvd zijn devices die het er niet sneller opmaken .Elke pictogram/snelkoppeling op je buruablad wordt gecontroleerd met opstarten om te kijken of de referenties nog kloppen :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6kYBBbGlGsB6az2exswQU05h/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

iMars

Full time prutser

Ik heb de 830 256GB en heb daar absoluut geen spijt van >:)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T34yAYRb7PYeA4xkR3yJLnrN/medium.png
Read: 472.5 MB/s
Write: 389.2 MB/s

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me dan toch af hoe ik op deze waardes uit kom, welke beter zijn dan de opgegeven waarden van Crucial. Ik heb een 256Gb M4.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/316Schermafbeelding_2012_.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de OCZ Vertex 4 niet een optie. In recent gepubliceerde reviews komt ie zeer goed uit de bus. Daarbij speelt ook nog dat het goed verkrijgbaar is, in tegenstelling tot de samsung 830 ssd's. Prijs is vergelijkbaar met die van samsung en crucial.
Installeren was een makkie, ondersteuning op OCZ forum is goed voor als je vragen hebt.

Voorgaande Vertex series waren bagger, maar in de nieuwe Vertex serie hebben ze een Marvel controller met Indilinx software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxgaav
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 10:49
Ik ben aan het kijken naar een Samsung 830 SSD van 512 GB voor mijn MacBook Pro's uit 2008 (17") en uit 2010 (13"). Ik kom echter allerlei types tegen en sterke prijsverschillen. Wie weet hoe het zit?

Dit is de goedkoopste die ik kon vinden:
Amazon.fr: €393,98 type: MZ-7PC512B/WW
http://www.amazon.fr/gp/o...new?ie=UTF8&condition=new

Is deze geschikt voor mijn Macs?

Bij sommige SSD's zit een SATA-USB-kabeltje en dat lijkt een SSD flink duurder te maken. Je kunt toch ook gewoon zelf zo'n kabeltje los kopen? Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.amazon.de/DIGI...B004LU9GRS/ref=pd_cp_ce_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjoeridc
  • Laatst online: 06:18
maxgaav schreef op maandag 30 juli 2012 @ 22:21:
Ik ben aan het kijken naar een Samsung 830 SSD van 512 GB voor mijn MacBook Pro's uit 2008 (17") en uit 2010 (13")
Voor die macbook pro uit 2008 zou ik toch eerst eens kijken of die niet gelimiteerd is tot 1,5 Gb/s . Daarmee haal je dus maar de helft van de snelheid uit je SSD...

onder systeemoverzicht > seriele ata

Fabrikant: Intel
Product: ICH8-M AHCI
Verbindingssnelheid: 1,5 gigabit
Overeengekomen verbindingssnelheid: 1,5 gigabit

PSN: joeri213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Samsung in raid 0 :D