Nieuw systeem advies graag

Pagina: 1
Acties:

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:19
Ik ga mij weer eens een nieuw systeem aanschaffen dat zo stil mogelijk moet zijn en uiterst stabiel moet draaien.
Gamen is aan mij totaal niet besteed maar ik slijt toch een 10 tal uur per dag achter mijn desk.
In hoofdzaak is het programmeren, mail, internet, excel ( veel DDE werk) en dbase beheer en wat photoshop
Budget is +- 2500 euro ( indien ik voor 27 inch schermen ga zal het meer zijn )

Nu wil ik volgende aanschaffen.

Case > Fractal Design XL of Cooler Master Silencio 650
Voeding > Seasonic 460 Fanless
CPU > I7 3770K
CPU koeler > Mugen 2
MB > ASUS P8Z77-V Pro/Thunderbolt of MSI Z77A-GD80
Geheugen > Corsair XMS3 DDR3 – 1600 CL9 16 GB
DVD schrijver > LG GH24NS50
TV Kaart > Hauppauge Win TVHVR 1700
SSD > Curcial M4 128 ( voor OS en programs)

Toetsen bord & muis > Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution

HD > Heb er hier enkele uit mijn oud systeem ( 3x 1TB van Samsung) maar kan zijn dat ik er nog een 2 TB bijstop als de prijzen wat zakken.

Je ziet de grote afwezige is een videokaart omdat ik hier een herriemaker en stroomvreter mee uitsluit daar ik denk voldoende te hebben aan de ingebakken grafische kracht van de CPU.

Ik twijfel nog over de schermen die ik erop wil hangen.
Nu denk ik aan 2 x Dell U2412M maar overweeg ook 2 x 27 inch
Ben ik nog geheel niet uit ook qua merk niet.

Ik heb hier een 5 tal dbase lopen die ieder +- 4.5 GB groot zijn en elk bestaan uit +- 130.000 records van +- 45 kB groot en die dagelijks worden geupdate.

Nu is mijn vraag of het nut heeft een tweede SSD te plaatsen met hierop deze dbases om het updaten te versnellen ?
Kan ik de SSD die ik voorzie voor mijn OS enz….. opdelen in 2 delen of is dit geen goed idee?
Kortom wat is de beste oplossing en vooral heeft het nut.

Ik heb intussen de review gelezen ivm de Z77 moederborden en zou nu eigenlijk willen kiezen tussen
ASUS P8Z77-V Pro/Thunderbolt en MSI Z77A-GD80 en wel om de Thunderbolt aansluiting kwestie van toekomst gericht over deze mogelijkheid te beschikken of is dit nog niet 100% stabiel.
Zijn er volgens jullie betere MD ?

Verder lees ik weinig in de testen ivm smart response.
Heeft het in mijn geval nut ook hier een speciale extra SSD voor te voorzien.

Het geheugen dat ik voorzie is dit het juiste of kan ik beter iets anders nemen.

En als laatste de koeler die ik kies is dit de beste qua koeling en geluid of zijn er betere.
Past deze in de Cool master case

Graag lees ik alle opmerkingen en aanbeveling ter verbetering van mijn samenstelling want met dit systeem zou ik graag weer een tijdje verder kunnen.

• patrick.k
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Om te beginnen zou het wel handig zijn om alle producten die je hier noemt in een wenslijst te zetten (dus met links naar de pricewatch) zodat we meteen kunnen zien hoeveel geld er nog over is binnen je budget. Ook hoeven we dan niet te zoeken naar de producten in de pricewatch, maar kunnen we gewoon op de link klikken.

Staan de databases die je beheert nu ook op een HDD? En is dit voor jou snel genoeg? Op een SSD zal het zeker wel sneller gaan, maar zijn die extra kosten het voor jou wel waard?

Je hebt nu een Crucial M4 gekozen, maar volgens mij is op dit moment de Samsung 830 net zo goed, maar iets goedkoper. Ook heb je nu 128GB gekozen, terwijl 256GB lang niet twee keer zo duur is, misschien dat die extra kosten wel opwegen tegen de snelheidswinst voor je databases.

Ik denk dat de stabiliteit van de Thunderbolt poort niet het probleem is. Het ligt eraan hoe lang je met dit systeem vooruit wil kunnen of het zin heeft om daar nu extra voor te betalen. Op dit moment zijn er namelijk nog zo weinig thunderbolt apparaten dat het geen zin heeft om daar extra voor te betalen. Als je met dit systeem echter 5+ jaar vooruit wil, dan is die extra aansluiting inderdaad wel het overwegen waard.

Het geheugen dat je hebt gekozen is prima voor jou doeleinden denk ik, tenzij je wil gaan overklokken. Ik heb hierover in je bericht niets gelezen, maar ik vermoed dat je dit niet van plan was. Klopt dat?

Die koeler is vrij stil en gaat zeker in je kast passen, dus dat is geen probleem.

Met jouw budget en twee van zulke schermen zou ik toch overwegen om een aparte videokaart aan te schaffen. Als jij gaat beeldbewerken en misschien nog andere grafische applicaties gaat gebruiken, dan lijkt mij een aparte videokaart toch handig. Dit hoeft geen high-end gpu te zijn, maar het is altijd krachtiger dan een onboard chip.

• Mr Luky
Thx voor de snelle reaktie

Overclocken en gamen is aan mij totaal niet besteed.

ivm de dbases die staan nu op een geheel aparte HD en ik wil die liefst ook op een geheel aparte SSD als dat nut heeft naar snelheidswinst bij het updaten.

Ik koos voor Crucial omdat ik daar eigenlijk niets negatief over lees maar van Samsung evenmin

Ik verkies om eerst te proberen zonder videokaart wegens geen herrie ( kan ook een passief gekoelde nemen ) maar ook om extra warmte te vermijden

Een jaar of 3 , 4 wil ik zeker verder kunnen met dit systeem

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 18:02
Voor stilte zou ik toch voor een Noctua CPU-cooler kiezen denk ik dan ;) NH-D14 al is bekeken? wel +/- twee keer zo duur maar wel echt 'dead-silent'!

en als je niet gaat overclocken is de 3770(dus de non-K versie) misschien beter, of wil je dit voor de toekomst toch wel open houden?

heb je er al is over nagedacht om gewoon een losse partitie te maken? die wordt dan behandeld als losse schijf, maar dan kan je wel één grotere SSD kopen wat natuurlijk veel goedkoper is (90+50=€140 voor 128GB+64GB=192GB of €165,- voor ééntje van 256GB). scheelt erg veel geld en lijkt mij eigenlijk niet dat je een compromis maakt?

• Mr Luky
Koeler ga ik zeker bekijken want hoe stiller hoe liever

De CPU aangezien ik geen videokaart neem ( wil zo proberen ) moet ik toch de K versie nemen voor de ingebakken GPU

Ik lees overal dat SSD op termijn problemen kunnen krijgen indien men er veel naar schrijft en wist.
Vandaar dat ik zou kiezen voor twee aparte SSDs

Indien het nut heeft voor SRT zou ik ook hier een losse voor willen kopen.
Maar hierop vind ik maar geen afdoende antwoord.
Klopt het dat je Windows dan niet op een SSD kan zetten maar dat deze op de HD moet komen in samenwerking met een SSD voor SRT.

Maw het gaat niet op Windows op een SSD te zetten en een andere SSD als caching te gebruiken samen met een gewone HD

Of ben ik fout