Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
A.s. dinsdag komen ze mijn huidige Oxxio slimme meter vervangen door de Kamstrup 328 J NTA. Deze nieuwe generatie slimme meter is ook geschikt voor het terugleveren van electra.

De slimme meter is door Enexis in mijn geval uit te lezen maar helaas kan ik deze standen nergens inzien of opvragen. Het is echter ook mogelijk om de Kamstrup zelf uit te lezen. Informatie hierover is summier en ook in het grote energiemeters topic is daar weinig tot geen informatie over te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i1216.photobucket.com/albums/dd377/jantjevlaam/328jnta.jpg

1) Display
2) Bedieningsknop
3) Linker controlelampje
4) Rechter contolelampje
5) Communicatiepoort (hier zal het met name om gaan)

Als hij a.s. dinsdag geleverd wordt zal ik uiteraard vragen hoe het voor mij mogelijk moet zijn de meter periodiek uit te lezen.
`
Hier een LINK naar de beknopte handleiding om hem uit te lezen.

Hier een LINK naar de pagina bij Kamstrup voor de 162 NTA. Volgens Enexis is de 328 J NTA dezelfde maar dan voor 3 fasen 25A. Ik kan die helaas niet vinden op de site van Kamstrup.

Ik hoop dat dit topic ontopic zal blijven en inzicht kan geven in hoe de tweakert "zijn/haar" meter optimaal kan gebruiken.

Verder staat er op de site van Kamstrup wel een 382 meter, maar Enexis neemt in al haar documentatie de 328 mee. Ik hoop dat zo'n groot bedrijf niet zo'n knullige fout maakt. De 382 is inderdaad een 3 fase meter.

[ Voor 19% gewijzigd door TheSiemNL op 07-07-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 14:24
Zelf uitlezen kan op verschillende manieren.
Ligt er net aan wat je wilt, kant en klaar of home made.

Een heleboel info om zelf iets te maken is te vinden op bv domoticaforum.eu:
http://www.domoticaforum....80fea34e64169d647d478a8b6

Kant en klare oplossingen:
E-manager van Nuon
Plugwise Smile
TES (The Energy Stick)
TOON van Eneco

[ Voor 20% gewijzigd door Pietje NL op 07-07-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
@Pietje NL het is ook mogelijk de meter rechtstreeks uit te lezen.

Hier nog een handige LINK van een stukje wat helaas nog niet af is (laatste bijwerking in mei 2012).

[ Voor 20% gewijzigd door TheSiemNL op 07-07-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:28
En als je zoals ik gewoon voor gemak gaat kies je voor de Plugwise Smile P1 welke zowel via een app, een website als via de Plugwise Source software uit te lezen is.

Zit zelf ook bij Enexis en het remote uitlezen wordt inderdaad nog niet ondersteund helaas! Zowel bij Enexis niet als ook bij Essent niet, wat is dan nog het voordeel van de slimme meter voor de consument!

[ Voor 38% gewijzigd door Mediacj op 07-07-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
@JoostVerh, ik wil de data liever zelf houden en beheren. Nu kost een abo 12 per jaar, maar het staat hen vrij daarmee te doen wat ze willen. Mocht ik het daar niet mee eens zijn, dan kan ik mijn smile al lachend weg gooien of in een lade leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Je kunt de Smile zonder abo gebruiken in combinatie met de Source software, dit doe ik ook al en heb ik bevestigd gekregen van Plugwise, ik geef toe dat hun webshop daarin verwarrend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Dat is inderdaad goed nieuws. Kun je de data alleen in hun software gebruiken of kun je ook exporteren naar een database en website? Leest hij alle 4 de meters uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Ja je kunt ook exporteren omdat er een access database onderzit, hij leest alle 4 de meters uit, maar voor een Kamstrup enkel per kWh zoals ook op de meter het geval is.

Lees anders eens dit topic daar staat al best veel info: Energiemeters... deel hier je ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Ik heb vast de plugwise basis set besteld. (ik heb een all in one laser HP2840 die dag en nacht aan staat). Kan ik die vast gemakkelijk aan en uit zetten. Je bevindingen in het andere topic over de smile wacht ik even af tot na de vakantie.
Pagina: 1