Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin is vorige week afgestudeerd aan de PABO en is op zoek naar een baan in het basisonderwijs. In onze regio is er zeer weinig vraag en worden er veel leraren ontslagen om te kunnen bezuinigen. Dit betekent dat, zeker voor een schoolverlater, de kans op een eigen klas enorm laag, dan wel onmogelijk is.

Nu hebben diverse organisaties (regionaal) een vervangerspool en regelen zij voor gemiddeld 10 scholen per organisatie de vervangers (korte vervanging bij ziekte en langdurige vervanging bij bijvoorbeeld zwangerschapsverlof). In onze regio zijn er 3 organisaties die samen een aanbod van ongeveer 25 scholen hebben waar je als vervanger kunt werken en zo ervaring op kunt doen om (indien beschikbaar) je eigen klas te krijgen op een van deze scholen.

De ontwikkelingen zijn dat er (zeker met de ontslagen op de basisscholen) binnen de vervangerspools een enorm aanbod aan leraren is. Dit betekent dat de kans dat juist mijn vriendin benaderd wordt voor vervanging vrij klein is (tenzij je geluk hebt, maar zelf heb je relatief weinig invloed) omdat het aanbod groot is en scholen vaak de (ontslagen) oud-medewerkers als eerste benaderen omdat zij de school al kennen.

Qua regeling is het vrij simpel: geen werk = geen geld. Concreet betekent dit dat als je de hele maand augustus beschikbaar bent ter vervanging, maar niet gebeld wordt, je niks verdient.

Momenteel zijn wij ons aan het oriënteren om een eerste huis te gaan kopen. Dit lukt niet op 1 inkomen en daarom heb ik geen goed gevoel bij zo'n vervangerspool. Enerzijds heb je geen stabiel inkomen en anderzijds zit je een groot deel van de tijd thuis niks te doen. Het is immers ook niet logisch om een andere parttime baan van bijvoorbeeld 24 uur te nemen en hier ontslag te nemen indien je ineens mag vervangen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een vervangerspool? Zo ja, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen over een imo te flexibel systeem wat schoolverlaters niet stimuleert om het onderwijs in te gaan = op langere termijn weer een enorm tekort.

Mijn vriendin wil heel graag het onderwijs in, maar snapt ook dat het ondoenlijk is om bijvoorbeeld een half jaar bij de telefoon te gaan zitten totdat ze gebeld wordt.

Verhuizen is geen optie.

Zijn er mensen met tips of advies?

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Mijn vriendin en zusje zitten allebei in het basisonderwijs of hebben dat gezeten. De tip die ik je kan geven is dat je vriendin moet kijken hoe ze "rechten" opbouwt. Hoewel het allemaal onder de inval poel valt bouw je bij bepaalde klussen uren op die je rechten geven. (soort van punten spaar systeem). Met deze rechten krijg je voorrang op een vast contract.
Voor de rest is het vooral een kwestie van een lange adem hebben, suc6 en sterkte iig !

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:49
Yep, wij zitten hier in hetzelfde schuitje maar dan de kinderopvang. Wegens bezuinigingen weinig banen aanwezig (hier in het zuiden iig) en als er dan een parttime vacature (<32u) vrijkomt komen er erg veel reacties waartussen jouw CV dan op moet vallen.
Na weken thuiszitten zonder iets productiefs te doen (dit gaat vervelen) heeft mijn vriendin heeft nu via een uitzendbureau een baan gevonden in een andere sector. Niet wat ze wil, maar ze kan wel elke week 40 uur werken en heeft een leuk bruto salaris (voor ongeschoold werk).
Ondertussen de vacatures blijven volgen en blijven hopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad het Zuiden ja.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Je vriendin wil graag het onderwijs in en vooralsnog lijkt de vervangerspool de enige weg daarheen.

Ik zou niet voor de situatie van nu een langetermijnplan zomaar opzij zetten. Combineer eventueel die vervangerspool met ander oproep- of flexwerk om de tijd wat te vullen. Gevolg is dat dat eigen huis even moet wachten. Maar het alternatief is dat je vriendin heel ander werk zou gaan doen om maar een vast inkomen te hebben. Dan heb je misschien wel snel je eigen huis, maar je hebt wel je carriere van je vriendin op een heel ander spoor gebracht. Of je daar zo blij van moet worden?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

De vraag is hoe reeel een baan in het onderwijs eigenlijk is. Om ons heen ook veel mensen die graag (vooral basis-) onderwijs willen doen, afstuderen van de PABO en dan jaren lang in de vervangerspool terecht komen.

Zo sprak ik onlangs geleden een ex-collegaatje van die ~10 jaar nog in dezelfde supermarkt heeft moeten werken voordat ze een baan in haar vakgebied vond.

De vraag naar onderwijs is redelijk stabiel maar mijn indruk is dat het aanbod een stuk groter is dan de vraag, eenzelfde situatie zie je nu ook in de kinderopvang ontstaan.

Persoonlijk zou ik je vriendin voorstellen om te kijken of ze kan omscholen naar een wat minder overspoelde markt zoals een middelbare school of beroepsonderwijs.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Pagina: 1