Spammers op het forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
n.a.v. topic 1508392

Het viel me op dat het een nieuwe gebruiker betreft en elke keer nieuwe topics.

Zou het misschien een idee zijn om nieuwe gebruikers een afkoel periode te geven voor het openen van nieuwe topics.
Kan me niet voorstellen dat je als gebruiker 10 topics in 5 minuten zou moeten openen.

Zou wildgroei van dit soort zaken lastiger maken lijkt mij :)

De beste ideeën komen altijd in het weekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En om eventuele volgende buitenlandse spammers het moeilijk te maken, misschien bij het registeren of het openen van het eerste topic een vraag stellen dat alleen een Nederlands sprekend iemand kan beantwoorden? Zeg maar soort van captcha, maar dan wel wat gebruiksvriendelijker uitgevoerd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een gloednieuwe user die vele topics opent zal inderdaad waarschijnlijk een spammer zijn. Maar spammen kan net zo makkelijk als een reply en het tegenwerken dat nieuwe users mogen reageren op topics lijkt me niet goed.

Deze spammer is de ergste die ik me recent kan herinneren, maar binnen no time is de spammer geband en zijn de spamberichten weg dankzij de snelle crew en TR's van oplettende bezoekers ( O+ )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, okee.

Geband? Maar zijn account bestaat nog wel: [Verwijderde gebruiker] Worden dergelijke accounts niet verwijdert?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft iemand zijn inloggegevens laten slingeren en is een spammer ermee aan de haal gegaan. In zo'n geval kan je beter niet het account verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Raven schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:10:
Geband? Maar zijn account bestaat nog wel: [Verwijderde gebruiker] Worden dergelijke accounts niet verwijdert?
Waarom zouden we een account verwijderen? Dat veroorzaakt meer problemen dan het goed doet. Je bent bijvoorbeeld ineens de historie qua IPs en email kwijt.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Elke vorm van softwarematige beveiliging van het forum tegen dit soort spammers gaat ooit een keer een legitieme gebruiker tegen de schenen schoppen. Ik heb dan liever dat we achteraf moeten opruimen eigenlijk. Goed, een afkoelperiode tussen het openen van topics zou eventueel kunnen, maar die moet dan wel slim genoeg zijn om crewleden wel vaker een topic te laten openen. Ik heb nog regelmatig dat ik een topic open in een bepaald subforum en daarna in een crewforum een topic open als heads-up ofzo.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

crisp

Devver

Pixelated

Overigens hebben we wel een softwarematige beveiliging welke we geval per geval aanscherpen, maar we zijn daar wel terughoudend mee om de redenen die NMe noemt. Liever een keer een false negative dan teveel false positives.
Raven schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:07:
En om eventuele volgende buitenlandse spammers het moeilijk te maken, misschien bij het registeren of het openen van het eerste topic een vraag stellen dat alleen een Nederlands sprekend iemand kan beantwoorden? Zeg maar soort van captcha, maar dan wel wat gebruiksvriendelijker uitgevoerd.
Niet-Nederlandse/Belgische IP's krijgen ook al een (Nederlandstalige) captcha bij registreren, maar een captcha is in eerste instantie natuurlijk bedoelt om geautomatiseerde registraties tegen te gaan. Feit is echter dat de meeste spamregistraties door echte mensen worden gedaan.

Het blijft altijd een lastige zaak, maar ik denk dat wij een goede balans hebben tussen gebruiksvriendelijkheid en technische maatregelen om dit soort zaken te voorkomen. Over het algemeen valt de overlast van spammers best wel mee volgens mij.

[ Voor 67% gewijzigd door crisp op 07-07-2012 14:20 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Een afkoelperiode heeft denk ik ook geen zin omdat spammers zich daar gewoon op aanpassen. Dan registreren ze accounts, wachten een week en maken dan een waterval aan spamtopics aan.

Veel nieuwe gebruikers komen hier op het forum omdat ze een probleem hebben en daar direct een topic over willen openen. Door ze die mogelijk af te nemen, zitten ze binnen 3 muisklikken bij de concurrentie waar ze hun ei wel kwijt kunnen d.m.v. een nieuw topic.

Twee redenen waarom een afkoelperiode imo niet zo'n goed idee is t.o.v. de overlast die spam veroorzaakt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Standeman schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:51:
Een afkoelperiode heeft denk ik ook geen zin omdat spammers zich daar gewoon op aanpassen. Dan registreren ze accounts, wachten een week en maken dan een waterval aan spamtopics aan.
Ik denk dat je niet goed begrijpt wat hier bedoeld werd met een afkoelperiode. :P

Viper® doelde voor zover ik begrijp op het aanmaken van een nieuw topic en meteen daarna nóg een topic aanmaken. Als je daar een afkoelperiode van 5 minuten op zet ben je een spammer al behoorlijk aan het pesten, zeker als daar ook een notificatie van naar de crew zou gaan. Los daarvan zou ik alsnog niet voor die beveiliging kiezen, maar eventueel wel voor die extra notificatie. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

crisp

Devver

Pixelated

Een beetje handige spammer zorgt er juist voor dat hij niet alteveel opvalt. 10 posts achter elkaar aanmaken is dan niet echt handig :P Ik heb ook zat spammers gezien die juist 'reageren' in lopende topics.

Anyway, op dit moment zie ik nog niet dusdanig grote problemen die allerlei extra technische maatregelen vereisen :)

Intentionally left blank

Pagina: 1