Geachte Tweakers,
Al ruim drie jaar tokkel ik tijdens mijn studies op een Dell Vostro 1520. Dit is wel best een degelijke notebook (7200rpm HDD, 1440x900 resolutie etc.), maar hij begint stilaan de geest te geven (lees: wordt 110 graden bij het afspelen van een YouTube filmpje). Na het vervangen van de koelpasta en het stof weghalen van het beestje ging het een tijdje beter, maar de laatste rechte lijn richting schroothoop lijkt nu stillaan toch ingezet. Intussen heb ik wel een desktopsysteem (8GB RAM, SSD, i5 2500K, HD6950 2GB) aangeschaft waar ik al mijn bezigheden vlot op kan uitvoeren.
Omdat ik echter duchtig pendel tussen kot, universiteit en vriendin, is een degelijke laptop ook zeer wenselijk, maar aangezien ik nog altijd student ben, is mijn budget natuurlijk ook niet oneindig. Daarom ben ik naar hier gekomen voor nog wat advies bij elkaar te sprokkelen. Ik zal beginnen met het standaard lijstje;
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Enkele laptops die ik had bekeken:
Al ruim drie jaar tokkel ik tijdens mijn studies op een Dell Vostro 1520. Dit is wel best een degelijke notebook (7200rpm HDD, 1440x900 resolutie etc.), maar hij begint stilaan de geest te geven (lees: wordt 110 graden bij het afspelen van een YouTube filmpje). Na het vervangen van de koelpasta en het stof weghalen van het beestje ging het een tijdje beter, maar de laatste rechte lijn richting schroothoop lijkt nu stillaan toch ingezet. Intussen heb ik wel een desktopsysteem (8GB RAM, SSD, i5 2500K, HD6950 2GB) aangeschaft waar ik al mijn bezigheden vlot op kan uitvoeren.
Omdat ik echter duchtig pendel tussen kot, universiteit en vriendin, is een degelijke laptop ook zeer wenselijk, maar aangezien ik nog altijd student ben, is mijn budget natuurlijk ook niet oneindig. Daarom ben ik naar hier gekomen voor nog wat advies bij elkaar te sprokkelen. Ik zal beginnen met het standaard lijstje;
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- Wat mag je laptop gaan kosten?
Liefst niet hoger dan €1100, alles samengeteld - Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ben dus wel redelijk veel onderweg, maar heb een uitstekende draagtas. Dit was geen probleem tot op heden en ik blijf dus liefst bij 15". Het is fijn dat de laptop ook even meekan op de batterij, maar meestal is er wel een stopcontact in de buurt voor netstroom. - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Geen échte merkvoorkeuren. Ik zie een hoop merken passeren met wisselende commentaren erover. Ik wil vooral een kwalitatief goede laptop, al besef ik natuurlijk ook dat dit nooit 100% te garanderen is.
- Over de opslag: er zijn, zoals ik het zie, drie grote mogelijkheden. Ofwel een SSD all-the-way (vb. Samsung 830 Series 256GB), ofwel een cache-SSD met HDD (vb. 4GB cache met 500GB 7200rpm HDD), ofwel een klassieke HDD op 7200rpm. Meer opslag dan 256GB heb ik echter niet nodig, gezien ik de grote bestanden op mijn desktop bewaar, backupped op een externe HDD. De hoofdvraag is dus wat een 256GB SSD me nog aan extra snelheid oplevert t.o.v. de cache-oplossing, m.a.w. is dit genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen?
- Over de processor: ik denk dat ik met een i3 3de generatie wel toekom. Voor echt rekenintensieve taken kan ik teruggrijpen naar mijn desktop en voor games is de GPU belangrijker. Of gaat de i3 toch tekort komen?
- Over de GPU: de games die ik op mijn laptop zou draaien zijn vooral Runescape (waarschijnlijk niet lang meer though) en mogelijk Guild Wars. Verder kan het zijn dat er Portal ofzo op komt te staan, maar de zware games gaan toch naar de desktop. Ik heb enkele configuraties bekeken met een 630M en een 640M. Is dit voldoende? Te weinig? Of zijn de HD4000 graphics van Intel zelf al voldoende?
- De resolutie moet minstens 1440x900 bedragen, met een grote voorkeur voor Full HD
- De bouwkwaliteit is, zoals eerder vermeld, zeer belangrijk. Het is de bedoeling dat ik mijn Masteropleiding met deze laptop kan doen (MSc Chemie, voor de geïnteresseerden
) en liefst ook nog een (deel) van mijn doctoraat.
Enkele laptops die ik had bekeken:
- BTO 15CL44 - configuratie komt uit op €987 en voor de 256GB SSD €100 extra.
De voordelen die ik hier zie is dat de prijs/prestatie verhouding vrij goed ligt en dat ook de aansluitingen in orde lijken. Ik heb echter nog geen ervaring met BTO producten. Ik heb al gelezen dat de service goed is, maar dat de kwaliteit van de notebooks soms te wensen overlaat. Nadeel is ook dat er nog geen besturingssysteem op zit en ik wel van plan was om W7 te draaien, waar ik geen installatie meer van heb liggen.P•BOOK 15CL44-GT640 i3 / i5 NVIDIA GT640 2GB - 15.6'' HD+/FULL HD
**Beeldscherm (15CL44): 15.6 inch FULL HD LED - Ontspiegeld (mat) / True NON-Glare, (res. 1920x1080)
Videokaart: NVIDIA® GeForce® GT640m 2Gb GDDR3 + Optimus Technologie (batterij-besparing via Intel HD Graphics)
Videokaart: Intel® HD Graphics 4000 (2e energiezuinige videokaart), wordt ingeschakeld als NVIDIA wordt uitgeschakeld.
Batterij 15CL/17CL: hoge capaciteit batterij, 11.1Volt - 5600mA - 62.16Wh (circa 30% langere batterijduur)
Chipset: Mobile Intel® HM77 Express Chipset
Processor (IB3): Intel® Core™ i3-3110M Dual Core Processor (3MB Cache, 2.40 GHz) - 3e Generatie
Processor koeling: Standaard processor koeling
RAM DDR3 1333/1600 (1): 4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz (slot 1)
RAM DDR3 1333/1600 (2): 4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz (slot 2)
Harddisk: 4GB SSD + 500GB HDD 7200 rpm. SSD snelheid in combinatie met grote harddisk capaciteit.
Harddisk (2e): 2e harde schijf optioneel
Optische disk / Extra interne harddisk (Caddy): 8x DVD+/-RW Dual Layer, incl DVD-RAM (TE VERVANGEN VOOR EXTRA INTERNE HARDDISK)
Optische disk USB: Externe optische disk optioneel
DVD-Software: DVD Software optioneel
**Wireless / Bluetooth (Combo): Intel® Centrino® Advanced-N 6235, Dual Band AGN (2.4/5GHz), 300MB + Bluetooth 4.0 (Wireless Display)
Bluetooth Draadloze Speakers: Bluetooth Speakers Optioneel
USB 3.0 - 2.0: 3 x USB 3.0 + 1 x USB 2.0 (USB 3.0 poorten ook te gebruiken voor USB 2.0 apparatuur)
VGA-poort: 1 x D sub 15-Pin VGA poort
HDMI Poort: HDMI 1.4a aansluiting voor extern LCD scherm / HD TV (1080P / met HDCP)
Webcam: Ingebouwde 2 MegaPixel WebCam + Microfoon
E-SATA: Externe SATA aansluiting voor snelle schijven
Keyboard: Notebook keyboard incl Numeriek keypad
Keyboard Layout: QWERTY Toetsenbord (VS-Internationaal voor NL)
LAN: 10/100/1000 GigaBit Ethernet (RJ45)
Cardreader: 9-in-1 card Reader (MMC/RS-MMC/SD/Mini-SD/SDHC/SDXC/MS/MS-Pro/MS-Duo)
Audio: Microfoon-ingang, Speaker uitgang + Digitale uitgang (SPDIF)
Audio: Ingebouwde Stereo speakers
Audio: Realtek geluidskaart met HD Audio ondersteuning
Microsoft Office (OEM): Microsoft Office Optioneel
Besturingssysteem: Besturingsysteem Optioneel - Windows optioneel
Afmetingen: 374mm (X 250(D) X 25mm~37mm (H)
Gewicht: 2.6 Kg
**Garantie: 3 jaar Pick up and return (i.p.v. 2 jaar carry in garantie)
Externe Harddisk: Externe mini harddisk USB 3.0 / 2.0 optioneel
PIXEL Garantie HD+ / FULL-HD: Pixel garantie optioneel
Reiniging TFT: BTO TFT Reinigingsdoek, Microvezel.
AKTIE: GRATIS BTO Draagtas + USB muis + muismat + stereo oordopjes twv 39 euro
Draagtas: Draagtas optioneel - Asus N56VZ-S4035V-NL
Zag ik in een ander topic aangeraden worden. Heeft op campusshop een prijs van €928, dan valt daar (evt. later) nog wel een SSD in te draaien. Heeft verder vrij gelijkaardige specs als de BTO laptop, met een USB3.0-poort meer en W7 erop geïnstalleerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Aertsvijand op 07-07-2012 01:13 ]
Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)