Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HDD doet raar met opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van het ene op het andere moment heeft mijn pc kuren.
Het gaat om een Dell Inspiron 531.
Er zitten 2 HDD's in van 250 GB en hij draait op Win 7 32bits.

Het probleem is als volgt:
Bij het opstarten hoor ik een HDD 7 keer achter elkaar kort toeren maken voordat het systeem opstart (er is dus nog geen beeld te zien). Hierna start de pc gewoon normaal op.

Ik heb de pc al geformatteerd en de bios geupdate.
Ook heb ik de master en slave omgedraaid maar dat had geen effect.
Het probleem was echter af en toe verholpen als ik willekeurig een van de HDD's loskoppelde.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Brakke voeding misschien?

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

SMART log van je harddisks al bekeken?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 10:48
Is het misschien mogelijk om de HDD's aan een PC te hangen een een short / long test uit te voeren?
Kan je dat ook gelijk uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal tests uitgevoerd met HD Tune Pro, maar heb eigenlijk geen idee waar ik op moet letten.
Hij geeft in ieder geval geen rare meldingen ofzo.
Wat me ook opviel is dat als ik de pc in de slaapstand zet, en als ik hem vervolgens weer aan zet,
hij helemaal niks doet. Gewoon zwart scherm en verder niks, terwijl het lijkt alsof de pc aanstaat.

Zou het kunnen dat ik iets van een bootvirus heb ofzo?
Ik vind het zo raar dat ik geen samenhang tussen de symptomen kan vinden.
Alleen dat het allemaal is met opstarten en het waarschijnlijk met de HDD te maken heeft.

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
waarom gelijk een formatt ( of bedoel je defragmenteren )
en als hij daarvoor het altijd goed gedaan heeft is een bios update ook geen oplossing .
want hij deed het er voor nog goed . . .

het probleem komt me wel bekend voor .
bij mij lag het aan een plotselinge defecte voeding kabel van sata hdd zaten er 3 op 1 kabel en om dat mijn voeding gelukkig modulair was kon ik hem zo vervangen en was het opgelost , ,

ik zou dus het probleem bij je voeding zoeken .
door meten weet niet of dat zin heeft ,
ik zou andere kabel proberen mits hij modulair is ( maar om dat het een dell is denk ik niet )
dus ander voeding ,,,

Verwijderd

Topicstarter
De reactie heeft even geduurd, maar hier is hij dan :-)
Bedankt voor jullie tips, ik ga het even uitzoeken.
Meestal ga ik er vanuit dat een probleem met de pc softwarematig is en dan is een format een prima oplossing.
Maar dit keer is er blijkbaar mee aan de hand. :|

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Aangezien je het hebt over master/slave en gezien de grootte van de HDD neem ik aan dat het een IDE HDD is en dus al een oud beestje is.
In een HDD zit een motor in en moet toeren maken => slijtage.
Ik denk dat iedereen die al wat langer met PC's prutst wel een keer een HDD heeft moeten vervangen:
"rare" tikken, tsjirpende geluiden, etc..
Ik zou meteen een nieuwe HDD kopen en alle bestanden ernaar toe verhuizen, maar probeer nu nog maar een IDE HDD te krijgen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:45

Aganim

I have a cunning plan..

Ik zou meteen een nieuwe HDD kopen en alle bestanden ernaar toe verhuizen, maar probeer nu nog maar een IDE HDD te krijgen.
Of je haalt een SATA schijf en neemt er een IDE - SATA adapter van een tientje bij. ;)
Pagina: 1