vastlopen met AMD videokaarten...

Pagina: 1
Acties:

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:52
Even korte historie ik heb 2-3 jaar lang een HD4850 gehad. Tot ik steeds random crashes en gezeur met display drivers begon te krijgen vorig jaar ik heb toen als tijdelijk oplossing (in de overtuiging dat de videokaart stuk was) een GTX 9800 gekocht en dat was heerlijk stabiel!

Nu heb ik die GTX 9800 weer vervangen door een HD7850 en nu begint het gedonder weer. Driver crashes (vaak gewoon tijdens het browsen!, randomd freezes en stutters in games ik ben er helemaal klaar mee en sta echt op het punt om de kaart in te ruilen voor een nvidea kaart.

Voor ik overhaaste conclusies trek is dit nou een driver isue of heb ik toevallig een HD7850 met gebrek oid?

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
AMD heeft vrijwel altijd klote drivers, gewoon wanneer je YT aan het kijken bent oid. het is idd heel erg random.
Ik heb er zelf nooit problemen mee met AMD kaarten/drivers.
Maar systemen van vrienden hebben er heel veel last van :S

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-02 09:24
Tjah, uhm misschien handig om te vertellen wat je nog meer hebt qua specs ?
Als het het zelfde systeem is waar je al ellende had met de HD4850.

En nu weer na verse installatie met HD7850. dan zou je misschien naar andere verdachten moeten kijken
Bijv geheugen/mobo

Ik zit al sinds pff 2004 ofzo bij het ATI/AMD kamp
Ja ik heb eens gedonder gehad met drivers maar niet ernstig ( verse installatie was al voldoende )
Voor de rest eigenlijks nooit problemen

Maar,.. het is wel waar. ati drivers zijn nou niet echt iets om thuis over te schrijven.
Eigenaardig stukje software

[ Voor 11% gewijzigd door osmosis op 06-07-2012 22:07 ]

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb veeeeel driver issues met AMD, blij dat ik overgestapt ben naar nVidia.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 16:59
Om eerlijk te zijn: dat is zowat de reden dat ik altijd al een Nvidia kaart gehad heb. Ik heb al enkele keren pc's gerepareerd met AMD/ATI kaarten en ik moet toch ook vaststellen dat de drivers niet bepaald optimaal zijn.

Langs de andere kant heeft Nvidia ook wel hun issues, maar vaak gewoon crashes van random kaarten met random drivers. Als je dan een andere versie installeert, is het weer weg. (Zo draai ik nu de nieuwste beta drivers, na random crashes met de nieuwste WHQL).

En een vriend van mij zweert dan weer bij AMD/ATI kaarten, hij heeft nooit problemen.
Dus ja, wie zal het zeggen? Misschien is het wat Russische roulette of karma, maar ik koop in ieder geval liever een Nvidia kaart.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• haakjesluiten
Overige hardware zou niet uit moeten maken want met de GTX heb ik nooit ergens last van gehad.

Maar de rest is:

Q9550 @3,5
Asus PQ5 deluxe
4GB GeiL
Samsung F3 1TB
Samsung F1 500GB

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Crazyanz schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:10:
Overige hardware zou niet uit moeten maken want met de GTX heb ik nooit ergens last van gehad.

Maar de rest is:

Q9550 @3,5
Asus PQ5 deluxe
4GB GeiL
Samsung F3 1TB
Samsung F1 500GB
Dan mis ik alleen zo'n beetje het belangrijkste en dat is de voeding. Wat heb je verder al geprobeerd ? Bijvoorbeeld al eens een BIOS update of herinstallatie gedaan ?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Installeer je alleen de driver of ook al de rest? Want heb het zelfde systeem en had ook problemen met de ati drivers tot ik alleen de drive installeerde en niet al de rest van de programma's dat er bij zit

Q9550@3.8
5770
Asus p5q deluxe
4GB Geil
Samsung 830 64GB
WD 1TB
WD 500GB

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• haakjesluiten
PilatuS schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:15:
[...]

Dan mis ik alleen zo'n beetje het belangrijkste en dat is de voeding. Wat heb je verder al geprobeerd ? Bijvoorbeeld al eens een BIOS update of herinstallatie gedaan ?
OCZ 620Watt nog iets maar aangezien de GTX 2 pci stekkers nodig heeft en de HD7850 één, heeft die het alleen maar makkelijker gekregen ;)

Bios updates zijn er volgens mij al een paar jaar niet meer geweest voor mijn mobo en nee ik heb geen reinstall gedaan. Nvidia drivers eraf geknikkerd en amd drivers erop.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vreemd bij mij geen enkel probleem met met AMD/ATi kaarten en bijbehorende drivers, oprij in huidige systemen HD4850, HD4870, HD5770 (Crossfire) en Chipsets/IGP AMD780-series.

Nadat je weer van Nvidia naar AMD bent gegaan heb je, naar ik aan neem wel de Nvidia drivers zeer grondig verwijderd. Overigens de GTX 9800 toevallig vervangen, omdat deze in rook is opgegaan? Dat is namelijk een kaart welke nog op de G80/92 (8800-series) is gebasseerd en deze zijn by-design bugged en dan bedoel ik niet op het gebied van software, maar puur de hardware.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Crazyanz schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:21:
[...]

OCZ 620Watt nog iets maar aangezien de GTX 2 pci stekkers nodig heeft en de HD7850 één, heeft die het alleen maar makkelijker gekregen ;)

Bios updates zijn er volgens mij al een paar jaar niet meer geweest voor mijn mobo en nee ik heb geen reinstall gedaan. Nvidia drivers eraf geknikkerd en amd drivers erop.
De voeding zou het probleem niet mogen zijn.

Hoe heb je de Nvidia drivers verwijderd ? Als er wat dingen van achter blijven kan dit heel goed het probleem veroorzaken. Persoonlijk trouwens nog nooit problemen met ATI kaarten gehad en ik heb er toch een aantal van gehad. (Laatst mijn 5850 nog vervangen door een 7970, daarvoor een aantal Nvidia kaarten gehad)

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 06-07-2012 22:40 ]

• haakjesluiten
_Dune_ schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:37:
Vreemd bij mij geen enkel probleem met met AMD/ATi kaarten en bijbehorende drivers, oprij in huidige systemen HD4850, HD4870, HD5770 (Crossfire) en Chipsets/IGP AMD780-series.

Nadat je weer van Nvidia naar AMD bent gegaan heb je, naar ik aan neem wel de Nvidia drivers zeer grondig verwijderd. Overigens de GTX 9800 toevallig vervangen, omdat deze in rook is opgegaan? Dat is namelijk een kaart welke nog op de G80/92 (8800-series) is gebasseerd en deze zijn by-design bugged en dan bedoel ik niet op het gebied van software, maar puur de hardware.
Nope deed het nog prima maar in BF3 voldeed het gewoon niet meer.

Maarja binnenkort maar eens een reinstal doen dan stond toch al een SSD in de planning dat maar eens samen doen dan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik heb niet zoveel last van AMD Drivers met mijn HD4850.
Wel heeft mijn driver moeite met de gpu versnelling in browsers. Kennelijk gaat de driver alles op de cpu uit zitten rekenen ipv het door te sturen naar de gpu.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 06-07-2012 22:45 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:24

Nemesizz

Untouchable

Enige probleem wat ik met Ati/AMD heb is dat AMD Powerplay gebeuren. Dat foefje dat de kloksnelheid afsteld op wat je aan het doen bent. Leuk als het werkt, maar bij mij kloot dat ding maar wat raak.

Ik heb het opgelost door gewoon custom CCC Overdrive profielen te gebruiken en de kloks gewoon op maximum te forceren. Geen rare crashes tijdens browsen, gamen, of (HD) filmpje kijken.
Met Powerplay aan kreeg ik nog wel eens problemen, dat de kloks te laag bleven hangen en dikke slowdowns en soms crashes veroorzaakten.

Maar qua drivers is nVidia ook niet zo heilig meer als "vroeger". Regelmatig gezeik gehad met m'n 8800 en 9600 met drivers (en nee, ze waren toen niet defect). Had je met een update 8-bit kleuren en resolutie van 320x240 ofzo die je niet kon verhogen 8)7 Of games die gewoon niet weer wilden draaien omdat de boel zo instabiel was.
Toegegeven, ondanks dat ze niet zo goed waren als vroeger, zijn ze idd nog wel iets beter dan de drivers van AMD.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:36
Ik heb veel problemen gehad door het chipset op mijn moederbord. Die ging gewoonweg niet samen met een ATI kaart. Heb toen ander moederbord met een AMD chipset genomen geloof ik (alweer tijdje terug) en toen liep alles prima :). Bij AMD op de site staan alle compatible chipsets wel :).

gewoon nee.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik lees echt enorm veel over ontevredenheid van mensen overal op forums en youtube. En dan bedoel ik ook echt uber veel.
De drivers van AMD schijnen idd niet zo geweldig te zijn.

Bij Nvidia is het weer snel dat de boel kapot gaat. Nvidia kan niet solderen

[ Voor 61% gewijzigd door A87 op 07-07-2012 12:32 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Overdrijven c.q. polemiseren is ook een kunst.

Ik gebruik al jaren en jaren alle producten door elkaar heen. Problemen? Zowel AMD, Intel en NVIDIA gehad, nooit iets héél bijzonders voorgevallen.

Vooral het onderhoud van je systeem is belangrijk. De meeste klachten verhelp je door een goede driver install, of een frisse OS-installatie.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

A87 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:29:
Ik lees echt enorm veel over ontevredenheid van mensen overal op forums en youtube. En dan bedoel ik ook echt uber veel.
De drivers van AMD schijnen idd niet zo geweldig te zijn.

Bij Nvidia is het weer snel dat de boel kapot gaat. Nvidia kan niet solderen
dat was alleen bij de 8000 serie.

maargoed, ik ben zelf een fanboy van AMD, maar ik vind zelf ook de drivers van nvidia veel fijner dan amd.
ik heb wel wat probleempjes gehad bij amd, voornamelijk met overklokken en het constante resetten van de drivers (wilde niets opslaan na reboot). dit was bij een 5770 (herinstallatie windows heeft ook niet geholpen).
nu heb ik een 7870 en hou ik alles constant vanaf het begin in de gaten, en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden.

en merk verschil zal het denk ik ook niet wezen, mijn 5770 was een asus (zeer betrouwbaar merk) en mijn 7870 is een powercolor (iets minder bekend, maar nog steeds erg goed heb ik ondervonden)

Ik kies voornamelijk AMD vanwege de ondersteuning van multi-monitor en andere dingen en voor de prijs prestatie verhouding. maar als het puur neerkomt kwa stabiliteit, is nvidia wel koning.
Met AMD heb ik wel meerdere gevallen gehoort van falende drivers. het is dan echt net je kaart, ik weet niet waarom, maar er zitten meer 'bad apples' bij amd dan bij nvidia. je hebt net pech gehad denk ik.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@TS

Ik neem aan dat je driversweeper hebt gebruikt? (phyxion.net) Een schone install kan ook geen kwaad.

Aantal standaard dingen die je na moet gaan is of je geheugen wel stabiel is. Als dit onstabiel is is het logisch dat de driver steeds crashed :p.
Probeer ook een bios update als die nog niet de nieuwste versie heeft.

Uit ervaring meer gezeik gehad met Nvidia drivers dan met AMD/ATI. Maar dit was nog toen ik een 7800GS had, verder had een kennis altijd gezeik met zijn SLI setup. Maar ook dit was een tijd geleden.
Zelf nooit problemen gehad met AMD drivers, de enige keer was dat ik te weinig volt op mijn geheugen had staan ;).
Pagina: 1