Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-05 12:15
Hey iedereen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goede CPU voor mijn nieuwe PC.

Probleem is ik heb geen idee welke ik nou zou moeten nemen.

In eerste instantie zit ik te kijken tussen de I5 3570K en I7 3770K. Sinds ik wel van mensen hoor dat het niet zogek weel uitmaakt of je nou een I5 of een I7 neemt voor het spelen van de hedendaagse games.

Kennelijk hebben de I7 processoren een technologie wat men Hyperthreading noemt.
Dus ik heb even gekeken wat Hyperthreading nou precies inhield. Er word beweerd dat dit een winst van rond de 15-30% moet gaan opleveren
Bron : Wikipedia: Hyper-threading --> Performance

Dat vind ik wel goed klinken dacht ik waarom zou ik dan in hemelsnaam een I5 nemen?
Na wat onderzoek kwam ik dit tegen:
http://www.tomshardware.c...reading-gaming-difference

Snel word hier gezegd dat het wel leuk is maar dat Games er geen gebruik van maken.
Kan het zijn dat er in de toekomst games hier wel gebruik van zullen maken of??

Overclocken:
Ik heb gelezen dat de Ivy bridge processoren nogal warm kunnen worden als je ze overclocked. Ik ben zelf niet echt een overclock guru maar wil wel dat mijn cpu iig rond de 5 jaar mee kan draaien. Dus als die naar 3-4 jaar een extra kick nodig heeft wil ik pas aan overclocken denken dus daarom zit ik te twijfelen tussen de Ivy en Sandy bridge processoren.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog helemaal niet naar de AMD kant van het plaatje gekeken heb. Zou daar nog wat tussen zitten?

Kan iemand me hier wat advies geven ik zie het even niet meer :)

Alvast bedankt voor jullie tijd en input!

Als er nog vragen zijn die ik moet beantwoorden dan hoor ik dit graag!

PS ik wil mijn nieuwe pc eigenlijk nu al kopen maar heb nog de tijd tot oktober (oude pc moet dan weg) Maakt het uit of ik dan nu er 1 koop of kan ik beter tot oktober wachten? Weet niet of er nog een cool onderdeel uit komt wat ik echt zou moeten hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23-05 06:46
Wat is je budget voor je nieuwe systeem en welke HW heb je al / hou je?

mod @ Troll Mountain | $Troll

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiakNL
quote:
Xessive schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:13:
Wat is je budget voor je nieuwe systeem en welke HW heb je al / hou je?
Hey! Bedankt voor je bericht!

gallery: ManiakNL

Dit is wat ik tot nu toe heb samen gesteld.

Om 100 euro meer of minder doe ik niet moeilijk over ik wil gewoon een systeem wat lang mee gaat
Ik ben overigens wel van plan over 2,5-3 jaar een video kaart te gaan wisselen, daarom heb ik geen CrossFire/SLI opstelling

Ik heb nog een 2x6Pin 650 Watt voeding hier liggen dus daarom zie je geen voeding tussen het lijstje

PS Intel/AMD/ATI/Nvidia maakt me niets uit als het maar goed werkt en lang mee kan gaan.

ManiakNL wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:25 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heephstan
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-05 17:22

Heephstan

Dope Rapper

Meeste videokaarten hebben echter tegenwoordig minsten 1x 8 pin of soms zelfs 2x 8 pin nodig... :)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-09-2016

witeken

nieuwsgierig

de i5 3570k ;). Bespaar je direct grofweg 100 euro. Je zegt zelf dat games er geen gebruik van maken. Ik denk dat dit in de toekomst ook niet zoveel gaat veranderen. En ik weet ook niet of alle apps er gebruik van maken. Voor hardware kan je eens naar de BBG kijken want ik denk dat je nog op een paar dingen kunt besparen ;).

Die 16 gig is een beetje teveel denk ik ;).

witeken wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:34 (25%)

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiakNL
quote:
Heephstan schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:29:
Meeste videokaarten hebben echter tegenwoordig minsten 1x 8 pin of soms zelfs 2x 8 pin nodig... :)
True dat.

Maar ik zat meer naar de GTX 670 en de HD 7950 te kijken, deze hebben volgens mij gewoon 2x6 !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiakNL
quote:
witeken schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:31:
de i5 3570k ;). Bespaar je direct grofweg 100 euro. Je zegt zelf dat games er geen gebruik van maken. Ik denk dat dit in de toekomst ook niet zoveel gaat veranderen. En ik weet ook niet of alle apps er gebruik van maken. Voor hardware kan je eens naar de BBG kijken want ik denk dat je nog op een paar dingen kunt besparen ;).
Hmm ja daar zat ik ook al aan te denken. Wat is dan de motivatie voor veel mensen om de I7 3770K te halen?
Misschien mis ik iets?

Edit: Klopt 16Gb is misschien een beetje veel, maar het kost ook echt niets :)

ManiakNL wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:37 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

quote:
ManiakNL schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:34:
Hmm ja daar zat ik ook al aan te denken. Wat is dan de motivatie voor veel mensen om de I7 3770K te halen?
Misschien mis ik iets?
Ik weet ook niet wat je met je systeem gaat doen maar ik veronderstel gamen? Voor gamen boeit die 100 euro extra niet. i7 is denk ik alleen maar voor professionele mensen aan te raden die zware cpu taken gaan doen. Maar wat die taken zijn weet ik ook niet echt :p.

ooh, en beter ivy bridge natuurlijk ;).

witeken wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:38 (4%)

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xessive
i7 3xxx (ivy bridge) is beter voor normale desktop applicaties / werk (o.a. photoshop) etc.
Voor games is de i5 3xxx beter.

Zonde om een i7 3xxx te kopen en vervolgens HyperThreading uit te zetten.

Je kunt altijd nog een i7 kopen (als intel een beetje meewerkt en er nog processors met deze socket worden geproduceerd).

Xessive wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:38 (2%)
Reden: aanvulling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-05 22:52
quote:
ManiakNL schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:34:
[...]

Misschien mis ik iets?

Edit: Klopt 16Gb is misschien een beetje veel, maar het kost is echt niets :)
Hyperthreading in games levert bijna nooit iets op, in sommige gevallen gaat het zelfs omlaag.
De keuze blijft persoonlijk en afhankelijk of je hyperthread gunstige software draait, ik raad het de mensen bijna altijd. De prijstechnische sweetspot is zoals eerder al gezegd de i5, is ie voor games investeer je meer in je VGA, scherm of keyboard/muis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiakNL
quote:
Xessive schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 20:37:
i7 3xxx (ivy bridge) is beter voor normale desktop applicaties / werk etc.
Voor games is de i5 3xxx beter.

Zonde om een i7 3xxx te kopen en vervolgens HyperThreading uit te zetten.

Je kunt altijd nog een i7 kopen (als intel een beetje meewerkt en er nog processors met deze socket worden geproduceerd).
Ik ben niet alleen een gamer ik programmeer ook veel.
Alleen denk ik niet dat Visualstudio 2008/2010 en Eclipse er veel harde om gaan draaien als ik een HT processor neem, Misschien heb ik het ook mis.

Verder kijk ik ook veel films en draai ik zo nu en dan een Virtuele machine Android emulator als ik een versie wil uittesten wat niet op mijn tel staat.

Emulator is echt retetraag weet niet of een I7 beter zal zijn hierin dan een I5?

Ik ben overigens van plan 3 beeldschermen aan te gaan sluiten, maar dat is meer een Videokaart ding denk ik.

Overrigens heb ik nog niks over Ivy vs Sandy bridge gezien kan iemand hier nog wat over uitleggen? :)
Of maakt het niets uit wat ik doe sinds ik niet super hard ga clocken maar alleen een beetje het van plan ben

ManiakNL wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:42 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xessive
Met VM's kan je beter een i7 hebben ivm HT. Dat scheelt aanzienlijk.
Zorg dan ook voor voldoende RAM, 8GB voldoet, 16GB (dual channel) heeft mijn persoonlijke voorkeur.

Zie hier mijn upgrade lijst, is wel en i7..:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,45€ 96,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,85

Kast en voeding heb ik al, ben zelf geen fanatieke gamer. Maak in eerste intantie gebruik van de GPU van de i7..

Xessive wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:47 (1%)
Reden: aanpassing: verkeerd en verkeerde hoeveelheid RAM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Snuffel eens in de reviews (http://tweakers.net/archieven/cat/1/reviews). Maar de 2500k Ivy Bridge equivalent is even duur dus dan wil je toch best de nieuwste generatie :D? En die 20 à 30 procent winst in sommige apps verantwoord die 100 euro niet ;). Maar als het in je budget past kan het wel overwegen, nu je zegt dat je toch niet alleen gamed.

witeken wijzigde deze reactie 06-07-2012 20:49 (16%)

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiakNL
Ik denk dat ik over ben en dat het de I5 gaat worden :)

VM's gebruik ik net te weinig om daar 80 euro te investeren

Bedankt voor jullie hulp allen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

prutser001

Origin Silence81

Het hangt er gewoon een beetje vanaf wat je allemaal 'tegelijk' doet, heb je zoals ik van alles en nog wat tegelijk draaien dan kan HTT net even dat beetje geven dat het lekker soepel door blijft pruttelen. Draai je alleen de applicatie die je wilt gebruiken dan gewoon een I5 3xxx nemen.

Zelf zit ik nog op een antieke dual Xeon 5160 (4 cores totaal) en kan nog alles doen en dat na 5,5 jaar (ja wel VGA geupgrade) van gamen tot browsen tot Vmware WS tot 3dsmax tot PS etc en ook nog eens tegelijk (bij render werk zet ik z'n kleinere broertje in).

En 16 GB geheugen is leuk voor wat ik doe en soms is het dan al net niet meer genoeg, helaas is FB-Dimm kostbaar... Al zou mijn PC DDR3 kunnen gebruiken had ik op dit moment voor 24-32GB gegaan

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, GTX1080, 32GB DDR4 3000, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, Be Quiet SB 801

• Xessive
quote:
prutser001 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:10:
...

Zelf zit ik nog op een antieke dual Xeon 5160 (4 cores totaal) en kan nog alles doen en dat na 5,5 jaar (ja wel VGA geupgrade) van gamen tot browsen tot Vmware WS tot 3dsmax tot PS etc en ook nog eens tegelijk (bij render werk zet ik z'n kleinere broertje in).

En 16 GB geheugen is leuk voor wat ik doe en soms is het dan al net niet meer genoeg, helaas is FB-Dimm kostbaar... Al zou mijn PC DDR3 kunnen gebruiken had ik op dit moment voor 24-32GB gegaan
Dat is dan weer het voordeel van je dual cpu setup. Op in CPU was je waarschijnlijk al gillend gek geworden hahaha 8)7

• TecHHeaD
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 08-08-2018
AMD is ook een geweldige keuze als je wilt gaan overclocken, en tevens heeft het weinig verschil als je games speelt met een Intel of een AMD chip :/
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True