Wifi voor recreatiebedrijf

Pagina: 1
Acties:

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
n kom gerust eens langs voor een bakkie koffie.[/b]y

[ Voor 107% gewijzigd door Pepperana op 28-01-2024 18:41 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:56
Tenzij je ze zelf ergens inbouwt kun je beter voor outdoor AP's gaan lijkt me. Bij sommige webshops kun je daarop filteren ( WLAN Shop bijvoorbeeld). Met Alcadis heb ik goede ervaringen maar dat is B2B, dus kan ik niet zomaar dingen linken :P

Qua verdeling zou ik voor iets als het volgende gaan (waarbij ik er vanuit ga dat je op 30 meter van de AP voldoende bereik hebt):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/K303SAQJ6Y3pnGjdxPKPiCGA/full.jpg

Een PoE-switch erbij zodat je alleen UTP naar de AP's hoeft te voeren. Ook voor UTP heb je grondkabel, al zou ik die alsnog door een buis leggen.

Om de boel dicht te zetten kun je een PC (of appliance) neerzetten die daar voorzieningen voor heeft, meestal gebruiken wij pfSense. Zodra we er Squid (proxy / filtering) bijzetten doen we dat op een PC ipv een appliance omdat het in een appliance op een geheugenkaartje staat en Squid nogal veel kan schrijven :)

Je krijgt dan dus
Je internetlijn -> (je eigen netwerk, zonder beperkingen) -> pfSense -> kabel naar PoE-switch (rode punt op kaartje?) -> PoE-switch -> ingegraven buizen met grondkabel UTP -> Accesspoints.

Op je AP's regel je niks anders dan SSID en WPA-beveiliging (kunt een wachtwoord gebruiken en dat uitdelen zodra mensen zich inschrijven), de beperkingen qua site-bezoek en zo doe je op pfSense.

[ Voor 16% gewijzigd door Paul op 06-07-2012 15:39 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn gevoel zegt dat een 20mbits ADSL verbinding wel eens erg mager kan gaan zijn om dit aan te kunnen?

Aan de andere kant, als je nu eerst focust op de infrastructuur achter de aansluiting naar ISP kun je daar altijd nog iets aan wijzigen. :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kassa en je hardheld order wil je idd gescheiden houden van je publieke WLAN netwerk. Voor je het weet zit een tweaker je kassa vanuit de speeltuin met zijn telefoon te hacken ;)

Verder: let ook vooral op hoeveel connecties een AP maximaal aankan t.o.v. het bereik van dat ding. Ik weet niet hoeveel man je concurrent op je netwerkje denkt te gaan krijgen (aantal staanplaatsen camping x5 als max ofzo?) - maar lang nietalle AP's kunnen zoveel concurrent connecties aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
De Engenius dingen waar je naartoe linkt zijn prima bruikbaar.
Met een paar van die dingen kun je wel bereiken wat je wilt. (bv een 2 in het midden van de camping beide kanten op, 1 op het terras gericht, 1 binnen in een hoek)

Voor het campingdeel kun je gebruik maken van de coaxkabels, maar eea is wel afhankelijk van de gebruikte versterkers enz.

Met een Devolo oplossing ( http://www.devolo.nl/busi...-powerline.html?l=nl#coax ) kun je de coax gebruiken als 'uplink' voor je accesspoints.

Alternatief is een kabel leggen richting een centrale 'zendmast', of als er loze tubes van de coaxkabels liggen daar een kabel doorheen trekken. Mooiste is glasvezel, met name met het oog op blikseminslag. Let wel op dat je in alle gevallen outdoor kabels gebruikt (niet-gevoelig voor bv UV straling)

Die 20Mbit is idd niet superveel, maar mogelijk kun je dat upgraden. Je zit vrij dicht bij de bebouwde kom, dus mogelijk is VDSL een optie. Tegenwoordig bestaat er ook nog bonding voor VDSL verbindingen waardoor je 2 lijnen kunt 'stapelen'

Maar goed, ook met 20Mbit red je het wel. Ik zou wel een aparte lijn nemen, mocht er dan ellende komen om wat voor reden dan ook (abusemelding oid) dan ligt niet meteen je bedrijfje zonder verbinding.

Een goede router is de basis, ding dichtspijkeren, en eventueel bv 1Mbit per client limiteren (dan kunnen ze prima internetten, downloaden doen ze maar elders)
Als router heb je een paar opties:
- DHZ-oplossing met DD-WRT oid. Een 'hobbyproject', maar wel het goedkoopste.
- Software router met Monowall, pfsense oid. Meest flexibel, vergt wel wat configuratie. Wel kun je er bv een portal op gooien met welkom en dat soort gein.
- Hardwarerouter. Een MKB-ding kan genoeg wat je wilt: Sonicwall/Zywall/oid. Minder mogelijk dan met pfsense oid, maar wel een commerciele stabiele oplossing. (Wat pfsense of dd-wrt ook wel zijn, alleen valt of staat dat veel meer met configuratie en de juiste hardwarekeuze op dit op te draaien)

Als er ook bewoners 'semi-permanent' wonen kun je ook een soort eigen kabelinternet opzetten. Ik heb bij een klant van ons een oplossing van Corinex draaien. Klanten krijgen daar (Tegen betaling bij de parkeigenaar) een coax modem. ( www.corinex.nl )

Je kan ook nog bij de professionelere oplossingen kijken (Aerohive, Ruckus, Cisco) maar dan is je budget van 1k niet voldoende.

Met 1k red je het op zich wel, maar dan zul je zelf ook wel eea moeten doen om kosten te drukken. (denk aan kabels leggen, AP's monteren enz. Dat zijn tijdsintensieve dingen, dus als je dat laat doen ben je zo door je budget heen)

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 06-07-2012 23:28 ]

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Thanks voor de tips!! Het word me al wat duidelijker.

Over de 20mbit. Helaas kunnen we op deze locatie geen betere lijn meer krijgen.
VDSL is toekomst toch? Het is nu een zakelijke KPN abbo die we hebben en zodra VDSL er klaar voor is wil ik daar graag gebruik van gaan maken. We liggen wel dicht tegen de bebouwde kom aan maar toch wel 3 km van de wijkcentrale.

Een paar vragen die weer boven komen:
-Welke router om alles aan te sturen. - Software router met Monowall, pfsense oid.)
- G of ook N Accespoints?
- Welke PoE switch?
- Gradenhoek van de Accespoints
- Het zoeken naar een goede Accespoint

Zoals Paul in zijn plaatje laat zien ga ik dan 2 accespoints op de camping realiseren.
Ik graaf de utp groundkabel van paul zijn link naar elke accespoint en hang in het basis kastje op de parkeerplaats een PoE switch zodat ik ze van stroom over utp kan voorzien.

De accespoints hebben een hoek van 70Graden.
Op jouw plaatje zijn de stippin in het midden van de cirkels. Zenden ze dan toch in 360 graden uit?
Of bedoel je de witten stippen als acces points?

Op het terras hang ik dezelfde accespoint op.
Alleen degene die ik had uitkozen in de openingspost is zonder N aleen met een G signaal.
Heeft dit nog nadelen voor de toekomst? Anders kan ik nu al net zo goed naar een andere accespoint outdoor kijken. Misschien iemand tips?
Paul jij hebt het over Alcadis maar die kan ik nergens 1 vinden.
Ik ga liever voor een bekender merk zodat ik via google ook nog het een en ander kan trouble shooten.

@Dj Smiley
Duidelijk verhaal! De coax kabel hebben we er destijds ingelegd voor de toekomst maar we hadden toen beter een UTP kabel erin kunnen leggen 8)7 . De coax is wel een Groundkabel en van goede kwaliteit maar als ik je verhaal zo lees is het makkelijker en goedkoper om UTP naar de Accespoints te leggen.

Je hebt het over een - Software router aan wat voor router moet ik dan denken?

Okay stel de accespoints hangen op elke locatie en zijn voorzien van een utp kabel.
Gaan deze kabels dan allemaal in de Software Router en deze naar de Thompson van KPN??

Ik krijg de Roadmap nog niet goed in beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Pepperana op 07-07-2012 09:36 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Paul
Pepperana schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:32:
Over de 20mbit. Helaas kunnen we op deze locatie geen betere lijn meer krijgen.
20mbit is meer dan voldoende, stelletje verwende nesten :P Het is een camping, geen LAN-party of kantoor :) Veruit de meeste mensen zullen een beetje met tablet of telefoon e-mail checken, een enkeling wil mogelijk YouTuben maar dat kan ook op een gedeelde lijn :)
De accespoints hebben een hoek van 70Graden.
Op jouw plaatje zijn de stippin in het midden van de cirkels. Zenden ze dan toch in 360 graden uit?
Of bedoel je de witten stippen als acces points?
Nee, dat zijn copy/paste fouten :P Rood is midden, 'probleem' is dat de AP's die je hebt directionele antenne's hebben, leuk als je 2 punten met elkaar moet verbinden maar op dit soort plekken wil je unidirectioneel :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Thanks Paul een Omni attenne zoals deze dus.
http://www.wlanshop.nl/pr...tenne_cloudtrax-kit1.html

Hierbij zit dan ook een cloudtrax. In hoeverre dit werkt ga ik nu uitzoeken.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:31
Ik heb laatst een WiFi verbinding aangelegt bij een jachthaven. En deze werkt momenteel stabiel.

Ik heb de Hotspotbundel met 360 graden 9dBi omni-antenne (V14°) en een Hotspotbundel met 180graden sector-antenne 12dBi (2,4 Ghz). Aangezien op de 2de locatie geen UTP kabel aanwezig was, hebben we daar een P2P lan gemaakt met de Engenius EOC5611P bundel tbv mid-range P2P-verbindingen (802.11g)

Hiermee hebben we op de jachthaven een goede en stabiele verbinding gemaakt.
Voor de authenticatie en controle hebben we daar een oude PC met pfsense neer gezet. Deze werkt momenteel perfect.
Nu moet ik wel zeggen dat de engenius access points wel wat issues hadden met de DHCP relay. Op de 1 of andere mannier werkte deze niet goed. Hier kan kwam ik pas achter naar uren troubleshooten. Uit eindelijk heb ik hier DD-WRT opgezet (let op, dit koste wel €25 per acccesspoint). Maar daarna waren alle problemen ook in 1 keer opgelost. Dat kan ik je dus ook van harte aanbevelen. Dit werkte meteen lekkerder, dit omdat je nu ook nog eens veel meer controle over alles had.
Officieel was het geen bestaande bug, maar op Internet hadden wel heel veel mensen er last van.

Zorg er voor dat ook de WiFi met de Airport extreme op een aparte aansluiting zet. Eventueel via een VLAN tagging.

Zet je accesspoints management en Gasten verbinding ook op aparte VLAN's zodat je dit allemaal netjes afschermt. Met pfsense gaat dit perfect kan ik zeggen. Je kan hierna ook nog andere netwerken er achter hangen. Gewoon in pfsense configueren.

Ik zou voor het teras een "Hotspotbundel met 180graden sector-antenne 12dBi (2,4 Ghz), en voor de camping zou ik een 2 * "Hotspotbundel met 360 graden xdBi omni-antenne", en plaatsen zoals paul heeft gedaan. Maar wel allemaal op UTP kabel. Voor je speel hal kan je inderdaad een EnGenius ECB-9500 gebruiken. Goed plaatsen, en dan moet je het wel 1 access point af kunnen.

Ik denk dat je het net met de budget zou moeten kunnen lukken, maar dit zal wel afhangen of je een PC/server ergens hebt liggen voor pfsense, en of je er UTP kan krijgen. En let hierbij op voor bliksem inslag enz..

mocht je wat vragen hebben, eventueel pm me.

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Nu heb ik het camping terrein nog eens goed bekeken. Ik kan de Accespoints alleen op deze 2 locaties zetten
Het ligt heel erg aan de sterke en reikwijdte van de attennes.

Zie deze 2 afbeeldingen:
De 1ste is de 360 Omni antennes
Afbeeldingslocatie: http://i763.photobucket.com/albums/xx279/Pepperana/arma/PlattegrondAlgemeenWifi360.jpg

De ander is de 180 graden antennes. (1337 photoshop skills ;)
Afbeeldingslocatie: http://i763.photobucket.com/albums/xx279/Pepperana/arma/PlattegrondAlgemeenWifi180.jpg

Zou voor binnen de Dlink niet iets zijn:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

En welke router kan er met Pfsense overweg zodat ik daar alle utps heen kan trekken.

• Paul
Met 180°-antenne's lijkt me die opstelling wel OK, wat is de breedte van dat veld? Als ik een beetje gok is dat 50 a 60 meter?180 graden, red hij dat echt? De meeste antennes die ik online zie doen 120, en vaak zijn die duurder dan de aanbieding... Ik zou denk ik toch voor omni's gaan. Als ik er een lineaal bijhoudt is de grootste afstand 60m. Helaas wel met een bomenrij ertussen? Kun je (als het niet regent :P ) een keer die Airport (of iets anders dat je hebt) ophangen op de locatie waar je de de AP's getekend hebt en dan met een laptop kijken wat je bereik doet? Bij regen (en achter de bomenrij) is het bereik minder, WIFI zit op dezelfde frequentie als een magnetron gebruikt om water aan de kook te brengen :P

pfSense IS een router, je moet 'een' internetverbinding hebben met een ethernet-aansluiting (UTP) and you're good to go :)

Als je meerdere netwerken (administratief en gasten bijvoorbeeld) moet er nog wel een switch bij die VLANs ondersteunt en mogelijk wil je ook POE-ondersteuning zodat er alleen maar een UTP naar de AP's moet.

Ik zou dan gaan voor de pricewatch: HP Procurve 2520-8-PoE of de pricewatch: HP Procurve 2520-24-PoE afhankelijk van hoeveel poorten je nodig hebt. Met de '8'-poort variant (en 2x gigabit) heb je met 1x modem / internet / rest van je netwerk en 1x pfSense nog 8 poorten over voor AP's of net wat :)

Als ik snel even tel heb je dus:
- Thompson-modem ivm ADSL
- Privénetwerk
- Kassa/handheld netwerk
- Gratis WIFI voor klanten

Je kunt er voor kiezen kassa/handheld 100% gescheiden te houden door de bestaande situatie te handhaven, in ben er voor dit zo te laten. Het is nu dicht en afgescheiden en ondersteund door de kassaleverancier, vooral niet aanzitten dus ;) Ik weet niet of die kassa nog op internet moet (naar de boekhouder of zo?), dan kun je er nog een interface voor definiëren op pfSense, anders zou ik ze lekker 100% los houden van de rest.

Die TP-Link voor binnen is wel OK, loopt een topic hier op GoT over hoe geweldig het ding wel niet is :P Ik ken de standaard firmware niet, mogelijk wil je er een alternatieve firmware op zetten zodat je meerdere draadloze netwerken aan kunt maken. Als je het liever standaard houdt (zou ik eerlijk gezegd ook doen op een bedrijf) dan zou ik een pricewatch: EnGenius EAP-9550 nemen, die doen het perfect bij onze klanten. Waar je wel op moet letten bij EnGenious is, als je VLAN 1 aanhoudt voor één van de netwerken, dat je een switch hebt die ook VLAN 1 tagged mee kan geven ipv alleen untagged. HP doet dat goed, 3Com (tegenwoordig ook HP) dan weer niet. Het is geen probleem als je het nog aan het opzetten bent, als het al een bestaande situatie is dan vloek ik iedere keer weer dat ik zo'n stomme switch tegenkomen die dat niet kan :P De 2520 kan het in ieder geval :)

Je winkelwagen wordt dan (excl. BTW, neem aan dat je een bedrijf bent?):
1x pfSense Appliance € 219,-
1x pricewatch: EnGenius EAP-9550 € 110,-
2x Hotspotbundel omni € 440,-
1x pricewatch: HP Procurve 2520-8-PoE € 236,-

en verder wat UTP-kabel en bij voorkeur buizen, dat kan ook zo nog eens 100 euro zijn of meer. Je zit dan op€ 1005,- zonder UTP of tijd...

Je kunt Ongeveer 75 euro besparen op de pfSense- appliance door zelf een bordje + case + voeding + 1GB CF te kopen op http://pcengines.ch maar dan moet je zelf schroeven en lang wachten op voorraad. Tevens is garantie lastiger. Er komen nog inklaringskosten en zo bij want ze zitten niet in de EU :P

Als je nog ergens een oude PC hebt kun je uiteraard de hele appliance uitsparen :)

Een goedkopere switch kan maar dan moet je ook stroom (en adapters voor de AP's, die lijken er niet bij te zitten) hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 09-07-2012 11:50 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Netjes overzicht Paul.
De 1x pfSense Appliance is besteld.
Nu ben ik naar je switch aan het kijken de HP2520-8-PoE.
Is deze ook te gebruiken als de PoE afstand 100 meter is?
Ik weet niet of de power afneemt naarmate de lengte utp kabel.

Nu Heb ik deze ook in de winkel wagen staan:
https://netwerkproducten....tel-100-meter-p-1683.html
100 meter maar zijn er ook UTP-T stukken te verkrijgen voor in de grond?

Ik denk dat ik voor binnen :
pricewatch: EnGenius ECB3500
Buiten op het terras:
pricewatch: EnGenius EOC-1650
Ik heb ook gekeken naar een buiten atenne op de 3500 te zetten maar dan heb ik binnen niet meer genoeg bereik denk ik.

En op de camping 1 Omni Accespoint:
http://www.wifishop.nl/pr...8dbi-omni-antenne-v20.htm
Engenius EOC-2611P outdoor accesspoint ( zender )
Stella Doradus 8dBi omni-antenne met openingshoek van 20°

Wat denken jullie ervan?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
100 meter is zowat het maximum voor CAT5E, ik weet niet of nog eens PoE daarover doen wel een goed idee is. Die 100 meter nog eens verlengen in elk geval niet. Waar wilde je die omni juist ergens zetten?

Overigens nog een kleine opmerking:
Dit is ons eigendom maar wel zo door de kassaleverancier ingesteld dat er alleen de handheld gebruik van kan maken. Dus hier houd ik geen rekening mee.
Kijk even of er ook encryptie aanstaat. Je wil niet weten op hoeveel kassasystemen je binnen kan door gewoon het mac-adres van één van de handhelds te spoofen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Paul
UTP en PoE gaan voor zover ik weet beiden 100m, UTP weet ik zeker. 100m is overigens ook meteen de maximale afstand die de standaard toelaat. Als je met minder dan 100m toekomt, graag :) Desnoods plaats je ergens (bijvoorbeeld het UTP kabel punt met internet) een afgesloten kast; de switch (en eventueel de pfSense appliance / alix board) gebruiken dusdanig weinig stroom dat je niet echt voor koeling hoeft te zorgen, mits de kast in de schaduw staat.

T-stukken zijn er niet, dit door de manier waarop ethernet werkt; het is een ster-structuur en op ieder knooppunt hoort een switch.

Denk je op het terras genoeg te hebben aan een hoek van 100 graden? Dat is namelijk wat ik uit de specs haal. Of link je naar de pricewatch maar haal je de bundel van Wifishop? Let trouwens wel op dat je het vermogen terugschroeft of een vergunning aanvraagt :) Die antenne zal wel wat verlies opleveren ten opzichte van de interne antenenne maar zomaar op 200 mW zetten moet je niet doen :P

Voor binnen zou ik denk ik een EAP-9550 of zo halen, hang je aan het plafond en klaar, die 3500 moet je weer ergens opzetten, ziet er niet uit, men ziet meteen wat het is etc :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Vergeet ze inderdaad niet erg in het zicht te hangen, want uhm iemand drukt even op het reset knopje... Fijn :+

Voor de rest ziet het er tof uit, misschien tot ooit op de camping :W (en dat is vriendelijk bedoelt)

• Petervanakelyen
In DD-WRT kan je de reset knop uitschakelen :) Handig in situaties waar gebruikers aan de Access Points kunnen. Nadeel is dat je de firmware moet reflashen met TFTP als je het wachtwoord vergeten bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Petervanakelyen op 10-07-2012 11:12 ]

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Zo het een en ander is besteld.
Voor binnen is het deze geworden.
pricewatch: EnGenius ECB3500 (Hij staat boven op een balustrade en niet in het zicht.
Het Terras:
pricewatch: Senao EnGenius EOC-2611P
Voor de Camping:
http://www.wifishop.nl/pr...8dbi-omni-antenne-v20.htm
Bundel met de 8Dbi Antenne

De Pfsense kastje is naar me onderweg.
Ook 100 meter UTP kabel en connectors+tang.

Alleen de Switch nog bestellen. Dit moet dus een Switch zijn met 8 poorten dan heb ik voor de toekomst nog voldoende en hij moet managed Vlan kunnen geven. Vlan 1 om precies te zijn.
Paul jij raden me deze aan:
pricewatch: HP Procurve 2520-8-PoE
aar nu de PoE bij de bundel en de outdoor accespoint zit kan het misschien ook een andere zijn.
Kan deze HP ook?
pricewatch: HP Procurve V1810-8G

Stel dat ik boven de 100Mw uitkom is dan een vergunning aanvragen een moelijke procedure.
En als ik een paar MW erboven kom zijn ze daar erg streng op?

[ Voor 8% gewijzigd door Pepperana op 10-07-2012 16:06 ]

• Paul
Als je geen PoE nodig hebt is de 1810 ook goed, ik zie in de hotspotbundel echter geen PoE-injector zitten?

In de datasheet staat dat er een wordt meegeleverd, mogelijk wil je dit controleren (omdat ik het verder nergens zie staan...) :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Alle spullen behalve de Switch zijn binnen.
Fotos volgen en morgen beginnen met de opbouw.

Vraagje. Kan de Terras Accespoint en binnen accespoint via een unmanaged switch naar de hoofdswitch van HP?

[ Voor 13% gewijzigd door Pepperana op 11-07-2012 20:58 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:12
DJ-Visto schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:46:
Vergeet ze inderdaad niet erg in het zicht te hangen, want uhm iemand drukt even op het reset knopje... Fijn :+
Als je die dingen op een paal (lantaarnpaal hoog) in een gesloten (evt met slot) plastic doos monteert is het "even op de reset knop drukken" al een hele opgave. Wees eerder bang voor steeldieven die hem wel leuk vinden.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Als ik het goed begrijp ga je een accespoint hoog, aan een paal, in een weiland monteren? En deze met een kabel aansluiten op je netwerk?
Ik zou even op zoek gaan naar overspanning-beveiliging voor UTP, geschikt voor PoE. Al is het maar aan 1 zijde.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Petervanakelyen
Pepperana schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:58:
Alle spullen behalve de Switch zijn binnen.
Fotos volgen en morgen beginnen met de opbouw.

Vraagje. Kan de Terras Accespoint en binnen accespoint via een unmanaged switch naar de hoofdswitch van HP?
Als het AP van het terras en het binnen AP in dezelfde VLAN zitten wel. Gebruik je PoE op die AP's?

Verwijderd

Ik raad je aan om voor de klanten een aparte lijn te bestellen en niet te gaan klungelen met firewalls tussen je eigen spul en de klanten. Er hoeft maar 1 slimme klant door je beveiliging te komen en je hebt een probleem. Voor gast netwerken leg ik zelf altijd een extra lijntje aan, kost een paar tientje maar heb je gewoon een stukje meer zekerheid.

Qua AP's zijn er meerdere mogelijkheden, je hebt van Zyxel wel aardige oplossingen met AP's die samenwerken en 1 groot SSID vormen en roaming aanbieden. Kosten uit mijn hoofd rond de 300 euro per stuk dus in je budget zou je er 3 kunnen halen en laten samenwerken. Zyxel is redelijke kwaliteit al ziet de software er nooit echt mooi uit op de apparaten. Maar het werkt voor een leuke prijs, en dat is belangrijk.
Je had al wat besteld zie ik, zou niet mijn keus geweest zijn zoals je kan lezen maar dat maakt niet uit :)

Als laatste over je UTP, ik weet niet wat je besteld hebt maar zorg in ieder geval dat je de kleurcodering goed aanhoudt en zo min mogelijk kabel aan het eind stript zodat je je twist zolang mogelijk in tact blijft. Het is nogal storingsgevoelig zeker als je meer dan 10 meter af gaat leggen en zelf knijpen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 22:25 ]

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Whooo. Vandaag een heel eind gekomen met de wifi.
Binnen en het Terras zijn al voorzien.

Mede dankzij een goede maat die de configs heeft verzorgd zijn we ver opgeshoten.
Alleen 1 probleem. De Accespoint van de Camping wil geen internet uitzenden.
Hij zend wel een heel goed wifi signaal maar er komt geen internet door.
De kabel kan wel internet doorsturen omdat we dat gestest hebben met een laptop aan de uiteinde van de kabel.

Situatie en mogelijke knelpunten
-Switch naar Accespoint over 100 meter kabel.
Is 100 Meter tever voor een Wifi verbinding. Ik kan de kabel nog met 20 meter in korten.

-PoE over 100 meter kabel. Dit gaat opzich goed en de Accespoint geeft ook gewoon power, lan en wlan aan op de leds.

- De Kabel is niet beschermed en ik heb hem tijdelijk aan een grond schutting bevestigd. Dit is prima maar het is een gewone utp kabel. Geen shielded variant.
Hij loopt ook langs de accespoints voor het terras en de kassa.
Kunnen deze accespoints de kabel in de war sturen met Straling?

Dus oplossingen maybe:
Kabel inkorten,
Nieuwe Kabel die beschermd is tegen straling. Iemand tips?
Als het seizoen voorbij is word hij ook ingegraven.
Let wel het kan geen stugge kabel zijn. Deze zijn niet geschikt voor Connectors zeggen ze alleen voor contactdozen.

Verders werkt PFSense ook top. Allen bedankt voor de vele tips!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik heb zelf hele goede ervaring met routeros, daar kan je goed een veilig netwerk mee opzetten met eventueel opendns om de nodige porn ed tegen te gaan.

Een goede hotspot functionaliteit is makkelijk te maken en te personaliseren

En goede outdoor accesspoints met goede antenne's met hetzelfde OS kijk maar eens op wandy.org
te voeden met een voeding over de netwerk kabel, niet te verwarren met power over ethernet , deze heeft iets meer voeding nodig.

Eventueel wil siekman wel helpen , deze heeft al een paar hotels en partycentrums op zijn naam.

oei goed lezen je was al aardig op weg

[ Voor 3% gewijzigd door DutchITMaster op 15-07-2012 23:08 ]

Netwerk Engineer

• Petervanakelyen
@Pepperana: krijgen de clients een IP-adres? Kan je het Access Point pingen (zowel vanop een client als vanuit het lokaal netwerk)? Klinkt als een configuratiefoutje, als je de kabel getest hebt met een laptop en PoE werkt denk ik dat je dat al mag uitsluiten.

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Nou Kabel met 35 meter ingekort tot 65 meter.
Nu werkt het nog steeds niet.
Accespoint terras verwisselt met buiten nog steeds geen internet. Blijft hangen op IP ophalen.
)Op het terras werkte dat accespoint prima dus dat is al uitgesloten.

Nu ga ik de atenne eruit halen en met een andere 30 meter kabel testen.
Dan gebruik ik de kabel niet die ik nu elke keer gebruik.
Geeft ie dan nog problemen dan rest er maar 1 ding. De Externe antenne is niet goed of de PFsense-switch is niet goed.

• Petervanakelyen
Heb je ook antwoord op mijn vragen? Als ik het goed lees heb je de EOC-2611P in de hotspotbundel vervangen door de EOC-2611P van het terras, je kan beter eens testen met ECB3500 op de locatie (in plaats van hetzelfde model).

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Inderdaad de 2 2611P heb ik omgedraaid. Dit werken beide op het terras functie.

Nu heb ik van de Switch een 30 meter kabel naar de Camping 2611p gelegd.
Hiervoor wel de attenne naar de parkeerplaats moeten verplaatsen maar dat was de enige methode.

De 30 Meter kabel geeft wel Wifi met Internet af en werkt super.

Het enige wat het dus kan zijn is de UTP Kabel die we gisteren hebben getrokken.
Of de afstand is te groot met de 65 meter.
POE Led lampje werkt over de 65 meter UTP maar de Lan en Wlan lampjes knipperen dan.

Nu kan dus of het Internet over 65 meter te zwak zijn.
Of de POE over 65 meter te zwak zijn.
Of de kabel defect zijn.

Als beide Accespoint het goed doen is er toch geen echte reden om de 3500 accesspoint te testen?

• Petervanakelyen
Pepperana schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:30:
Als beide Accespoint het goed doen is er toch geen echte reden om de 3500 accesspoint te testen?
Nu er is vastgesteld dat het aan de kabel ligt niet meer, maar het had een configuratiefout (in de default config) of compatibiliteitsprobleem kunnen zijn. Dan helpt testen met een ander type Access Point wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-07-2012 18:52 ]

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Dat klopt!
Alleen de 3500 zat al ingebouwd in de bar van de speelhal.
Ik ga nu met een verlengkabel de PoE testen en er vlak bij zitten.
Dus meter utp kabel en dan PoE injector daarna de 65meter kabel naar de Switch.
Dan sluit ik de PoE ook uit.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Pepperana schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:30:
Het enige wat het dus kan zijn is de UTP Kabel die we gisteren hebben getrokken.
Kleine tip, controleer de stekkers die je erop gezet goed, dit heeft mij ook lang bezig gehouden, bleek ik uiteindelijk toch nog niet hard genoeg geknepen te hebben met de tang. ( na tig keer nieuwe erop gezet te hebben 8)7 )

Wear Sunscreen!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Zo. Verlangkabel met PoE deed het wel!!!!!

Het lijkt er dus op dat de PoE te weinig stroom doorgeeft om de Accespoint en atenne te voeden.
Dat word knutselen.

Ik kan tot binnen 20 meter winnen met de kabel lengte. Zal het eens gaan testen met 50 Meter UTP na de PoE.

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Ik heb zelf ook een recreatie bedrijf in het oosten van het land.
Zijn iets groter ( 10 Ha ), en draai nu al jaren met pfsense.
Werk zelf nog uitsluitend met wifi apparatuur van ubiquiti http://www.ubnt.com/
Access points van 1 watt :) mag niet, weet ik.
Alle andere zooi allang eruit geknikkert wrt's met ddwrt enzo.
Heb ik ook 5ghz links van, werkt allemaal super, storings vrij.
Heb ook een coax netwerk liggen van 1 k/m ongeveer, heb hier ook gedeeltes van gebruikt voor internet.
Heb ik nooit echt lekker werkend gekregen ( o.a. devolo professioneel spul, corinex , etc.) terwijl ik hier wel
meetapparatuur voor heb, (een dsam 2500 voor de kenners) geen aanrader.
Captive portal van pfsense gekoppeld aan freeradius en aan m'n boekingsprogramma.
Als je nog vragen hebt........

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Nou de Installatie draait.
Alles is prima en de max PoE kabel lengte is 30 meter.
Daardoor is de mast met Omni antenne verplaats.
Deze staat nu dichter bij de speeltuin en hij kan tot de uiterste hoek goed komen.
Het was wel een gezoek naar de oorzaak.

Volgende is dat de PFsense Small kastje te klein is qua opslag om een proxy te draaien.
Met deze proxy wil ik bepaalde site blocken zoals 18~plus.
Ik ga hem dus omruilen voor 1 met een 160gb harde schijf. Dan kan ik de proxy app wel gebruiken.

Met de verplaatsing van de Omni antenne kan ik heel mijn terrein voorzien van internet.
Daardoor was het accespoint op het terras niet nodig geweest.
Maarja extra coverage is natuurlijk ook prima.

Nu ga ik nog even stoeien met captive portal zodat gasten eerste voorwaarde moeten agreen.

In hoeverre moet ik Logs bijhouden van elke gast?

• Paul
Pepperana schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:08:
Volgende is dat de PFsense Small kastje te klein is qua opslag om een proxy te draaien.
Met deze proxy wil ik bepaalde site blocken zoals 18~plus.
Ik ga hem dus omruilen voor 1 met een 160gb harde schijf. Dan kan ik de proxy app wel gebruiken.
Ok, grootte is blijkbaar ook een issue, maareh: :P
Paul schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:32:
Zodra we er Squid (proxy / filtering) bijzetten doen we dat op een PC ipv een appliance omdat het in een appliance op een geheugenkaartje staat en Squid nogal veel kan schrijven :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Topicstarter
Darn :9

• Petervanakelyen
Je kan pfSense ook prima draaien vanaf een USB disk. Geen idee of de USB-poorten van dat Alix bordje genoeg vermogen kunnen leveren voor een 2.5" schijf, maar anders een gemakkelijke manier om uit te breiden :)

Pagina: 1