Hulp bij keuze AirPort of Time Capsule

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Heb via google en andere zoekfuncties een beetje rondgekeken, maar sommige dingen blijven mij onduidelijk of onlogisch.

Enkele vraagjes :

1. Klopt de veronderstelling dat een Time Capsule eigenlijk hetzelfde doet dan een AirPort, maar dan met ingebouwde HD (terwijl je dus bij Airport een externe HD moet aanhangen).

2. Als ik een externe HD aan een AirPort hang, kan ik op die HD dan "Time Machine" gebruiken? Is dat even "gebruiksvriendelijk" als de directe oplossing van een Time Capsule?

3. Klopt het dat de MacBook (met iTunes) AAN moet staan om te streamen vanop de HDD van Time Capsule naar ATV2?

4. Wellicht kan ik enkel "apple-videoformaten" streamen en geen MKV/AVI van TC naar ATV2? Tenzij een JB misschien?

5. Kan je ook makkelijk streamen van een aangesloten HDD op AirPort naar ATV2?

6. Voor de Belgen : ik heb Telenet Fibernet met de door Telenet geleverde modem/router (802.11n). Ik moet dus die modem/router verbinden met de TC (of AirPort) en moet al mijn apparaten (iPad/iPhone/MBA/ATV2) dan connectie laten maken met de TC (of AirPort) ipv de Telenet modem/router. Blijven mijn up- en downloadsnelheden dezelfde?

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 16:43
1) Ja. Vergeet niet dat USB 2.0 veel minder snel dan SATA is.
2) Ik heb het. Het werkt goed. Ik geloof dat je even de disk moet mounten voordat Time Machine.app hem herkent.
3) Een ATV2 kan je jailbreaken, en dan de geweldige Media Player gebruiken om rechtstreeks vanaf de Airport Extreme te spelen. Ook dit heb ik vaak genoeg gedaan.
4) Zie 3. Alleen 1080P doet het natuurlijk niet, maar voor de rest is 'ie universeel.
5) Zie 3 :D.
6) Geen Belg, maar je kan de router instellen om alleen als bridge te werken. Dan maakt het niet uit hoe je verbindt, alles blijft zoals nu, behalve dat je dus een nieuw draadloos signaal krijgt.

Veel plezier er mee!

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MTBS schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:13:
Heb via google en andere zoekfuncties een beetje rondgekeken, maar sommige dingen blijven mij onduidelijk of onlogisch.

Enkele vraagjes :

1. Klopt de veronderstelling dat een Time Capsule eigenlijk hetzelfde doet dan een AirPort, maar dan met ingebouwde HD (terwijl je dus bij Airport een externe HD moet aanhangen).

2. Als ik een externe HD aan een AirPort hang, kan ik op die HD dan "Time Machine" gebruiken? Is dat even "gebruiksvriendelijk" als de directe oplossing van een Time Capsule?

3. Klopt het dat de MacBook (met iTunes) AAN moet staan om te streamen vanop de HDD van Time Capsule naar ATV2?

4. Wellicht kan ik enkel "apple-videoformaten" streamen en geen MKV/AVI van TC naar ATV2? Tenzij een JB misschien?

5. Kan je ook makkelijk streamen van een aangesloten HDD op AirPort naar ATV2?

6. Voor de Belgen : ik heb Telenet Fibernet met de door Telenet geleverde modem/router (802.11n). Ik moet dus die modem/router verbinden met de TC (of AirPort) en moet al mijn apparaten (iPad/iPhone/MBA/ATV2) dan connectie laten maken met de TC (of AirPort) ipv de Telenet modem/router. Blijven mijn up- en downloadsnelheden dezelfde?
1: Wat bedoel je met "Een Airport"? Als dat een airport express is, dan nee praat je over een airport extreme dan ja. Hoewel de nieuwe express met 2 ethernet poorten eigenlijk alleen op dat gebied minder is (en geen TM ondersteuning)

2: Bij een extreme ja, maar wees erop bedacht dat apple die constructie niet support (http://pondini.org/TM/Airport.html). Voor een express werkt dit sowieso niet.

3: Ja

4: Alles wat ondersteund wordt door iTunes kan je idd streamen. Anders kun je evt met Airvideo-Server via Airplay mirroring streamen naar je ATV2.

5: Nee niet zonder tussenkomst van een Mac.

6: Als niet-belg: Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:49
coptician schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:31:
1) Ja. Vergeet niet dat USB 2.0 veel minder snel dan SATA is.
Wat heb je aan sata ?
De snelste verbinding op airport en capsule is de gigabit ethernet port.
Die met de nodige overhead niet eens de 1Gb/s aan data overdracht haalt

Met wifi N merk je al helemaal geen verschil (max 300Mb/s) , dat is zelfs trager dan USB 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 16:43
Soulshaker schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:48:
[...]

Wat heb je aan sata ?
De snelste verbinding op airport en capsule is de gigabit ethernet port.
Die met de nodige overhead niet eens de 1Gb/s aan data overdracht haalt

Met wifi N merk je al helemaal geen verschil (max 300Mb/s) , dat is zelfs trager dan USB 2
http://www.appleinsider.c...practical_throughput.html

USB 2.0 draait nooit op 480 mbit (zoals dat artikel uit legt) maar hangt van veel factoren af. Omdat SATA dat veel minder doet, is dat in dit geval (en alle andere gevallen die ik kan bedenken) sneller.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Thx alvast voor enkele veruidelijkingen...

Ik blijf het persoonlijk een beetje "dwaas" vinden dat de computer "AAN" moet staan om iets van de TC naar ATV2 te streamen omdat iTunes toegankelijk moet zijn.

Maar mits een JB van enkel de ATV2 is dat dus wel mogelijk als ik het goed begrijp (XBMC)? Maar dan kan ik evengoed eender welke netwerk harde schrijf kopen ipv een Apple product...

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:49
coptician schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:56:
[...]

http://www.appleinsider.c...practical_throughput.html

USB 2.0 draait nooit op 480 mbit (zoals dat artikel uit legt) maar hangt van veel factoren af. Omdat SATA dat veel minder doet, is dat in dit geval (en alle andere gevallen die ik kan bedenken) sneller.
Mij moet je niet vertellen hoe snel usb of sata gaat .

Dat is al lang bekend

Het feit is dat de time capsule een NAS is , waar de snelste interface een gigabit poort is.
Waar je in de praktijk nooit de gigabit kunt halen , laat staan de 1.5 , 3 of 6 Gb/s van sata.
Via gigabit mag je blij zijn dat je in de praktijk 50MB/s haalt

En via wifi N mag je al blij zijn dat in de praktijk je de 20Mb/s haalt.
Dus de netto overdracht , zonder overhead.
Dat is zelfs minder dan de usb 2 snelheid in de praktijk

USB haalt zo een 25-35MB/s
Pagina: 1