Teletekst, op de samsung tv, in een andere taal, not!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444289

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Ik heb laatst mijn samsung 32" lcd tv naar de woonkamer verplaatst, zodat ik er ook digitale tv op kan kijken (bla bla)....

Anyways, nu wil ik af en toe ook het Turkse nieuws volgen en dan bekijk ik de teletekst van TRT. Maar dan krijg ik vage woorden te zien waar de letters niet helemaal kloppen.

Zie: Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/401/photoov.jpg/

In het onderste turquoise gedeelte hoort dus te staan (van linksboven naar rechtsonder): Türkiye, Dünya, Ekonomi, Spor, Sağlık & Sanat. Dus de letters die wij niet in ons alfabet hebben daar is het probleem.

Weten jullie waar dit aan ligt? En hoe ik dit kan oplossen?

Ik heb digitale tv van Caiway op dit moment.
Ow en voor de volledigheid, Samsung model: LE32C530F1W, Model code: LE32C530F1WXXN, Type no.: LE32C530.

Nou, hopelijk hebben jullie wat tips over hoe ik het beste dit probleem kan neerhalen.

Groetjes,
GuGa :)

Ps. link bovenstaande foto: http://imageshack.us/photo/my-images/401/photoov.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Plaatje is kapot.

Ik heb zoiets wel eens gehad en toen lag het aan het signaal wat niet goed binnen kwam. Al een andere kabel geprobeerd?

edit: ImageShack doet het wel.

[ Voor 82% gewijzigd door bram1984 op 06-07-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444289

Topicstarter
Andere kabel? Meen je dat. mmm ff proberen. Ik zal jullie inlichten.

Edit:

Nou daar ligt het niet aan. Want ik heb precies dezelfde kabel als toen ik mijn oude beeldbuis gebruikte.

Kabel naar caiway kast. Vanaf de caiway kast via scart naar tv.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 444289 op 08-07-2012 14:13 . Reden: nieuwe actie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07 20:58

mr.paaJ

generatie cmd+z

Probeer eens de decoder op Turks als taal in te stellen, misschien dat hij dan een andere symboolset pakt? Het ligt nu in ieder geval niet aan je TV omdat je via een losse decoder kijkt ;)

Probeer het eens zonder de decoder, dus kabel rechtstreeks in de TV en daar de digitale zenders zoeken. Met Caiway is het digitale signaal van het basispakket vrij te ontvangen met je toestel.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalekabeltv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik begrijp dat je de teletext van de TV gebruikt. Maar je hebt ook een "Caiway-kastje" (decoder), welke is dat? Probveer de teletext van die decoder eens. Sommige decoders geven de Turkse characters wel goed weer, ik weet toevallig dat de Homecast Colorado dat wel goed doet;

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/archives/forum/teletext_trt.jpg

Maar die decoder heeft dan weer moeite met de leestekens zoals die in de Nederlandse teletekst worden gebruikt. ;(

Verder vrees ik dat er weinig aan te doen is; support voor vreemde karaktersets is in teletext van oorsprong nogal beperkt, en niet eenduidig. In de basisvorm van teletext zijn er per pagina maar 3 bits om een keuze te maken uit een "National Option Character Subset". Daarmee kan dus onderscheid gemaakt worden uit max. 8 karakter sets. Er zijn een aantal standaard combinaties. In één van die combinaties is support voor Turkse karakters mogelijk. In Turkije zullen dus alleen TVs verkocht worden met die combinatie.

In Nederland maakt het weinig uit welke combinatie gebruikt wordt, want bijna overal zitten de Franse en Duitse karakterset in (op dezelfde plek), en dat is wat hier het meest gebruikt wordt. Hier werkt dus bijna elke TV. Er is hier dus veel minder aandacht voor welke karaktersets ondersteund worden, en daarom zijn er verschillen tussen merken en modellen TVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Anoniem: 444289 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:11:
Andere kabel? Meen je dat. mmm ff proberen. Ik zal jullie inlichten.

Edit:

Nou daar ligt het niet aan. Want ik heb precies dezelfde kabel als toen ik mijn oude beeldbuis gebruikte.

Kabel naar caiway kast. Vanaf de caiway kast via scart naar tv.
Wat voor andere aansluitmogelijkheden zitten er op dat kastje ipv scart? HDMI waarschijnlijk?
Met scart wordt het signaal omgezet naar analoog met hdmi wordt het digitale signaal direct doorgegeven. Dit zou het verschil kunnen betekenen. (Met scart kun je sowieso geen HD kijken)
Probeer de meest hoogwaardige verbinding die mogelijk is, misschien dat het dan wel werkt.
Pagina: 1