Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik ben me een beetje aan het inlezen over het aanschaffen van een digitale spiegelreflex camera.
Echter wil ik niet meteen als eerste camera 400-500 euro neerleggen, omdat ik ook voor mezelf wil ontdekken of ik het wel echt leuk vind om veel met fotografie bezig te zijn.

Het is dus vooral bedoeld om op vakantie mooie foto's te maken en bijvoorbeeld op een dagje uit of met wandelen een paar mooie foto's te kunnen maken. Niet om uitgebreid foto's te gaan bewerken of iets dergelijks.

Nu kan ik aan een Nikon D70 komen AF-S Nikkor 18-70mm en ED 18-55mm lens.

Ook met meerdere accu's en nekriem en dergelijke,maar nu is mijn vraag:

Is dit een geschikt toestel om nog mee te beginnen aangezien het al een wat verouderd toestel is met 6,1 megapixel.

Is 200 euro een redelijke vraagprijs of alsnog veels te duur?

Alvast bedankt voor de moeite

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Is volgens mij een normale prijs ook al kan het mischien wel goedkoper. Ik heb de nikon d70 zelf niet gehad maar er wel foto's mee gemaakt een paar jaar terug en het altijd een fijne camera gevonden. De kitlens van de d70 die 18-70 is een best goede lens. Ook printen op A3 formaat is voor mij nooit een probleem geweest met die camera.

Heb laatst hetzelfde gedaan alleen een canon 30d gekocht als tweede body naast mijn 20d. Heb er zelf ook niet meer dan 200 euro over voor een camera. Maar wil wel een dslr hebben. Ik investeer het geld liever in glas, en met de body's loop ik gewoon een paar jaar achter en koop ik af en toe tweedehands een nieuwe(voor mij dan) voor weinig.

[ Voor 36% gewijzigd door Kentsfield op 06-07-2012 11:06 ]

Dingen!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

lithiumangel

Tuurlijk !

D70 is redeiljk oud, dus ik zou eerst even informeren naar hoeveel de shutter count staat om te kijken hoe het met de resterende levens duur ervoor staat als je hem overneemt.

Mischien een andere hoek om naar te kijken.
Stel je koopt de D70 voor 200,- omdat je nu niet al te veel geld wilt uitgeven en een beetje experimenteren.
Stel, na een paar maanden concludeer je dat je dit leuk vind en iets beters wilt kopen.
Op deze site kan je kijken wat de shutter op de D70 gemiddeld doet kwa levensduur.

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d70.htm

De D70 re-sellen, zal je ongetwijfeld minder voor terug krijgen dan toen je hem had gekocht, dan moet je alsnog enkele honderden euro's erbij leggen om iets beters te kopen.

Ik stel voor om voor een tweedehandse D3100 te gaan, ligt boven de prijs van de D70 maar je kan er een stuk langer mee voorruit en het is een prima camera ; zelf voor een paar maanden gehad als tweede body naast een D700 - kleur en details die de D3100 kan resolven is zeer goed te noemen. Er staat er 1 op Tweakers voor 325.En de re-sell value, mocht je het niks vinden zal hoger liggen dan de D70 (daarnaast heeft de D3100 een leuke beginners guide mode)

V&A aangeboden: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR

[ Voor 7% gewijzigd door lithiumangel op 06-07-2012 11:13 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 09:27
Ik loop zelf rond met een D70 naast mijn D90, en hoewel ik persoonlijk een grote voorkeur voor de laatste heb is een D70 ook nog goed. Zeker om mee te beginnen is het geen gek toestel. Ja, je "mist" een aantal focuspunten ten opzichte van moderne camera's, maar de vraag is of dat echt er toe doet als je er net mee begint. Zeker voor een vakantie is het een top toestel, lekker licht (zeker met die lenzen) en zolang je op je ISO waarde let (onder de 400, max 800) dan komen er keurige plaatjes uit.

De prijs die ervoor gevraagd word is in mijn ogen wel wat laag, laatste keer dat ik keek (paar maanden terug) zaten kalen bodies nog rond de €250. Betekent niet dat het slecht is, misschien is het wel iemand die er vanaf wilt en die fotografie niet meer ziet zitten. Als je hem koopt, raad ik wel aan om langs te gaan en de set te proberen :)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mijn vader gebruikt zn D70 nog dagelijks icm 16-85.
Het is gewoon een degelijk toestel maar de leeftijd is wel te zien.
6,1MP is in principe genoeg, ik heb foto's van de D70 laten afdrukken op 60x40 en dat ziet er gewoon super uit.
Persoonlijk vind ik 200 euro best netjes al zou ik het er niet voor over hebben (ik heb reeds een 30D en een 40D met veel glas).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09-2025

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

lithiumangel schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:09:
De D70 re-sellen, zal je ongetwijfeld minder voor terug krijgen dan toen je hem had gekocht, dan moet je alsnog enkele honderden euro's erbij leggen om iets beters te kopen.
Hoezo? De geldontwaarding van een D70 is minder per tijdseenheid dan de ontwaarding van welk ander nieuwer toestel. Dus als hij er maar 150 of zelfs maar 100 euro voor krijgt (wat ik betwijfel, het zal niet zo snel gaan) dan valt zijn verlies uiteindelijk mee (50 tot 100 euro). ook als hij besluit dat bijv. geraniums kweken meer zijn ding is dan foto's maken.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 13:24
Ik zou allereerst willen zeggen dat de d70 nog een prima camera is en nog prima in staat is om goede plaatjes te maken.

een d70 body zal ongeveer 75 euro opleveren, een 18-70 schat ik in tussen de 85 en 100 euro, afhankelijk van de staat etc.
en een 18-55, zit meestal tussen de 30 en 50 euro, afhankelijk welke versie.

Wellicht mogelijk om te proberen de d70 met 18-70 te nemen, dus zonder 18-55, en dan 30 euro van de prijs af te halen?

als je de 18-70 hebt, ga je de 18-55 toch niet gebruiken, optisch is de 18-70 veel beter, en lichtsterker.

ben je voor 170 euro klaar, en heb je nog wat geld over voor een mooie prime, 35 of 50mm, of een flitser.

De d70 naast de d100 ook nog in staat om te werken met de oudere Sb-d80x in auto mode, en dat was de voorganger van de sb-800.

Succes!

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• RadioGnome1971
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-08-2025
De D70 is een fijne kamera om mee te beginnen. 6 MP is ruim voldoende voor mooie foto's op A4 formaat en je kunt lekker veel RAW-files kwijt op een kaartje ;-)

Laat je niet gek maken door de laatste dynamic range, high ISO en mpixel-count. Het belangrijkste voor een mooie foto blijft nog altijd je onderwerp en jou als fotograaf.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 14:31
Zou eerlijk gezegd dan eerder naar een D80 kijken, staan er genoeg op MP.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor al het commentaar,

Ik kan ook aan een D70 komen met de volgende lenzen:

Nikkor lens 18-70mm en 80-210 (Tamron)

Voor 250. Is dit een beter optie door 2 verschillende lenzen die geen overlap hebben in brandpuntsafstand?

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:46
RadioGnome1971 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:57:
De D70 is een fijne kamera om mee te beginnen. 6 MP is ruim voldoende voor mooie foto's op A4 formaat en je kunt lekker veel RAW-files kwijt op een kaartje ;-)
Denk er dan wel even aan dat hij waarschijnlijk maar kaartjes van maximaal 2GB ondersteund.
Dat was zo bij mijn D50 althans. Verder denk ik dat mits het aantal shutterclicks niet overdreven hoog is dit een uitstekende set is om mee te beginnen.
18-55 inderdaad lekker laten liggen, gebruik je toch niet. Als je besluit dat het wel wat voor je is en je koopt zeg een D7000 of zijn opvolger dan is die 18-70 nog steeds een prima lens en heb je aan de D70 een prima backup body.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

DRAFTER86 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:53:
[...]Denk er dan wel even aan dat hij waarschijnlijk maar kaartjes van maximaal 2GB ondersteund.
Dat was zo bij mijn D50 althans.
De D70 ondersteund in ieder geval 4GB aangezien mn vader die gebruikt. ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:21

Garyu

WW

Een D70 is natuurlijk een prima camera, maar 250€ is m.i. veel te veel. Meer dan 150-200€ zou ik er incl lenzen niet voor geven. Bedenk dat je een D3000 vanaf zo'n €350 inclusief lens kan hebben, en dan heb je een wezenlijk betere sensor die ook bij weinig licht vele malen beter presteert dan de D70. Natuurlijk, dan heb je een 18-55 lens en mis je het bereik 55-210, maar de kwaliteit zou m.i. nog steeds beter zijn, vooral in thuis-situaties met niet zo veel licht. Vanaf een D3100 heb je daar ook nog video bij, dat doet een D70 ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 06-07-2012 14:36 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
De video maakt voor mij niet zoveel uit.

Liefste wil ik zo rond de 200-250 houden om het toch een leuke start te houden.

Vandaag wel bij de mediamarkt wezen kijken naar een d3100 en 1100d, beide mooie toestellen maar toch buiten marge

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb 2 jaar geleden ofzo mijn 30D + 18-55 voor 200 euro verkocht. Dat lijkt mij een stuk betere set dan je nu voor gaat. Zodoende denk ik dat je dus beter kan krijgen voor je geld.

Ik zou op zoek gaan naar een 20d/30 van Canon met een simpele lens, dan heb je in ieder geval een heel stuk betere sensor.

edit:
zoiets bijv.:
http://link.marktplaats.nl/575137484 + 18-55 voor 190 euro. Heb je ook meteen een grip (het statiefschroefje is waarschijnlijk stuk gedraaid, gebeurt vaker. Zodoende kan de grip er niet af).
of een 30d:
http://link.marktplaats.nl/575152250

In beide bovenstaande links heb je geld over voor een mooi lensje erbij.
Is een beduidend betere set dan de D70.

[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 06-07-2012 17:04 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wil je ook foto's bij weinig licht maken? Waarschijnlijk zijn de ruis prestaties van nieuwere bodies beter dan dat van de d70. Dat kan een beetje jammer zijn als jij met je grote spiegelreflex foto's maakt en een klein compactje maakt bij weinig licht betere foto's dan jij :P

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Misschien stomme vraag, maar heb je geen vrienden of familieleden die toevallig een SLR hebben? :) Misschien dat je er eens een kan lenen voor een tijdje om uit te proberen.

I make things.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas heeft niemand in mijn vriendenkring een SLR, dus vandaar dat ik ook hier mijn vragen stel om zo iets meer te weten komen en ik ben zeker al iets meer te weten gekomen dus in ieder geval bedankt daarvoor

• Kentsfield
  • Laatst online: 11-01-2023
De 30d en 20d raad ik zelf ook aan zijn wel wat gedateerd maar nog prima te gebruiken. Met nabewerking tot 1600 ASA te gebruiken. Heb ze zelf ook :)

Dingen!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het eventueel met de volgende advertentie:

Zou dat een mooie optie zijn? Een canon eos 350D

http://link.marktplaats.nl/576021199

Prijs 300 euro

• jaapb13
  • Laatst online: 27-08-2025
Persoonlijk denk ik dat de d70 een prima camera is om mee te starten, de d3100 idem. Maar het voordeel van de d70 tenopzichte van een d3100 is dat je twee instel wieltjes hebt en een motor in de body hebt. Dit laatste kan nog wel eens belangrijk worden. Maar met de d3100 kun je wel langer vooruit denk ik. Persoonlijk gebruik ik een d70s, doet prima. Als ik een klus heb leen ik dan even mijn vaders d90.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:40:
Hoe zit het eventueel met de volgende advertentie:

Zou dat een mooie optie zijn? Een canon eos 350D

http://link.marktplaats.nl/576021199

Prijs 300 euro
Veel geld voor zo'n camera en persoonlijk zou ik dan eerder voor die D70 voor 200euro gaan, want dat is toch wat meer body (qua ergonomie en knopjes beter). Maar zoals Nomad al aangaf is een 30D nog net wat beter (nog iets meer body en betere sensor).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou van de lijst hierboven de 30D oppikken. De 350 zou ik net als UC laten liggen voor de D70.

175 met grip en twee accu's voor die prijs is eigenlijk naar mijn idee een top deal. 18-55 IS lensjes kan je er gemakkelijk bij krijgen, ze zijn tweedehands, zelfs ongebruikt voor €45 euro te krijgen. Persoonlijk zou ik toch eerder een 50 1.8 erbij pakken als je wat creatiever aan de gang wilt en niet noodzakelijk groothoek of echt tele wilt en een beetje binnen budget wilt blijven.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

breinonline

Are you afraid to be known?

In de Tweakers pricewatch staan nog een aantal 30D's met prijs T.E.A.B., je kan kijken of je uit de prijs kan komen met de verkopers?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
250 euro is inderdaad heel erg veel voor een NIkon D70.

Ik heb zelf nu een D70s in gebruik en daarvan vind ik het scherm al ietwat klein.
Die van de D70 is nog kleiner!!!!
Twee losse lenzen die elkaar aanvullen vind ik persoonlijk ook niet fijn.
Daarmee heb ik in het verleden al veel te veel fotomomenten gemist omdat ik toevallig net verkeerde lens op mijn camera had zitten.
Liever dan een (iets slechtere) 18-200 (oid) walk around lens en dan nog wat speciale lenzen erbij, zoals 35mm 1,8f en dan bijvoorbeeld nog een extra (macro) zoom lens ofzo.
Maar dat is een beetje naar smaak.

Een D70s is prima te vinden incl lens.
Of evt dan 2e hands los een lens kopen.

Ik ben ook zo begonnen met een klein budget (en nog geen dag spijt van gehad :) )

edit:
zoiets dus:
http://link.marktplaats.nl/574561904

[ Voor 15% gewijzigd door B_FORCE op 09-07-2012 07:37 ]

One World Concepts

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Ik zou, denk ik, eerder zoeken naar een D50 met 18-55. Dat mag wat mij betreft echt niet meer dan 160 euro kosten. Een 30d is ook interessant. 350d zou ik niet doen, die cameras zijn meestal afgetrapt en bovendien werd die serie pas een beetje compleet vanaf de 400d.

Een hele hoop spul staat op mp op bieden omdat men zelf ook niet goed weet wat het moet kosten. Zoek er een paar uit in je buurt, advertenties die al een paar weken staan bij voorkeur. Stuur een beleefd mailtje dat je interesse hebt maar niet meer dan x hebt te besteden. Je zult een aantal afwijzingen krijgen en van sommige mensen helemaal niets horen maar je kunt ook mazzel hebben

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen de kogel is door de kerk
Dankjewel voor alle info en dergelijke

ik heb vanmiddag een eos 30d opgehaald met 2 lenzen namelijk:

EF-S 18-55mm
EF 70-300mm

Beide met uv-filter en zonnekap.
Ook 2x 256mb kaartjes erbij en nog 1gb kaartjes.

Alles samen voor 240 euro.
Nu op zoek naar een extra batterij en een mooie tas voor erbij

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 16:05 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Dat is een nette prijs. De geheugenkaartjes zijn misschien wat aan de kleine kant, maar dat kost ook niet de wereld.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Zo kaartjes en extra batterij gehaald.

Je kunt ontzettend afgezet worden in de winkel van mediamarkt,

Batterij a 24,99 in de winkel stond in de webshop voor 19
CF-kaart a 24,99 in de winkel stond in de webshop voor 19

Even bij een medewerker aangegeven en alles netjes meegekregen voor 19 euro.

Zeer handig om dus even de prijzen van de webshop ernaast te pakken op je telefoon;)

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Universal Creations schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:16:
Dat is een nette prijs. De geheugenkaartjes zijn misschien wat aan de kleine kant, maar dat kost ook niet de wereld.
Nette prijs? Zeg 40 euro voor de 18-55 en 75 voor de 75-300 dan is de 30D nog maar 125 euro. Vind dat eigenlijk ontzettend goedkoop. Zou ik mijn 30D echt nooit voorwegdoen.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

Als je er dan nog moeite voor wilt doen dan inderdaad nog even de 18-55 non-is verkopen en er een 18-55 IS (I/II) voor terug halen. Daarna nog even kijken wat het je kost om de 75-300 te verkopen en een 55-250IS terug te kopen. :Y

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Aan de andere kant, zelfs met de huidige lenzen is het een leuke beginnersset voor een hele redelijke prijs.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1