Oude Lacie externe schijf, wat is de maximum capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
In 2006/2007 heb ik een Lacie d2 quadra schijf gekocht met usb/firewire/esata van 320GB. Aangezien het qua aansluitingen een mooie behuizing is ga ik de interne schijf vervangen. Is er een manier hoe ik erachter kan komen wat de maximum capaciteit is die deze behuizing aankan (het liefst wil ik 2TB)?

Ik heb al op de Lacie website gezocht op het serienummer (572604289), dan kom ik hier uit: http://www.lacie.com/nl/s...ort_manifest.htm?id=10223

Daar staat een algemeen factsheet, waarin wordt gesproken over een 320GB, 500GB, 750GB en 1TB variant. http://www.lacie.com/download/datasheet/d2_quadra_nl.pdf Verder vermelden ze op dat sheet dat er een fan inzit, dat is bij mij niet het geval, dus ik vertrouw die sheet niet helemaal (misschien is dit wel nieuwere info).

De chip in de behuizing heeft de code ms-me198407, dan vind ik wel wat op google, maar niet echt duidelijk wat deze chip aankan.

Is er misschien nog een andere manier om erachter te komen of deze behuizing 2TB ondersteund (behalve een schijf kopen die daarna niet meer teruggebracht kan worden mocht het niet ondersteund worden)?

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 06:44
Een 2TB schijf lenen, en kijken of ie het doet :+

Als ik het apparaat op de Lacie site bekijk, zie ik dat je het apparaat kan kopen tot 3TB, maar dat zal waarschijnlijk een andere generatie zijn. Ik denk zelf dat je tot 1TB kan, gezien de leeftijd van de behuizing.

• menne
Nou, ik heb het maar geprobeerd (prijsverschil was 18 euro tussen 1TB of 2TB). Ik kon de schijf niet formatteren als deze in de externe behuizing zat, niet via Windows en niet via Ubuntu Live CD (gparted) (errors / greyed out enzo). Ik heb de schijf toen tijdelijk intern gehangen en via Windows geformatteerd. Daarna de schijf in de behuizing gestopt, en nu werkt deze goed, wordt voor de volle 2TB herkend en bestanden erop en eraf gaat allemaal goed. Dus zo te zien werkt het. Ik hoop wel dat ie betrouwbaar blijft :X

Verwijderd

errors / greyed out enzo
Kun je iets specifieker zijn? Als een behuizing maar tot X megabyte ondersteunt, zou je een grotere schijf als X moeten zien, dus een 4TB schijf kan als 2TiB gezien worden. 2TiB is de grens voor 32-bit adressering, dus dat is een logische grens.

Maar ik kan geen reden verzinnen waarom je niet zou kunnen formatteren via de behuizing maar wel andere dingen. De behuizing/schijf kan geen onderscheid maken tussen normale writes en formatteren.

• menne
In Windows 7 Disk Managememt werd de 2TB schijf in de externe behuizing wel gezien, maar bij rechtermuis op de unallocated volume waren alle opties grijs (uit m'n hoofd weet ik niet meer welke opties je dan krijgt, maar dingen als new partition enz.). Maar die kon ik dus niet kiezen.

Via Ubuntu crashte gparted steeds. Helemaal in het begin kon je nog geen new partition kiezen, maar vroeg ie om bepaalde gegevens weg te schrijven op de schijf waarbij je kon kiezen uit een hele lijst met als standaard geselecteerd "dos" (met nog iets erachter?) maar je kon bijv. ook kiezen voor "Mac". Waren iets van 8 keuzes in totaal. Ik heb toen maar gewoon de standaard geselecteerde gedaan, DOS. Daarna kon ik wel new partition kiezen, maar toen crashte gparted steeds en mocht ik ook de size niet veranderen van 0MiB naar de maximum van de schijf. De schijf werd verder wel herkend als 2TB schijf verder. Ik mocht alleen geen partitie creeren.

Toen ik hem intern had aangesloten kon ik wel meteen in Windows in Disk Management via rechtermuis kiezen voor new partition > NTFS > format.

Maar goed, ik heb net zitten testen terwijl de schijf in de externe behuizing zat. Ging even goed maar toen ik ging testen door de schijf is veilig te verwijderen (toen hoorde ik een redelijk hard geluidje) en vervolgens opnieuw aan te zetten werd deze alsnog niet meer herkend. Zelfs niet in Disk Management. Kreeg hem dus niet meer aan de praat. Vervolgens weer in de PC zelf gestoken, en toen werd de schijf weer goed gezien. Dus nouja, zo te zien kan de behuizing dus toch niet echt omgaan met 2TB lijkt me? Vind het maar instabiel en wil niet het risico lopen dat er iets misgaat.

[ Voor 6% gewijzigd door menne op 06-07-2012 18:15 ]

Verwijderd

Logischer lijkt mij dat je een ander probleem hebt dan de grootte van de hardeschijf. Het kan zijn dat de chip in die behuizing niet zo goed is en problemen geeft met meerdere schijven ongeacht de grootte. De schijf waar hij mee geleverd werd, werkt er dan wel goed mee. Dit is overigens maar speculatie, maar zou me weinig verbazen.

Dus tja, misschien toch een USB3 behuizing kopen? Heb je gelijk een nieuwe generatie die ook met 3TB+ schijven overweg zou moeten kunnen.

• menne
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 18:15:
Het kan zijn dat de chip in die behuizing niet zo goed is en problemen geeft met meerdere schijven ongeacht de grootte. De schijf waar hij mee geleverd werd, werkt er dan wel goed mee. Dit is overigens maar speculatie, maar zou me weinig verbazen.
Hm, ja dat kan zijn inderdaad. Op zich wel een goede behuizing en aardig prijzig (toen d'r tijd), maar dat zegt natuurlijk niks over de mogelijkheden van de chip die erin zit. Hij werd geleverd met een Samsung 320GB schijf, ik heb er nu een 2TB Seagate Barracuda in gestopt. Misschien had ik dan beter meteen een Samsung kunnen kiezen, wie weet was dat beter geweest :?

M'n alternatief is om alsnog een nieuwe behuizing te kopen met de aansluitingen die ik wil hebben. Maar het was wel mooi geweest als ik deze behuizing had kunnen recyclen, omdat hij alle aansluitingen heeft die ik wil hebben en anders toch maar ligt te verstoffen.

[ Voor 17% gewijzigd door menne op 06-07-2012 18:24 ]

• menne
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 18:15:
Het kan zijn dat de chip in die behuizing niet zo goed is en problemen geeft met meerdere schijven ongeacht de grootte. De schijf waar hij mee geleverd werd, werkt er dan wel goed mee. Dit is overigens maar speculatie, maar zou me weinig verbazen.
Zou dit het meest waarschijnlijke scenario zijn? Ik heb namelijk nog een 1TB Samsung schijf in m'n NAS zitten. Ik had het idee om, als dit dus niet bleek te werken, deze 2TB in de NAS te stoppen en die 1TB in de externe behuizing zodat ik er toch nog optimaal gebruik van kan maken. Maar het is nogal een gedoe met alle data overzetten enzo, dus tja, voel er weinig voor als er een grote kans is dat het ook niet optimaal gaat werken :/

Of zou het ook met de output te maken kunnen hebben? Output at 5v = 10W en output at 12v = 26.4W.

[ Voor 10% gewijzigd door menne op 06-07-2012 19:33 ]

Pagina: 1