Matlab desktop aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• GTA3
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Beste allen,

Ik ben bezig een desktop samen te stellen die voornamelijk gebruikt gaat worden om Matlab/C++/R en andere soortgelijke programma's te draaien. Op de computer zal enkel windows en deze programma's geinstalleerd worden, dus er is niet veel harde schijf ruimte nodig. De reden van de aanschaf is dat ik op dit moment alleen een laptop heb met een intel i5 540m processor. Ik schat bepaalde statistische modellen, die soms wel meer dan 12 uur duren om te draaien, ondanks dat ik via parallel processing gebruik maak van alle 4 threads van deze processor en ik gebruik maak van subroutines in C etc. Nu draai ik bijvoorbeeld enkele modellen voor bepaalde datasets en zit mijn laptop op 100% load voor enkele dagen. Dat leek mij een minder goed idee, vandaar de aanschaf van een desktop.
Ik heb ook nagedacht over een Cuda gefocuste configuratie, maar naast een gebrek aan ervaring hiermee, leek mij onderstaande configuratie uiteindelijk ook goedkoper.
Snelheid is the name of the game dus. Ik ben tot de volgende configuratie gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 30,90€ 30,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,70€ 33,70
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 291,90€ 291,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 64GB€ 60,99€ 60,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,50€ 48,50
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,34

Ik heb al een scherm/toetsenbord/muis e.d. voor de pc, het gaat eigenlijk mij alleen om een goed functionerende kast dus. Ik heb geprobeerd te komen tot zoveel mogelijk 'snelheid per euro', aangezien mijn budget beperkt is voor deze pc. Ik probeer te komen tot een zo goedkoop mogelijke configuratie, waarbij hij wel het maximale haalt uit de core i7 processor. Het budget is dus eigenlijk die ~600 euro die het systeem nu kost, maar liever minder.

Enkele vragen die bij mij opkomen zijn:
a. Aangezien de processor boxed verkocht wordt vraag ik mij eigenlijk af of die Scyte Mugen fan wel noodzakelijk is?
b. Ik heb voor een vrij goedkoop moederboard gekozen, zal dit nadelig effect hebben op de snelheid?
c. Doordat ik voornamelijk gelet heb op kosten, vrees ik dat ik wellicht iets over het hoofd heb gezien qua compatibility. Is dit allemaal wel mogelijk zo? :P
d. Eventueel als het kan zou het fijn zijn als de desktop niet al te veel geluid maakt bij 100% load, echter als dit niet op een goedkope manier te doen is, dan is dat niet echt heel erg. Hebben jullie misschien hier nog suggesties voor?
Of zijn vraag a en d elkaars antwoorden in de zin van: Als ik een stillere pc wil, dan moet gaan voor die Scyte Mugen, anders is de boxed koeler voldoende. Het is de afweging tussen iets meer geluid en 33 euro. Klopt dit?

Hartelijk dank alvast voor uw help en suggesties :)

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
Je zou eens kunnen onderzoeken of de AMD FX-8150 Black Edition misschien ook geschikt is.
Dit is een 8-core op 3.6 Ghz voor 173,=
Moet dan uiteraard wel een ander moederbord bij.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
Ik heb overigens zelf de Intel Core i7 3770K Boxed met een Asrock Z77-Extreme4 bord en de Scythe Mugen koeler.
Als ik die belast op 100%, houdt de boxed koeler de CPU op iets boven de 50 graden.
De Scythe houdt de CPU op 42 graden.
(Beide situaties zonder overclock).

[ Voor 7% gewijzigd door dik_voormekaar op 06-07-2012 10:41 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 14:58
Ik zou hier niet een werkstation voor kopen, als je processen op 100% draaien kan je er niets meer mee. Ik zou eens kijken of je die analyse niet op een VPS kan laten draaien, bijvoorbeeld bij Amazon. Dan bepaal je zelf hoe snel alles moet gaan en hoeveel capaciteit je nodig hebt. Je betaald alleen op het moment dat je het gebruikt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

djluc schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:44:
Ik zou hier niet een werkstation voor kopen, als je processen op 100% draaien kan je er niets meer mee. Ik zou eens kijken of je die analyse niet op een VPS kan laten draaien, bijvoorbeeld bij Amazon. Dan bepaal je zelf hoe snel alles moet gaan en hoeveel capaciteit je nodig hebt. Je betaald alleen op het moment dat je het gebruikt.
^^ Met stom. Dit soort zaken zijn bij uitstek geschikt om elders te laten draaien, temeer omdat je vrijwel geen diskspace maar des te meer CPU nodig hebt. En uiteraard alleen naar gebruik. Hoe lang / vaak denk je zoiets nodig te hebben?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sabo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 13:02
GTA3 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:10:
Beste allen,

Ik ben bezig een desktop samen te stellen die voornamelijk gebruikt gaat worden om Matlab/C++/R en andere soortgelijke programma's te draaien.
Eagle dankje! Een FORUM mod mag dit bericht verwijderen.

[ Voor 49% gewijzigd door Sabo op 06-07-2012 13:26 ]

• The Eagle

The Eagle

Sabo, ik weet dat je hier nog niet zo lang rondloopt, dus daarom even een handreiking: Voor dit soort vraagjes zijn de DM's (direct messages) nou echt bij uitstek geschikt :)
Als je op het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif icoon onder een username klikt, kun je hem een DM sturen. Scheelt een hoop topicvervuiling :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GTA3
  • Niet online
@dik_voormekaar

Ik heb nagedacht over die processor, voornamelijk ook vanwege het voordeel in kosten. Uit best een aantal benchmarks had ik echter gezien dat de processor die ik op dit moment gekozen heb het beste presteert. Ook al heeft de AMD 8 cores, in de praktijk komt het erop neer dat ze volgens mij allebei 8 modules hebben waarop ze werken. In de afweging heeft AMD wel meer 'bang per buck', maar gezien dat snelheid mijn hoofddoel is, en de i7 past in mijn huidige configuratie, was ik uiteindelijk gebleven bij de i7. Overigens was dit op basis van de review van de 8150 op Tweakers.net. Desalniettemin zal ik deze processor overwegen.
djluc schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:44:
The Eagle schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:48:
[...]

^^ Met stom. Dit soort zaken zijn bij uitstek geschikt om elders te laten draaien, temeer omdat je vrijwel geen diskspace maar des te meer CPU nodig hebt. En uiteraard alleen naar gebruik. Hoe lang / vaak denk je zoiets nodig te hebben?
Echt een hele goede suggestie! Hier had ik nog niet aan gedacht! :) Nog extra van toepassing op mij gezien ik het niet heel vaak nodig zal hebben. Overigens is het geen probleem dat de desktop op 100% zal draaien, ik ben van mijn laptop te gebruiken terwijl deze desktop zou draaien.

Ik ben meteen op onderzoek uit gegaan naar dit idee, ik ben erachter gekomen dat als je het echt via matlab wilt doen, bijvoorbeeld i.c.m. Amazon EC2, dat je per Matlab instance een license moet betalen. Daarnaast is de whitepaper hierover van MathWorks om een of andere reden niet beschikbaar voor mensen buiten de US/Canada. (http://www.mathworks.com/programs/techkits/ec2_paper.html)

Ik heb toen hierover nagedacht en de zaak verder onderzocht. Volgens mij is de beste optie in dit geval dan voor mij om mijn code compilen en vervolgens te deployen op een cloud server. Alhoewel ik geen ervaring heb met VPS en cloud computing i.c.m. Matlab heb ik hiervoor een tutorial gevonden,
http://noisyaccumulation....2-to-speed-up-matlab.html
Deze tutorial laat zien het mogelijk is om dit te doen in Ubuntu. Nu werk ik op dit moment in Windows en heb ik geen ervaring in Ubuntu, maar indien het mij niet lukt op de Windows Server 2008 r2 mogelijkheid die Amazon EC2 ook aanbied, zal ik het gaan proberen in Ubuntu. Ik ben op dit moment aan het onderzoeken of er mensen op internet zijn die ervaring hebben met deze mogelijkheid.

Dit is dus zeker een optie die ik ga overwegen. Overigens betekent dit niet dat het idee van de aanschaf van de desktop meteen van tafel is. Ik lees namelijk ook sommigen problemen ervaren met het runnen van hun compiled 64bit code op een dergelijke windows server 2008 r2 server, en daarnaast ik ga ik er natuurlijk niet vanuit dat mijn eerste keer Ubuntu een daverend succes zal zijn ;)
offtopic:
Sabo, ik zal je DM'en.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 14:58
Wat voor script/executable kan je uitvoer zijn? Kan dat iets zijn wat op een linux variant werkt?

• GTA3
  • Niet online
djluc schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:35:
Wat voor script/executable kan je uitvoer zijn? Kan dat iets zijn wat op een linux variant werkt?
Als ik de linux route in ga, dan zou ik een Matlab Linux versie moeten verkrijgen, deze installeren, vervolgens de matlab code compilen. Ik kan dan vervolgens een EC2 server opzetten en de Matlab Compiler Runtime (MCR) voor unix type systems installeren op zo een EC2 server. Deze is gratis verkrijgbaar op de Matlab site. Dit zou ervoor zorgen dat ik de compiled executable (die volgt uit het compilen in Matlab voor linux) kan draaien op een Ubuntu system op de EC2 server. Maar dit klinkt in mijn hoofd volgens mij makkelijker dan het eigenlijk is. ;)

Overigens zou ik graag niet al te veel off topic willen afdwalen. Het idee van cloud computing voor mijn situatie is een zeer goede optie en die ben ik aan het onderzoeken. Ik wil tijdens dit onderzoek niet mijn eerste ingeving van de aanschaf van een desktop van tafel halen, dus misschien is het een goed idee dat we, gezien het onderwerp van dit forum, daar eerst op focussen? :)

• The Eagle

The Eagle

Toevallig heb ik laatst voor mijn werk de Amazon cloud vergelken met en andere cloudopties, alsook een eigen server aanschaffen. Needless to say, de cloud was goedkoper...maar voor ons ivm licenties (Oracle DB) wel veel omslachtiger.
Anyways, als je voor cloud wilt gaan: kijk ook eens naar de Terremark vCloud Express. Terremark is een onderdeel van Verzion, ookgeen kleine jongen. Bovendien een stuk simpeler op te zetten als Amazon EC2, en ook leveren ze je bakkie standaard met wat storage ipv dat je dat zelf bij moet configgen, evenals een preinstalled OS. Nergens omkijken naar dus :)
Enige is dat
When does the billing for my vCloud Express account stop?
Your vCloud Express billing stops the month after you no longer have any billable resources active within your environment.
Oftewel: een maand niet gebruiken, dan pas wordt je niet meer gebilled. Betekent dus globaal dat je die laatste maand alleen een klein beetje vaste kosten betaalt, maar ook dat is peanuts :)

• GTA3
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 16:48:
Toevallig heb ik laatst voor mijn werk de Amazon cloud vergelken met en andere cloudopties, alsook een eigen server aanschaffen. Needless to say, de cloud was goedkoper...maar voor ons ivm licenties (Oracle DB) wel veel omslachtiger.
Anyways, als je voor cloud wilt gaan: kijk ook eens naar de Terremark vCloud Express. Terremark is een onderdeel van Verzion, ookgeen kleine jongen. Bovendien een stuk simpeler op te zetten als Amazon EC2, en ook leveren ze je bakkie standaard met wat storage ipv dat je dat zelf bij moet configgen, evenals een preinstalled OS. Nergens omkijken naar dus :)
Enige is dat

[...]

Oftewel: een maand niet gebruiken, dan pas wordt je niet meer gebilled. Betekent dus globaal dat je die laatste maand alleen een klein beetje vaste kosten betaalt, maar ook dat is peanuts :)
Ah, deze ziet er inderdaad uit alsof de mate van gebruiksgemak vrij hoog is. Wel jammer dat ik geen ervaring van mensen die werken met Matlab kan vinden i.c.m. deze cloud oplossing. Eigenlijk kan ik uberhaupt weining heldere informatie vinden over het draaien van compiled matlab executables op een cloud windows server.
Nog even met betrekking tot de suggestie van cloud computing. Bij Matlab is het probleem van veel licensies er ook. Daarom het idee van een compiled bestand overdragen naar een server. De reden waarom ik het tot nu toe alleen gehad heb over Ubuntu in dit geval, terwijl ik daar geen ervaring mee heb kwam eigenlijk door de informatie op het web. Ik zie dat de meeste mensen kiezen voor een ubuntu installatie om deze vervolgens te compilen en deployen, omdat ze dan vervolgens op de cloudserver dezelfde omgeving hebben om het programma uit te voeren.Hierdoor heeft men geen problemen met mogelijke onvoorziene dependencies en DLL problemen.
Echter, dan werk je via de terminal window, waardoor bepaalde voordelen van Matlab, bijvoorbeeld de GUI waarbij je bij errors deze op commandline ziet, wegvallen.
Als ik daarentegen op zoek ga naar ervaringen van mensen die bijvoorbeeld proberen via remote desktop op hun windows server in deze cloud computing setting gecompiled Matlab programma's te draaien, dan merk ik dat er toch best wat problemen zijn qua dependencies. Over het algemeen zegt men dat je hard aan de slag moet met bijvoorbeeld Dependencies Walker voordat je echt je applicaties kan draaien.

Kortom, door deze redenen heeft mijn eerste ingeving van een desktop ook nog steeds mijn aandacht. :)

• The Eagle

The Eagle

Voor zover ik weet kun je op zo'n cloud-bak gewoon een RDP console sessie starten.
Bovendien: waarom zou je de boel uberhaupt nog thuis installeren, als je een server hebt staan die veel sneller is en waar je zo via RDP bij kan?
Kan aan mij liggen (ik ken matlab alleen van naam en da's voor mij al genoeg om er van weg te blijven :P) maar toch...waarom zou je als je de boel toch moet installeren, niet gewoon een volledige installatie doen ipv hem te splitsen :?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 10:37
Even een side note: De mugen 2 past niet in de gekozen behuizing uit de FiPo.
Pagina: 1