Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:13
System specs: core i7 920, ASRock x58 extreme3, 6 GB Corsair XMS3 1600 MHz CL8, Scythe Mugen 2 Rev B.

CPU @ Stock speed

Ik heb vandaag na twee jaar eens mijn thermal paste (mx-4) vervangen middels de lijnmethode (verticale lijn). De CPU en Mugen heb ik met Isopropyl Alcohol 70% + koffiefilters schoongemaakt. Ik heb de mugen 2 rev b stevig vastgeschroeft tot ik de schroeven niet verder aan kon draaien. Als ik dan mijn mobo in mijn kast plaats en de kast overeind zet helt de mugen wat naar voren. De Mugen zit ook niet helemaal lekker. De onderste achterste bladen zijn verbogen, omdat de mugen tegen de north bridge heatsink van mijn mobo aan zit.

Mijn temps voor vervangen ~39 graden, na vervangen van de pasta ~52 graden. De MX-4 ligt al 2 jaar in een doos, is dat spul beperkt houdbaar?

Kan de thermal paste zo'n groot verschil maken, of zit de mugen er simpelweg niet goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorePax
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 12:02
In dat geval denk ik dat er te weinig contact is. Probeer het nog eens opnieuw aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Koffiefilters? rare methode, zou je kunnen toelichten waarom?
Heb onlangs ook mx-4 gekocht en mij is verteld dat die jaren (+5) goed blijft mits je het niet in de zon legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
@ djessey
Ik vraag me dus af of het door de paste komt, of door de bevestiging. Het is echt een pain om te proberen, aangezien elk keer alle stekkers weer los moeten, met daarbij kans op beschadigingen aan overige componenten, en bovendien is mijn paste bijna op, omdat ik dit al eerder heb gehad en toen 36 graden idle eruit heb weten te persen (4x opnieuw bevestigen)...

@eL_Jay
Koffiefilters laten geen troep (stof, pluisjes, etc) achter.

Ik vind het zo raar dat de temps bij veel mugen bezitters zo uiteen lopen, ik heb een zeer slechte ervaring met de koeler. Wellicht een andere kopen? De Gelid Tranquilo Rev 2. kwam goed uit de test bij de buren: http://nl.hardware.info/r...lo-rev2-cpu-koeler-review

Stuk makkelijker te monteren, meer ruimte, zal dat schelen qua temps (beter contact mogelijk tussen cpu heat sink en CPU koeler)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 04:12:
[...]

Ja, je zal echt een 100% goede passing tussen de processor en heatsink moeten maken. :+
Zonder dat wordt het niets, pasta ten spijt.
Ye was ik al bang voor.

Ik heb idd de diagonale methode toegepast.

Morgen probeer ik het nog 1 keer en als het nog niet werkt, dan schaf ik wellicht de tranquilo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19
Dit is persoonlijk, niet technisch bewezen, maar:
Ik zou altijd voor de stip methode gaan met het aanbrengen van pasta. Er zijn diverse filmpjes waarmee met een glasplaatje wordt aangetoond dat de pasta hierbij mooi evenwichtig wordt verspreidt.
Verder zou ik altijd Alcohol Ketonatus (96%) gebruiken om het metaal schoon te maken. Dit bevat vrijwel geen reststoffen. Dit mag trouwens geen 20 graden schelen, hooguit een 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
IngamerX schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 03:38:

Mijn temps voor vervangen ~39 graden, na vervangen van de pasta ~52 graden. De MX-4 ligt al 2 jaar in een doos, is dat spul beperkt houdbaar?

Kan de thermal paste zo'n groot verschil maken, of zit de mugen er simpelweg niet goed op?
Typisch een gevalletje van "als het niet kapot is, ga het dan niet maken".
Stefan1987 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:05:
Ik zou altijd voor de stip methode gaan met het aanbrengen van pasta.
De stip methode is juist wel technisch bewezen als de beste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Stefan1987 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:05:
Ik zou altijd voor de stip methode gaan met het aanbrengen van pasta. Er zijn diverse filmpjes waarmee met een glasplaatje wordt aangetoond dat de pasta hierbij mooi evenwichtig wordt verspreidt.
Verder zou ik altijd Alcohol Ketonatus (96%) gebruiken om het metaal schoon te maken. Dit bevat vrijwel geen reststoffen. Dit mag trouwens geen 20 graden schelen, hooguit een 2 of 3.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom alcohol? Het voordeel is dat het snel verdampt denk ik, maar zelf gebruik ik gewoon wasbenzine + keukenpapier. Werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Daarom vroeg ik het ook ;) Maar voor wat betreft residu, is dat niet een beetje onzinnig als je koelpasta verwijdert? Lijkt mij dat, ook al gebruik je alcohol, er altijd koelpasta achterblijft?

En als we toch microscopisch beginnen, lijkt mij dat koffiefilters, wattenstaafjes etc. ook pluisjes achterlaten, alleen zie je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
Dagion schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:05:
Daarom vroeg ik het ook ;) Maar voor wat betreft residu, is dat niet een beetje onzinnig als je koelpasta verwijdert? Lijkt mij dat, ook al gebruik je alcohol, er altijd koelpasta achterblijft?

En als we toch microscopisch beginnen, lijkt mij dat koffiefilters, wattenstaafjes etc. ook pluisjes achterlaten, alleen zie je dat niet?
Het gaat niet zozeer om de koelpasta die achterblijft na het schoonmaken, maar de reststoffen die in het schoonmaakmiddel zitten. Alcohol verdampt, de rest niet of nauwelijks. Als je dus 96% isopropanol gebruikt blijft er maximaal 4% residu achter. Met 70% alcohol is dit dus veel meer.
En als je goed schoonmaakt, blijft er 0% koelpasta achter. Bij mij is de kop in ieder geval altijd 100% schoon na het verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan1987 op 06-07-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
Reepje schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:38:
[...]

Typisch een gevalletje van "als het niet kapot is, ga het dan niet maken".

[...]
Zoveel uren als mijn PC heeft gedraait is het gewoonweg verstandig de koel pasta eens te vervangen. En bovendien vond ik 39 graden erg hoog, ik wil proberen richting de 30 graden te gaan, wat in principe de richtlijn is van de mugen.

De stip methode is juist wel technisch bewezen als de beste methode.
http://www.arcticsilver.c...od_vertical_line_v1.1.pdf

De verticale lijn methode wordt bij de eerste i generatie aangeraden door arctic silver. Dit heeft te maken met het feit dat de processor kernen zo zin geplaatst, dat je met de lijn methode het grootste oppervlakte bedekt rondom de kernen. Theoretisch gezien inderdaad een goed argument om de lijn methode toe te passen.

Maar als ik mij goed herinner heb ik destijds ook gewoon de stip/rijstkorrel methode toegepast.. Dus ik ga dat nu weer doen.
Dagion schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:05:

Wattenstaafjes wel, koffiefilters niet. Daarom wordt er aangeraden koffiefilters te gebruiken.
Stefan1987 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:53:
[...]

Het gaat niet zozeer om de koelpasta die achterblijft na het schoonmaken, maar de reststoffen die in het schoonmaakmiddel zitten. Alcohol verdampt, de rest niet of nauwelijks. Als je dus 96% isopropanol gebruikt blijft er maximaal 4% residu achter. Met 70% alcohol is dit dus veel meer.
Dat is onmogelijk, aangezien het 70% Alcohol en 30% gedestilleerd water betreft. Gedestilleerd water bevat geen stoffen anders dan H2O. Het enige verschil in % is dat hoe hoger het % hoe sneller de vloeistof verdampt is. Daarom moet je bij gebruik van 70% je CPU goed nadrogen en eventjes laten staan voordat je de koelpasta en cpu koeler weer plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauyylauyy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-03 10:25
Zitten de brackets aan de koeler wel goed vast?
Dus niet de bracket aan het moederbord, maar de bracket die je vastschroeft aan de koeler.

 Macbook Pro Retina 15'' 2.7Ghz / 16GB Ram / 256GB SSD ♬ iPhone 12 Pro 256GB Blue ⌘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
Fotootjes:

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m237/IngamerX/Foto142.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i105.photobucket.com/albums/m237/IngamerX/Foto145.jpg

Naja zie hierboven, ik denk dat dat de rede is dat het niet wil lukken. Viel me overigens gister pas op, was met het bouwen van de PC nooit opgevallen (niet goed opgelet) <.<

Ik heb het idee dat ik beter een andere koeler aan kan schaffen... echt jammer dat die NB koeling in de weg zit. Als ik de boel ga forceren gaat straks de NB koeling kapot. Dan schaf ik liever een nieuwe CPU koeler aan van 30 eu.

@Lau, ye brackets zitten prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Koeler een kwartslag draaien is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
Kan niet, ik zit met vaste schroefgaten... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Hmm, dat zal dan socket afhankelijk zijn?
Ik kan me herinneren dat ik het ding er op 2 manier op kon zetten.

edit: jep, ik heb hem in de hoogte.. maar hij kan ook in de breedte.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 06-07-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Op de foto zie ik dat de koelvinnen rechts ook zijn ingedrukt. Kan het niet zijn dat je hem nu 180 graden anders hebt zitten? In dat geval heeft de koeler zich waarschijnlijk een beetje schuin- scheef getokken- in de tijd. En dan nu heb je hem precies omgekeerd gezet, zodat de schuine lijn precies omgekeerd is en de boel helemaal niet meer lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
De mugen kan alleen in de breedte geplaatst worden, omdat de breedte groter is dan de diepte.

De tranquilo past ook niet. Net opgemeten, de mugen is 13 breed, en de tranquilo 12,5. Dat betekent slechts een verschil van 0,25 cm aan iedere zijde, terwijl ik minimaal 1 cm aan iedere zijde nodig heb (dus moet een koeler hebben waarvan de breedte hooguit 11 cm is).

Dit is echt balen..

Iemand nog tips/trucs, of misschien een goed alternatief als koeler buiten de tranquilo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
knip de onderste 2 koelvinnen eraf, dan past die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
LOL Reepje, geniaal maat, de simpelste oplossingen zijn vaak moeilijk te bedenken. Thumbs up* :))

Ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Van die 2 koelvinnen gaat hij niet drastisch slechter koelen. Je hebt de koeler nu toch al (een tijdje?) , dan kan je net zo goed 'make it fit' maken :P

Ik vind de koeler nou niet verschrikkelijk te monteren. Als ik die thermal paste apply tutorial lees, gebruik ik altijd veels te weinig koelpasta. Ik breng het op het midden van de koeler aan (als het op de proccesor vlekt kan je de socket schoon maken, en das rotwerk), ter grootte van een doperwt of kleiner.
Ik leg de koeler dan op z'n kop op tafel, pak het moederbord op zijn kop en breng het geheel dus eigenlijk omgekeerd naar elkaar toe. Ik kan door de schroefgaten van het mobo kijken om te zien of ik op de juiste positie zit.. 1 schroef vastzetten en vervolgens de rest van de schroeven erbij. Ik schroef ze meestal aan totdat de schroef uit de moer begint te komen. Dat vind ik strak genoeg.
Zo doe ik het altijd, afgelopen weken (moederbord problemen) paar keer moeten doen en het is altijd een klusje van 5 minuten geweest. Maargoed, ik heb niet zo'n grote (aftermarket?) chipset koeler.
Dat de koeler zeer groot en lomp is (waardoor je dit soort problemen krijgt) ben ik mee eens. Ik kan de fan connectors nu niet meer inpluggen, CPU power is lastig bij te komen en de geheugenmodules uit de eerste 2 sockets zijn niet nu onbereikbaar.
Op sommige moederborden is de BIOS batterij ook onbereikbaar, sommige Gigabyte moederborden plaatsen die tussen de CPU and I/O backplate.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 06-07-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
Koeler zit er weer op.

Temps volgens coretemp:

Core 0: 45 graden
Core 1: 36 graden
Core 2: 42 graden
Core 3: 36 graden

Ik vind het nog wat aan de warme kant. Maar I guess it'll have to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
IngamerX schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:59:

[...]

Dat is onmogelijk, aangezien het 70% Alcohol en 30% gedestilleerd water betreft. Gedestilleerd water bevat geen stoffen anders dan H2O. Het enige verschil in % is dat hoe hoger het % hoe sneller de vloeistof verdampt is. Daarom moet je bij gebruik van 70% je CPU goed nadrogen en eventjes laten staan voordat je de koelpasta en cpu koeler weer plaatst.
Kijk even op de inhoud van de fles voordat je dit roept. Bv spiritus van 85% alchocol bevat al 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine.
Nogmaals: 96% isopropanol bevat de minste reststoffen en is dus het beste voor je koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1