Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillerBG
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-07 12:07
Beste forum leden,

Ik heb enkele topics over 100mbit / gigabit netwerken gelezen, maar heb alsnog een vraag.

Ik heb namelijk volgende configuratie:

UPC Modem Cisco EPC3925 (gigabit);
NAS Synology 212j (gigabit);
Desktop (gigabit);
VoIP toestel (100 mbit).

Nou, NAS is rechtstreeks op UPC model aangesloten. Vanaf andere poort op modem loopt kabel naar 100 mbit switch achter welke 2 x Desktop (beide gigabit) + VoIP toestel (100 mbit) aangesloten staan.

Als ik nou 100 mbit switch zou vervangen door gigabit switch (bijvoorbeeld deze: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D), dan is mijn vraag het volgende:

zullen beide desktops gigabit mogelijkheid gebruiken - of zal vanwege VoIP (100 mbit) het geheel alleen op 100 mbit draaien?

Ik zie op de website van de TP Link staan dat switch 5 'auto negotiation' porten heeft. Houdt dat in dat dus desktops gigabit zullen trekken en alleen VoIP op 100 mbit zal blijven staan?

Alvast bedankt!

PS. ik ben ervan bewust dat ook kabels tussen alle deze apparaten van Cat6 moeten zijn om gigabit 'vlot' te trekken, dat zal ik nakijken als ik eenmaal gigabit switch aangeschaft heb, anders heeft het weinig zin op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Houdt dat in dat dus desktops gigabit zullen trekken en alleen VoIP op 100 mbit zal blijven staan?
Ja, en CAT5e is genoeg voor Gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Iets te kort door de bocht van Nielson, maar zeer waarschijnlijk wel.
Tip : check de datasheet van de switch die je op het oog hebt. Daar moet het in staan.

En nogmaals, cat5e voldoet voor Gigabit ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

aZuL2001 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:05:
Iets te kort door de bocht van Nielson, maar zeer waarschijnlijk wel.
Niks kort door de bocht aan. Het antwoord is gewoon ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen de aansluiting op de switch waarop de voip is aangesloten,zal 100 mb zijn,de rest zal gewoon op gigabit netwerk moeten draaien,

Dat kan je trouwens ook checken trouwens,in je nas kun je dat checken bij netwerk verbindingen en ook als je windows hebt dan kun je dat heel makkelijk checken,door op de eigenschappen je de netwerk adapter te klikken en dan op status

En cat5e is is meer dan voldoende!Ik heb hier ook cat5e liggen en de comps trekken de gigabit bijna compleet vol

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb de TP-Link die je op het oog hebt hier in gebruik.
Werkt prima voor huis/tuin/keuken en ook auto-negotiation gaat uitstekend.
Ik heb er zelfs een 10mbit apparaat tussen wat Gbitters mee aan het werk gehad. En heb nu ook 100+1000mbit er op zitten. Wat Gbit aan kan linked keurig op Gbit snelheid.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
+1 hier. Werkt prima met meerdere snelheden door elkaar, nog nooit problemen mee gehad :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stukje theorie:

Ooit (ten tijde van 10Base2/10Base5 coaxkabels) werkte Ethernet met een bus-topologie (rijgsysteem, alle apparaten hangen aan dezelfde 'backbone'-kabel) en een gedeeld medium. Omdat het medium gedeeld was moesten alle instellingen gelijk zijn voor alle aansluitingen. Zo'n gedeeld medium was gelijk ook een collision domain (layer 2 OSI model), er kon ook maar een pakketje tegelijk erover.

Toen men overstapte van coaxkabels op de nu bekende UTP werd overgestapt op een fysiek sternetwerk: je sloot je PC voortaan aan op een hub. Toch werd aanvankelijk de virtuele bustopologie gehandhaafd, zowel vanuit compatibility-oogpunt als kostenoogpunt: in een hub kwamen alle UTP kabels samen, en daar sloten de draadjes gewoon op elkaar aan. Een hub was dus een dom apparaat dat een gedeelde verbinding mogelijk maakte tussen verschillende apparaten, net zoals vroeger de backbone-kabel. In OSI-termen was een hub een layer-1 device.

Nadeel hiervan was dat je dus vastzat aan dezelfde instellingen voor elke aansluitingen maar vooral ook dat maar een PC tegelijk data kon versturen. Switches bestonden altijd al maar waren in de begindagen veel te duur. Een switch is een slim apparaat dat op layer-2 werkt. Het zet aparte fysieke verbindingen op naar alle apparaten, waardoor elk apparaat op eigen snelheid kon werken (10, 100, ondertussen 1000 of zelfs 10000Mb/s) en full-duplexverkeer (zenden en ontvangen tegelijk) mogelijk wordt omdat bij point-to-pointverbindingen geen collisions mogelijk zijn. Veel efficienter dus, en veel veelzijdiger omdat je oud en nieuw naast elkaar kon draaien zonder dat alles traag werd.

Vroeger waren switches peperduur en kochten de meeste mensen hubs. Ondertussen zijn switches idioot goedkoop (8-poorts gevallen voor EUR 15 zijn geen uitzondering) en gebruiken alleen mensen met heel specifieke eisen (packet capture) hubs.

Dus ja, je kunt alles door elkaar gebruiken met een switch :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillerBG
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-07 12:07
Heren, dank voor de bevestiging. Ik ging al vanuit dat het mogelijk zou moeten zijn, maar iemand zei ooit 'Assumption is mother of all f**kups' - dus beter om te vragen.

@dion_b: dank voor zeer uitgebreid antwoord :)

Switch is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:56:
Nadeel hiervan was dat je dus vastzat aan dezelfde instellingen voor elke aansluitingen maar vooral ook dat maar een PC tegelijk data kon versturen.
Vooral dat laatste. Dat 1e werd namelijk opgelost met de zogenoemde dual-speed hubs. Dat waren twee hubs in een, intern verbonden met een switch. En aan de hand van je verbindingssnelheid werd je dan op de een of de ander gezet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1