Gister had ik een kapotte harde schijf op mijn Centos 5.8 server met Xen.
Gelukkig had ik nog een HD liggen. Mijn server heeft 5 schijven van 1 TB
op elke schijf heb ik een partitie van 1 GB gemaakt en een tweede partitie met de rest van de schijf.
dus de partities zijn als volgt:
op /dev/sda1 en /dev/sdb1 vormen /dev/md0
op /dev/sdc1, /dev/sdd1 en /dev/sde1 vormen /dev/md1
/dev/sda2, /dev/sdb2, /dev/sdc2, /dev/sdd2 en /dev/sde2 vormen /dev/md2
Op /dev/md2 is een grote LVM
dmv van cat /proc/mdstat zag ik dat /dev/sda mistte. met smartctl kwam ik er achter dat die ook echt problemen had. Ik hoorde de schijf ook tikken. de server was dan ook in veilige modus beland (weet niet hoe dat precies heet maar iig een speciale mode voor het herstellen van disks en dergelijke)
Ik de kapotte harde schijf geremoved nadat deze gefailed was. Daarna heb ik de nieuwe toegevoegd en de raid laten rebuilden:
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sda
mdadm --manage /dev/md2 --remove /dev/sda
schijf vervangen
geformateerd zoals de vorige schijf met dus 2 partities waarvan de eerste 1 GB is en de andere de rest
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sda
mdadm --manage /dev/md2 --add /dev/sda
daarna begon de raid te bouwen. Dit is ook goed gegaan en volledig gebeurd.
Na het herstarten waren er echter problemen met grub. Ik kreeg een soort CLI waar ik commando's kon invoeren. Nu weet ik dat je dan iets van kernel en boot moet doen. Helaas weet ik niet wat ik precies moet doen. Ik gebruik momenteel Grub versie 1.99 (ubuntu)
Ik heb al met auto super grub dit proberen op te lossen maar dit wilde niet (couldnt find partition en zo)
Kan iemand vertellen hoe ik dit kan maken?
Gelukkig had ik nog een HD liggen. Mijn server heeft 5 schijven van 1 TB
op elke schijf heb ik een partitie van 1 GB gemaakt en een tweede partitie met de rest van de schijf.
dus de partities zijn als volgt:
- /dev/sda1:
- 1 GB
- /dev/sda1:
- 930 GB
- /dev/sdb:
- 1 GB
- /dev/sdb:
- 930 GB
- en zo verder voor: /dev/sdc, /dev/sdd, /dev/sde1
op /dev/sda1 en /dev/sdb1 vormen /dev/md0
op /dev/sdc1, /dev/sdd1 en /dev/sde1 vormen /dev/md1
/dev/sda2, /dev/sdb2, /dev/sdc2, /dev/sdd2 en /dev/sde2 vormen /dev/md2
Op /dev/md2 is een grote LVM
dmv van cat /proc/mdstat zag ik dat /dev/sda mistte. met smartctl kwam ik er achter dat die ook echt problemen had. Ik hoorde de schijf ook tikken. de server was dan ook in veilige modus beland (weet niet hoe dat precies heet maar iig een speciale mode voor het herstellen van disks en dergelijke)
Ik de kapotte harde schijf geremoved nadat deze gefailed was. Daarna heb ik de nieuwe toegevoegd en de raid laten rebuilden:
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sda
mdadm --manage /dev/md2 --remove /dev/sda
schijf vervangen
geformateerd zoals de vorige schijf met dus 2 partities waarvan de eerste 1 GB is en de andere de rest
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sda
mdadm --manage /dev/md2 --add /dev/sda
daarna begon de raid te bouwen. Dit is ook goed gegaan en volledig gebeurd.
Na het herstarten waren er echter problemen met grub. Ik kreeg een soort CLI waar ik commando's kon invoeren. Nu weet ik dat je dan iets van kernel en boot moet doen. Helaas weet ik niet wat ik precies moet doen. Ik gebruik momenteel Grub versie 1.99 (ubuntu)
Ik heb al met auto super grub dit proberen op te lossen maar dit wilde niet (couldnt find partition en zo)
Kan iemand vertellen hoe ik dit kan maken?
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl