[centos5.8] grub heeft problemen na rebuilden mdadm array

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Gister had ik een kapotte harde schijf op mijn Centos 5.8 server met Xen.
Gelukkig had ik nog een HD liggen. Mijn server heeft 5 schijven van 1 TB
op elke schijf heb ik een partitie van 1 GB gemaakt en een tweede partitie met de rest van de schijf.
dus de partities zijn als volgt:
  • /dev/sda1:
  • 1 GB
  • /dev/sda1:
  • 930 GB
  • /dev/sdb:
  • 1 GB
  • /dev/sdb:
  • 930 GB
  • en zo verder voor: /dev/sdc, /dev/sdd, /dev/sde1
alle partities zijn Linux Auto Raid gepartitioneerd.

op /dev/sda1 en /dev/sdb1 vormen /dev/md0
op /dev/sdc1, /dev/sdd1 en /dev/sde1 vormen /dev/md1
/dev/sda2, /dev/sdb2, /dev/sdc2, /dev/sdd2 en /dev/sde2 vormen /dev/md2
Op /dev/md2 is een grote LVM

dmv van cat /proc/mdstat zag ik dat /dev/sda mistte. met smartctl kwam ik er achter dat die ook echt problemen had. Ik hoorde de schijf ook tikken. de server was dan ook in veilige modus beland (weet niet hoe dat precies heet maar iig een speciale mode voor het herstellen van disks en dergelijke)

Ik de kapotte harde schijf geremoved nadat deze gefailed was. Daarna heb ik de nieuwe toegevoegd en de raid laten rebuilden:
mdadm --manage /dev/md0 --remove /dev/sda
mdadm --manage /dev/md2 --remove /dev/sda
schijf vervangen
geformateerd zoals de vorige schijf met dus 2 partities waarvan de eerste 1 GB is en de andere de rest
mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sda
mdadm --manage /dev/md2 --add /dev/sda
daarna begon de raid te bouwen. Dit is ook goed gegaan en volledig gebeurd.
Na het herstarten waren er echter problemen met grub. Ik kreeg een soort CLI waar ik commando's kon invoeren. Nu weet ik dat je dan iets van kernel en boot moet doen. Helaas weet ik niet wat ik precies moet doen. Ik gebruik momenteel Grub versie 1.99 (ubuntu)

Ik heb al met auto super grub dit proberen op te lossen maar dit wilde niet (couldnt find partition en zo)

Kan iemand vertellen hoe ik dit kan maken?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit kan je fixen door te booten van /dev/sdb, Dus bij het opstarten opgeven dat je van de tweede HDD wilt opstarten. Die heeft, als je het goed hebt gedaan, een geldige grub in de MBR staan waarmee je netjes kan opstarten. Als je in Linux zit, volledig geboot en wel, kan je grub herstellen via grub-install /dev/sda.

Als ik even snel op de wiki kijk van Super-grub, staat er dit:
Perhaps the most notable difference between Super GRUB Disk based on grub legacy and Super GRUB2 Disk is that Super GRUB2 Disk does not write to the disk at all, and so cannot rewrite the MBR. Super GRUB2 Disk can only be used to boot a broken system, it cannot fix it directly. Though once a system is booted, re-installing grub is usually just a matter of running "grub-install /dev/sda".
Dus, je kan je grub er niet mee herstellen, alleen je OS opstarten. Recovery moet dus via het OS zelf gebeuren.

Hoeveel tijd heb je in Google gestoken? Ik heb bovenstaande in 10 seconde gevonden. Als je weet hoe je RAID op zet, met LVM aan de slag kan en dan ook nog je array herstellen, valt het mij zeer tegen dat je dit niet hebt kunnen uitvinden. Een beetje google had je al op pad geholpen en mogelijk zelfs al een werkend systeem tegen de tijd dat je deze post leest.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Overigens had je /dev/sda sneller kunnen herinrichten door eerst (in een shell, als root) "sfdisk -d /dev/sda > sfdisk_sda" uit te voeren, daarna de rotte schijf omwisselen en te eindigen met "sfdisk /dev/sda < sfdisk_sda".

/edit Of eerst de schijf omwisselen, dan "sfdisk -d /dev/sdb | sfdisk /dev/sda" uitvoeren en een rebuild doen.

[ Voor 20% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 06-07-2012 15:54 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
@ Hero of Time: ik heb geprobeerd dmv de bios vanaf elke mogelijke schijf op te starten. allen geven of: Grub Bash like interface of een knipperend streepje. dmv de tool probeerde ik iig iets wijzer te worden. LVM en een raid array is iets waar ik al veel mee heb gestoeid in tegenstelling tot grub. De rede waarom ik de tool heb gebruikt is om meer informatie te vinden.
Ik heb nog eens de tool opgestart en ben wel iets wijzer:
ik zie wel 3 grub configs:
md/md0
hd1,msdos1
hd6, msdos1
allen kunnen niet de kernel laden
Ik heb dit probleem ooit eerder gehad. Toen heeft een vriend van me in die grub CLI een aantal commando's uitgevoerd. Helaas is hij op vakantie en kan ik dus het hem niet vragen. Zoals in mijn eerste post stond was het iets dergelijks met kernel= en boot= maar ik heb geen idee wat.
@ 0xDEADBEEF: thanks voor de tip. Ik ben bekend met dit trucje maar wist niet meer het exacte commando.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In zo'n geval met een Linux Live CD opstarten en kijken wat de grub config is. Die commando's overnemen op papier ofzo en die dan intypen. Maar als je dan toch al met een Live CD bezig bent, kan je ook je array mee fixen en grub opnieuw installeren via een chroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@wvdburgt: de kernel en initramfs/initrd (zouden moeten) staan in (md/md0)/ en/of (hd1,msdos1)/ en/of (hd6,msdos1)/
Hero Of Time schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:30:
In zo'n geval met een Linux Live CD opstarten en kijken wat de grub config is. Die commando's overnemen op papier ofzo en die dan intypen. Maar als je dan toch al met een Live CD bezig bent, kan je ook je array mee fixen en grub opnieuw installeren via een chroot.
https://wiki.archlinux.or...D#Mounting_from_a_Live_CD

Let wel op dat CentOS 5.8 en 6.2 een legacy-versie van grub gebruiken:
http://mirror.centos.org/centos/5.8/os/i386/CentOS/
http://mirror.centos.org/centos/6.2/os/i386/Packages/
GRUB 2 has replaced what was formerly known as GRUB (i.e. version 0.9x), which has, in turn, become GRUB Legacy.

[ Voor 26% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 06-07-2012 22:45 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Het is me gelukt. Voor de mensen die hulp nodig hebben met dit probleem: http://blog.mydream.com.h...ode-while-using-lvm-mdadm
dat hielp iig voor mij enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

He, kijk nou, dat is zo'n beetje hoe ik 't had aangegeven hoe je 't op moet lossen. Goed bezig d:)b
Zo heb je met wat sturing en Google het antwoord snel gevonden :).

Pagina: 1