Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foto mappen structuur online zetten

Pagina: 1
Acties:

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
Sinds een tijdje zit ik bij de vrijwillige brandweer en nu hebben ze mij gevraagd de foto's te beheren. Na een aantal weekenden heb ik het nu eindelijk alles allemaal ingescand en op mijn PC een mappen structuur met elk jaar en daarin de foto's van dat jaar. Of in geval van veel foto's heb ik in de jaar map ook nog onderliggende mappen per incident of training/wedstrijd.

Nu lijkt het me leuk om deze structuur te exporteren naar een online foto site maar zie door de bomen het bos niet wat ik hiervoor kan gebruiken. Wie kan me een zetje op weg helpen? Ik heb de volgende eisen:

-Website moet te beveiligen zijn met wachtwoord. Dit omdat de foto's alleen voor collega's inzichtelijk mogen zijn en niet voor derden
-Ik zoek iets waarmee ik de mappen boomstructuur één op één kan exporten naar html (oid)
-het mag niets kosten (alleen tijd)
-de mappen mogen gewoon als mappen weergegeven worden. indien er foto
s in de map zitten wil ik graag thumbnails en mogelijkheid tot vergroten of diashow
-totaal gaat het om ongeveer 2,5Gb maar is natuurlijk groeiende

• Tweska
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-10 19:15
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen ervaring met het volgende systeempje heb maar toch. Misschien is het iets?
http://gallery.menalto.com/
Je moet dit natuurlijk ergens hosten maar dat zal misschien wel mogen op de website van de brandweer.

Verwijderd

Ik zou het wiel niet opnieuw uit gaan vinden. Wellicht is Picasa of flickr iets?

Of anders een open dir met basic authentication. Google daar maar eens naar :-)

• Tweska
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-10 19:15
Nam aan dat hij Picasa en Flickr wel al kende maar niet vond ofzo eigenlijk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je een heel klein beetje budget hebt zou je kunnen kijken naar iets als photostation op een synology.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:45
Dropbox heeft een Photos map. Daarin kan je mappen maken, en ook submappen. En dan via een browser bekijken.
Alleen de beveiliging valt tegen, want een secret link is alles.

• henk jansen
Picasa inderdaad al naar gekeken maar daar kun je wel albums delen maar dan per map. Je voelt al aankomen dat ik geen zin heb om van alle mapjes een losse export to html wil doen.

Dropbox heb ik me nog niet in verdiept. Wel in de tegenhanger genaamd sugarsync. Daar heb ik nu de backup wel staan maar bied ook geen overzichtelijke structuur voor de foto's. Ook daar krijg je alle losse mapjes als albums te zien.

Ik zal me eens gaan verdiepen in jullie tips..

• Gurrr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03-2024
Om users te beheren en de toegang te regelen is een CMS als Joomla misschien iets voor jou. Ik heb niet specifiek naar een extension gezocht die jouw specifieke wens kan vervullen maar ik weet 100% zeker dat je die zal vinden. Ik presenteer zelf ook foto's via Joomla en de bijbehorende extensions. Daarnaast kun je collega's ook editor maken zodat zij zelf pagina's kunnen aanpassen.

Misschien is dit schieten met een kanon op een mug, maar zal wel een totaal oplossing bieden. De basis handelingen van Joomla kun je in 1 avond leren, de installatie is afhankelijk van je eventuele hoster of je kunt de installatie zelf doen.

• henk jansen
Vannacht nog even bezig geweest en alles laten uploaden en ik denk dat ik de voorlopig oplossing heb:

Voorlopig:Alle foto's staan gewoon in een directorystructuur en worden gebackupt naar sugarsync om bij een systeem crash niet alles kwijt te zijn. Vervolgens heb ik even een scriptje gemaakt wat dagelijks de directorystructuur backupt naar de Dropbox map.

De collega's kunnen met de gezamenlijke login/pass combi inloggen en dan bladeren door de structuur van fotomappen en op de foto (mini thumb) klikken die ze willen zien. Vervolgens kunnen ze met de pijltjes makkelijk de volgende foto oproepen. Voldoende functionaliteit.. Ook is het geen probleem als iemand per ongeluk foto's wist. Doordat ik het backup scriptje heb lopen op mijn pc zal hij eens per dag de gewiste foto's weer terug zetten in de Dropbox map. Door iedereen gewoon het algemene user/pass te geven hoef ik ook niet te werken met secret links. Want daar heb je gelijk in dat dit te onveilig is.

Definitief:Ik zit nu nog in een gebied met adsl (max 8mbit) maar heb glasvezel aangevraagd. Zodra dat er ligt heb ik voldoende upload en stap ik over op photostation middels een synology. Ik wilde toch al zo'n apparaat kopen dus kost het niets extra om de brandweer foto's daar ook aan te koppelen.

Ik zal alleen dan nog even moeten bekijken of photostation niet hetzelfde probleem heeft als picasa. Ik wil natuurlijk de hele structuur delen en beveiligen met een wachtwoord en niet mapje voor mapje delen. Misschien dat iemand me dat kan bevestigen?
Pagina: 1