Toon posts:

kapot mainboard? Toshiba satellite m40-114 du

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb hier een oude toshiba laptop van mijn zus (8 jaar op de teller) welke op het oog nog als nieuw is.
Nu is het probleem dat deze niet meer 100% functioneert, de hdd is reeds vervangen maar dat bleek niet de oorzaak.

Het belangrijkste probleem is dat de laptop na enige tijd aan te hebben gestaan (30 minuten) vreemd gaat reageren op input van het toetsenbord, bijvoorbeeld schermpjes openen of enkel vierkantjes,haakjes enzovoorts weergeven (even in kladblok geprobeerd). Hier gaat het om random toetsen, ook met een extern usb toetsenbord blijft dit probleem aanwezig.

De koelpasta is vervangen door arctic silver 5 een kleine 2 jaar terug bij onderhoud, er zat letterlijk een lap stof op het koelblok, leek wel iets dat in elkaar genaaid was oid. Mijn vermoeden is dan ook dat het geen probleem is wat warmtegerelateerd is, al zal ik zodalijk even de warmte monitoren.

Het tweede probleem is dat de laptop geen netwerkverbindingen kan maken, nu heb ik er een wireless network cardbus card er in gestopt, maar dit lijkt op een defect.

Nu is mijn vraag of het eerste probleem ook te maken heeft met het moederbord. Daarnaast heb ik al een vervangend (nieuw) exemplaar via internet gevonden voor 70 euro, wat zich wel loont om dit ding weer aan de gang te krijgen imo, maar dan wil ik uiteraard 100% zeker weten of het mainboard de oorzaak is.

Bij voorbaat dank!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Het zou kunnen zijn dat de verbindingen op het mobo niet meer helemaal lekker zijn. Zwakke soldeerverbindingen willen nog wel eens zorgen dat dit soort gekke dingen gebeuren als een systeem wat warmer begint te worden, maar of dat ook hier het geval is lijkt mij lastig in te schatten. Heb je er ook last van als je opstart van een livecd of iets dergelijks? Dan kan je software problemen uitsluiten.

Er zit een netwerkkaart in ingebouwd? Die doet het niet en de cardbus doet het wel? Ziet hij wel netwerken of ook dat niet? ´Wireless Zero Configuration´ staat wel aan? Niet een schuifje of knopje waarmee je de interne kaart uit kunt zetten? Dit zou op zich ook aan Windows kunnen liggen, maar ook dat kun je checken als je een keer een tijdje een livecd gebruikt.

Zeker weten of beide aan je mobo liggen weet je pas na die vervangen te hebben denk ik.

Maar 70 euro investeren in een laptop van 8 jaar oud? Persoonlijk zou ik het niet meer gedaan hebben denk ik.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
opstarten van een live cd werkt gewoon, aan de software zal het dus niet liggen. Er zit idd een netwerkkaart ingebouwd, schuifje heb ik omgezet maar geeft geen enkele reactie buiten een ledje dat gaat branden. De Cardbus doet het wel, maar de laptop begon gek te doen bij het instellen, ik kon niks meer typen, de Wireless Zero Configuration staat aan.

Het is niet mijn laptop, maar die 70 euro zou het mij wel waard zijn, mijn ouders kunnen er nog gebruik (op de bank bij de tv bv.) van maken en hij kan als reserve dienen als een andere kaduuk gaat. Kortom toepassingen genoeg. Het ding heeft genoeg gekost jaren terug, en ziet er als nieuw uit, bovendien zit er een analoge aansluiting op waarmee hij op radio speakers is aan te sluiten via een verloopstuk, uiteraard ook wel via een omzetstukje te regelen zoiets.

Dat de verbindingen op het mobo niet meer lekker zijn lijkt mij best aannemelijk, maar als het voor anderen niet lonend is gaat het ding weer de kast in, wel zonde van zo'n toendertijd dure laptop.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 20:02:
opstarten van een live cd werkt gewoon, aan de software zal het dus niet liggen.
Als alles wel werkt als je via een livecd (een linux distro ofzo), dan lijkt het mij juist wel softwarematig (lees: een probleem met Windows)? Of snap ik je opmerking dan niet?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat ik het niet begrijp :P Heb windows geïnstalleerd vanaf een cd, loopt goed buiten het ontbreken van enige internetvoorziening, daar is duidelijk iets kapot. Na een half uur begint dan het toetsenbord gek te doen, maar een extern usb tobo doet exact hetzelfde dus lijkt dat het laptop tobo niet de schuldige is.

Het lijkt mij niet aan de software te liggen, heb nog wel een andere cd, hebben toch elk hun eigen serial dus dat maakt weinig uit. Windows7 start niet eens op, waarschijnlijk doordat er maar 768mb geheugen in de machine zit, of natuurlijk door de kapotte internetkaart/mainboard.

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:47
Rupie bedoeld dat je een externe omgeving gebruikt om vast te stellen of het aan je huidige windows installatie ligt: Wikipedia: Live CD

Verwijderd

Topicstarter
Heb toevallig ook even op wiki gezeten, ik zal het eens proberen. Iig vanaf een andere cd geïnstalleerd, maakt weinig verschil. Niks te zien kwa internetverbindingen, voor tobo issues stond hij te kort aan.

Maar iig bedankt (niet echt een held kwa software :p)
Pagina: 1